Schooladviezen
dinsdag 9 juli 2019 om 06:44
Beste ouders,
Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.
Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.
Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?
Ik hoor het graag!
Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.
Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.
Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?
Ik hoor het graag!
dinsdag 9 juli 2019 om 10:26
MinkeDeWit schreef: ↑09-07-2019 08:09Ik zal trouwens heel eerlijk bekennen dat ik minder vertrouwen heb in leerkrachten dan in ouders als het gaat om het inschatten van het niveau van het kind. Leerkrachten doen vaak alsof het vwo een bijna onmogelijke prestatie is, terwijl de meeste kinderen die een II of I scoren dat niveau prima aankunnen, ook zonder bovenmenselijke werkhouding. Leerkrachten hebben vaak havo als achtergrond, waren daar wellicht geen hoogvliegers, en kiezen liever voor de veilige weg in plaats van kinderen kansen te gunnen.
Je kan als leerkracht niet gewoon zomaar een advies kiezen voor een kind, er zijn allerlei regeltjes vastgelegd in een plaatsingswijzer. Het is een stappenplan waar een advies uit komt rollen. Dan is er nog een heel klein beetje speelruimte voor werkhouding/huiswerkattitude en andere kind kenmerken. Dus voor een VWO advies liggen gewoon eisen klaar.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:26
Klopt, toen kon dat nog.MinkeDeWit schreef: ↑09-07-2019 10:20Jawel hoor. Ik heb mijn vwo-diploma en ook hbo puur op gezond verstand gehaald. De universiteit werd een ander verhaal, daar moet je echt dingen voor leren.
Tegenwoordig is dat wel iets anders, met al die werkstukken en ellende. Gelukkig hebben mijn kinderen er meestal wel plezier in om zoiets in elkaar te knutselen.
Ik heb de laatste 3 jaar vwo ook 90% op gezond verstand gedaan. Broer havo helemaal geloof ik.
Heao viel daarna wel tegen bij hem.
Ik vind het ergens wel jammer dat de oude havo niet meer bestaat. Volgens mij leverde die mensen af die dingen konden regelen ( 4 en 5 havo organiseerde alles op school ) en handig konden opereren, komt later ook van pas.
De havo nu is echt wel serieuzer.
whateverever wijzigde dit bericht op 09-07-2019 10:31
18.85% gewijzigd
dinsdag 9 juli 2019 om 10:31
Dit!Lalala- schreef: ↑09-07-2019 07:25Ik zou mij als directeur dan afvragen hoe het komt dat ouders verrast worden door een advies.
Dus een goede uitleg over de systematiek, tijd nemen voor gesprekken (geen 10 minuten) en ook in groep 5/6 dat al doen!
Zo een advies heeft veel invloed op de schooltijd van een kind, dus behandel het dan ook zo.
Een advies hoort geen verrassing te zijn.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:37
Mijn jongste zoon is zo'n afstromer. Basisschool gaf havo/vwo-advies, ging naar dezelfde school waar zijn broers met veel plezier gymnasium deden. Wel een heel ander kind, concentratievermogen van een goudvis, altijd druk, kon nooit stilzitten.
Hij vond het er vreselijk. IQ-gewijs zou hij de stof makkelijk moeten aankunnen, maar steeds met de hakken over de sloot toch net over. In de derde eigenlijk blijven zitten, maar mocht door naar de kansklas, klein klasje met extra begeleiding. Ook dat ging niet, kind was doodongelukkig.
Toen we op zoek gingen naar een school voor dochter, die naar het vmbo zou gaan kwamen we bij een kleine groenschool terecht, waarbij we meteen dachten, daar had hij heen moeten gaan. Na veel vijven en zessen, school wilde hem niet laten afstromen, zagen nog kansen voor hem, de groenschool wilde hem wel, maar de andere school deed erg moeilijk en raadde het de groenschool af, waardoor zij in eerste instantie weigerden, mocht hij toch in 2 vmbo-t starten halverwege het jaar. Maar hij moest dan wel dit jaar over naar vmbo-3. En dat is hem ruim gelukt.
Kind is helemaal opgebloeid. Hij vindt het geweldig op het vmbo, de afwisseling tussen theorie- en praktijklessen, het type leerling ligt hem beter, de docenten hebben meer begrip, hij wordt niet meer gepest en zijn cijfers zijn uitstekend.
Ja, in principe onder zijn niveau, maar een kind dat zo naar school gaat heb ik duizend keer liever dan een kind doodongelukkig op het "juiste" niveau.
Hij vond het er vreselijk. IQ-gewijs zou hij de stof makkelijk moeten aankunnen, maar steeds met de hakken over de sloot toch net over. In de derde eigenlijk blijven zitten, maar mocht door naar de kansklas, klein klasje met extra begeleiding. Ook dat ging niet, kind was doodongelukkig.
Toen we op zoek gingen naar een school voor dochter, die naar het vmbo zou gaan kwamen we bij een kleine groenschool terecht, waarbij we meteen dachten, daar had hij heen moeten gaan. Na veel vijven en zessen, school wilde hem niet laten afstromen, zagen nog kansen voor hem, de groenschool wilde hem wel, maar de andere school deed erg moeilijk en raadde het de groenschool af, waardoor zij in eerste instantie weigerden, mocht hij toch in 2 vmbo-t starten halverwege het jaar. Maar hij moest dan wel dit jaar over naar vmbo-3. En dat is hem ruim gelukt.
Kind is helemaal opgebloeid. Hij vindt het geweldig op het vmbo, de afwisseling tussen theorie- en praktijklessen, het type leerling ligt hem beter, de docenten hebben meer begrip, hij wordt niet meer gepest en zijn cijfers zijn uitstekend.
Ja, in principe onder zijn niveau, maar een kind dat zo naar school gaat heb ik duizend keer liever dan een kind doodongelukkig op het "juiste" niveau.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:43
Communiceren!
Ik denk dat ouders geen goed beeld hebben; zij zien gewoon niet zoveel kinderen als een leraar. Een aantal vriendinnen van mijn dochter krijgen Mavo / VMBO adviezen. Als ik daar over nadenk, realiseer ik mij dat ik die kinderen beoordeel op hoe ze overkomen. Ze hoeven maar een beetje adrem te zijn, of slim uit de hoek te komen, en ik denk "Slim kind, VWO"
Dat geeft aan hoe makkelijk ik er naast kan zitten. Als ik dat dan ook nog eens toepas op mijn eigen kroost, waarvoor ik natuurlijk een hoge opleiding wil, wordt het wel heel makkelijk om zonder vergelijking "VWO! VWO!" te denken.
Communiceren. Ga vanaf 5/6 aangeven waar het naar toe gaat.
Ga brieven schrijven aan de ouders, waarin je uitlegt waar de school naar kijkt.
Vertel dat Havo/Vwo betekent: Veel leren. Laat ze zelf eens spiegelen: Misschien dat Marietje wel slim uit de hoek komt, maar kan ze zich ook concentreren? Leert ze graag en snel? Denkt ze aan haar huiswerk?
Begrijpt ze hoe je tot antwoorden komt? Of gaat ze zo snel mogelijk antwoorden raden zonder te weten hoe ze er komt? Of roept ze snel "weet ik niet!" en is ze niet aan te sporen om iets uit te denken?
Ik denk dat ouders geen goed beeld hebben; zij zien gewoon niet zoveel kinderen als een leraar. Een aantal vriendinnen van mijn dochter krijgen Mavo / VMBO adviezen. Als ik daar over nadenk, realiseer ik mij dat ik die kinderen beoordeel op hoe ze overkomen. Ze hoeven maar een beetje adrem te zijn, of slim uit de hoek te komen, en ik denk "Slim kind, VWO"
Dat geeft aan hoe makkelijk ik er naast kan zitten. Als ik dat dan ook nog eens toepas op mijn eigen kroost, waarvoor ik natuurlijk een hoge opleiding wil, wordt het wel heel makkelijk om zonder vergelijking "VWO! VWO!" te denken.
Communiceren. Ga vanaf 5/6 aangeven waar het naar toe gaat.
Ga brieven schrijven aan de ouders, waarin je uitlegt waar de school naar kijkt.
Vertel dat Havo/Vwo betekent: Veel leren. Laat ze zelf eens spiegelen: Misschien dat Marietje wel slim uit de hoek komt, maar kan ze zich ook concentreren? Leert ze graag en snel? Denkt ze aan haar huiswerk?
Begrijpt ze hoe je tot antwoorden komt? Of gaat ze zo snel mogelijk antwoorden raden zonder te weten hoe ze er komt? Of roept ze snel "weet ik niet!" en is ze niet aan te sporen om iets uit te denken?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:45
Volgens onderzoek (en volgens de inspectie van onderwijs) alleen tussen de opleiding van de moeder en hun kind.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:46
Waar heb je deze onzin vandaan gehaald?whateverever schreef: ↑09-07-2019 10:20Intelligentie ( ook maar een van de factoren voor succes op schoolgebied, zij het een belangrijke ) is erfelijk via de vrouwelijke lijn.
Vaders staan erbuiten en je kunt hoger scoren dan je moeder omdat je meer vrouwelijke voorouders hebt in haar familie en zoals al gezegd intelligentie niet de enige factor is qua opleiding.
Mijn oma van vaderskant en mijn moeder zijn/waren intelligenter dan ik en ik heb mijn vwo gehaald, dat zat er voor hun gewoon niet in.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:50
Je kunt op de website scholenopdekaart.nl scholen opzoeken en inzien onder het kopje “resultaten” wat de leerlingen na 3 jaar VO doen en of het advies passend is geweest.
Zo kun je zien of de school van je kind over het algemeen passende adviezen geeft.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:53
TO,
Eerlijk gezegd zou ik ophouden met al zo vroeg beginnen met adviezen te strooien. Kinderen en ouders worden er niet bepaald gelukkig van. Muv mijn vierde kind (een HB’er) had geen van mijn vier andere kinderen of drie stiefkinderen een idee van niveaus in groep 5, en moeten ze zich daar nu echt al mee bezig houden?
Je wil toch dat je leerlingen zich gelukkig voelen? Dan pas kunnen ze goed leren. Zonder druk, maar kind kunnen zijn.
Als je hier wel mee door wil gaan dan zou ik in groep 5 een ouderavond organiseren waarin de plaatsingswijzer uitgelegd wordt, met anonieme leerlingen voorbeelden laten zien en ook de invloed van groei, stabiliteit en achteruitgang. Het belang van begrijpend lezen en rekenen (dat willen ouders vaak ook niet zien: dat het zwaarder telt dan de overige cito’s, het kind kan dan wel op de overige cito’s II gescoord hebben, een IV op begrijpend lezen haalt de boel behoorlijk naar beneden).
Verder zou ik ook samenwerking zoeken met de VO-scholen in de omgeving. Uitzoeken hoe de scholen leerlingen plaatsen. Sommige VO-scholen plaatsen bij een dubbel advies standaard op het hoogste niveau, sommige in combiklassen etc.
Tot slot kan je met je team een studiedag omgaan met lastige ouders organiseren.
Eerlijk gezegd zou ik ophouden met al zo vroeg beginnen met adviezen te strooien. Kinderen en ouders worden er niet bepaald gelukkig van. Muv mijn vierde kind (een HB’er) had geen van mijn vier andere kinderen of drie stiefkinderen een idee van niveaus in groep 5, en moeten ze zich daar nu echt al mee bezig houden?
Je wil toch dat je leerlingen zich gelukkig voelen? Dan pas kunnen ze goed leren. Zonder druk, maar kind kunnen zijn.
Als je hier wel mee door wil gaan dan zou ik in groep 5 een ouderavond organiseren waarin de plaatsingswijzer uitgelegd wordt, met anonieme leerlingen voorbeelden laten zien en ook de invloed van groei, stabiliteit en achteruitgang. Het belang van begrijpend lezen en rekenen (dat willen ouders vaak ook niet zien: dat het zwaarder telt dan de overige cito’s, het kind kan dan wel op de overige cito’s II gescoord hebben, een IV op begrijpend lezen haalt de boel behoorlijk naar beneden).
Verder zou ik ook samenwerking zoeken met de VO-scholen in de omgeving. Uitzoeken hoe de scholen leerlingen plaatsen. Sommige VO-scholen plaatsen bij een dubbel advies standaard op het hoogste niveau, sommige in combiklassen etc.
Tot slot kan je met je team een studiedag omgaan met lastige ouders organiseren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:54
https://www.masterclassopo.nl/publicaties/
Zie stuk; “de schoolweging begrepen” hoofdstuk 1: 5 omgevingskenmerken:
Quote:
Vijf omgevingskenmerken
De schoolweging wordt berekend aan de hand van vijf omgevingskenmerken: het opleidingsniveau van de ouders, het gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders
op school, het land van herkomst van de ouders, de verblijfsduur van de moeder in Nederland en of de ouders in de schuldsanering zitten. In samenhang voorspellen ze de eindopbrengsten. Zoals je leest, hebben de vijf kenmerken betrekking op het gezin; er zit geen enkel leerlingkenmerk bij. Het in aanleg aanwezige deel van de intelligentie – dus niet het verworven deel – is wel bij de ontwikkeling van de schoolweging betrokken geweest en het bleek een niet onbelangrijk deel van de eindopbrengsten te voorspellen. Het is uit de schoolweging weggelaten omdat intelligentiegegevens niet standaard bij alle leerlingen in Nederland worden verzameld.
Zie stuk; “de schoolweging begrepen” hoofdstuk 1: 5 omgevingskenmerken:
Quote:
Vijf omgevingskenmerken
De schoolweging wordt berekend aan de hand van vijf omgevingskenmerken: het opleidingsniveau van de ouders, het gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders
op school, het land van herkomst van de ouders, de verblijfsduur van de moeder in Nederland en of de ouders in de schuldsanering zitten. In samenhang voorspellen ze de eindopbrengsten. Zoals je leest, hebben de vijf kenmerken betrekking op het gezin; er zit geen enkel leerlingkenmerk bij. Het in aanleg aanwezige deel van de intelligentie – dus niet het verworven deel – is wel bij de ontwikkeling van de schoolweging betrokken geweest en het bleek een niet onbelangrijk deel van de eindopbrengsten te voorspellen. Het is uit de schoolweging weggelaten omdat intelligentiegegevens niet standaard bij alle leerlingen in Nederland worden verzameld.
snouth wijzigde dit bericht op 09-07-2019 10:58
84.34% gewijzigd
dinsdag 9 juli 2019 om 10:57
Haha, ik denk toch echt niet dat drie van mijn kinderen hun torenhoge IQ van mij hebben, maar toch echt van hun vader met ook een torenhoog IQ. En hun vader heeft dat torenhoge IQ weer van zijn vader, beslist niet van zijn moeder of oma's.
Mijn dochter lijkt IQ-gewijs op mij, helaas ook met dezelfde fikse rekenproblemen behept. Ik heb destijds het geluk gehad dat ik met kunst-en vliegwerk de mavo heb doorlopen en op de havo een pakket zonder wis-schei-en natuurkunde kon kiezen, anders had ik die havo nooit gehaald en al helemaal niet de havo van tegenwoordig.
Mijn dochter lijkt IQ-gewijs op mij, helaas ook met dezelfde fikse rekenproblemen behept. Ik heb destijds het geluk gehad dat ik met kunst-en vliegwerk de mavo heb doorlopen en op de havo een pakket zonder wis-schei-en natuurkunde kon kiezen, anders had ik die havo nooit gehaald en al helemaal niet de havo van tegenwoordig.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:57
dinsdag 9 juli 2019 om 11:01
Schooladvies is leidend en ook het VO kijkt mee met de adviezen en de daarbij behorende resultaten. Als school zijnde zou ik dus niet mee gaan in het 'geschreeuw' van ouders, maar wel duidelijke argumentatie klaar hebben waarom je deze keuze maakt en adviseert. En als ouders écht goede argumenten hebben waarom ze denken dat hun bloedje beter kan, dan kun je altijd nog overwegen om het advies aan te passen.
dinsdag 9 juli 2019 om 11:08
En jouw kind doet natuurlijk ook zijn stinkende best dus het kan niet anders dan dat de leraar het fout doet...
dinsdag 9 juli 2019 om 11:23
Helemaal eens hoor, maar er werd gezegd dat er iets mis was met de school als een kind van hoogopgeleide ouders een vmbo advies krijgt. Dat slaat natuurlijk nergens op, het kan best zijn dat zo'n kind ondanks erfelijke en omgevingsfactoren niet meer in zijn/haar mars heeft dan vmbo (en dat is prima lijkt me).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
dinsdag 9 juli 2019 om 12:06
Enerzijds denk ik “wat goed dat zoon nu zo op zijn plek is”, maar anderzijds, zou het niet beter geweest zijn met het oog op baanperspectief en salaris later om hem in ieder geval door de havo te slepen?LaFleurNoire schreef: ↑09-07-2019 10:37Mijn jongste zoon is zo'n afstromer. Basisschool gaf havo/vwo-advies, ging naar dezelfde school waar zijn broers met veel plezier gymnasium deden. Wel een heel ander kind, concentratievermogen van een goudvis, altijd druk, kon nooit stilzitten.
dinsdag 9 juli 2019 om 12:38
"Door de havo slepen" vanwege baanperspectief en salaris? Nee. Ik ga niet mijn kind doodongelukkig in van alles beknotten en pushen om een havo-diploma. Bovendien heb je daar altijd nog de medewerking van het kind zelf voor nodig.
Ik ken een meisje van heel dichtbij met zulke ouders. Blijven zitten in 4 havo ondanks vele, vele uren aan huiswerkbegeleiding en bijlessen voor vrijwel elk vak. Daarna met de hakken over de sloot over. Daarna examen. Gezakt. Huis te klein. Herexamen. Wederom gezakt. Alle privileges afgenomen en volgend jaar nog meer huiswerkbegeleiding en nog meer bijlessen. Want dat havo diploma moet er zal er komen.
Be-la-che-lijk.
Ik snap best dat je als ouders het beste voor je kind wilt, maar verlies daar alsjeblieft het kind in kwestie niet bij uit het oog. Een hoge(re) opleiding is niet het grootste goed.
Bovendien, heb je enig idee hoe ontzettend veel vacatures er op mbo-niveau open staan? Er is een enorm tekort aan vakmensen. Je doet nu net of het mbo garant staat voor een uitkering of leven in armoede.
Mijn schoonouders hebben ook getracht mijn man naar een zo hoog mogelijk niveau te pushen, want IQ van meer dan 140 "dus" was havo ook nog te min. Hij neemt ze dat nog steeds kwalijk en heeft de onderlinge verhoudingen geen goed gedaan.
dinsdag 9 juli 2019 om 12:53
Dat is jouw verhaal. Misschien is dit meisje ook een puber die haar telefoon belangrijker vindt dan de wereld, die nadenken 'stom' vindt en met een klein beetje inspanning prima die Havo zou kunnen halen.LaFleurNoire schreef: ↑09-07-2019 12:38"Door de havo slepen" vanwege baanperspectief en salaris? Nee. Ik ga niet mijn kind doodongelukkig in van alles beknotten en pushen om een havo-diploma. Bovendien heb je daar altijd nog de medewerking van het kind zelf voor nodig.
Ik ken een meisje van heel dichtbij met zulke ouders. Blijven zitten in 4 havo ondanks vele, vele uren aan huiswerkbegeleiding en bijlessen voor vrijwel elk vak. Daarna met de hakken over de sloot over. Daarna examen. Gezakt. Huis te klein. Herexamen. Wederom gezakt. Alle privileges afgenomen en volgend jaar nog meer huiswerkbegeleiding en nog meer bijlessen. Want dat havo diploma moet er zal er komen.
Be-la-che-lijk.
Dat kan ik uit jouw verhaal niet halen. Natuurlijk zijn er kinderen die verder gepushed worden dan ze kunnen. Maar soms klinkt het alsof elk kind vanzelf door school heen moet waaien, want er mag geen druk zijn. Waarom mag er geen druk zijn? Deze kans op een Havo diploma krijg je één keer, en het is wel belangrijk!
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
dinsdag 9 juli 2019 om 13:04
Steunentoeverlaat: een beetje druk is niet erg. Zo veel druk leggen op een kind dat het domweg niet kan is absoluut onverstandig en slecht voor het zelfvertrouwen.
Zo belangrijk is een havo-diploma niet trouwens. Ja, je kan er mee naar het hbo. Wow. Dat kan je ook met mbo of vwo. En wat als je het hbo nou helemaal niets vindt en naar het mbo wil? Zit je mooi met je havo-diploma waar je veel te veel voor op je tenen hebt moeten lopen.
Ik heb honderd keer liever dat mijn kind vmbo doet met niet al te veel moeite en daarna mbo gaat doen, dan dat ik tig bijlessen moet betalen zodat ik kan pochen met het havo-diploma van mijn kind. Ik schep liever op over mijn kind dat lekker in zijn vel zit en een leuke mbo-opleiding doet.
Ten derde: als je voor nagenoeg elk vak bijles nodig hebt en het dan (net) niet redt, dan is het huidige niveau te hoog gegrepen.
LaFleurNoire: jullie klinken als fijne ouders!
Zo belangrijk is een havo-diploma niet trouwens. Ja, je kan er mee naar het hbo. Wow. Dat kan je ook met mbo of vwo. En wat als je het hbo nou helemaal niets vindt en naar het mbo wil? Zit je mooi met je havo-diploma waar je veel te veel voor op je tenen hebt moeten lopen.
Ik heb honderd keer liever dat mijn kind vmbo doet met niet al te veel moeite en daarna mbo gaat doen, dan dat ik tig bijlessen moet betalen zodat ik kan pochen met het havo-diploma van mijn kind. Ik schep liever op over mijn kind dat lekker in zijn vel zit en een leuke mbo-opleiding doet.
Ten derde: als je voor nagenoeg elk vak bijles nodig hebt en het dan (net) niet redt, dan is het huidige niveau te hoog gegrepen.
LaFleurNoire: jullie klinken als fijne ouders!
dinsdag 9 juli 2019 om 13:21
dinsdag 9 juli 2019 om 13:41
Kinderen veranderen nog ontzettend de eerste jaren bij ons in het VO. Persoonlijk vind ik het daarom helemaal niet ‘eerlijk’ om ze zo jong al een niveau in te drukken. Er is een categorie kinderen dat duidelijk meer behoefte heeft aan ontwikkelingsgelijken omdat ze ofwel niet goed meekomen of omdat de stof ze (te) makkelijk afgaat. Dit zijn kinderen die je meteen in een vmbo-b (of vso) of een vwo/gym kan plaatsen. Voor echt verreweg de meeste leerlingen kan verder rijpen in een tweejarige of misschien wel driejarige brugperiode een veel betere uitkomst zijn. Of mij part het oude-middenschoolsysteem. Op veel LOOT-scholen (voor topsporters) hebben ze een veel langere brugperiode omdat sport nog heel veel invloed heeft op hun leven en schoolwerk, daar wordt soms pas eind klas drie besloten of ze havo of vwo gaan doen (voor TL is dat helaas wat lastiger geworden, maar niet onmogelijk).
Ik was zelf ook een kind dat pas later tot bloei kwam, die ruimte was er toen wel, die zou er nu veel minder zijn.
In heel veel andere landen bepaalt je eindexamenjaar je vervolgopleiding. Nu ben ik daar ook niet geheel fan van maar er zit nogal een verschil in tussen op je 12e ergens heen geduwd worden en op je 18e.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 9 juli 2019 om 13:49
Ik ken zoveel mensen die havo/vwo HBO/universiteit hebben gedaan die daar achteraf helemaal niet op hun plek waren. Die, net als deze jongen, vele liever praktisch bezig waren. en die uiteindelijk iets met de handen zijn gaan doen en nu vooral een leuke baan en leven hebben. Met Havo/VWO heb je niet perse een beter baan perspectief en beter salaris.
Niet iedereen is weggelegd voor theoretisch kennis vergaren, in de praktijk kennis vergaren kan je hetzelfde niveau behalen.
dinsdag 9 juli 2019 om 14:16
SteunEndeToeverlaet schreef: ↑09-07-2019 12:53Dat is jouw verhaal. Misschien is dit meisje ook een puber die haar telefoon belangrijker vindt dan de wereld, die nadenken 'stom' vindt en met een klein beetje inspanning prima die Havo zou kunnen halen.
Dat kan ik uit jouw verhaal niet halen. Natuurlijk zijn er kinderen die verder gepushed worden dan ze kunnen. Maar soms klinkt het alsof elk kind vanzelf door school heen moet waaien, want er mag geen druk zijn. Waarom mag er geen druk zijn? Deze kans op een Havo diploma krijg je één keer, en het is wel belangrijk!
Wellicht heb je over het hoofd gezien dat ik schreef het meiske en haar ouders van dichtbij te kennen? Van dichtbij genoeg om zeker te weten dat wat jij nu allemaal schrijft niet aan de orde is.
Dat gezegd hebbende vind ik je verhaal over geen druk mogen zijn ook niet ter zake doende en het verheerlijken van het havodiploma net zo.
Ook zonder havo kun je best een heel leuk, bevredigend en financieel best leuk leven leiden, echt waar.