scheiden, wat is eerlijk?

02-07-2019 08:23 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

op 18 juni heb ik het nieuws vertel aan mijn partner dat ik wil scheiden. Het is op, ik heb de energie niet meer om in de relatie te steken. Voor mijn part zijn we nog steeds mama en papa en dikke vrienden maar ik wil geen koppel meer zijn. Er is niemand anders, ik wil alleen zijn.

Nu is dit best zwaar nieuws om te horen te krijgen, dat snap ik best. Mijn partner is niet de makkelijkste en kan erg manipulatief zijn (is gekomen uit psychologische testen, niet iets wat ik zelf vind). Hij wil graag verder met me maar legt de hele verantwoordelijkheid bij mij.

Het samenwonen nu is soms wat raar maar wel leefbaar. Hij heeft gisteren avond een knuffel gevraagd en wil ook graag lepeltje lepeltje liggen. De knuffel kon hij krijgen maar lepeltje lepeltje gaat me te ver. Ik wil het graag vriendschappelijk houden.

Nu is het zo dat we in mijn huis wonen. Hij kan/kon dus erg goedkoop wonen. We hebben nog een oud huis wat we samen hebben gekocht en afbetalen. Vooral de vraag waar hij nu naartoe gaat ligt moeilijk. Hij wil het huis dat we delen inkopen (dat is helemaal ok voor mij), maar ik weet dat hij eigenlijk het geld niet heeft. Ondertussen blijft hij lekker bij mij wonen en wordt alles op de lange duur geschoven. Ik wil hem nog wel wat tijd geven maar ook geen maanden/jaar. Wat is eerlijk? Hoeveel tijd moet ik hem nog geven?
Mij maakt het niet uit of hij iets huurt en we het oude huis verkopen, hij kan ook bij zijn moeder gaan wonen of bij een gemeenschappelijke vriendin met veel lege kamers.
Er zijn opties maar daar staat hij natuurlijk niet voor te springen.

Aangezien hij de vader van mijn kind is wil ik zo goed mogelijk scheiden zonder ruzie maar ik wil ook niet dan hij t nog uitmelkt. Tot nu toe zeg ik dat ik graag wil dat hij 1 sept weg is, hij pusht om nog wat extra maanden.

Ik vind het allemaal erg moeilijk daarom vraag ik hier eerlijk advies dat voor beide partijen werkt. groetjes Bloemsuiker
18 juni vertel je dat je graag gaat scheiden en op 2 juli verwacht je dat hij al zijn koffers heeft gepakt?
Oh ga niet samen in 1 bed slapen. Er kan vast wel een matras in de woonkamer gelegd worden of iemand op de bank slapen.
hij weet het al twee weken en heeft nog steeds geen huis?
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 02-07-2019 08:33
1.75% gewijzigd
Jullie zijn niet getrouwd maar samenwonend?

Of jullie zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden waarbij expliciet is vastgelegd dat het huis waar jullie nu wonen alleen van jou is?

In dat geval kan je gewoon zeggen dat hij per 1 september weg moet wezen.

In geval van gehuwd zonder huwelijkse voorwaarden kan dat niet.

Aangezien hij niet op straat komt kan je maar beter zo snel mogelijk daadwerkelijk uit elkaar.

Jij hebt het al helemaal uitgedacht zo te zien. Heb je er ook rekening mee gehouden dat hij co-ouderschap kan eisen? Toch een puntje om over na te denken voor je hem het huis uit gooit.
Ik heb je andere topic ook gelezen. In jouw geval zou ik zeggen; ijzer smeden nu het heet is. Dus de scheiding daadwerkelijk in werking zetten. Het andere huis wordt verhuurd? Hij kan daar niet intrekken? Houd dan 1 september als datum aan dat hij definitief weg moet zijn. Houd rekening met de wetswijziging aangaande partneralimentatie. Jullie zijn al 16 jaar samen en hij heeft geen eigen vermogen opgebouwd naast dat halve huis? Ik vrees dat je je poot stijf moet houden. Jouw man heeft issues en betrekt jullie kind erbij, dat is ongezond.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 02-07-2019 08:37
0.18% gewijzigd
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
2019 schreef:
02-07-2019 08:31
18 juni vertel je dat je graag gaat scheiden en op 2 juli verwacht je dat hij al zijn koffers heeft gepakt?
Oh ga niet samen in 1 bed slapen. Er kan vast wel een matras in de woonkamer gelegd worden of iemand op de bank slapen.
Zoals ik al vertelde, hij hoeft zijn koffers niet direct te pakken maar ik wil over een maximale datum willen praten dat hij kan blijven.
Zoals ik al schreef dacht ik aan 1 september.
Te kortbij?
Waarom gaat hij niet in dat andere huis wonen? Daar kan hij dan toch wel even blijven zitten, de lasten worden toch al door jullie betaald. Of jij gaat daar tijdelijk heen, zodat hij vanuit zijn huidige huis kan rondkijken naar iets geschikts. 1 oktober lijkt me wel een redelijke termijn.
Oh men, ja, deze eikel
1 september lijkt me echt meer dan redelijk! Hoe eerder hoe liever.
We zijn niet gehuwd, enkel wettelijk samenwonend. Het andere huis is verhuurd en kopen + uitzetten huurder duurt +/- 8 maanden in het beste geval.

Mijn ex-partner wil inderdaad co-ouderschap. Ik weet dat hij het niet zal kunnen mentaal dus ik reken erop dat hij snel hulp van mij zal vragen maar daar heb ik totaal geen probleem mee. Hoe meer ons kind bij mij is, hoe liever ik dat heb. Even duidelijk melden: ik ben niet van plan het kind weg te houden van zijn vader.
SweetFirefly schreef:
02-07-2019 08:35
Ik heb je andere topic ook gelezen. In jouw geval zou ik zeggen; ijzer smeden nu het heet is. Dus de scheiding daadwerkelijk in werking zetten. Het andere huis wordt verhuurd? Hij kan daar niet intrekken? Houd dan 1 september als datum aan dat hij definitief weg moet zijn. Houd rekening met de wetswijziging aangaande partneralimentatie. Jullie zijn al 16 jaar samen en hij heeft geen eigen vermogen opgebouwd naast dat halve huis? Ik vrees dat je je poot stijf moet houden. Jouw man heeft issues en betrekt jullie kind erbij, dat is ongezond.
Inderdaad, andere huis is verhuurd. Mijn man heeft weinig eigen vermogen, ook al werd de afbetaling deels betaald door de huurder. Geld ging naar muziek en electronica. (platencollectie van +/- 20 000 + 10 000 euro aan elektronica) Van mij mag hij doen met zijn geld wat hij wil, we hebben gescheiden rekeningen. Ik heb hem nooit gevraagd hoeveel hij heeft etc. Nu blijkt dat hij wel wat spaargeld heeft maar niet genoeg voor een voorschot.
anoniem_386417 wijzigde dit bericht op 02-07-2019 08:45
9.87% gewijzigd
Bloemsuiker schreef:
02-07-2019 08:40
We zijn niet gehuwd, enkel wettelijk samenwonend. Het andere huis is verhuurd en kopen + uitzetten huurder duurt +/- 8 maanden in het beste geval.

Mijn ex-partner wil inderdaad co-ouderschap. Ik weet dat hij het niet zal kunnen mentaal dus ik reken erop dat hij snel hulp van mij zal vragen maar daar heb ik totaal geen probleem mee. Hoe meer ons kind bij mij is, hoe liever ik dat heb. Even duidelijk melden: ik ben niet van plan het kind weg te houden van zijn vader.
je kan hem niet zomaar op straat zetten hij heeft ook rechten al zijn jullie niet getrouwd. lijkt me wel dat je niet meer in 1 bed slaapt
Even omdraaien, hoe snel zou jij ander onderdak hebben gevonden?
S-Meds schreef:
02-07-2019 08:44
je kan hem niet zomaar op straat zetten hij heeft ook rechten al zijn jullie niet getrouwd. lijkt me wel dat je niet meer in 1 bed slaapt
Ik wil hem niet zomaar op straat en ik denk dat ik dit duidelijk schreef, ik wil een maximale datum dat hij kan blijven die eerlijk is.
2019 schreef:
02-07-2019 08:47
Even omdraaien, hoe snel zou jij ander onderdak hebben gevonden?
Nog diezelfde dag, maar ik zit gewoon anders in elkaar ;-)
Hij is niet zo hands-on.
S-Meds schreef:
02-07-2019 08:44
je kan hem niet zomaar op straat zetten hij heeft ook rechten al zijn jullie niet getrouwd.
Is dat zo? Het huis waarin ze wonen is haar eigendom. Hij heeft 16 jaar rekening kunnen houden dat zaken ooit anders gaan lopen; dus ingeschreven blijven staan voor een huurhuis.
TO, heeft hij meebetaald aan de aflossing van de hypotheek?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Bloemsuiker schreef:
02-07-2019 08:47
Ik wil hem niet zomaar op straat en ik denk dat ik dit duidelijk schreef, ik wil een maximale datum dat hij kan blijven die eerlijk is.
Wat zegt je advocaat
Bloemsuiker schreef:
02-07-2019 08:48
Hij is niet zo hands-on.
Toch moet je hart en hoofd hier gaan scheiden. Het is een volwassen man. Als hij gepamperd wordt door jou, doordat je medelijden met hem hebt of hem zielig vindt of omdat hij de emotiekaart inzet, help je hem in feite niet en wordt alles steeds maar uitgesteld. Jij moet duidelijk zijn, grenzen stellen en je daar ook aan houden.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 02-07-2019 09:00
0.12% gewijzigd
Bloemsuiker schreef:
02-07-2019 08:40

Kan de huurder er wel zomaar uitgezet worden?
Je wil scheiden, maar je slaapt nog samen? Stop daar mee!
SweetFirefly schreef:
02-07-2019 08:51
Is dat zo? Het huis waarin ze wonen is haar eigendom. Hij heeft 16 jaar rekening kunnen houden dat zaken ooit anders gaan lopen; dus ingeschreven blijven staan voor een huurhuis.
TO, heeft hij meebetaald aan de aflossing van de hypotheek?
Hij heeft niks betaald voor mijn huis waar we nu wonen maar wel steeds 50% van ons gezamenlijke huis. (Dat verhuurd wordt)
S-Meds schreef:
02-07-2019 08:51
Wat zegt je advocaat
?? Waarom zou ik een advocaat moeten hebben?

We zijn niet getrouwd en we hebben op een ander huis na geen gezamenlijke bezittingen.
Wel samen een kindje.
Als de omgang nu nog goed is kan je het beste zo snel mogelijk uit elkaar gaan wonen. Dat wordt anders alleen maar moeilijker.

Kan je niet tijdelijk om en om in jouw huis gaan wonen?
nachtvlinder1977 schreef:
02-07-2019 08:59
Je wil scheiden, maar je slaapt nog samen? Stop daar mee!
We slapen in dezelfde kamer, momenteel de meest frisse in huis. Dus elk zijn bed met een kindje tussen ons in.
Best stoppen en hem op hele zolderkamer laten slapen?
Misschien hou ik te veel rekening met hem. Hij zal misschien sneller actie ondernemen om te vertrekken als hij niet goed kan slapen.
Bloemsuiker schreef:
02-07-2019 09:14
?? Waarom zou ik een advocaat moeten hebben?

We zijn niet getrouwd en we hebben op een ander huis na geen gezamenlijke bezittingen.
Wel samen een kindje.
daarom
EHV1981 schreef:
02-07-2019 09:14
Als de omgang nu nog goed is kan je het beste zo snel mogelijk uit elkaar gaan wonen. Dat wordt anders alleen maar moeilijker.

Kan je niet tijdelijk om en om in jouw huis gaan wonen?
wat bedoel je met om en om?
bedoel je het huis waar we nu wonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven