Welke mamafiets?

07-07-2019 07:48 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,

Op dit moment heeft mijn fiets het begeven en ben ik opzoek naar een mamafiets. Aangezien mijn dochter op dit moment 4,5 maand is lijkt het mij over een tijdje geweldig om samen te fietsen.

Alleen de keuze is reuze....welk merk mamafiets hebben jullie? Wat zijn jullie ervaringen en eventuele tips bij het aanschaffen van een mamafiets?
Ik had gewoon een normale fiets. Is er een speciale reden waarom je geen voorstoeltje aan je huidige fiets kunt doen?
anoniem_370025 wijzigde dit bericht op 07-07-2019 07:54
0.85% gewijzigd
Wat is een mamafiets?!
Ik had een doodnormale damesfiets met 3 versnellingen. Zitje voor, zitje achter en later (3 kinderen binnen 4 jaar) nog een karretje erachter. Daar konden twee kinderen en/of de maxi cosy in.
Mamafiets heeft een veel breder stuur met meer ruimte zeg maar, een verlengde bagagedrager, dubbele standaard, vaak stuurslot, zwaarder/steviger frame etc. Kortom helemaal gemaakt voor een zwaardere bepakking. ;)

TO, ik heb een Gazelle Bloom.
yette schreef:
07-07-2019 07:53
Wat is een mamafiets?!
Ik had een doodnormale damesfiets met 3 versnellingen. Zitje voor, zitje achter en later (3 kinderen binnen 4 jaar) nog een karretje erachter. Daar konden twee kinderen en/of de maxi cosy in.
Een mamafiets is extra verstevigd, dubbele standaard, stuurslot, groter stuur en heeft meer ruimte tussen stuur en zadel. Oh en de mijne heeft dikkere banden dan een normale fiets, maar niet elke mamafiets heeft dat.
Ik vind een mamafiets echt wel een meerwaarde hebben als je veel met kinderen fietst.

Ik heb een Batavus Mambo lx. Ik vind het een hele fijne fiets die niet zo log is als andere mamafietsen. Ik heb deze nu bijna 2 jaar en het enige wat moest gebeuren was de ketting opspannen.
anoniem_386079 wijzigde dit bericht op 07-07-2019 07:59
0.71% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Ik heb een Sparta gehad 12 jaar geleden. Vreselijk. Wat trapte dat ding zwaar. Ik had het pas door toen ik een keer een fiets van iemand leende.
Ik heb een Sparta Amazone. Hij is zwaarder dan ik van een normale fiets gewend ben, maar zou absoluut geen normale fiets willen met 2 kinderzitjes. Ik ben heel blij met mijn moederfiets.
Verschrikkelijk woord ook weer, mamafiets. Hier gewoon een omafiets, doet het prima. Dochter is net 4 en fietst zelf nu, dus geld uitgeven aan een andere fiets was ook beetje zonde.
Alleen vanwege de naam mamafiets zou ik er al geen een willen. Een normale fiets voldoet prima.
pamelacourson schreef:
07-07-2019 08:14
Alleen vanwege de naam mamafiets zou ik er al geen een willen. Een normale fiets voldoet prima.
Dit inderdaad!
Mijn gewone fiets heeft ook een breder stuur, stuurslot, iets meer ruimte tussen zadel en stuur, dikkere banden en dubbele standaard, maar is niet zo zwaar. En er passen prima twee zitjes op en je kan normaal fietsen zonder je steeds te stoten tegen het voorzitje.

Neem gewoon een normale niet zo zware fiets, kun je ook langer mee doen zodat je niet met die zware fiets zit als die kleine straks zelf gaat fietsen.
Ik heb een Sparta Amazone. Ik vind de aanpassingen die een moederfiets heeft wel degelijk prettig. Uiteraard krijg je er wel een wat lompere en zwaardere fiets van. Daarom vind ik dit model ook zo ingenieus. Als je de kinderen niet meer op de eigen fiets vervoert, wordt er een onderdeel van je stuur afgehaald en wordt je fiets weer wat normaler qua formaat. Dat kan met andere modellen niet. En kijk ook eens op marktplaats, er staan prachtige nagenoeg nieuwe exemplaren op voor een schijntje. Vaak inclusief allerlei dure accessoires. Want een moederfiets is niet echt goedkoop als je alles gaat optellen.
Ik had een Cortina roots transport. Ik wilde perce met een krat voorop, omdat ik geen fietstassen meer kwijt kon met het stoeltje achterop. Ik had dus kind achterop en boodschappen voorop :) ik vond het een hele fijne fiets!
Inmiddels is dochter 7 en heb ik een elektrische fiets gekocht. Heb de Batavus xposure e-go. Weer met een krat voorop en achterop kon geen stoeltje meer ivm accu, dus heb een kussentje met voetsteuntjes. Ik ben echt zo blij met deze fiets!! Ik pak nu veel vaker de fiets ipv de auto als ik naar de stad moet hier of 1 stad verderop. Vroeger deed ik dat nooit, omdat ik een hoge brug over moet. Maar dat is nu geen enkel probleem meer :) ik was er ook snel uit welke het werd. Ik wilde een roze e-bike en dit was de enige. Makkelijke keus :mrgreen:

Afbeelding
Ik heb een Cortina mamafiets (een speciale editie samen met Lief! :heart: ) en ben er heel blij mee. Hij is lekker stevig, en ik kan makkelijk mijn flinke 8 maanden oude zoontje meenemen, een boodschappen en de buggy. Op mijn oude oma-fiets had me dat echt niet gelukt.
Zelfs mijn man pakt liever mijn fiets dan zijn eigen fiets als hij met zoon gaat fietsen, want dan stoot hij niet steeds z'n knieën..
ShaunTheSheep schreef:
07-07-2019 08:44
Dit inderdaad!
Mijn gewone fiets heeft ook een breder stuur, stuurslot, iets meer ruimte tussen zadel en stuur, dikkere banden en dubbele standaard, maar is niet zo zwaar. En er passen prima twee zitjes op en je kan normaal fietsen zonder je steeds te stoten tegen het voorzitje.

Neem gewoon een normale niet zo zware fiets, kun je ook langer mee doen zodat je niet met die zware fiets zit als die kleine straks zelf gaat fietsen.
Een mamafiets is niet zwaar. En die verkoop je voor een goede prijs als je hem niet meer gebruikt. Of je koopt een goede tweedehandse. In een topic als dit haal je de zure, laten we lekker zeiken mensen er zo makkelijk uit. En nee, ik heb nooit een mamafiets gehad.
Lief...daar krijg ik echt de kriebels van :biggrin: ik hou van roze en printjes enz, maar lief vind ik voor een volwassen vrouw echt niks. Nog erger, mannen die met een lief luiertas rond lopen...
Is dat de Belgische versie van een moederfiets?
watdachtjehiervan schreef:
07-07-2019 09:05
Een mamafiets is niet zwaar. En die verkoop je voor een goede prijs als je hem niet meer gebruikt. Of je koopt een goede tweedehandse. In een topic als dit haal je de zure, laten we lekker zeiken mensen er zo makkelijk uit. En nee, ik heb nooit een mamafiets gehad.
Zo ga je lekker?
Natuurlijk kun je hem weer goed doorverkopen maar waarom zou je voor zo’n korte termijn een fiets kopen (en extra kosten maken) als je ook goed uit kan met een fiets waar je langer mee kan doen? Of mochten we alleen mamafietsen promoten en geen ander advies geven?

Maar mensen geven hier gewoon aan dat het niet nodig is om een speciale fiets te kopen voor de periode dat je kinderen klein zijn. Lijkt mij handige en relevante informatie.

Ik kan dat zelf onderschrijven. Twee kinderen met een leeftijdsverschil van 16 maanden, heb ze totdat de oudste 9 was samen op één normale fiets kunnen vervoeren.
ShaunTheSheep schreef:
07-07-2019 09:11
Zo ga je lekker?
Natuurlijk kun je hem weer goed doorverkopen maar waarom zou je voor zo’n korte termijn een fiets kopen (en extra kosten maken) als je ook goed uit kan met een fiets waar je langer mee kan doen? Of mochten we alleen mamafietsen promoten en geen ander advies geven?
Nee maar sommige reacties slaan natuurlijk nergens op. Gezeur over het woord. Een moederfiets heeft wel degelijk voordelen. En is niet hetzelfde als een kinderzitje op een oma fiets qua gemak.
Ik heb wel een mamafiets en voor ik die had dochter ook vervoerd op een normale fiets, maar t verschil is toch wel heel erg groot hoor! Mamafiets is veel comfortabeler. Ik heb een cortina roots. Met name op en af stappen is echt zo veel makkelijker dan met een gewone fiets en het stuurslot vind ik ook echt heel erg handig.
Ik fiets normaal gesproken altijd iedereen voorbij (nouja, behalve racefietsers dan). Toen ik een MOEDERfiets had, werd ik juist door iedereen ingehaald omdat het veel zwaarder fietst.
Ik was blij met de extra ruimte voor het voorzitje, maar zodra zoon naar het achterzitje verhuisde heb ik mijn moederfiets verkocht. Allemachtig wat een zware fiets.
Ik had een Batavus Mambo.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Hier ook een gazelle bloom. Fijne fiets voor waar hij bedoeld is met voor- en achterzitje en een krat voorop. Maar een zware fiets is het wel en als ik alleen op pad ga, pak ik toch echt mijn oude vertrouwde fietsje. Toch zou ik hem nu niet willen missen want het is wel echt en degelijke fiets en met twee kinderen prima mee te fietsen.
Over een paar jaar gaat ie op marktplaats en dan verwacht ik hem wel goed door te kunnen verkopen.
Ik heb geen moederfiets omdat ik die zelf te prijzig vind, dus heb ik een 'moederstuur' op mijn eigen fiets gezet. Zo heb je ook meer ruimte tussen zadel en stuur, vooral handig nu ik zwanger ben van de tweede. En je wisselt het stuur straks makkelijk weer om naar een normaal stuur.
Hazelnootje9 schreef:
07-07-2019 09:19
Ik heb geen moederfiets omdat ik die zelf te prijzig vind, dus heb ik een 'moederstuur' op mijn eigen fiets gezet. Zo heb je ook meer ruimte tussen zadel en stuur, vooral handig nu ik zwanger ben van de tweede. En je wisselt het stuur straks makkelijk weer om naar een normaal stuur.
Dat zou ik nu ook doen, die waren nog niet op de markt toen mijn kinderen klein waren. Slim ontwerp.
streepjessokken wijzigde dit bericht op 07-07-2019 09:21
0.54% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
ShaunTheSheep schreef:
07-07-2019 09:11
Zo ga je lekker?
Waarom zou je niet meer op die fiets door kunnen als de kinderzitjes eraf zijn? Mijn huidige fiets heeft ook een breder stuur, stuurslot, dubbele standaard enz terwijl dochter al lang zelf kan fietsen. Ik vind zo’n type fiets gewoon heel fijn. Dus met een moederfiets kan je ook veel langer door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven