De kwaliteit van LED lampen

05-07-2019 20:08 24 berichten
En weer vliegt er een LED lamp uit. Hooguit een jaar of 5 oud en het was een Philips lamp, die, volgens hun website wel wat langer mee mogen gaan, ze branden hier alleen 's avonds. En dat was niet de eerste keer dit jaar.
Heb ik pech, of zijn LED lampen van mindere kwaliteit dan ervoor staat?
Alle reacties Link kopieren
5 jaar? Ik mag in mijn handen knijpen als mijn led lampen zo lang mee gaan :)
Voor iedereen een groene tuin
Heb je écht onthouden dat je in 2014 die lamp hebt ingedraaid?

Ik onthou het niet, maar ik gok dat die ondingen hier niet langer dan 2 à 3 jaar meegaan.
Toen we hier kwamen wonen overal waar dat kon led ingedraaid. Ongeveer 6 jaar geleden, die doen t nog gewoon.
Ze zouden vijftien jaar meegaan voordat de EU besliste dat de gloeilampen verboden zouden worden.

Alleen de allereerste spaarlampen haalden zoiets als tien jaar. Het is dus mogelijk, maar ze willen dat we ze vaker kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb al zo vaak ledlampen moeten vervangen dat ik terug ben gegaan naar ouderwetse spaarlampen, die doen het jaren en ik vind het licht ook veel mooier en beter.
Hier ploffen ze er om de haverklap uit.

Heb een jaar of 8 geleden geïnvesteerd en (vrijwel) alle lampen in hele huis vervangen door led-lampen maar je blijft bezig. Ook lampen die maar incidenteel aan zijn gaan regelmatig kapot; vooral spotjes / vervangers voor halogeenlampen.

Echt balen; ze zijn dan wel energiezuinig maar enorm duur in aanschaf. Heb in levensduur nog geen verschil kunnen ontdekken tussen Philips-lampen en goedkope leds van de Lidl of de IKEA. Gaat allemaal te snel kapot.

Ik herken dus wel dat ze zeker niet zo lang meegaan als beloofd.
Nou heb ik onlangs alle lampen in huis vervangen door LED en nu maak ik me toch wel een beetje zorgen. :-?

Helemaal omdat bij sommige lampen de LEDs zijn geïntegreerd, dus als die stukgaan moet je de hele lamp vervangen. Dat leek me geen probleem omdat ze heel lang mee zouden gaan maar ik begrijp dat dat in de praktijk dus vies tegenvalt?
RikM schreef:
05-07-2019 21:11
Nou heb ik onlangs alle lampen in huis vervangen door LED en nu maak ik me toch wel een beetje zorgen. :-?

Helemaal omdat bij sommige lampen de LEDs zijn geïntegreerd, dus als die stukgaan moet je de hele lamp vervangen. Dat leek me geen probleem omdat ze heel lang mee zouden gaan maar ik begrijp dat dat in de praktijk dus vies tegenvalt?
Ledlampen waar ik het langst mee heb gedaan was een haf jaar, of een maand of 7, daar wil ik vanaf zijn, terwijl ik nog spaarlampen heb die het al meer dan 10 jaar doen, dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt.
Ik verbaas me erover dat die LED lampen bij jullie zo snel stuk gaan. Gebruiken jullie wel armaturen die voor LED geschikt zijn?
Ik herken hier eigenlijk helemaal niks van. Bij ons doen ledlampen het gewoon. Op verschillende momenten aangeschaft en inmiddels gebruiken we uitsluitend ledlampen.
Een type is wel eens kapot gegaan, maar daar komt ook wel eens iets tegen aan, die hangt in de slaapkamer van de kinderen en die gooien met hun kledingstukken en knuffels.
Huh? Zes jaar geleden alles vervangen door LED, nog nooit iets hoeven vervangen.
Gebruiken jullie wel de juiste dimmers geschikt voor LED?

Want net de oude standaard dimmer krijgt zo’n led-lamp veel te veel stroom.
Geen last van, herken het helemaal niet. Ik vraag me af of het stroomnet dan wel lekker is of dat je dan veel last van piekspanning oid hebt.
Dimmers gebruik ik niet, en waarom zou je een "armatuur geschikt voor LED lampen" moeten kopen, die aanprijzing heb ik nog nooit gezien?
En ze zijn, om heel precies te zijn, 4 jaar oud, ik heb de lamp die vandaag stuk ging aangeschaft nadat een andere binnen een maand kapot ging, en daar had ik de mail met de klacht nog van!

Maar ik zie dat ik niet helemaal de enige met dit probleem ben.
Degene die wel tevreden zijn, welk merk?
Ik heb ze allemaal van Ikea.
Zanahoria schreef:
06-07-2019 09:07
Ik ook. Gaan al heel lang mee.
Dan ga ik weer 'ns naar Ikea. Reservelamp in huis hebben is wel handig en ben nu door mijn reserve heen.
Ik heb een paar lampen met geïntegreerde leds, die houden het wel super lang vol.

Maar de losse 'peertjes' moeten vaak vervangen worden. Ik heb geen dimmers dus dat kan t niet zijn. En het zijn leds die juist bedoeld zijn om gewone peertjes te vervangen dus armatuur zou geen verschil moeten maken.
Wij hebben al jaren overal LEDlampen, verschillende merken, geintegreerd en peertjes. Typisch genoeg waren het de Philips peertjes die als eerste faalden, teruggeggaan naar de winkel ivm garantie en geld teruggekregen. . ZE zijn niet allemaal kapot, maar wat kapot ging, was van Philips. Sindsdien dus geen philips meer gekocht
Ja hier ook IKEA 👍
Totaal niet herkenbaar. Ik heb een jaar of 7 geleden al mijn gloeilampen voor led vervangen en sindsdien heb ik dus nooit meer een lamp moeten vervangen. Ik heb volgens mij de meeste lampen toen bij de hema gekocht, en een aantal online besteld (ik heb een aantal decoratieve led lampen die er uitzien als lampen met ouderwets gloeidraad - nu kun je die zelfs bij action kopen maar toen moest ik ze bestellen).

Ik vind led dus ideaal.
Ik heb een aantal vintage lampen dus die zijn zeker geen 'armaturen speciaal voor led' en toch doet het het prima.
Zanahoria schreef:
06-07-2019 09:07
Vorige maand 10 stuks led lampen van de ikea aangeschaft, 2 zijn er inmiddels al kapot. Ik ga er uiteraard mee terug en ikea kennende doen ze niet moeilijk over geld terug geven. Maar wel irritant.
Ja, ik ook net. Had een flikkerlamp, dus ik heb de reserve erin gedraaid. Die ging ook flikkeren dus toen dacht ik: het ligt aan de stekker, lamphouder e.d. Maar het was toch de lamp. Ze flikkerden in elke lamphouder. Twee lampen kapot dus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven