Stad of dorp?

02-07-2019 09:04 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment woon ik.met man en kind in een groot dorp. Het is misschien qua omvang (50.000 inwoners) wel een stad maar de mentaliteit is erg dorps nog, vandaar.
Er zijn hier redelijk wat voorzieningen (veel winkels, scholen,sportclubs, bioscoop, theater restaurantjes).

Nu willen we verhuizen ivm werk ongeveer 40-50 km verderop.
We kunnen kiezen uit een middelgrote stad (inwonertal vergelijkbaar met hier, maar het is echt een stad, geen uit de kluiten gegroeide vinexwijk) en een dorp, een echt dorp.
Dorp heeft niet meer dan 10.000 inw en zeer weinig voorzieningen. Er zijn maar een paar winkels en horeca en moet het vooral hebben van het toerisme in de zomer.

Voordeel is wel dat dit zeer dicht bij mijn werk is. Fiets/loopafstand en vanuit de stad moet ik fietsen. Auto kan ook natuurlijk, maar we gaan juist dichter bij het werk wonen zodat we 1 auto weg kunnen doen. Het ov is slecht.
Ander voordeel is dat hier meer ruimte en rust is en de huizen zijn nieuwer en groter.

Simpele keuze toch? Maar ik wil eigenlijk niet in een saai dorp wonen vol jaren 80 vinex-huizen.
Ik vind de reuring van de stad ook leuk, uit de deur stappen en meteen op de markt staan. Wandelend naar de bios of een restaurantje.
Evenementen kunnen bezoeken zonder gedoe met parkeren.

Ik woon mijn hele leven al in van die vinexwijken en ik word er niet warm of koud van. Ik vind het niet vreselijk, maar ook niet super, zeker niet nu ons kind op het punt van uitvliegen staat. Ik heb nu niks meer aan het speeltuintje op de hoek en de school dichtbij.
Aan de andere kant ben ik bang voor veel geluidsoverlast in de stad (van evenementen en buren), en allerlei gebreken in de oude huizen (allemaal gebouwd rond 1920).

Mijn man wil het liefst naar het dorp, maar elke keer dat hij een huis laat zien op Funda denk ik: meeh.

Wie woont er in de stad of juist in zo'n dorp en wil zijn ervaringen (positief en negatief) delen?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
wilma36 schreef:
02-07-2019 09:35
Of je er tussen komt in een klein dorp (wat is klein, voor mijn gevoel woon ik nu in een groot dorp met 5000 inwoners, ik kom zelf uit een dorp met zo'n 300 inwoners) ligt ook grotendeels aan hoe je zelf in elkaar zit en hoe de rest van het dorp is. In mijn kleine geboortedorpje was er echt wel plaats voor importers, vooral degenen die zich ook inmengden in het verenigingsleven en er niet alleen maar over gaan klagen.
Plaats voor import is er maar tot op zekere hoogte. Ik kom van oorsprong uit een dorp. Woon daar gelukkig nu niet meer.

Maar ook inwoners die goed geïntegreerd waren en volop meededen met allerlei verenigingen kregen soms na 40 jaar daar te wonen te horen ja maar jij bent ook geen echte xxxx.

Of het was waar ben jij er eentje van?
Van Piet x of van Jan x oh je bent er een van kees x. Oh je bent er dus een van die uit dorp yyyy.
Met een kind wat blijkbaar stilaan een puber wordt?

Absoluut stad.

Kan je op je 70ste nog altijd verhuizen naar dat kneuterig dorp.

Ik zou ook geen liefhebber zijn om in de zomer overspoeld te worden door toeristen.
Ik heb heel mijn leven gewoond in een dorp van 4000 inwoners.
2 scholen, diverse sportverenigingen, scouting, supermarkt/bakker/tandarts/fysio/huisartsenpraktijk met apotheek/wat horeca ( niet leuk), snackbar/chinees/boerderijwinkels/autohandelaar/bloememwinkel
Alles was er. Stad op 5 km afstand dus altijd op de fiets naar de stad en dus geen parkeerproblemen en VO/bios/zwembad was dus ook niet ver weg

Nu woon ik in een stad van 60.000 mensen, helemaal aam de rand. ook prima wonen, maar echt alles is verder weg dan de afstanden op mijn dorp.

Hier loop ik niet even naar de bakker of supermarkt, moet voor alles de fiets pakken

Dus dat je in een stad alles naast je deur hebt, klopt echt niet
pearle schreef:
02-07-2019 10:13
Ik heb heel mijn leven gewoond in een dorp van 4000 inwoners.
2 scholen, diverse sportverenigingen, scouting, supermarkt/bakker/tandarts/fysio/huisartsenpraktijk met apotheek/wat horeca ( niet leuk), snackbar/chinees/boerderijwinkels/autohandelaar/bloememwinkel
Alles was er. Stad op 5 km afstand dus altijd op de fiets naar de stad en dus geen parkeerproblemen en VO/bios/zwembad was dus ook niet ver weg

Nu woon ik in een stad van 60.000 mensen, helemaal aam de rand. ook prima wonen, maar echt alles is verder weg dan de afstanden op mijn dorp.

Hier loop ik niet even naar de bakker of supermarkt, moet voor alles de fiets pakken

Dus dat je in een stad alles naast je deur hebt, klopt echt niet
ik neem aan, dat TO slim genoeg is, om te checken hoe haar nieuwe huis ligt tov voorzieningen
Marnamai schreef:
02-07-2019 10:11

Ik zou ook geen liefhebber zijn om in de zomer overspoeld te worden door toeristen.
Mijn stad heeft dat wel, tenminste bepaalde delen
En aangezien je de weg goed weet, kun je de toeristen prima ontlopen.
Sterker nog, ben eigenlijk vooral trots dat mensen met busladingen vol naar de stad komen, die mijn thuis is
sugarmiss schreef:
02-07-2019 10:09
Plaats voor import is er maar tot op zekere hoogte. Ik kom van oorsprong uit een dorp. Woon daar gelukkig nu niet meer.

Maar ook inwoners die goed geïntegreerd waren en volop meededen met allerlei verenigingen kregen soms na 40 jaar daar te wonen te horen ja maar jij bent ook geen echte xxxx.

Of het was waar ben jij er eentje van?
Van Piet x of van Jan x oh je bent er een van kees x. Oh je bent er dus een van die uit dorp yyyy.
Ik heb toch andere ervaringen. wij wonen in een echt forenzendorp, waar nog maar weinig inwoners 'oorspronkelijk' zijn. Er wordt heus wel eens gevraagd waar je vandaan komt, maar niet op een vervelende manier.
Dat dorp van 10.000 inwoners (vind ik een groot dorp, afgezien van mijn studietijd heb ik altijd in kleinere dorpen gewoond, Max 5000 inwoners), hoe ver ligt dat van die stad van 50.000 inwoners af? Moet je echt de auto pakken om evenementen in de stad te bezoeken? Wat is de afstand naar de bios vanaf die huizen in de stad en vanaf het dorp? Als het meer dan 5km verschil is, dan is het al niet lekker meer te overbruggen.
Ik ben een stadsmens en voed ook mijn basisschoolkinderen op in de stad. Ik zie duizend voordelen van de stad en heel weinig nadelen. Ik heb wel altijd in of tegen het centrum aan gewoond. Als ik de keuze had tussen een buitenwijk van een stad en een dorp, zou ik misschien wel voor een dorp kiezen vanwege da ruimte. Maar dan wel een groot dorp met weinig sociale controle.
SPQR schreef:
02-07-2019 09:29
Ja maar waarom dan?
Die wijk waar ik nu woon is net zo'n klein dorp. De voorzieningen hier zijn óók pas een half uur verderop.
Ik vind er geen klap aan. Voor alles ver fietsen of de auto nemen. Iets kleins vergeten in de supermarkt is meteen heel lastig. Voor ons kind was het fijn hoor. School om de hoek en veilig buiten spelen, maar die fase is geweest.
Verder vind ik de mensen hier ook niet leuk. Veel geroddel en als je niet meedoet aan de acticiteiten van school lig je erbuiten. En we hebben al jaren niks meer met de basisschool te maken, dus ja...
Maar goed, eikels kun je overal treffen.
De rust, de vriendelijkheid, het heerlijke relaxte leven voor de kinderen.. Ook hier geen basisschool kinderen maar ik lig nergens buiten hoor.. Je moet er natuurlijk zelf iets van maken. Ik doe vrijwilligerswerk in het dorp dus ontmoet veel mensen. Het is ook een kwestie van investeren .

Boodschappen, tja ik doe het eens per week, heb grote vriezer. en als ik iets vergeten ben jammer dan, morgen weer een dag. Verder hebben we diverse supermarkten die tegenwoordig thuisbezorgen dus dat zie ik niet als een ding.
wilma36 schreef:
02-07-2019 09:35
Of je er tussen komt in een klein dorp (wat is klein, voor mijn gevoel woon ik nu in een groot dorp met 5000 inwoners, ik kom zelf uit een dorp met zo'n 300 inwoners) ligt ook grotendeels aan hoe je zelf in elkaar zit en hoe de rest van het dorp is. In mijn kleine geboortedorpje was er echt wel plaats voor importers, vooral degenen die zich ook inmengden in het verenigingsleven en er niet alleen maar over gaan klagen.
Exact. Er zijn nog wel eens dingen waar ik als "import" me niet thuis voel door de grote vriendengroepen, maar dat ligt meer aan mij dan aan hen ;-)
Zijn er geen nieuwere huizen in de stad van jouw keuze, waar je man ook blij van wordt?

Ik woon al mijn hele leven in een dorp en ik kan de charme er echt van inzien. Ik ben er inderdaad eentje van Piet van Klaas. En mijn dochter is er eentje van Nina van Piet. En over dat hele import vs. echte bewoners verschil, da's ook wel een beetje hoe je er zelf instaat. Je boodschappen lokaal doen, lid worden van een vereniging, doneren aan de oudheidsclub en je wordt snel zat geaccepteerd.

Maar vergeleken met wonen in een stad is het minder anoniem en vrijblijvend en op de één of andere manier gaat gaan wonen in een dorp wel gepaard met wat vrijblijvende verplichtingen. Tenzij het je niet interesseert dat je een buitenstaander blijft.

Ik geniet dus enorm van de rust, maar ook enkel in de wetenschap dat een leuk stadscentrum op minder dan een half uur met de auto weg is.
Poppy_del_Rio schreef:
02-07-2019 11:13
Als ik de keuze had tussen een buitenwijk van een stad en een dorp, zou ik misschien wel voor een dorp kiezen vanwege da ruimte. Maar dan wel een groot dorp met weinig sociale controle.
eens,
het wonen in een buitenwijk, heb ik nooit begrepen. Dat is toch van beiden 'net niks'?
Marnamai schreef:
02-07-2019 10:11
Met een kind wat blijkbaar stilaan een puber wordt?

Absoluut stad.

Kan je op je 70ste nog altijd verhuizen naar dat kneuterig dorp.

Grappig.. Mijn pubers hebben er niets mee.. de stad. Ze zeggen hier alle 3 (21-19-17) als ik een dagje stad wil, ga ik wel een dagje naar de stad, moet er niet aan denken om er te wonen. Die herrie, dicht op elkaar.. Nee.. niet voor mijn pubers.

Niet iedere puber houdt van het stadsleven
lilalinda schreef:
02-07-2019 11:25
eens,
het wonen in een buitenwijk, heb ik nooit begrepen. Dat is toch van beiden 'net niks'?
Inderdaad, ik heb een vriendin in een buitenwijk van de stad en die is net zo lang onderweg naar het centrum van haar stad als ik onderweg ben vanuit mijn dorp. Geef mij dan mijn dorp maar, met minder overlast en meer ruimte voor minder geld.
lilalinda schreef:
02-07-2019 11:25
eens,
Ik denk dat die keuze vaak uit noodzaak wordt gemaakt en geen voorkeursoptie is, maar misschien melden zich nog mensen voor wie dat wel zo is.
poldervrouw schreef:
02-07-2019 11:27
Grappig.. Mijn pubers hebben er niets mee.. de stad. Ze zeggen hier alle 3 (21-19-17) als ik een dagje stad wil, ga ik wel een dagje naar de stad, moet er niet aan denken om er te wonen. Die herrie, dicht op elkaar.. Nee.. niet voor mijn pubers.

die van mijn omarmen de stad. Gaan vanaf hun 12e al ergens lunchen etc.
Toch zou het me niet verbazen als oudste (nu 19) na studie ergens op een waddeneiland gaat wonen of midden op de Veluwe.
lilalinda schreef:
02-07-2019 10:15
ik neem aan, dat TO slim genoeg is, om te checken hoe haar nieuwe huis ligt tov voorzieningen
Nou dit. We zijn ons al een tijdje aan het oriënteren en we kijken daar inderdaad naar.
poldervrouw schreef:
02-07-2019 11:20
De rust, de vriendelijkheid, het heerlijke relaxte leven voor de kinderen.. Ook hier geen basisschool kinderen maar ik lig nergens buiten hoor.. Je moet er natuurlijk zelf iets van maken. Ik doe vrijwilligerswerk in het dorp dus ontmoet veel mensen. Het is ook een kwestie van investeren .

Boodschappen, tja ik doe het eens per week, heb grote vriezer. en als ik iets vergeten ben jammer dan, morgen weer een dag. Verder hebben we diverse supermarkten die tegenwoordig thuisbezorgen dus dat zie ik niet als een ding.
Dan heb ik echt een dorp met aso's getroffen, want ik heb van alles geprobeerd met vrijwilligerswerk enzo, maar het werkt gewoon niet.
Zo'n ons-kent-ons gehucht met amper voorzieningen zou ik niet vrolijk van worden. Doe mij maar de stad. En al helemaal als je kids hebt. Die zullen je dankbaar zijn.
We used to be friends...
poldervrouw schreef:
02-07-2019 11:21
Exact. Er zijn nog wel eens dingen waar ik als "import" me niet thuis voel door de grote vriendengroepen, maar dat ligt meer aan mij dan aan hen ;-)
Ohja, de vriendengroepen. Vreselijk . Van die mensen die elkaar al vanaf de kleuterschool kennen en waar je dus gewoon niet tussenkomt.
lilalinda schreef:
02-07-2019 09:30
Toen had je inderdaad 'Bloemkoolwijken', vreselijk...

Ik ben zelf ook ooit (op mijn 19e) uit het dorp van mijn ouders (10.000 inwoners) weggegaan en wil nooit meer terug
Hoewel ik er nu (30 jaar later zeg maar) de charme wel wat van inzie. Tot ik er iets langer ben, de slome duikelaars in het verkeer me irriteren. Het domme gelul me ergert. En ik opmerkingen hoor over homo's en 'zwarten' en denk: Wegwezen!!!

Heb er nooit gepast.
Herkenbaar!
Ga op zoek in het stadje naar een huis dat wat nieuwer is!
poldervrouw schreef:
02-07-2019 11:27

Mijn kind gaat volgend schooljaar uif huis, dus met zijn wensen hoeven we helemaal geen rekening te houden.
SPQR schreef:
02-07-2019 11:42
Ohja, de vriendengroepen. Vreselijk . Van die mensen die elkaar al vanaf de kleuterschool kennen en waar je dus gewoon niet tussenkomt.
een van mijn beste vriendinnen is getrouwd met iemand uit een dorp. Zo'n dorp waar ongeveer iedereen OF familie (achterachterneven etc, van die familieleden die we in de stad niet kennen) is OF verkering met elkaar gehad heeft
Zijn vriendengroep laat haar amper toe en ons al helemaal niet. Zeer asociaal
Ik woon overigens wel in een dorp met best wat ( :) ) voorzieningen. Genoeg basisscholen en middelbaar onderwijs, wat horeca, dokters en tandartsen, genoeg winkels voor alle denkbare boodschappen, openbaar vervoer van 6 uur 's morgens tot 11 uur 's avonds, ook in het weekend, voldoende para-medische hulpverleners en een uitgebreid verenigingsleven. Het enige wat ik echt mis, en velen met mij is een pinapparaat waar je ook buiten winkelopeningstijden geld kunt opnemen. Vooral op zon- en feestdagen is dat lastig.
Zondag is hier een echte rustdag. Het enige wat dan open is zijn de kerken. :P
lilalinda schreef:
02-07-2019 11:53
een van mijn beste vriendinnen is getrouwd met iemand uit een dorp. Zo'n dorp waar ongeveer iedereen OF familie (achterachterneven etc, van die familieleden die we in de stad niet kennen) is OF verkering met elkaar gehad heeft
Zijn vriendengroep laat haar amper toe en ons al helemaal niet. Zeer asociaal
Zo'n dorp ken ik ook en daar zou ik echt niet willen wonen. Gelukkig is dat in mijn dorp absoluut niet het geval. Lijkt me vreselijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven