Bedwantsen, het vervolg!
vrijdag 5 juli 2019 om 23:20
Ik heb op vakantie last gehad van bedwantsen. Hier heb ik ook een topic over geopend destijds. Anderhalve week geleden ben ik thuis gekomen en heb ik de volgende maatregelen genomen:
- Heel veel, waaronder hoofdkussen wat mee was en koffers en tassen op het vliegveld achtergelaten.
- Alle kleding vanuit vuilniszakken meteen in de wasmachine gegooid en gewassen op 95 graden.
- De rest van mijn bagage wat niet gewassen kon worden, waaronder m'n schoenen, hebben een week in de vriezer gelegen.
Je zou denken dat ik genoeg voorzorgsmaatregelen heb genomen. Echter, ik heb vanmiddag mijn schoenen uit de vriezer gehaald en aangetrokken. Ik kom nu net uit de bioscoop vandaan en heb bij m'n beide enkels jeukende rode bultjes, die verdacht veel lijken op de bultjes die ik tijdens m'n vakantie had. Nu denk ik meteen aan bedwantsen. Wat als ze toch de vriezer hebben overleefd? Ze komen tevoorschijn in het donker, dus dat komt overeen. Tezamen met de meerdere rode bultjes op 1 plek. Ik begin me toch erg zorgen te maken. Ik hoop dat iemand mee wil denken over de volgende vragen;
- Hoe kan het dat ze een week vriezer overleefd zouden hebben?
- Moet ik nu ongediertebestrijdiging inschakelen? Doe ik dat nu of maandag?
- Maak ik me (on)terecht zorgen?
- Er staat nu ook nog een ander paar schoenen in de woonkamer wat ook in de vriezer is geweest, de kans is denk ik groot dat ze daar ook inzitten?
- Ik ben nu nog niet thuis (zit nog in de trein) en ga straks sowieso m'n schoenen niet meenemen in huis, wat kan ik nog meer doen?
Als (ervaringsdeskundigen) iemand mee zou willen denken of een hart onder de riem: heel graag!
- Heel veel, waaronder hoofdkussen wat mee was en koffers en tassen op het vliegveld achtergelaten.
- Alle kleding vanuit vuilniszakken meteen in de wasmachine gegooid en gewassen op 95 graden.
- De rest van mijn bagage wat niet gewassen kon worden, waaronder m'n schoenen, hebben een week in de vriezer gelegen.
Je zou denken dat ik genoeg voorzorgsmaatregelen heb genomen. Echter, ik heb vanmiddag mijn schoenen uit de vriezer gehaald en aangetrokken. Ik kom nu net uit de bioscoop vandaan en heb bij m'n beide enkels jeukende rode bultjes, die verdacht veel lijken op de bultjes die ik tijdens m'n vakantie had. Nu denk ik meteen aan bedwantsen. Wat als ze toch de vriezer hebben overleefd? Ze komen tevoorschijn in het donker, dus dat komt overeen. Tezamen met de meerdere rode bultjes op 1 plek. Ik begin me toch erg zorgen te maken. Ik hoop dat iemand mee wil denken over de volgende vragen;
- Hoe kan het dat ze een week vriezer overleefd zouden hebben?
- Moet ik nu ongediertebestrijdiging inschakelen? Doe ik dat nu of maandag?
- Maak ik me (on)terecht zorgen?
- Er staat nu ook nog een ander paar schoenen in de woonkamer wat ook in de vriezer is geweest, de kans is denk ik groot dat ze daar ook inzitten?
- Ik ben nu nog niet thuis (zit nog in de trein) en ga straks sowieso m'n schoenen niet meenemen in huis, wat kan ik nog meer doen?
Als (ervaringsdeskundigen) iemand mee zou willen denken of een hart onder de riem: heel graag!
zaterdag 6 juli 2019 om 08:16
Vlooien zou logisch kunnen zijn, maar niet gezien de omstandigheden:
- na anderhalve week na terugkomst, in de bioscoop pas last, daarna en daarvoor geen last;
- uitgerekend na het aantrekken van eerder besmette schoenen;
- katten zijn beschermd tegen vlooien en vertonen ook geen tekenen van vlooien.
En bedwantsen komen volgens mij niet alleen op je gezicht af. Daarbij zou dat in de bioscoop niet heel haalbaar zijn geweest. Ik vermoed dat ze in mn schoenen zaten, bij het donker van de bioscoop er uit zijn gekomen en het 1e stukje blote huid gepakt hebben (m'n enkels).
zaterdag 6 juli 2019 om 08:38
Oprechte antwoordenTijdschriftenverslindster schreef: ↑06-07-2019 08:22Oprechte vraag: wat denk je met telefonisch contact ongediertebestrijding te bereiken?
Hoe weet je dat je schoenen eerder al besmet waren?
En over die beten op een rijtje: dat zegt ook niet alles.
- Advies over de situatie. Bedwantsen wil je serieus nemen en zelf bestrijden is niet mogelijk.
- Dat weet ik niet, maar aangezien ze op de grond in een besmette hotelkamer hebben gestaan, is die kans vrij groot. En nog aannemelijker n.a.v. wat er gister is gebeurd.
- Niets zegt alles, maar alles wijst in die richting.
Oprechte vraag terug; heb jij wel es te maken gehad met bedwantsen?
zaterdag 6 juli 2019 om 08:41
Nog niets. Ik hoop dat ik ze niet mee heb genomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 6 juli 2019 om 08:50
zaterdag 6 juli 2019 om 08:51
Ik hoop het ook voor je! Ga je nu eerst afwachten?
zaterdag 6 juli 2019 om 09:00
Als je een rondje googled zul je lezen dat je bedwantsen niet zelf kunt bestrijden maar absoluut een professionele bestrijder moet inschakelen. En al die stukjes zijn geschreven door... juist: professionele bestrijders. Wij van wc-eend.
Als je dan gaat lezen wat zij doen dan is dat voornamelijk bestrijding door hitte. Gif werkt nauwelijks.
Je schoenen hebben 3 dagen in de volle zon gestaan in een vuilniszak. Het is onmogelijk dat er daarna nog beestjes leefden.
In tegenstelling tot wat mensen hier beweren gaan de beestjes en belangrijker de eitjes, wel degelijk dood in de vriezer. De meningen verschillen of dit na een of na twee weken is.
Maar jouw schoenen waren als ‘schoon’ toen ze in de vriezer gingen.
Ik heb zelf bedwantsen gehad. Ik kwam er pas achter toen ze al een tijd bij me woonden. In mijn bed wel te verstaan.
Ik heb er heel veel over gelezen, vooral de spaarzame wetenschappelijke artikelen die er zijn.
Het was niet makkelijk maar ik heb ze zelf weg gekregen door mijn bed en slaapkamer meerdere keren te behandelen met een stoomapparaat. En alles gewassen. En gezogen elke avond. En dingen in vuilniszakken in mijn auto verhit.
Als laatste las ik nog een tip: de korreltjes die bij spullen zitten om het vocht er uit te vreten vermalen en rond/in je bed strooien. Je kan dit ook al als poeder kopen bij bloemdroog hobby sites en winkels. Dit poeder kleeft aan ze en daar zouden ze van uitdrogen. Ik heb dit wel gedaan maar volgens mij had ik toen al gewonnen en waren er geen bedwantsen meer in mijn huis. Of deze tip werkt weet ik dus niet zeker maar het klonk mij logisch in de oren.
Maar dit alles ter algemeen info. Voor TO: de kans dat jij ze hebt lijkt me nihil met al je voorzorgsmaatregelen en ik denk niet dat een bestrijdingsdienst meer voor je kan doen dan je geld afhandig maken.
Als je dan gaat lezen wat zij doen dan is dat voornamelijk bestrijding door hitte. Gif werkt nauwelijks.
Je schoenen hebben 3 dagen in de volle zon gestaan in een vuilniszak. Het is onmogelijk dat er daarna nog beestjes leefden.
In tegenstelling tot wat mensen hier beweren gaan de beestjes en belangrijker de eitjes, wel degelijk dood in de vriezer. De meningen verschillen of dit na een of na twee weken is.
Ik heb zelf bedwantsen gehad. Ik kwam er pas achter toen ze al een tijd bij me woonden. In mijn bed wel te verstaan.
Ik heb er heel veel over gelezen, vooral de spaarzame wetenschappelijke artikelen die er zijn.
Het was niet makkelijk maar ik heb ze zelf weg gekregen door mijn bed en slaapkamer meerdere keren te behandelen met een stoomapparaat. En alles gewassen. En gezogen elke avond. En dingen in vuilniszakken in mijn auto verhit.
Als laatste las ik nog een tip: de korreltjes die bij spullen zitten om het vocht er uit te vreten vermalen en rond/in je bed strooien. Je kan dit ook al als poeder kopen bij bloemdroog hobby sites en winkels. Dit poeder kleeft aan ze en daar zouden ze van uitdrogen. Ik heb dit wel gedaan maar volgens mij had ik toen al gewonnen en waren er geen bedwantsen meer in mijn huis. Of deze tip werkt weet ik dus niet zeker maar het klonk mij logisch in de oren.
Maar dit alles ter algemeen info. Voor TO: de kans dat jij ze hebt lijkt me nihil met al je voorzorgsmaatregelen en ik denk niet dat een bestrijdingsdienst meer voor je kan doen dan je geld afhandig maken.
zaterdag 6 juli 2019 om 09:19
Word maar niet paranoide; dit bedoel ik als oprechte waarschuwing, want vóór je het weet ben je totaal overstuur, slaap je in de badkuip uit angst en is je portemonnee leeg. Bedrijven leven van de angst van mensen voor bedwantsen en verkopen het liefste dat wat niet werkt, want dan kom je gauw weer terug. Het liefste hebben ze dat je zo bang mogelijk bent: kassa!Kissie30 schreef: ↑06-07-2019 08:16Vlooien zou logisch kunnen zijn, maar niet gezien de omstandigheden:
- na anderhalve week na terugkomst, in de bioscoop pas last, daarna en daarvoor geen last;
- uitgerekend na het aantrekken van eerder besmette schoenen;
- katten zijn beschermd tegen vlooien en vertonen ook geen tekenen van vlooien.
En bedwantsen komen volgens mij niet alleen op je gezicht af. Daarbij zou dat in de bioscoop niet heel haalbaar zijn geweest. Ik vermoed dat ze in mn schoenen zaten, bij het donker van de bioscoop er uit zijn gekomen en het 1e stukje blote huid gepakt hebben (m'n enkels).
Het kan alles zijn, misschien heb je door stof gelopen wat is gaan irriteren in je porIën, en/of vocht wat het erger heeft gemaakt.
Alleen omdat je bent gaan nadenken over bedwantsen, vallen al die dingen je op. Anders waren ze niet opgevallen of had je andere verklaringen gezocht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 6 juli 2019 om 09:56
Ik begrijp dat je dat zegt. Echter raadt bijvoorbeeld de GGD ook aan om niet zelf aan de slag te gaan. Het is dus niet alleen "wij van wc-eend"
Ze hebben 3 uren in een vuilniszak rechtstreeks in de zon gestaan en daarna 3 dagen in de kofferbak van m'n auto gelegen die geparkeerd stond in de zon. Daarbij was het 1 dag heet en die andere dagen was de buitentemperatuur onder de 25 graden. Ik twijfel dus of dat wel afdoende is geweest. Daarom zijn ze voor de zekerheid de vriezer nog in geweest.
Mariejan schreef: ↑06-07-2019 09:00In tegenstelling tot wat mensen hier beweren gaan de beestjes en belangrijker de eitjes, wel degelijk dood in de vriezer. De meningen verschillen of dit na een of na twee weken is.
zaterdag 6 juli 2019 om 10:01
Tuurlijk, wat jij zegt klopt ook echt deels! Dat weet ik. Ik heb er echt gigantisch de kriebels van. En ik weet dat dit deels tussen m'n oren zit. En als ik 1 bultje had gehad, had ik er ook niks achter gezocht. Of tenminste dan had ik mezelf daartoe gedwongen.retrostar schreef: ↑06-07-2019 09:19Word maar niet paranoide; dit bedoel ik als oprechte waarschuwing, want vóór je het weet ben je totaal overstuur, slaap je in de badkuip uit angst en is je portemonnee leeg. Bedrijven leven van de angst van mensen voor bedwantsen en verkopen het liefste dat wat niet werkt, want dan kom je gauw weer terug. Het liefste hebben ze dat je zo bang mogelijk bent: kassa!
Het kan alles zijn, misschien heb je door stof gelopen wat is gaan irriteren in je porIën, en/of vocht wat het erger heeft gemaakt.
Alleen omdat je bent gaan nadenken over bedwantsen, vallen al die dingen je op. Anders waren ze niet opgevallen of had je andere verklaringen gezocht.
Maar uitgerekend na het dragen van die schoenen heb ik vlak boven de enkelrand meerdere bultjes. Meerdere bultjes op 1 plek zijn kenmerkend. Én ik ben blijkbaar pas gebeten toen ik in het donker zat en bedwantsen komen alleen in het donker tevoorschijn.
Dat is toch té toevallig?! Hoe zeer ik ook andere logische scenario's probeer te bedenken, dit klinkt als de meest logische.
zaterdag 6 juli 2019 om 10:10
Ik weet niet wat jij nu wilt. Op alles wat mensen zeggen -ook de mensen met ervaring - zeg je: nietus.
Die beesten gaan dood van hitte! Meteen. 1 dag in de volle zon is genoeg.
De GGD zegt ook dat je het niet zelf kan doen. Klopt. Maar hebben ze er een onderbouwing bij? Of advies hoe je dan een betrouwbaar bedrijf uit kiest? Nee toch? Imao lullen ze ook maar de standaard praatjes na.
Maar als jij rust kan vinden bij een bestrijdingsbedrijf: fijn.
Heb je onderzocht of zij ervaring hebben? Tevreden klanten?
De GGD zegt ook dat je het niet zelf kan doen. Klopt. Maar hebben ze er een onderbouwing bij? Of advies hoe je dan een betrouwbaar bedrijf uit kiest? Nee toch? Imao lullen ze ook maar de standaard praatjes na.
zaterdag 6 juli 2019 om 16:48
Ik krijg in dit topic sterk het gevoel alsof ik gek zou zijnMariejan schreef: ↑06-07-2019 10:10Ik weet niet wat jij nu wilt. Op alles wat mensen zeggen -ook de mensen met ervaring - zeg je: nietus.
Ik heb inmiddels met iemand van de ongediertebestrijdiging gebeld en zoals hij het inschat zijn het waarschijnlijk wél bedwantsenbeten. Het is volgens hem heel goed mogelijk dat ze de volle zon en vriezer overleefd hebben. Wassen of weggooien is het beste wat je kunt doen. Er zit een kans in dat ze hier nu ook in huis zitten, maar ze komen pas in actie als ik opnieuw gebeten wordt (dan weten we zeker of ze ook hier in huis zitten).
zaterdag 6 juli 2019 om 17:03
Je bent niet gek. Mensen op het forum zijn niet bij jou en weten niet wat je doormaakt. Je hebt op je vakantieadres bevestigd gekregen dat het bedwantsen waren. Dus dikke kans dat je ze meegenomen hebt. Maak je huis schoon en was je kleding. Zet alle spullen in zakken in de zon en wacht het af. Niet in de vriezer, want dat helpt niet. Ik hoop voor je dat er geen ongediertebestrijding nodig is. Maar die beesten zijn hardnekkig dus heb er een hard hoofd in.
zaterdag 6 juli 2019 om 18:08
Nee je kunt het je denk ik ook haast niet voorstellen als je dit niet al eens ervaren hebt. Maar ik vind het zo'n naar idee: die beesten in m'n huis, in m'n bed, de onzekerheid van het afwachten, de kosten die ermee gemoeid gaan. Ik ben er echt zo ontzettend klaar mee!vivagirl2013 schreef: ↑06-07-2019 17:03Je bent niet gek. Mensen op het forum zijn niet bij jou en weten niet wat je doormaakt. Je hebt op je vakantieadres bevestigd gekregen dat het bedwantsen waren. Dus dikke kans dat je ze meegenomen hebt. Maak je huis schoon en was je kleding. Zet alle spullen in zakken in de zon en wacht het af. Niet in de vriezer, want dat helpt niet. Ik hoop voor je dat er geen ongediertebestrijding nodig is. Maar die beesten zijn hardnekkig dus heb er een hard hoofd in.
Behalve het beruchte paar schoenen is er niks wat besmet was in huis geweest. De schoenen liggen nu in een vuilniszak buiten, maar gaan weg. Het enige wat ik kan doen is hopen dat ze gister niet vanuit dat paar schoenen mn huis in zijn gelopen. En dat is dus afwachten
zaterdag 6 juli 2019 om 19:53
Ik begrijp je helemaal. Het enige wat je kan doen is de boel schoon maken en schoon blijven houden. Kleding strijken en bed stomen. Zelf warm douchen. Houd kleding op een plek. De badkamer bijvoorbeeld. Vergeet niet de stofzuigerzak te vervangen. Hopelijk ben je er snel zonder kleerscheuren vanaf. Maak jezelf niet gek.Kissie30 schreef: ↑06-07-2019 18:08Nee je kunt het je denk ik ook haast niet voorstellen als je dit niet al eens ervaren hebt. Maar ik vind het zo'n naar idee: die beesten in m'n huis, in m'n bed, de onzekerheid van het afwachten, de kosten die ermee gemoeid gaan. Ik ben er echt zo ontzettend klaar mee!
Behalve het beruchte paar schoenen is er niks wat besmet was in huis geweest. De schoenen liggen nu in een vuilniszak buiten, maar gaan weg. Het enige wat ik kan doen is hopen dat ze gister niet vanuit dat paar schoenen mn huis in zijn gelopen. En dat is dus afwachten![]()
zaterdag 6 juli 2019 om 22:45
Op je vakantieadres werd je ook niet serieus genomen en had je wél gelijk dus ik kan me voorstellen dat je gek wordt van alle mensen die je tegenspreken. Maar met alle voorzorgsmaatregelen die je op je vakantieadres hebt genomen, toen op de luchthaven en toen thuis zou je wel de grootste pechvogel zijn van het westelijk halfrond als er nog een bedwants in je schoen zat.
Het lijkt me onmogelijk, maar er gebeuren gekkere dingen op de wereld.
Toch nog een keer voor alle mensen die met googlen op dit topic uitkomen. Bevriezen dood de bedwantsen en eitjes wel. Bron RIVM https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 00-301.pdf
Het lijkt me onmogelijk, maar er gebeuren gekkere dingen op de wereld.
Toch nog een keer voor alle mensen die met googlen op dit topic uitkomen. Bevriezen dood de bedwantsen en eitjes wel. Bron RIVM https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 00-301.pdf
zaterdag 6 juli 2019 om 22:56
Heeft de ongdiertebestrijding je inmiddels gebeld? Wat was hun reactie? Pas je wel op dat je niet uit paniek je allerlei onnodige dure behandelingen aan laat smeren? Denk nl. dat zij dat op basis van een telefoontje ook niet met zekerheid kunnen zeggen waardoor jouw klacht ontstaat. De klachten die jij omschrijft, heb ik bijvoorbeeld nu door de eikprocessierups. Ook op dezelfde plek en ondanks dragen lang broek en sokken plus schoenen. Dus of alles bij jou in de richting wijst van bedwantsen, betwijfel ik. En hoop ook vooral voor je dat het ergens anders door veroorzaakt wordt.Kissie30 schreef: ↑06-07-2019 08:38Oprechte antwoorden
- Advies over de situatie. Bedwantsen wil je serieus nemen en zelf bestrijden is niet mogelijk.
- Dat weet ik niet, maar aangezien ze op de grond in een besmette hotelkamer hebben gestaan, is die kans vrij groot. En nog aannemelijker n.a.v. wat er gister is gebeurd.
- Niets zegt alles, maar alles wijst in die richting.
Oprechte vraag terug; heb jij wel es te maken gehad met bedwantsen?
Heb je nog reactie gehad van de reisorganisatie?
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Maar wel de nieuwsberichten erover gevolgd e.d. Lijkt me echt niet leuk, maar denk ook dat het iets is waar mensen snel van in paniek raken.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 06-07-2019 23:04
0.08% gewijzigd
zaterdag 6 juli 2019 om 22:58
Ik zou met deze gebeurtenissen ook aan bedwantsen denken, en niet aan vlooien.
En goed dat je terugkomt om je verhaal te vertellen, want het is goed te weten dat
* een auto waarschijnlijk geen 60 graden wordt
* een vriezer niet goed genoeg werkt.
En goed dat je terugkomt om je verhaal te vertellen, want het is goed te weten dat
* een auto waarschijnlijk geen 60 graden wordt
* een vriezer niet goed genoeg werkt.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.