Begeleider op school
dinsdag 2 juli 2019 om 19:28
Hey! Ben nieuw hier. Ik ga in september weer na school na een klote jaar (angsten en depressie). Ik krijg waarschijnlijk een begeleider, docent dus waarmee ik soms een gesprekje heb. Mag zelf weten wie. Zelf ken ik wel wat “leuke”docentes alleen heb geen les van ze of contact meer. Al heel lang niet. Kan je dat maken om dat aan te dragen of sta je dan voor paal? Ook tegenover hun?? Ik denk het namelijk wel.
dinsdag 2 juli 2019 om 20:42
Het kan juist prettig zijn om dit soort gesprekken te voeren met iemand die jou geen les geeft.
Vind het trouwens vrij apart dat je zelf de docent mag kiezen, misschien ziet de desbetreffende docent het helemaal niet zitten die rol op zich te nemen? Niks ten nadele van jou hoor.
Op mijn middelbare school hadden we hier vertrouwenspersonen/counselors voor. Misschien is dit wel beter?
Vind het trouwens vrij apart dat je zelf de docent mag kiezen, misschien ziet de desbetreffende docent het helemaal niet zitten die rol op zich te nemen? Niks ten nadele van jou hoor.
Op mijn middelbare school hadden we hier vertrouwenspersonen/counselors voor. Misschien is dit wel beter?
dinsdag 2 juli 2019 om 21:32
Vrij gewoon op het middelbaar onderwijs hoor.Lucifer2018 schreef: ↑02-07-2019 21:13Wat vreemd sinds wanneer is dat een verplichte rol als leerkracht? Ik zou daar echt geen zin in hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 2 juli 2019 om 21:33
Blijkbaar voert deze school wel dit beleid.ToosTosti schreef: ↑02-07-2019 20:42Het kan juist prettig zijn om dit soort gesprekken te voeren met iemand die jou geen les geeft.
@TO als je zelf mag kiezen zou ik twee of drie namen doorgeven.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 2 juli 2019 om 22:31
Je kan prima wat namen doorgeven hoor, kan natuurlijk wel zijn dat iemand dit niet wil doen. Docenten hebben namelijk een bepaald takenpakket en ook gezien jouw problematiek moet iemand zich daar wel goed bij voelen en bekwaam om jou daarin te begeleiden.
Dit gebeurt wel vaker in het VO dus het is helemaal niet gek.
Succes volgend schooljaar en geniet nog even van de vakantie.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 2 juli 2019 om 23:07
Of je zegt "iemand zoals leraar Piet, want die reageerde altijd met droge grapjes en begrijpt mijn humor waardoor het wat luchtig werd" of "iemand zoals lerares De Zwart, want bij haar voelde ik me altijd erg vertrouwd en durfde ik open te zijn. Ze luisterde goed naar me en viel me niet steeds in de rede". Dan hebben de anderen ook wel door wat voor type docent je zoekt. Geef dus vooral aan bij wat voor type personen jij je fijn voelt en wat je nodig hebt. Iemand die luistert of iemand die je een schop onder je kont geeft.
woensdag 3 juli 2019 om 08:25
Ik haal uit de openingspost dat to een hele tijd niet naar school is geweest vanwege angsten en depressies.
Hoe goed bedoeld ook een docent is geen psycholoog.
Dus het lijkt mij dat to niet zoveel heeft aan gesprekjes met een docent die onbedoeld het verkeerde kan zeggen en zo de angsten van to weer kan triggeren.
Laat begeleiding liggen bij de mensen die er verstand van hebben.
Neemt niet weg dat een mentor die to op weg helpt met de praktische kanten van school wel helpend kan zijn.
En dan lijkt mij iemand van wie ze wel les krijgt mij wel weer handig.
Dus het lijkt mij dat to niet zoveel heeft aan gesprekjes met een docent die onbedoeld het verkeerde kan zeggen en zo de angsten van to weer kan triggeren.
Neemt niet weg dat een mentor die to op weg helpt met de praktische kanten van school wel helpend kan zijn.
woensdag 3 juli 2019 om 08:31
Een docent die ala begeleider af en toe een gesprekje houdt moet je ook niet zien als psycholoog maar meer in de rol van mentor, en een mentor helpt niet alleen met de praktische kanten van school.sugarmiss schreef: ↑03-07-2019 08:25Ik haal uit de openingspost dat to een hele tijd niet naar school is geweest vanwege angsten en depressies.
woensdag 3 juli 2019 om 09:01
Ik mag zelf kiezen omdat als ik iemand niet fijn vind toch niet echt doe. En ja die hebben we maar we zijn door hun heel vaak gebeld en ze zeiden van alles nooit nagekomen daar heb ik gewoon geen zin in. En vertrouwend persoon zei dat ik een jas gestolen had. Nou super.ToosTosti schreef: ↑02-07-2019 20:42Het kan juist prettig zijn om dit soort gesprekken te voeren met iemand die jou geen les geeft.
woensdag 3 juli 2019 om 09:03
Ja mij ook!! Iemand zei mijn pws begeleider maar dan heb ik daar wel soort van les van. Juist iemand die me geen les geeft vind ik fijner. En nee zo gaat t niet volgens school maar mijn therapeuten vinden wat helpend is voor mij dat is belangrijk. En het is een kleine stap om dit te doen. Tis net een soort van extra mentor of zoiets
woensdag 3 juli 2019 om 09:03
Nee. Ze is meestal aardig en positief maar ook humor en das fijn... meestal heb ik met die mensen wel een klikkopjechino schreef: ↑02-07-2019 20:39Wil je die docente kiezen omdat je ze ''leuk'' vind? Welke intenties bedoel ik dan. Als je gewoon iedere docent mag aandragen dan sta je niet voor paal.
woensdag 3 juli 2019 om 09:04
sugarmiss schreef: ↑03-07-2019 08:25Ik haal uit de openingspost dat to een hele tijd niet naar school is geweest vanwege angsten en depressies.
Weet ik. Maar t gaat meer om vragen als hoe gaat het nu en lukt het met... alleen maar positieve dingen geen gezeur.
woensdag 3 juli 2019 om 09:05
Nee. Ik mag “kiezen” maar de docent of docente moet dat wel leuk vinden (mogen ze aangeven), of ze dat willen of nietLucifer2018 schreef: ↑02-07-2019 21:13Wat vreemd sinds wanneer is dat een verplichte rol als leerkracht? Ik zou daar echt geen zin in hebben.
woensdag 3 juli 2019 om 09:06
suzyqfive schreef: ↑02-07-2019 22:31Je kan prima wat namen doorgeven hoor, kan natuurlijk wel zijn dat iemand dit niet wil doen. Docenten hebben namelijk een bepaald takenpakket en ook gezien jouw problematiek moet iemand zich daar wel goed bij voelen en bekwaam om jou daarin te begeleiden.
Dankjewel!!
woensdag 3 juli 2019 om 09:40
Dankje!suzyqfive schreef: ↑02-07-2019 22:31Je kan prima wat namen doorgeven hoor, kan natuurlijk wel zijn dat iemand dit niet wil doen. Docenten hebben namelijk een bepaald takenpakket en ook gezien jouw problematiek moet iemand zich daar wel goed bij voelen en bekwaam om jou daarin te begeleiden.
woensdag 3 juli 2019 om 13:02
Ik zou maar zo aannemen dat aan die docent gevraagd wordt of hij/zij dat wel wil en wel kan. Daarnaast zal er van te voren echt wel vastgelegd worden wat die docent kan en mag doen voor TO, het is heus niet de bedoeling dat er psychotherapeutische behandelingen door een leraar gedaan worden.
Doe gewoon een voorstel, TO. Bij ons op school is dit heel gebruikelijk en leerlingen hebben meestal zelf heel goed door wie er geschikt voor is.
Doe gewoon een voorstel, TO. Bij ons op school is dit heel gebruikelijk en leerlingen hebben meestal zelf heel goed door wie er geschikt voor is.