Bedwantsen, het vervolg!

05-07-2019 23:20 71 berichten
Ik heb op vakantie last gehad van bedwantsen. Hier heb ik ook een topic over geopend destijds. Anderhalve week geleden ben ik thuis gekomen en heb ik de volgende maatregelen genomen:

- Heel veel, waaronder hoofdkussen wat mee was en koffers en tassen op het vliegveld achtergelaten.
- Alle kleding vanuit vuilniszakken meteen in de wasmachine gegooid en gewassen op 95 graden.
- De rest van mijn bagage wat niet gewassen kon worden, waaronder m'n schoenen, hebben een week in de vriezer gelegen.

Je zou denken dat ik genoeg voorzorgsmaatregelen heb genomen. Echter, ik heb vanmiddag mijn schoenen uit de vriezer gehaald en aangetrokken. Ik kom nu net uit de bioscoop vandaan en heb bij m'n beide enkels jeukende rode bultjes, die verdacht veel lijken op de bultjes die ik tijdens m'n vakantie had. Nu denk ik meteen aan bedwantsen. Wat als ze toch de vriezer hebben overleefd? Ze komen tevoorschijn in het donker, dus dat komt overeen. Tezamen met de meerdere rode bultjes op 1 plek. Ik begin me toch erg zorgen te maken. Ik hoop dat iemand mee wil denken over de volgende vragen;

- Hoe kan het dat ze een week vriezer overleefd zouden hebben?
- Moet ik nu ongediertebestrijdiging inschakelen? Doe ik dat nu of maandag?
- Maak ik me (on)terecht zorgen?
- Er staat nu ook nog een ander paar schoenen in de woonkamer wat ook in de vriezer is geweest, de kans is denk ik groot dat ze daar ook inzitten?
- Ik ben nu nog niet thuis (zit nog in de trein) en ga straks sowieso m'n schoenen niet meenemen in huis, wat kan ik nog meer doen?

Als (ervaringsdeskundigen) iemand mee zou willen denken of een hart onder de riem: heel graag! :worship:
Mariejan schreef:
06-07-2019 22:45
Op je vakantieadres werd je ook niet serieus genomen en had je wél gelijk dus ik kan me voorstellen dat je gek wordt van alle mensen die je tegenspreken. Maar met alle voorzorgsmaatregelen die je op je vakantieadres hebt genomen, toen op de luchthaven en toen thuis zou je wel de grootste pechvogel zijn van het westelijk halfrond als er nog een bedwants in je schoen zat.

Het lijkt me onmogelijk, maar er gebeuren gekkere dingen op de wereld.

Toch nog een keer voor alle mensen die met googlen op dit topic uitkomen. Bevriezen dood de bedwantsen en eitjes wel. Bron RIVM https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 00-301.pdf
Klopt! Dat is ook zo! Ik besef me enerzijds dat ik ervoor moet waken niet paranoia te worden (want dat maken die beesten je echt!), maar anderzijds ben ik mezelf ook continu aan het verdedigen. Lastig.

Wat het ook lastig maakt is dat iedereen weer wat anders zegt. RIVM zegt dat een week vriezen voldoende is, de ongediertebestrijdiger die ik vanmiddag sprak zei dat je best 2 weken kunt aanhouden O_o
Tijdschriftenverslindster schreef:
06-07-2019 22:56
Heeft de ongdiertebestrijding je inmiddels gebeld? Wat was hun reactie? Pas je wel op dat je niet uit paniek je allerlei onnodige dure behandelingen aan laat smeren? Denk nl. dat zij dat op basis van een telefoontje ook niet met zekerheid kunnen zeggen waardoor jouw klacht ontstaat. De klachten die jij omschrijft, heb ik bijvoorbeeld nu door de eikprocessierups. Ook op dezelfde plek en ondanks dragen lang broek en sokken plus schoenen. Dus of alles bij jou in de richting wijst van bedwantsen, betwijfel ik. En hoop ook vooral voor je dat het ergens anders door veroorzaakt wordt.
Heb je nog reactie gehad van de reisorganisatie?

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Maar wel de nieuwsberichten erover gevolgd e.d. Lijkt me echt niet leuk, maar denk ook dat het iets is waar mensen snel van in paniek raken.
De ongediertebestrijdigers zijn zelf ook terughoudend hoor, merk ik. Ze gaan pas over op behandeling als het zeker om bedwantsen gaat. En dat is nu wel aannemelijk, niet zeker. Ik moet de komende week afwachten wat er gaat gebeuren. Word ik weer gebeten op zo'n kenmerkende manier, dan is de kans wel vrij groot dat het om bedwantsen gaat en zal de ongediertebestrijdiging langskomen.

Voor de reactie van de ongediertebestrijdiging; zie mijn eerdere post in dit topic.

Ik heb ook aan de eikenprocessierups gedacht natuurlijk. Maar dit zijn overduidelijk beten en vertonen verder ook meer overeenkomsten met een bedwantsbeet dan eikenprocessierupsbultjes.

En je raakt er idd van in paniek. Het is in je huis, in je bed. Dichterbij kan het haast niet komen.
Tijdschriftenverslindster schreef:
06-07-2019 23:03
Ik las per pagina en zie dat de ongediertebestrijding je inmiddels gebeld heeft.
Netjes dat ze nog niet direct in actie komen zodat het je niet onnodig geld kost.
Hoop voor jou dat er geen bedwants je huis in is gekomen/komt.
Ik heb trouwens nog geen reactie van de reisorganisatie. Behalve dan een bevestigingsmail waarin staat dat ze 4 weken de tijd kunnen nemen om te reageren :facepalm:
Ik lees even met je mee, want wij zijn onlangs ook teruggekomen uit een huisje van Landal waar bedwantsen aanwezig waren. Met de warmte hebben we de spullen ook 3 dagen in de auto laten liggen en de kleding ligt nu nog in de vriezer, hopelijk hebben we ze niet mee naar huis genomen :(
PotjePindakaas schreef:
08-07-2019 08:24
Ik lees even met je mee, want wij zijn onlangs ook teruggekomen uit een huisje van Landal waar bedwantsen aanwezig waren. Met de warmte hebben we de spullen ook 3 dagen in de auto laten liggen en de kleding ligt nu nog in de vriezer, hopelijk hebben we ze niet mee naar huis genomen :(
Oh jak wat naar ook voor jou! Mijn schoenen hadden ook 3 dagen in een warme auto gelegen. Maar de vraag is of het dan wel echt boven de 55 graden wordt. Ik hoop voor jullie ook dat je ze niet meegenomen hebt! Het is zulk naar ongedierte dit :'(
Kissie30 schreef:
08-07-2019 10:04
Oh jak wat naar ook voor jou! Mijn schoenen hadden ook 3 dagen in een warme auto gelegen. Maar de vraag is of het dan wel echt boven de 55 graden wordt. Ik hoop voor jullie ook dat je ze niet meegenomen hebt! Het is zulk naar ongedierte dit :'(
Bij elke kriebel denk je 'heb ik ze dan toch meegenomen' :(
De schoenen liggen nog luchtdicht verpakt in de tuin, er was geen ruimte meer in de vriezer.
Ik was van plan een stoomreiniger te kopen en daar de schoenen mee te behandelen, hopelijk helpt dat voldoende.
Ik herken trouwens ook de op het bijna ongeïnteresseerde af houding van de receptie! Iedere dag opgestaan met meer bultjes en uiteindelijk ook de fotobewijzen van sporen en vervellingen. Uiteindelijk versprak de receptioniste zich ook nog door te erkennen dat ze inderdaad kortgeleden last hadden van bedwantsen, maar dat de beestjes zich alleen rondom de ramen bevonden en dat ze je dan niet beten...
Echt, waar halen ze die grote onzin vandaan @( . Uiteindelijk hebben ze een bloemetje gestuurd dat ze het betreuren dat de vakantie tegen is gevallen. Geen woord over de geleden schade en wat voor vergoeding dan ook. Elke dag wakker worden met meer bulten, 's avonds slecht op de bank kunnen zitten doordat je het gevoel had gebeten te worden, 's nachts amper kunnen slapen, iedere drogist af voor wat verkoelende gel of wat dan ook nog helpt, we hebben vacuum zakken moeten aanschaffen, de dag van vertrek heb ik nog een paar uur alles staan uitkloppen en stofzuigen. Over de handelingen thuis nog maar niet gesproken om een mogelijke plaag af te wenden.
Alle reacties Link kopieren
Als de temperatuur in de auto zo onzeker is, waarom gaan de zakken dan niet de oven in op de temperatuur die je wil hebben?
PotjePindakaas schreef:
08-07-2019 10:43
Ik herken trouwens ook de op het bijna ongeïnteresseerde af houding van de receptie! Iedere dag opgestaan met meer bultjes en uiteindelijk ook de fotobewijzen van sporen en vervellingen. Uiteindelijk versprak de receptioniste zich ook nog door te erkennen dat ze inderdaad kortgeleden last hadden van bedwantsen, maar dat de beestjes zich alleen rondom de ramen bevonden en dat ze je dan niet beten...
Echt, waar halen ze die grote onzin vandaan @( . Uiteindelijk hebben ze een bloemetje gestuurd dat ze het betreuren dat de vakantie tegen is gevallen. Geen woord over de geleden schade en wat voor vergoeding dan ook. Elke dag wakker worden met meer bulten, 's avonds slecht op de bank kunnen zitten doordat je het gevoel had gebeten te worden, 's nachts amper kunnen slapen, iedere drogist af voor wat verkoelende gel of wat dan ook nog helpt, we hebben vacuum zakken moeten aanschaffen, de dag van vertrek heb ik nog een paar uur alles staan uitkloppen en stofzuigen. Over de handelingen thuis nog maar niet gesproken om een mogelijke plaag af te wenden.
Ja zo herkenbaar dit! In mijn hotel kwamen ze ook aan met de grootst mogelijke onzin. Zo zouden alleen Russen en Roemenen die beesten verspreiden, maar ze zaten sowieso niet in mijn koffer volgens het hotel, want ze zaten alleen in bedden... O_o
Ik vind die onkunde zo bijzonder, dit is nl een oprukkend probleem.

Ga je nog proberen schade te verhalen? Ik heb richting mijn reisorganisatie nog wel een klacht en claim lopen. Geen idee wat er uit gaat komen. Maar een excuus zou op z'n minst gepast zijn.

Ik heb ook heel veel tijd en energie gestoken in het voorkomen van een plaag in huis. Ik heb ook heel veel weggegooid. Maar het ergste vind ik nog wel het psychische effect wat dit op je heeft. Ik zit niet meer lekker in m'n huis, zie op tegen naar bed gaan, heb continu jeuk. Hoop dat ik snel van deze ellende af ben. En dat hoop ik ook voor jou!
Kit_Kat schreef:
08-07-2019 10:57
Als de temperatuur in de auto zo onzeker is, waarom gaan de zakken dan niet de oven in op de temperatuur die je wil hebben?
Je kan toch niet zomaar vuilniszakken in de oven doen? :sarcastic:

Daarbij, ik heb alleen een magnetron, daar past amper wat in.
Kissie30 schreef:
08-07-2019 11:26

Niet op 200 C, maar als die zakken tegen 55 C in een auto kunnen, waarom zou het dan mis gaan op 55 C in de oven?
MallePietje75 schreef:
08-07-2019 21:48
Niet op 200 C, maar als die zakken tegen 55 C in een auto kunnen, waarom zou het dan mis gaan op 55 C in de oven?
Mijn combimagnetron heeft niet eens een optie voor 55 graden. Dat begint bij 150 graden. Geen idee hoe dat bij een oven werkt.
Misschien dit soort vallen door je hele huis plaatsen? Dan weet je in elk geval over een paar dagen of ze er echt zitten.
https://www.ongediertewinkel.nl/trappit ... stuks.html

Of deze, dan kunnen ze je bed niet in:
https://www.ongediertewinkel.nl/bedwant ... gIACfD_BwE
Kissie30 schreef:
08-07-2019 22:37
Mijn combimagnetron heeft niet eens een optie voor 55 graden. Dat begint bij 150 graden. Geen idee hoe dat bij een oven werkt.
:hihi: Bij mijn oven kan dat ook niet. Misschien een paar minuutjes in de magnetron? Zou dat ook helpen? :blond:
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
08-07-2019 11:26

Normale ovens hebben vaak opties voor als je bv alleen iets wil laten rijzen op 40/50 graden en daar kun je zeker een halve vuilniszak in kwijt. Maar met enkel een magnetron wordt het lastig ja.
Kissie30 schreef:
08-07-2019 22:37
Heb je geen instelbare föhn en dan de warmste stand? Misschien helpt dat ook.
nachtvlinder1977 schreef:
09-07-2019 01:38
Misschien dit soort vallen door je hele huis plaatsen? Dan weet je in elk geval over een paar dagen of ze er echt zitten.
https://www.ongediertewinkel.nl/trappit ... stuks.html

Of deze, dan kunnen ze je bed niet in:
https://www.ongediertewinkel.nl/bedwant ... gIACfD_BwE
Je merkt het ook wel als je gebeten wordt :P En ik ben gelukkig sinds vrijdag niet meer gebeten, dus ik hoop dat ze alleen in m'n schoenen hebben gezeten.
nachtvlinder1977 schreef:
09-07-2019 01:40
:hihi: Bij mijn oven kan dat ook niet. Misschien een paar minuutjes in de magnetron? Zou dat ook helpen? :blond:
Een paar minuten is niet voldoende. Lijkt me ook niet goed voor je magentron ;)
PotjePindakaas schreef:
09-07-2019 10:26
Heb je geen instelbare föhn en dan de warmste stand? Misschien helpt dat ook.
Een droger schijnt ook heel goed te kunnen, maar dan moet je minstens 20 minuten op de hoogste stand je spullen erin doen. Nou heb ik trouwens geen droger, dus fohnen zou kunnen, alhoewel 20 minuten fohnen me niet handig lijkt, ook niet voor de föhn.

Maar ik heb geen tips meer nodig, ik heb mn schoenen weggegooid. En voor de rest alles heet uitgewassen, wat bepaalde dingen niet overleefd hebben helaas. Nu is het afwachten. Als ik er nu nog één tegenkom dan is het enige wat ik kan doen een bestrijdingsbedrijf inschakelen.

Bedankt voor de morele support en tips, forummers!
Succes :thumbsup:

Ik hoop voor jou dat dit het was.
Ik duim met je mee.. Het is vooral een heel naar idee, van die beesten in je bed. Ik heb ze ooit gehad (niet van vakantie, maar het eerste huis dat ik kocht was door de vorige bewoners ‘niet zo goed schoongehouden’).. ik heb uiteindelijk niet eens alles gewassen (ondoenlijk), wel het bed goed gestofzuigd aan alle kanten, en bestrijder erbij gehad. Daarna was alles weg, en heb ik nooit meer zo’n rotbeest gezien. Dus het is naar en vervelend, en als je het kunt voorkomen: des te beter, maar het is ook niet het einde van de wereld ;-) Toch hoop (en denk ik) dat dit het was voor jou hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven