Feministische uitspraken
maandag 23 maart 2026 om 15:02
Ik kom vaak zulke interessante feministische uitspraken tegen op het web, ik zal een aantal daarvan in mijn tweede post zetten.
Omdat goede boodschappen verspreid mogen worden.
En ook de microfeministische uitspraken zijn leuk, die draaien de rollen om waardoor het een beetje absurd klinkt.
Hopelijk kunnen jullie de lijst aanvullen!
Omdat goede boodschappen verspreid mogen worden.
En ook de microfeministische uitspraken zijn leuk, die draaien de rollen om waardoor het een beetje absurd klinkt.
Hopelijk kunnen jullie de lijst aanvullen!
yejii wijzigde dit bericht op 23-03-2026 15:04
0.59% gewijzigd
maandag 23 maart 2026 om 15:03
If men held other men accountable for misogyny the way they challenge women for feminism, the world would be unrecognizable.
Men literally piss in public but aren’t demonized as much as women breastfeeding in public.
The odds of being attacked by a shark are 1 in 3.747.067 while a woman’s odds of being raped are 1 in 6.
Yet somehow a fear of sharks is viewed as rational while being cautious of men is seen as misandry.
Once a society decides that a woman’s body provokes sin in men, no amount of covering will ever be enough.
Male loneliness? Married women with children have been lonely since the beginning of time and no one ever studied that.
Men literally piss in public but aren’t demonized as much as women breastfeeding in public.
The odds of being attacked by a shark are 1 in 3.747.067 while a woman’s odds of being raped are 1 in 6.
Yet somehow a fear of sharks is viewed as rational while being cautious of men is seen as misandry.
Once a society decides that a woman’s body provokes sin in men, no amount of covering will ever be enough.
Male loneliness? Married women with children have been lonely since the beginning of time and no one ever studied that.
maandag 23 maart 2026 om 15:04
Microfeminisme:
When a man is not wearing a shirt I call him topless instead of shirtless.
Eveytime someone says that something could be difficult, I reply with “How difficult could it be? Men do it all the time.
When you see a man who got just got a haircut, say “I love your pixiecut”.
Call sports “men’s football” instead of just football.
When someone says something positive about a man, you say “Not all men!”
When a man is not wearing a shirt I call him topless instead of shirtless.
Eveytime someone says that something could be difficult, I reply with “How difficult could it be? Men do it all the time.
When you see a man who got just got a haircut, say “I love your pixiecut”.
Call sports “men’s football” instead of just football.
When someone says something positive about a man, you say “Not all men!”
maandag 23 maart 2026 om 15:10
Ik vind microfeminisme heel fijn. Vorige week zaten in mijn vijfde klas drie jongens op een rij met allemaal een spierwitte hoody aan. Dus ik zei: "Joh, spannend zulke witte kleren, dan moeten jullie vaders wel flink aan de bak met wassen." Even stilte. Twee jongens: "mijn vader wast niet." Derde jongen: "Huh, hoezo niet, je kunt toch wel een wasmachine aanzetten, dat doe ik ook altijd." En zo was mijn bewustwordingswerk weer gedaan voor die dag.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 23 maart 2026 om 15:11
Leuke facebookpagina; www.facebook.com/MANWHOHASITALL
maandag 23 maart 2026 om 15:15
Ik heb geen FB dus kan maar een klein stukje lezen, maar ik snap het idee van zijn account, heel leuk!
maandag 23 maart 2026 om 15:20
Een oudje van mijzelf (achttien was ik of zo): mijn oudere zwager deed een beetje geringschattend over het pijnlijke borstonderzoek dat zijn vrouw had ondergaan, dat ze zich niet zo moest aanstellen en zo. Waarop ik sprak 'nou ik mag hopen dat jouw ballen binnenkort eens stevig worden geplet tussen twee ijzeren platen, en dan zal ik wel lachen'. Schoonzus applaudisseerde, zwager keek zeer beschimmeld.
Graftak!
maandag 23 maart 2026 om 15:26
Lila-Linda schreef: ↑23-03-2026 15:21Moet zeggen dat af&toe een "mannen zijn ook zo emotioneel" gebruiken al erg leuk werkt
Of zeggen, als ze onredelijk zijn, dat het lastig praten is met iemand die overduidelijk hormonaal is.
maandag 23 maart 2026 om 15:37
Hier een aantal.
* Bij een professional altijd ervan uitgaan dat het een vrouw is. Bijvoorbeeld: "Je was bij de dokter vandaag. Wat heeft ze gezegd?"
* Bij heterostellen: Vrouwennaam eerst, dan de mannennaam. Het valt me nu pas op dat het bijna standaard [Naam man] en [Naam vrouw] is.
* Beginnen met "Beste mevrouw/meneer"
* Als ik een presentatie maak voor mijn werk probeer ik vooral afbeeldingen met vrouwen, tenzij het over iets negatiefs gaat dan afbeelding met een man.
* Wanneer een man boos of chagrijnig is dan benoem ik dat als emotioneel.
* De vader opgeven als eerste contactpersoon bij school etc.
* Geen vrouwelijke scheldwoorden. Dus in plaats van k*t dag is het een kl*te dag.
* In taal worden mannelijke lichaamsdelen of stereotyp mannelijk gedrag vaak gebruikt als metafoor voor iets positiefs, krachtigs of bewonderenswaardigs. Ik probeer dit te vermijden en te vervangen voor wat vrouwelijks wat positief is. Dus niet zeggen "zij heeft ballen" (ook gek want ballen zijn erg kwetsbaar) of "zij/hij staat haar mannetje". Anderzijds vermijden van vrouwelijke termen die juist negatief zijn zoals "Wat een mietje", "hysterisch" etc.
Ik heb vast nog wel wat meer.
* Bij een professional altijd ervan uitgaan dat het een vrouw is. Bijvoorbeeld: "Je was bij de dokter vandaag. Wat heeft ze gezegd?"
* Bij heterostellen: Vrouwennaam eerst, dan de mannennaam. Het valt me nu pas op dat het bijna standaard [Naam man] en [Naam vrouw] is.
* Beginnen met "Beste mevrouw/meneer"
* Als ik een presentatie maak voor mijn werk probeer ik vooral afbeeldingen met vrouwen, tenzij het over iets negatiefs gaat dan afbeelding met een man.
* Wanneer een man boos of chagrijnig is dan benoem ik dat als emotioneel.
* De vader opgeven als eerste contactpersoon bij school etc.
* Geen vrouwelijke scheldwoorden. Dus in plaats van k*t dag is het een kl*te dag.
* In taal worden mannelijke lichaamsdelen of stereotyp mannelijk gedrag vaak gebruikt als metafoor voor iets positiefs, krachtigs of bewonderenswaardigs. Ik probeer dit te vermijden en te vervangen voor wat vrouwelijks wat positief is. Dus niet zeggen "zij heeft ballen" (ook gek want ballen zijn erg kwetsbaar) of "zij/hij staat haar mannetje". Anderzijds vermijden van vrouwelijke termen die juist negatief zijn zoals "Wat een mietje", "hysterisch" etc.
Ik heb vast nog wel wat meer.
maandag 23 maart 2026 om 15:39
Haha goed van je. Raar toch eigenlijk, zo'n niet empathische reactie over iemands pijn? Ik kreeg op een bedrijfsborrel ook eens van een oudere mannelijke collega te horen dat ik een aansteller was omdat ik pijnbestrijding bij mijn bevalling wilde. Ik wist niets terug te zeggen. Ik zou het denk ik nog steeds niet weten, ik wou dat ik adrem was.Lady*Voldemort schreef: ↑23-03-2026 15:20Een oudje van mijzelf (achttien was ik of zo): mijn oudere zwager deed een beetje geringschattend over het pijnlijke borstonderzoek dat zijn vrouw had ondergaan, dat ze zich niet zo moest aanstellen en zo. Waarop ik sprak 'nou ik mag hopen dat jouw ballen binnenkort eens stevig worden geplet tussen twee ijzeren platen, en dan zal ik wel lachen'. Schoonzus applaudisseerde, zwager keek zeer beschimmeld.
maandag 23 maart 2026 om 15:40
ja, die en hormonaal, ik heb ze ook gelezen maar nog niet in de parktijk kunnen brengen. Zal je zien dat ik het weer vergeet als de situatie zich ervoor leent.Lila-Linda schreef: ↑23-03-2026 15:21Moet zeggen dat af&toe een "mannen zijn ook zo emotioneel" gebruiken al erg leuk werkt
maandag 23 maart 2026 om 15:41
Waar bemoeit zo'n lul zich mee. Je zou hem toch toewensen dat ie bevallen moest van een drieling, door zijn neusgaten.Yejii schreef: ↑23-03-2026 15:39Haha goed van je. Raar toch eigenlijk, zo'n niet empathische reactie over iemands pijn? Ik kreeg op een bedrijfsborrel ook eens van een oudere mannelijke collega te horen dat ik een aansteller was omdat ik pijnbestrijding bij mijn bevalling wilde. Ik wist niets terug te zeggen. Ik zou het denk ik nog steeds niet weten, ik wou dat ik adrem was.
Graftak!
maandag 23 maart 2026 om 15:44
Lady*Voldemort schreef: ↑23-03-2026 15:41Waar bemoeit zo'n lul zich mee. Je zou hem toch toewensen dat ie bevallen moest van een drieling, door zijn neusgaten.
maandag 23 maart 2026 om 15:46
Rabarbara schreef: ↑23-03-2026 15:10Ik vind microfeminisme heel fijn. Vorige week zaten in mijn vijfde klas drie jongens op een rij met allemaal een spierwitte hoody aan. Dus ik zei: "Joh, spannend zulke witte kleren, dan moeten jullie vaders wel flink aan de bak met wassen." Even stilte. Twee jongens: "mijn vader wast niet." Derde jongen: "Huh, hoezo niet, je kunt toch wel een wasmachine aanzetten, dat doe ik ook altijd." En zo was mijn bewustwordingswerk weer gedaan voor die dag.
Je bent helemaal goed feministisch bezig als je er achter aan zou zeggen
Of misschien hebben jullie wel twee moeders, of twee vaders, of een alleenstaande vader . Of twee transgenderouders.
Sterker nog, zoiets kun je alleen maar zeggen als je weet dat iemand een vader heeft. Anders is het juist een rolbevestigende opmerking, je gaat er van uit dat iedereen een vader en moeder heeft. Maar misschien weet je dat wel, dat zou kunnen hoor.
amarens wijzigde dit bericht op 23-03-2026 16:01
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
14.88% gewijzigd
maandag 23 maart 2026 om 15:48
Ik heb het juist graag over hysterisch, als het gaat over een stadion vol slopende idioten of zo.Eekhoorntje schreef: ↑23-03-2026 15:37Anderzijds vermijden van vrouwelijke termen die juist negatief zijn zoals "Wat een mietje", "hysterisch" etc.
Graftak!
maandag 23 maart 2026 om 15:50
Asking men to repeat a problematic comment, because I couldn’t hear correctly what they said. It’s so satisfying watching them slowly retract
Just keep pretending you don't understand a problematic comment or a nasty joke so they have to keep explaining. It gets to the point that they sound stupid and it's lovely
Just keep pretending you don't understand a problematic comment or a nasty joke so they have to keep explaining. It gets to the point that they sound stupid and it's lovely
maandag 23 maart 2026 om 15:51
Lady*Voldemort schreef: ↑23-03-2026 15:48Ik heb het juist graag over hysterisch, als het gaat over een stadion vol slopende idioten of zo.
Ja! En een hooligan een hystericus noemen.
maandag 23 maart 2026 om 17:04
Dit doe ik, met sardonisch genoegen.Yejii schreef: ↑23-03-2026 15:50Asking men to repeat a problematic comment, because I couldn’t hear correctly what they said. It’s so satisfying watching them slowly retract
Er is een onderwerp waar ik veel verstand van heb, toch proberen mannen me regelmatig uit te leggen hoe het in elkaar zit. En ik vraag dan door, en door, en door. En hoe zit het dan met? Nee, dat moet je me nog een keer uitleggen. Bedoel je nou te zeggen dat? Mijn man zit zich dan helemaal op te vreten, die wil dan zoooo graag zeggen: zij is gepromoveerd op dit onderwerp joh, hou maar op.
makreel wijzigde dit bericht op 23-03-2026 17:05
Reden: Damn you autocorrect!
Reden: Damn you autocorrect!
0.31% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
maandag 23 maart 2026 om 17:30
MissUnderstood schreef: ↑23-03-2026 15:26Of zeggen, als ze onredelijk zijn, dat het lastig praten is met iemand die overduidelijk hormonaal is.
"Hè jongen, wat een grote emoties. Heb je even en momentje voor jezelf nodig?"
maandag 23 maart 2026 om 18:02
Ja, dat weet ik inderdaad. Ik ben zelf in een eenoudergezin opgegroeid, dus ik weet heel best dat niet iedereen uit een traditioneel gezin komt. En voor iemand anders erover begint, ik weet ook dat de vaders niet dood zijn.Amarens schreef: ↑23-03-2026 15:46Je bent helemaal goed feministisch bezig als je er achter aan zou zeggen
Of misschien hebben jullie wel twee moeders, of twee vaders, of een alleenstaande vader . Of twee transgenderouders.
Sterker nog, zoiets kun je alleen maar zeggen als je weet dat iemand een vader heeft. Anders is het juist een rolbevestigende opmerking, je gaat er van uit dat iedereen een vader en moeder heeft. Maar misschien weet je dat wel, dat zou kunnen hoor.
Maar goed, verwijzen met "zij" en "haar" doe ik ook (de leerling neemt haar rekenmachine mee het lokaal in).
Si abra la puerta hay lobos.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in