Schooladviezen

09-07-2019 06:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste ouders,

Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.

Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.

Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?

Ik hoor het graag!
Dit bespreek je toch met collega’s of andere directeuren?
Wel een aantal goeie vragen, met de antwoorden zou iemand een mooi artikel kunnen schrijven.
elske1975 schreef:
09-07-2019 07:50
Ik heb deze ervaringen ook. Ik werk nu 1,5 jaar als duodirecteur van een basisschool. Vorig jaar heb ik twee kinderen een verhoogd advies gegeven omdat ik er met de ouders niet uit kwam. Dit na overleg met de andere directeur en de bestuurder. Dat is natuurlijk een zwaktebod, maar ik had echt het gevoel dat er geen andere oplossing was.
Die gesprekken met ouders vreten energie.
Dan beloon je dus de stennis schoppers.
Komen de rapportcijfers overeen met de citoscores? Vaak namelijk niet en een vmbo tl advies klopt voor ouders vaak niet bij een rapport vol met zevens en achten. Dat de citoscores van het leerlingvolgsysteem daar wel vaak al jaren bij passen is hun vaak ontgaan. Die citoscores snappen ouders ook vaak niet heb ik gemerkt.
Op een van de scholen waar ik heb gewerkt werden de citoscores omgerekend naar een cijfer en dat was de helft van het rapportcijfer. Dat was voor ouders heel duidelijk.
Leg cito resultaten vanaf groep 3 uit. Geef in groep 7 een voorlopig advies en leg uit wat nodig is om een hoger niveau te bereiken. En zorg dat het advies goed onderbouwd is. Als werkhouding een probleem is kan het niet zo zijn dat ouders dat pas bij het adviesgesprek te horen krijgen dat dit invloed heeft.
En dan nog is mij wel eens gezegd dat het mijn schuld zou zijn als kind in de goot aan de drugs zou belanden, omdat het een vmbo advies kreeg.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 09-07-2019 08:04
8.19% gewijzigd
Wij hebben geprotesteerd, op een beschaafde manier, en hebben ook het advies niet ondertekend. Het te lage advies was al vooraangekondigd in groep 7 en toen waren we het er al niet mee eens. Ik denk dat niets voor meer acceptatie had gezorgd, maar dat school in plaats van ‘wij kijken naar het kind’ beter had kunnen zeggen ‘wij leggen de citonormen op zijn strengst uit, en een keer lager scoren betekent een risico dus een lager advies’. (Een keer hoger scoren noemen we een toevalstreffer).
Goed, de eikels hebben na een overduidelijke eindcito het advies aangepast, en precies zoals ik had gezegd is er helemaal niets te hoog aan dit niveau. Er had nog wel een stapje bij gekund.
En ga vooral Niet bij de gesprekken zitten!
vertrouw op je team
Directeur bij een gesprekken, zet kwaad bloed en lijkt alsof je problemen verwacht (dan zul je ze krijgen ook)
Doro75 schreef:
09-07-2019 08:02
Dan beloon je dus de stennis schoppers.
Of in elk geval beloon de de ouders die eindeloos discussie aangaan. Dat kan natuurlijk ook op een respectvolle manier.

Beter -ook voor de andere ouders- zou zijn voet bij stuk te houden en uitleg te geven. Aanpassen zou alleen moeten indien school overtuigd is van een fout in het advies.
sugarmiss schreef:
09-07-2019 07:52
Intelligentie is erfelijk. Dus als je twee hoog opgeleide ouders hebt en je kind komt uit op laag vmbo niveau dan is er iets grondig fout gegaan op school.

Dit is wel heel kort door de bocht. Er zit inderdaad een erfelijke component bij intelligentie, maar het is geen wet van Meden en Perzen dat een kind van hoogopgeleide ouders zelf ook een hoge opleiding gaat doen.
Ik zal trouwens heel eerlijk bekennen dat ik minder vertrouwen heb in leerkrachten dan in ouders als het gaat om het inschatten van het niveau van het kind. Leerkrachten doen vaak alsof het vwo een bijna onmogelijke prestatie is, terwijl de meeste kinderen die een II of I scoren dat niveau prima aankunnen, ook zonder bovenmenselijke werkhouding. Leerkrachten hebben vaak havo als achtergrond, waren daar wellicht geen hoogvliegers, en kiezen liever voor de veilige weg in plaats van kinderen kansen te gunnen.
*TanteSjaan* schreef:
09-07-2019 08:07
Dit is wel heel kort door de bocht. Er zit inderdaad een erfelijke component bij intelligentie, maar het is geen wet van Meden en Perzen dat een kind van hoogopgeleide ouders zelf ook een hoge opleiding gaat doen.
het is meer dan een erfelijke component
Ook leerkrachten geven een kind van hoogopgeleidde ouders eerder een hoger schooladvies

er is een grote correlatie tussen opleiding van ouders en van hun kindereb
elske1975 schreef:
Ik heb deze ervaringen ook. Ik werk nu 1,5 jaar als duodirecteur van een basisschool. Vorig jaar heb ik twee kinderen een verhoogd advies gegeven omdat ik er met de ouders niet uit kwam. Dit na overleg met de andere directeur en de bestuurder. Dat is natuurlijk een zwaktebod, maar ik had echt het gevoel dat er geen andere oplossing was.
Die gesprekken met ouders vreten energie.

Dit is inderdaad een zwaktebod en je geeft andere ouders op deze manier heel veel ruimte om ook een hoger advies te eisen. Ouders kletsen met elkaar en je wil niet dat je de naam hebt van die slappe directeur waar je met drammen een eind komt.

Als het goed is sta je als school achter het advies van het kind, omdat je denkt dat het kind op dat-en-dat niveau een diploma zal halen. Niet omdat je geen andere oplossing ziet met de ouders.
sugarmiss schreef:
Intelligentie is erfelijk. Dus als je twee hoog opgeleide ouders hebt en je kind komt uit op laag vmbo niveau dan is er iets grondig fout gegaan op school.
Dat iets erfelijk is betekent niet dat het 1 op 1 wordt doorgegeven he? Een kind van 2 intelligente ouders kan best een laag iq hebben (en andersom). Net als dat bepaalde erfelijke ziektes niet altijd worden doorgegeven.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
MinkeDeWit schreef:
09-07-2019 08:09
Leerkrachten doen vaak alsof het vwo een bijna onmogelijke prestatie is, terwijl de meeste kinderen die een II of I scoren dat niveau prima aankunnen, ook zonder bovenmenselijke werkhouding. Leerkrachten hebben vaak havo als achtergrond, waren daar wellicht geen hoogvliegers, en kiezen liever voor de veilige weg in plaats van kinderen kansen te gunnen.
Dit inderdaad!
MinkeDeWit schreef:
09-07-2019 08:09
Ik zal trouwens heel eerlijk bekennen dat ik minder vertrouwen heb in leerkrachten dan in ouders als het gaat om het inschatten van het niveau van het kind. Leerkrachten doen vaak alsof het vwo een bijna onmogelijke prestatie is, terwijl de meeste kinderen die een II of I scoren dat niveau prima aankunnen, ook zonder bovenmenselijke werkhouding. Leerkrachten hebben vaak havo als achtergrond, waren daar wellicht geen hoogvliegers, en kiezen liever voor de veilige weg in plaats van kinderen kansen te gunnen.
Helemaal eens. Ik had havo advies vroeger (ben uit 1981...) onder bet motto dat dat heel prima was, terwijl mijn Cito scores en schooljongens echt wel beter aangaven. Uiteindelijk makkelijk gymnasium gehaald na een start in een brede brugklas.
gioia82 schreef:
09-07-2019 08:13
Dat iets erfelijk is betekent niet dat het 1 op 1 wordt doorgegeven he? Een kind van 2 intelligente ouders kan best een laag iq hebben (en andersom). Net als dat bepaalde erfelijke ziektes niet altijd worden doorgegeven.
het gaat om meer dan erfelijkheid
Een kind van hoogopgeleide ouders wordt meer gestimuleerd, meer voorgelezen en serieuzer genomen door de juf
Opgroeien met hoogopgeleide ouders geeft een kind echt een voorsprong
Bij mijn kinderen is het schooladvies nog niet eens aan de orde, maar ik heb nu al zó veel gekke verhalen gehoord, dat ik mijn hart vasthoudt.

Vanaf groep 3 structureel A / I scoren, negens en tienen op het rapport en dan na één mindere Cito toch een mavo / havo advies. Dat ís natuurlijk ook lastig te begrijpen.

Maak dan in elk geval van te voren duidelijk dat álles afhangt van die laatste Cito indien er ineens lager wordt gescoord, maar dat de eerdere Cito’s blijven tellen indien op de laatste Cito hoger wordt gescoord.
Ik vind het wat gek als school en ouders, in de acht jaar waarin ze samenwerken aan de ontwikkeling van een kind, geen gemeenschappelijke visie hebben kunnen ontwikkelen op wat een kind nodig heeft om optimaal te kunnen groeien. Een schooladvies zou geen eenzijdige verschafte verrassing moeten zijn; het zou het vanzelfsprekende product moeten zijn van acht jaar samenwerking.

Als ouders acht jaar lang minimaal betrokken worden bij de cognitieve ontwikkeling van hun kind en aan het eind van die acht jaar opeens worden geconfronteerd met een min of meer permanente beslissing over diens toekomst, kan ik me voorstellen dat ouders daar bezwaar tegen maken; of het nu een passend advies is of niet. Als je wil dat adviesgesprekken beter verlopen, moet je inzetten op lange termijn-samenwerking, niet op betere confrontatietechnieken.
Adelaar81 schreef:
09-07-2019 08:18
Helemaal eens. Ik had havo advies vroeger (ben uit 1981...) onder bet motto dat dat heel prima was, terwijl mijn Cito scores en schooljongens echt wel beter aangaven. Uiteindelijk makkelijk gymnasium gehaald na een start in een brede brugklas.
en natuurlijk zitten er uitschieters tussen,
maar jarenlange onderzoeken laat wel zien, dat de meeste kinderen prima thuishoren op het niveau dat de school hen aanraadde
sugarmiss schreef:
Mijn kind heeft een iq test gedaan. Op basis van dat IQ verwacht ik Havo advies.

Als mijn kind op de Cito toetsen lager scoort dan spreek ik de leerkracht er op aan. Wat gaat er mis in jouw lessen dat mijn kind niet scoort op het niveau dat bij mijn kind past.
Toevallig hebben al mijn kinderen IQ-testen gedaan. "Gek" genoeg was de uitslag van zo'n test toch niet in alle gevallen garantie dat de uitslag strookte met het daadwerkelijke niveau dat ze aankonden, of aanwilden, vlak dat ook niet uit. Een IQ test is allesbehalve zaligmakend. En om dat nou enkel en alleen in de schoenen van een leerkracht te schuiven vind ik heel, heel kortzichtig.
het onderwijssysteem heeft het keuzemoment naar voren gehaald, dat maakt dat we nu zoveel gezeik hebben.
Vroeger gingen kinderen (ook met Cito-score en beeld van de juf) naar een brede brugklas. Nu word je eind groep 8 al voorgesorteerd
lilalinda schreef:
09-07-2019 08:23
en natuurlijk zitten er uitschieters tussen,
maar jarenlange onderzoeken laat wel zien, dat de meeste kinderen prima thuishoren op het niveau dat de school hen aanraadde

Nee, eigenlijk laat onderzoek dat niet zien. Ongeveer een derde van de schooladviezen is onjuist.
Pandax schreef:
09-07-2019 08:25
Nee, eigenlijk laat onderzoek dat niet zien. Ongeveer een derde van de schooladviezen is onjuist.
dus 2/3e is wel juist
en hele grote uitschieters zijn er amper
Pandax schreef:
Weet jij of er ook een trend in die onjuistheid zit? Dat er structureel te laag of juist te hoog advies wordt gegeven? Of schiet het alle kanten op?
sugarmiss schreef:
Mijn kind heeft een iq test gedaan. Op basis van dat IQ verwacht ik Havo advies.

Als mijn kind op de Cito toetsen lager scoort dan spreek ik de leerkracht er op aan. Wat gaat er mis in jouw lessen dat mijn kind niet scoort op het niveau dat bij mijn kind past.
Tjee, wat een onzin zeg. Zo krijg je dus ouders met allerlei verwachtingen die helemaal niet bij de werkelijkheid hoeven te passen.
Werkgeheugen en inhibitievermogen zijn veel belangrijkere voorspellers van schoolsucces dan iq.
.
sugarmiss schreef:
En ook dit getuigt van een wel heel simpele, veel te stellige denkwijze. Opleidingsniveau hoeft niet altijd een correlatie te hebben met een hoog, danwel laag IQ en ook de erfelijkheidsleer is blijkbaar een beetje aan je voorbij gegaan. Zelfs ik met mijn havo-biologie weet beter.
En wederom in de schoenen schuiven van de school. Lekker makkelijk.
Pandax schreef:
Oprechte vraag, want ik zit totaal niet in deze materie, maar hoe onderzoek je dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven