Schooladviezen
dinsdag 9 juli 2019 om 06:44
Beste ouders,
Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.
Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.
Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?
Ik hoor het graag!
Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.
Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.
Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?
Ik hoor het graag!
dinsdag 9 juli 2019 om 17:01
op basis van IQ van mijn jongste (142) zou jje denken VWO op zijn sloffen, "helaas" heeft hij Asperger en ADHD..Zeg maar daaag tegen het VWO.Hij heeft het heel goed gedaan op de havo. En gaat nu met veel plezier naar het hbo. Dus.. zo zwart wit is het niet
dinsdag 9 juli 2019 om 19:10
Wat een rare reden. Het vwo zit vol stuiterballen en stoere jongens. Denk je soms dat alleen nerds vwo doen?
dinsdag 9 juli 2019 om 23:06
Misschien al verteld door iemand maar wordt het voorlopig advies überhaupt wel eens aangepast door de school? Of is het gewoon een gegeven en passen ze alleen (indien nodig) het definitief advies aan?
Als het voorlopig advies toch niet aangepast wordt is het natuurlijk wel raadzaam om kenbaar te maken dat je er als ouder anders tegenaan kijkt maar niet handig om er veel bombarie over te maken.
Als het voorlopig advies toch niet aangepast wordt is het natuurlijk wel raadzaam om kenbaar te maken dat je er als ouder anders tegenaan kijkt maar niet handig om er veel bombarie over te maken.
woensdag 10 juli 2019 om 07:11
Echt waar? De hele schoolcarrière dezelfde scores en dan vmbo advies ondanks dat de plaatsingswijzer vwo+ zegt?Eva1977 schreef: ↑09-07-2019 16:37Uhm nee, hier net ervaren. Zoon in groep 7 met allemaal I en I+scores en een vmbo-t/havo vooradvies.
En dat zagen we dus niet aankomen. In gesprek werd gezegd dat kind soms moeilijk kijkt of denkt iets niet te kunnen en dan blokkeert en dan kun je maar beter wat lager inzetten aldus juf.
Mijn advies is dan ook: informeer ouders tijdig als score en advies zo uit elkaar dreigt te liggen. En laat ouders niet op een rapport lezen dat hun kind faalangstig is of stil en teruggetrokken en weleens blokkeert. Een rapport hoort geen verrassing te zijn, evenals het advies dat niet hoort te zijn.
Wij zijn nog volop in gesprek want nemen school deze manier van communiceren en adviseren zeer kwalijk.
woensdag 10 juli 2019 om 07:28
Niet je wiskundedeuk op je dochter projecteren hoorLaFleurNoire schreef: ↑09-07-2019 16:39Mijn dochter heeft overigens een hoger advies gekregen dan de cito uitwees, dat kan ook nog. Haar docenten denken dat ze dat niveau wel aan kan. Dat kan ze waarschijnlijk ook wel, behalve wiskunde, ze heeft helaas mijn wiskundeknobbel.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 10 juli 2019 om 07:33
Precies! Ik heb zelf eerst Mavo gedaan omdat ik echt onwijs faalangstig was. Ik had echt het vertrouwen nodig dat ik het kon. Dat geldt voor best veel kinderen. Goed, het was met twee vingers in de neus maar dat maakt niet uit, via mavo, havo, hbo, wo kom je er ook wel. Later bleek ook dat ik gewoon een heel ander soort denkpatroon heb dan veel mensen. Ik sloeg de tien denkstappen die ze op school wilden over en was al bij het eindpunt. Ik kwam er pas op mijn 19e achter dat ik HB ben, maar had er eerder ook niet veel mee gekund denk ik.LaFleurNoire schreef: ↑09-07-2019 16:48Mijn faalangstige is juist een heel stuk minder faalangstig door dat lagere niveau. In plaats van steeds maar te worstelen voor een krap vijfje(of een vier,of een drie....) terwijl je hebt geleerd voor een 8, haalt hij nu ook daadwerkelijk die 8.
Je kunt het natuurlijk in het negatieve trekken door die boodschap zo te brengen, maar de boodschap kan ook juist positief zijn. He, ik kan het wel!
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 10 juli 2019 om 07:35
Jazeker, totaal afhankelijk van 1: de m8, de leerkracht gr8 en de eindcito.Brabantsekoek schreef: ↑09-07-2019 23:06Misschien al verteld door iemand maar wordt het voorlopig advies überhaupt wel eens aangepast door de school? Of is het gewoon een gegeven en passen ze alleen (indien nodig) het definitief advies aan?
woensdag 10 juli 2019 om 07:44
Met dyscalculie is dat toch even net wat anders. Maar ik heb hoop dat het bij haar wat minder ernstig is en de toekomstige school er beter op toegerust is dan de mijne, decennia geleden.
woensdag 10 juli 2019 om 10:14
Moeilijk kijkt? Wat moet ik me daar bij voorstellen?Eva1977 schreef: ↑09-07-2019 16:37Uhm nee, hier net ervaren. Zoon in groep 7 met allemaal I en I+scores en een vmbo-t/havo vooradvies.
En dat zagen we dus niet aankomen. In gesprek werd gezegd dat kind soms moeilijk kijkt of denkt iets niet te kunnen en dan blokkeert en dan kun je maar beter wat lager inzetten aldus juf.
Mijn advies is dan ook: informeer ouders tijdig als score en advies zo uit elkaar dreigt te liggen. En laat ouders niet op een rapport lezen dat hun kind faalangstig is of stil en teruggetrokken en weleens blokkeert. Een rapport hoort geen verrassing te zijn, evenals het advies dat niet hoort te zijn.
Wij zijn nog volop in gesprek want nemen school deze manier van communiceren en adviseren zeer kwalijk.
woensdag 10 juli 2019 om 12:05
Echt waar! We zijn hier uiteraard nog niet over uitgepraat. Zeker omdat we nooit iets hebben gehoord over dat kind snel gestresst is of faalangst zou hebben .Gelukkig krijgt hij volgend jaar een top juf die hem al kent uit groep 5. Dus wat dat betreft wel vertrouwen dat het advies wel goed komt.
woensdag 10 juli 2019 om 12:06
Dat heb ik ook gevraagd aan juf: dat hij kijkt alsof hij het allemaal maar lastig vindt. Maar zijn scores zijn meer dan prima (I en I+ en ook methodetoetsen goed)
Hij is wat onzeker en kan dan denken: ik kan het niet. Maar dat is voor ons geen reden om van vwo+ volgens plaatsingswijzer te zakken naar vmbo-t/havo.
woensdag 10 juli 2019 om 12:16
Precies vanwege dit soort verhalen word ik soms een beetje gallisch van dat oordelen over ouders die voor hun kind opkomen.Eva1977 schreef: ↑10-07-2019 12:06Dat heb ik ook gevraagd aan juf: dat hij kijkt alsof hij het allemaal maar lastig vindt. Maar zijn scores zijn meer dan prima (I en I+ en ook methodetoetsen goed)
Hij is wat onzeker en kan dan denken: ik kan het niet. Maar dat is voor ons geen reden om van vwo+ volgens plaatsingswijzer te zakken naar vmbo-t/havo.
Als de scores zo duidelijk zijn vind ik het bizar om 2(!) niveaus te zakken zonder overleg. Dat past alleen bij ernstige faalangst ofzo en zoiets zou al lang bij de ouders bekend moeten zijn. Zo niet, dan zou het veel logischer zijn om gewoon vwo advies met evt aanbeveling voor een havo/vwo brugklas om de opties open te houden.
Kortom, ik snap je frustratie en ik ken nét iets te veel van zulke verhalen om blind te geloven dat het schooladvies juister is dan de inschatting van de ouders.
woensdag 10 juli 2019 om 12:20
Dat snap ik dat het eindadvies af kan wijken van het voorlopige advies. Ik bedoel meer het voorlopig advies eind groep 7 is zeg vmbo kader en ouders denken dat tl beter passend is. Past de leerkracht dan eind groep 7 dit aan in tl Of zegt de leerkracht ga verder in gesprek in met leerkracht groep 8 en kind moet laten zien wat hij kan in groep 8.
woensdag 10 juli 2019 om 12:28
Idd.Betty_Slocombe schreef: ↑10-07-2019 12:12Alhoewel dit een interessant topic is, vind ik het wel een beetje gek dat een basisschooldirecteur hier adviezen inwint.
.
woensdag 10 juli 2019 om 12:32
In dit specifieke geval helemaal eens. Maar er zijn ook genoeg verhalen van ouders die denken dat hun kind veel meer aankan dan daadwerkelijk het geval is. Dus tja...Positivevibes schreef: ↑10-07-2019 12:16Kortom, ik snap je frustratie en ik ken nét iets te veel van zulke verhalen om blind te geloven dat het schooladvies juister is dan de inschatting van de ouders.
Volgens mij is het belangrijkste dat je als ouders en school gedurende de jaren dat je kind daar vertoeft, in gesprek blijft met elkaar.
.
woensdag 10 juli 2019 om 12:32
Leren is meer dan een IQ hebben hoor.
Dus het kan ook aan je kind liggen. Dat het IQ wel hoog genoeg is maar de concentratie minder, of gewoon geen zin of wat dan ook.
Dus om direct de leerkracht aan te spreken op het niveau van haar lesgeven lijkt mij kort door de bocht. Bovendien aanvallend en olie voor een minder fijn gesprek.
woensdag 10 juli 2019 om 14:47
Inmiddels is onze boosheid iets gezakt maar geloof me; rapport kwam vrijdagmiddag mee naar huis en man hing om 16.30 nog aan de telefoon met school. Echt ongelooflijk; nooit hebben we iets gehoord over zijn functioneren in de klas. Alleen 10 minuten gesprekje gehad in oktober als kennismaking; daarna niks meer. Andere jaren is dit ook nooit een issue geweest. Wij hebben geen hoge pet op van deze juf. IBér er bij gehaald maar die zegt af te gaan op zienswijze juf. Hebben nog gevraagd wat er gedaan is aan de vermeende faalangst en stress; krijgen we geen antwoord op. Het is dat ik weet dat de leerkracht van groep 8 een goede klik heeft met zoon en met ons; heeft hij in groep 5 al jaar les van gehad. Ik verwacht dat er dus minimaal wel HAVO uit rolt en dat is prima; dan kan hij in de brugklas laten zien wat het beste past; maar die HAVO is wel cruciaal want je hebt hier in de regio havo/vwo scholen en VMBO scholen. Er is maar 1 school die beide aanbiedt en die school vindt zoon niks.Positivevibes schreef: ↑10-07-2019 12:16Precies vanwege dit soort verhalen word ik soms een beetje gallisch van dat oordelen over ouders die voor hun kind opkomen.
Als de scores zo duidelijk zijn vind ik het bizar om 2(!) niveaus te zakken zonder overleg. Dat past alleen bij ernstige faalangst ofzo en zoiets zou al lang bij de ouders bekend moeten zijn. Zo niet, dan zou het veel logischer zijn om gewoon vwo advies met evt aanbeveling voor een havo/vwo brugklas om de opties open te houden.
Kortom, ik snap je frustratie en ik ken nét iets te veel van zulke verhalen om blind te geloven dat het schooladvies juister is dan de inschatting van de ouders.
donderdag 11 juli 2019 om 01:48
Baanperspectief en salaris? Dit wil helemaal niks zeggen. Man heeft VBO gedaan en verdient stukken beter dan mij. Zit ik dan met mijn HAVO en HBO diploma.
Had ook nog op mijn sokken VWO kunnen doen. Maar daar had ik helemaal geen zin. Blij dat mijn ouders dat prima vonden!
donderdag 11 juli 2019 om 07:03
Opleiding zegt idd lang niet alles over salaris en plezier in je baan is ook erg belangrijk.paggy schreef: ↑11-07-2019 01:48Baanperspectief en salaris? Dit wil helemaal niks zeggen. Man heeft VBO gedaan en verdient stukken beter dan mij ik. Zit ik dan met mijn HAVO en HBO diploma.
Had ook nog op mijn sokken VWO kunnen doen. Maar daar had ik helemaal geen zin. Blij dat mijn ouders dat prima vonden!
donderdag 11 juli 2019 om 07:29
En daarom was ik zo blij met juf van zoon die ons telkens informeerde en zich met zoon heeft ingespannen om zekerder te worden, vertrouwen in eigen kunnen. Hij zwaait vandaag de basisschool uit met een vwo advies. En niet omdat ik vind dat dat moet maar omdat de resultaten er naar zijn en de juf weet dat hij het kan. Hij heeft in gedrag een enorme sprong gemaakt.Eva1977 schreef: ↑10-07-2019 12:06Dat heb ik ook gevraagd aan juf: dat hij kijkt alsof hij het allemaal maar lastig vindt. Maar zijn scores zijn meer dan prima (I en I+ en ook methodetoetsen goed)
donderdag 11 juli 2019 om 07:35
Dat werd uit je bericht niet duidelijkLaFleurNoire schreef: ↑10-07-2019 07:44Met dyscalculie is dat toch even net wat anders. Maar ik heb hoop dat het bij haar wat minder ernstig is en de toekomstige school er beter op toegerust is dan de mijne, decennia geleden.
Maar als ze echt dyscalculie heeft zal vwo nu wel lastig worden vrees ik. Niet onmogelijk maar dyscalculie is wel meer dan een rekenprobleem. Ruimtelijk inzicht, plannen etc.
donderdag 11 juli 2019 om 07:36
De plaatsingswijzer gaf wel aan dat het vwo was?Eva1977 schreef: ↑10-07-2019 12:06Dat heb ik ook gevraagd aan juf: dat hij kijkt alsof hij het allemaal maar lastig vindt. Maar zijn scores zijn meer dan prima (I en I+ en ook methodetoetsen goed)