Stad of dorp?
dinsdag 2 juli 2019 om 09:04
Op dit moment woon ik.met man en kind in een groot dorp. Het is misschien qua omvang (50.000 inwoners) wel een stad maar de mentaliteit is erg dorps nog, vandaar.
Er zijn hier redelijk wat voorzieningen (veel winkels, scholen,sportclubs, bioscoop, theater restaurantjes).
Nu willen we verhuizen ivm werk ongeveer 40-50 km verderop.
We kunnen kiezen uit een middelgrote stad (inwonertal vergelijkbaar met hier, maar het is echt een stad, geen uit de kluiten gegroeide vinexwijk) en een dorp, een echt dorp.
Dorp heeft niet meer dan 10.000 inw en zeer weinig voorzieningen. Er zijn maar een paar winkels en horeca en moet het vooral hebben van het toerisme in de zomer.
Voordeel is wel dat dit zeer dicht bij mijn werk is. Fiets/loopafstand en vanuit de stad moet ik fietsen. Auto kan ook natuurlijk, maar we gaan juist dichter bij het werk wonen zodat we 1 auto weg kunnen doen. Het ov is slecht.
Ander voordeel is dat hier meer ruimte en rust is en de huizen zijn nieuwer en groter.
Simpele keuze toch? Maar ik wil eigenlijk niet in een saai dorp wonen vol jaren 80 vinex-huizen.
Ik vind de reuring van de stad ook leuk, uit de deur stappen en meteen op de markt staan. Wandelend naar de bios of een restaurantje.
Evenementen kunnen bezoeken zonder gedoe met parkeren.
Ik woon mijn hele leven al in van die vinexwijken en ik word er niet warm of koud van. Ik vind het niet vreselijk, maar ook niet super, zeker niet nu ons kind op het punt van uitvliegen staat. Ik heb nu niks meer aan het speeltuintje op de hoek en de school dichtbij.
Aan de andere kant ben ik bang voor veel geluidsoverlast in de stad (van evenementen en buren), en allerlei gebreken in de oude huizen (allemaal gebouwd rond 1920).
Mijn man wil het liefst naar het dorp, maar elke keer dat hij een huis laat zien op Funda denk ik: meeh.
Wie woont er in de stad of juist in zo'n dorp en wil zijn ervaringen (positief en negatief) delen?
Er zijn hier redelijk wat voorzieningen (veel winkels, scholen,sportclubs, bioscoop, theater restaurantjes).
Nu willen we verhuizen ivm werk ongeveer 40-50 km verderop.
We kunnen kiezen uit een middelgrote stad (inwonertal vergelijkbaar met hier, maar het is echt een stad, geen uit de kluiten gegroeide vinexwijk) en een dorp, een echt dorp.
Dorp heeft niet meer dan 10.000 inw en zeer weinig voorzieningen. Er zijn maar een paar winkels en horeca en moet het vooral hebben van het toerisme in de zomer.
Voordeel is wel dat dit zeer dicht bij mijn werk is. Fiets/loopafstand en vanuit de stad moet ik fietsen. Auto kan ook natuurlijk, maar we gaan juist dichter bij het werk wonen zodat we 1 auto weg kunnen doen. Het ov is slecht.
Ander voordeel is dat hier meer ruimte en rust is en de huizen zijn nieuwer en groter.
Simpele keuze toch? Maar ik wil eigenlijk niet in een saai dorp wonen vol jaren 80 vinex-huizen.
Ik vind de reuring van de stad ook leuk, uit de deur stappen en meteen op de markt staan. Wandelend naar de bios of een restaurantje.
Evenementen kunnen bezoeken zonder gedoe met parkeren.
Ik woon mijn hele leven al in van die vinexwijken en ik word er niet warm of koud van. Ik vind het niet vreselijk, maar ook niet super, zeker niet nu ons kind op het punt van uitvliegen staat. Ik heb nu niks meer aan het speeltuintje op de hoek en de school dichtbij.
Aan de andere kant ben ik bang voor veel geluidsoverlast in de stad (van evenementen en buren), en allerlei gebreken in de oude huizen (allemaal gebouwd rond 1920).
Mijn man wil het liefst naar het dorp, maar elke keer dat hij een huis laat zien op Funda denk ik: meeh.
Wie woont er in de stad of juist in zo'n dorp en wil zijn ervaringen (positief en negatief) delen?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
dinsdag 2 juli 2019 om 09:06

dinsdag 2 juli 2019 om 09:15
Het is echt wat je zelf wilt.. Ik woon in een klein dorp (minder dan 4000 inwoners). Alle voorzieningen die je op dagelijkse basis nodig hebt zijn op loopafstand. Ik kan genieten van de rust, de ruimte en de gemoedelijkheid. En afgelopen weekend waren we in de stad en dan zeggen mijn partner en ik tegen elkaar: goh we zouden toch ook wel in het centrum van de stad willen wonen, lekker makkelijk overal naartoe kunnen, etc.
Man en ik komen beide uit een dorp. Hij uit een vergelijkbaar dorp met waar we nu wonen en ik kom uit een dorp met 1000 inwoners zonder voorzieningen. Dus we zijn ook 'gewend' aan het dorpsleven.
Overigens staan in ons dorpje juist ook heel veel oudere huizen, niet alleen maar jaren 80 meuk hoor
.
Man en ik komen beide uit een dorp. Hij uit een vergelijkbaar dorp met waar we nu wonen en ik kom uit een dorp met 1000 inwoners zonder voorzieningen. Dus we zijn ook 'gewend' aan het dorpsleven.
Overigens staan in ons dorpje juist ook heel veel oudere huizen, niet alleen maar jaren 80 meuk hoor

dinsdag 2 juli 2019 om 09:20
Ik ben juist verhuisd uit grote stad (denk aan formaat Utrecht ) naar dorpje met 1200 inwoners (waarvan meer dan de helft in buitengebied woont). We hebben 2 scholen , kapsalon en garage en dorpshuis en dat is het wel. Winkels op 5 km. Ziekenhuis op half uur met auto. Middelbare school uur fietsen. OV alleen doordeweeks en dat tot 1900 uur.
Zou niet anders meer willen

dinsdag 2 juli 2019 om 09:28
De prijzen van de vinexwijken gaan ook flink om hoog.
https://www.businessinsider.nl/huizenpr ... sche-rijn/
https://www.businessinsider.nl/huizenpr ... sche-rijn/
dinsdag 2 juli 2019 om 09:29
Ja maar waarom dan?poldervrouw schreef: ↑02-07-2019 09:20Ik ben juist verhuisd uit grote stad (denk aan formaat Utrecht ) naar dorpje met 1200 inwoners (waarvan meer dan de helft in buitengebied woont). We hebben 2 scholen , kapsalon en garage en dorpshuis en dat is het wel. Winkels op 5 km. Ziekenhuis op half uur met auto. Middelbare school uur fietsen. OV alleen doordeweeks en dat tot 1900 uur.
Die wijk waar ik nu woon is net zo'n klein dorp. De voorzieningen hier zijn óók pas een half uur verderop.
Ik vind er geen klap aan. Voor alles ver fietsen of de auto nemen. Iets kleins vergeten in de supermarkt is meteen heel lastig. Voor ons kind was het fijn hoor. School om de hoek en veilig buiten spelen, maar die fase is geweest.
Verder vind ik de mensen hier ook niet leuk. Veel geroddel en als je niet meedoet aan de acticiteiten van school lig je erbuiten. En we hebben al jaren niks meer met de basisschool te maken, dus ja...
Maar goed, eikels kun je overal treffen.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:30
Hm ja. Maar je begrijpt me...van die eenheidsworst nieuwbouw.winkelfanaat schreef: ↑02-07-2019 09:25In de jaren 80 bestonden er volgens mij nog geen Vinex wijken...
Verder denk ik dat je in een klein dorp niet gelukkig gaat worden. Vaak ben je in zo’n klein dorpje ook een vreemde eend in de bijt.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:30
Toen had je inderdaad 'Bloemkoolwijken', vreselijk...winkelfanaat schreef: ↑02-07-2019 09:25In de jaren 80 bestonden er volgens mij nog geen Vinex wijken...
Verder denk ik dat je in een klein dorp niet gelukkig gaat worden. Vaak ben je in zo’n klein dorpje ook een vreemde eend in de bijt.
Ik ben zelf ook ooit (op mijn 19e) uit het dorp van mijn ouders (10.000 inwoners) weggegaan en wil nooit meer terug
Hoewel ik er nu (30 jaar later zeg maar) de charme wel wat van inzie. Tot ik er iets langer ben, de slome duikelaars in het verkeer me irriteren. Het domme gelul me ergert. En ik opmerkingen hoor over homo's en 'zwarten' en denk: Wegwezen!!!
Heb er nooit gepast.

dinsdag 2 juli 2019 om 09:34
He je kijkt naar Maarten van Rossemlilalinda schreef: ↑02-07-2019 09:30Toen had je inderdaad 'Bloemkoolwijken', vreselijk...
Ik ben zelf ook ooit (op mijn 19e) uit het dorp van mijn ouders (10.000 inwoners) weggegaan en wil nooit meer terug
Hoewel ik er nu (30 jaar later zeg maar) de charme wel wat van inzie. Tot ik er iets langer ben, de slome duikelaars in het verkeer me irriteren. Het domme gelul me ergert. En ik opmerkingen hoor over homo's en 'zwarten' en denk: Wegwezen!!!
Heb er nooit gepast.

dinsdag 2 juli 2019 om 09:35
Of je er tussen komt in een klein dorp (wat is klein, voor mijn gevoel woon ik nu in een groot dorp met 5000 inwoners, ik kom zelf uit een dorp met zo'n 300 inwoners) ligt ook grotendeels aan hoe je zelf in elkaar zit en hoe de rest van het dorp is. In mijn kleine geboortedorpje was er echt wel plaats voor importers, vooral degenen die zich ook inmengden in het verenigingsleven en er niet alleen maar over gaan klagen.winkelfanaat schreef: ↑02-07-2019 09:25In de jaren 80 bestonden er volgens mij nog geen Vinex wijken...

dinsdag 2 juli 2019 om 09:37
Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat mijn partner zo'n charmant oud huis wil, zodat ik de komende jaren al ons geld en mijn weekenden kwijt ben aan klussen.
Sorry, maar als hij de klusser is, heeft hij naar mijn mening meer inspraak over hoeveel er geklust gaat worden.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:37
ah zie, ze zijn dus gewoon vreselijk!
Onze stad heeft ze ook als buitenwijk, heb er wel eens een dochter gebracht, vind het echt vreselijk niks aan.
Woon zelf aan de rand van het oude centrum van Mijn stad. Loopafstand van alle voorzieningen. Fietsend is helemaal alles op 5 minuten.

dinsdag 2 juli 2019 om 09:42
Want?Dropdrop schreef: ↑02-07-2019 09:37Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat mijn partner zo'n charmant oud huis wil, zodat ik de komende jaren al ons geld en mijn weekenden kwijt ben aan klussen.
Sorry, maar als hij de klusser is, heeft hij naar mijn mening meer inspraak over hoeveel er geklust gaat worden.

dinsdag 2 juli 2019 om 09:46
Als ik geld had was ik nooit meer in een stad gaan wonen. Ik ben in mijn leven al 21 keer verhuist ( verschillende woonplaatsen in verschillende provincies) en bijna overal is herrie, asogedrag ect. Appartementen en rijtjeshuizen. Dorp ook maar vooral in en om grote steden ivm werk enz.
Tuurlijk heb je dat ook in een dorp. Maar in de meeste steden is die kans gewoon veel groter en dan van heel veel mensen tegelijk om je heen. En er bij horen? Tja. Ik hoor hier er ook niet bij. Nooit gehad ook trouwens. Vind niet erg.
Ik ben geen stadsmens weet ik ondertussen. Ik hou van ruimte en rust. Niet van overal hutje mutje en auto's, muziek, troep ect.
De 22e keer wil op zijn minst vrijstaand wonen. Of ergens buiten een stad of op het plateland. Dus ik spaar door.
Anderen houden van de stad en de levendigheid. Ieder zijn ding.
Tuurlijk heb je dat ook in een dorp. Maar in de meeste steden is die kans gewoon veel groter en dan van heel veel mensen tegelijk om je heen. En er bij horen? Tja. Ik hoor hier er ook niet bij. Nooit gehad ook trouwens. Vind niet erg.
Ik ben geen stadsmens weet ik ondertussen. Ik hou van ruimte en rust. Niet van overal hutje mutje en auto's, muziek, troep ect.
De 22e keer wil op zijn minst vrijstaand wonen. Of ergens buiten een stad of op het plateland. Dus ik spaar door.
Anderen houden van de stad en de levendigheid. Ieder zijn ding.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 02-07-2019 09:47
5.55% gewijzigd

dinsdag 2 juli 2019 om 09:46
Veel van die wijken staan nu te verpauperen door mix van sociaal verhuur en verkoop vanuit de woningbouw.lilalinda schreef: ↑02-07-2019 09:37ah zie, ze zijn dus gewoon vreselijk!
Onze stad heeft ze ook als buitenwijk, heb er wel eens een dochter gebracht, vind het echt vreselijk niks aan.
Woon zelf aan de rand van het oude centrum van Mijn stad. Loopafstand van alle voorzieningen. Fietsend is helemaal alles op 5 minuten.
De woningbouw doet er weinig aan.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:47
Nou, hij is niet de klusser want we gaan zoveel mogelijk uitbesteden.Dropdrop schreef: ↑02-07-2019 09:37Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat mijn partner zo'n charmant oud huis wil, zodat ik de komende jaren al ons geld en mijn weekenden kwijt ben aan klussen.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:51
dinsdag 2 juli 2019 om 09:52
Bloemkoolwijken heb ik dan weer nooit van gehoord. Maar in de jaren 80 waren ze denk niet zo heel goed in het bouwen van mooie huizen. Vooral in het bouwen van veel huizen.lilalinda schreef: ↑02-07-2019 09:30Toen had je inderdaad 'Bloemkoolwijken', vreselijk...
Heb er nooit gepast.

dinsdag 2 juli 2019 om 09:55
Jaren 80 waren echt stampwoningen zo snel mogelijk bouwen.winkelfanaat schreef: ↑02-07-2019 09:52Bloemkoolwijken heb ik dan weer nooit van gehoord. Maar in de jaren 80 waren ze denk niet zo heel goed in het bouwen van mooie huizen. Vooral in het bouwen van veel huizen.
Ik heb jaren in zo'n huis gewoond en als ik nu door de wijk heen fiets is de sfeer totaal anders dan toen ik er woonde.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:58
Ik wilde net typen blijf dan gewoon wonen waar je nu woont en houdt die extra auto.SPQR schreef: ↑02-07-2019 09:29Ja maar waarom dan?
Die wijk waar ik nu woon is net zo'n klein dorp. De voorzieningen hier zijn óók pas een half uur verderop.
Ik vind er geen klap aan. Voor alles ver fietsen of de auto nemen. Iets kleins vergeten in de supermarkt is meteen heel lastig. Voor ons kind was het fijn hoor. School om de hoek en veilig buiten spelen, maar die fase is geweest.
Verder vind ik de mensen hier ook niet leuk. Veel geroddel en als je niet meedoet aan de acticiteiten van school lig je erbuiten. En we hebben al jaren niks meer met de basisschool te maken, dus ja...
Maar goed, eikels kun je overal treffen.
Maar dat is blijkbaar ook niet echt een optie.
Als je een hekel hebt aan dat geroddel dan zeker niet in een dorp gaan wonen. Daar is het nog veel erger.
Als je in de stad alleen oude huizen kan betalen zou ik daar ook niet blij van worden. Slechter geïsoleerd dus oncomfortabeler. Meer onderhoud en minder alternatieven als we straks van het gas af moeten.
In de stad is er ook meer overlast van allerlei evenementen.
Dus toch maar blijven wonen waar je nu woont en wachten tot je echt iets tegen komt waarvan je denkt dit is het.
Wil je echt weg waar je nu woont dan toch het dorp proberen. Op loopafstand van je werk wonen is ideaal. En het kan best zijn dat je er daar beter tussen past dan waar je nu woont.
En als je een auto minder hebt dan kan je gaan sparen voor een duurder huis in de stad. Mocht het dorp toch niet bevallen.