Schooladviezen

09-07-2019 06:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste ouders,

Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.

Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.

Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?

Ik hoor het graag!
Brabantsekoek schreef:
10-07-2019 12:20
Dat snap ik dat het eindadvies af kan wijken van het voorlopige advies. Ik bedoel meer het voorlopig advies eind groep 7 is zeg vmbo kader en ouders denken dat tl beter passend is. Past de leerkracht dan eind groep 7 dit aan in tl Of zegt de leerkracht ga verder in gesprek in met leerkracht groep 8 en kind moet laten zien wat hij kan in groep 8.
Dat laatste, het is maar een voorlopig advies. Het tweede advies komt voor de open dagen en daarmee kan je gericht gaan zoeken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Eva1977 schreef:
10-07-2019 12:06
Dat heb ik ook gevraagd aan juf: dat hij kijkt alsof hij het allemaal maar lastig vindt. Maar zijn scores zijn meer dan prima (I en I+ en ook methodetoetsen goed)
Hij is wat onzeker en kan dan denken: ik kan het niet. Maar dat is voor ons geen reden om van vwo+ volgens plaatsingswijzer te zakken naar vmbo-t/havo.
Hier zou ik zeker bezwaar tegen maken! Meteen aan het begin van volgend schooljaar. Als de school dwars blijft liggen zou ik het aankaarten bij de inspectie.
suzyqfive schreef:
11-07-2019 07:36
De plaatsingswijzer gaf wel aan dat het vwo was?
Ja, begrijpend lezen I+, rekenen I. Volgens plaatsingswijzer is dat vwo +/gymnasium.
suzyqfive schreef:
11-07-2019 07:38
Dat laatste, het is maar een voorlopig advies. Het tweede advies komt voor de open dagen en daarmee kan je gericht gaan zoeken.
Hier komt het 2e en laatste advies eind februari, NA de open dagen dus. Voor ons is het nu dus volstrekt niet helder welke open dagen we gaan bezoeken. Cito's allemaal I en I+ maar vooradvies vmbo-t/havo. Hier zijn de h/v scholen gescheiden van de vmbo scholen. Wij trekken de stoute schoenen aan en gaan naar h/v scholen kijken (afgelopen jaar ook al gedaan)
Met zulke cito's lijkt me dat gerechtvaardigd maar je hebt school straks wel nodig; om binnen te komen op een h/v school moet advies minimaal HAVO zijn.
suzyqfive schreef:
11-07-2019 07:35
Dat werd uit je bericht niet duidelijk ;)
Maar als ze echt dyscalculie heeft zal vwo nu wel lastig worden vrees ik. Niet onmogelijk maar dyscalculie is wel meer dan een rekenprobleem. Ruimtelijk inzicht, plannen etc.

Haha, ze gaat naar vmbo-t, vwo is niet aan de orde. En ook dat zal een uitdaging qua wiskunde worden, maar omdat ze het verder prima doet adviseerde de school toch tl in plaats van kader.
Gelukkig heeft ze een opa, vader en 3 broers die juist uitermate wiskundig ingesteld zijn dus ik hoop dat we haar er doorheen kunnen slepen. Helaas is dyscalculie nog steeds een ondergeschoven kindje.
sugarmiss schreef:
09-07-2019 07:52
Intelligentie is erfelijk. Dus als je twee hoog opgeleide ouders hebt en je kind komt uit op laag vmbo niveau dan is er iets grondig fout gegaan op school.
Wat een onzin. 2 hoogopgeleide ouders hier. 1 kind dat met gemak 2-talig gymnasium aan kan en 1 kind waarvan ik heel blij zou zijn als ze door heel veel extra inspanning op de havo zou komen. Beide op dezelfde lagere school gezeten.
Ik heb helemaal niet zo'n hoge pet op van de schooladviezen eigenlijk. Hoe en kind op school functioneert is van zoveel met afhankelijk dan alleen niveau.

Dochter altijd I en I+ scores kreeg zonder enige twijfel gymnasiumadvies. Was ze zelf heel blij mee, ze wilde naar een zelfstandig gymnasium. Ze mocht van ons, ook al zagen wij het niet zo zitten. Het was geen hardwerkend kind op de basisschool en ze wilde toen al vooral alles en zo min mogelijk voor school doen. Nu als puber is dat nog veel meer het geval een inmiddels is ze dan ook op een andere school afgezakt naar de havo, waar ze met heel veel plezier en extreem weinig inspanning naar de 4e gaat. Er blijft alle tijd over voor d'r sport en sociale leven, beiden vind ze veel belangrijker dan school. Zoals ik eigenlijk wel voorzien had.

Zoon gaat nu bijna naar het VO. Nog een week dan is de basisschool eindelijk klaar. Heeft een vmbo kader/tl-advies, wat in deze regio betekent brugklas kader, want de scholen plaatsen allemaal op het laagste niveau van een dubbel advies. Ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk tl gaat worden. Hij is heel dyslectisch en heeft moeite met dingen op papier krijgen, maar kan wel heel goed leren (letterlijk reproduceren), iets waar je op de mavo ver mee komt. Daarnaast is zo'n advies gebaseerd op houding in de klas, maar hij zit al twee jaar in een klas waarin hij wordt genegeerd en geen enkele aansluiting heeft dus dat hij met tegenzin naar school gaat kan ik prima verklaren.
Gelukkig gaat hij naar een vmbo wat opstromen echt mogelijk is, heel vaak gebeurd (zo'n 20% van de leerlingen stroomt op) en waar de zorgcoördinator ook al heeft aangegeven dat ze vermoed dat kader niet passend is op basis van de gesprekken die ze met zoon heeft gevoerd en het leerlingvolgsysteem van de basisschool.

We zullen het volgend jaar zien, maar een juist advies is niet een automatisch gegeven. De overgang van kind naar puber doet veel en daarbij maakt het heel veel uit hoe een kind in zijn vel zit op school.

Het belangrijkste is dat ze op een plek terecht komen waar ze gelukkig van worden.

Voor de statistieken:
Vader: hbo+
Moeder: wo
LaFleurNoire schreef:
11-07-2019 08:29
Haha, ze gaat naar vmbo-t, vwo is niet aan de orde. En ook dat zal een uitdaging qua wiskunde worden, maar omdat ze het verder prima doet adviseerde de school toch tl in plaats van kader.
Gelukkig heeft ze een opa, vader en 3 broers die juist uitermate wiskundig ingesteld zijn dus ik hoop dat we haar er doorheen kunnen slepen. Helaas is dyscalculie nog steeds een ondergeschoven kindje.
Ah! Sorry, ik haal twee berichten door elkaar :facepalm:

Dyscalculie is zeker een ondergeschoven kindje. Ik zat jaren terug al in een werkgroep voor dyscalculie en het was toen schokkend hoe weinig er over bekend is. Als ik een rondvraag zou doen bij mijn collega’s (VO) dan zouden ze zeggen: dyslectie voor rekenen :cry: . Maar het behelst zoveel meer en dat schijnen mensen vaak niet te beseffen.
Ik vind vooral de examenvoorzieningen die kinderen met dyscalculie krijgen nog te summier.

Laat ze de wiskunde vooral talig maken. Het zijn veel regeltjes die ze moet leren, anders dan het rekenen zal ze daar misschien makkelijker uitkomen. Misschien heb je ook nog wat aan het boek: ‘Ik leer anders’ van Agnes Oosterveen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Eva1977 schreef:
11-07-2019 07:46
Hier komt het 2e en laatste advies eind februari, NA de open dagen dus. Voor ons is het nu dus volstrekt niet helder welke open dagen we gaan bezoeken. Cito's allemaal I en I+ maar vooradvies vmbo-t/havo. Hier zijn de h/v scholen gescheiden van de vmbo scholen. Wij trekken de stoute schoenen aan en gaan naar h/v scholen kijken (afgelopen jaar ook al gedaan)
Met zulke cito's lijkt me dat gerechtvaardigd maar je hebt school straks wel nodig; om binnen te komen op een h/v school moet advies minimaal HAVO zijn.
Zou ik doen. Want op basis van deze cito’s Kan je verwachten dat de eindcito ook zo uitvalt en dan moeten ze dat advies toch naar boven bijstellen.
Eva1977 schreef:
10-07-2019 12:05
Echt waar! We zijn hier uiteraard nog niet over uitgepraat. Zeker omdat we nooit iets hebben gehoord over dat kind snel gestresst is of faalangst zou hebben .Gelukkig krijgt hij volgend jaar een top juf die hem al kent uit groep 5. Dus wat dat betreft wel vertrouwen dat het advies wel goed komt.
Idd wat een bijzonder advies. Zou even met mijn mond vol tanden staan.
Jane Doe schreef:
11-07-2019 13:05
Idd wat een bijzonder advies. Zou even met mijn mond vol tanden staan.
Dat stonden/staan we ook. Inmiddels weer gesprek gehad; ze past het advies niet aan. Dus alle hoop nu op leerkracht groep 8 gevestigd. Wat een gedoe zeg. Kind scoort gewoon VWO. We zijn totaal geen push ouders maar willen wel graag een advies wat bij kind en zijn scores past. VMBO-t/HAVO past niet bij cito I scores. Ellendige is dat je gewoon machteloos staat. Inspectie neemt geen individuele klachten aan; als iemand weet waar ik wel terecht kan hoor ik dat graag.
suzyqfive schreef:
11-07-2019 10:37
Zou ik doen. Want op basis van deze cito’s Kan je verwachten dat de eindcito ook zo uitvalt en dan moeten ze dat advies toch naar boven bijstellen.
Dat is het nare dat moeten scholen helemaal niet. Ze moeten het advies heroverwegen, maar ze mogen gewoon tot dezelfde conclusie komen.
Eva1977 schreef:
11-07-2019 13:13
Dat stonden/staan we ook. Inmiddels weer gesprek gehad; ze past het advies niet aan. Dus alle hoop nu op leerkracht groep 8 gevestigd. Wat een gedoe zeg. Kind scoort gewoon VWO. We zijn totaal geen push ouders maar willen wel graag een advies wat bij kind en zijn scores past. VMBO-t/HAVO past niet bij cito I scores. Ellendige is dat je gewoon machteloos staat. Inspectie neemt geen individuele klachten aan; als iemand weet waar ik wel terecht kan hoor ik dat graag.
Ik vind het, niet alleen in jullie geval, maf dat het advies van de docent ook dingen omvat als ‘lager inzetten voor een kind dat moeilijk kijkt’. Wat mij betreft zou de docent zich echt moeten beperken tot het niveau dat past bij de capaciteiten die het kind heeft. De ouders, die hun kind toch echt veel beter kennen dan de juf of meester, zouden vervolgens degenen moeten zijn die beslissen of een niveau lager misschien niet toch beter past. In een gesprek zou de leerkracht het natuurlijk best kunnen suggereren, maar meenemen in het advies slaat nergens op.
Ik Lees dat hier steeds maar 2 cito scores genoemd worden, en dat er door iedereen vanuit word gegaan dat je dan op VWO advies zit?
Op onze school zijn het vaak de kinderen die op alle cito onderdelen een 1 of 1+ halen die een VWO advies krijgen. Dat liefst ook als constante factor vanaf groep 6.

Maar mijn gedachtengang over de vraag van ts.

Ouders krijgen wel info, vaak niet volledig en gaan zelf aanvullen. En ouders kijken eerder naar de betere kwaliteiten dan de mindere.
Die 1+ die een keer gehaald is, koppelen ze ook vaak aan VWO advies, dat die 3 en 2 score daar niet bij aansluiten, willen ze niet onder ogen zien. Zo jammer van die 1+ dan. En daarmee heeft kind wel laten zien dat het er in zit. Dus latere lagere scores die komen vast door faalangst, ziek, slechte timing toets, leerkracht... etc. Vul maar in. ( En dat kan, ja dat is zeker mogelijk, maar niet bij elk kind die een keer een 1 haalt. Of vaak enen maar op zoveel andere onderdelen ook wel 3, of 2)

Op de rapporten bij ons op school stond voorin ook de info met uitleg scores. 1 is VWO etc.
Dat is er uitgehaald. Want het begint al. Bij de kleuters. In groep 1 en 2 halen ze 1. Ouders trots vol verwachting. Groep 3 wat moeilijker. Leren en hele dag stilzitten vergt toch wat meer. Cito gemiddeld, maar dat willen ouders vaak niet accepteren, want er was zo'n verwachting geschept met die kleutercito. Daar begint al, te wringen vaak.

Dus hier geen kleutercito meer, ouders gaan opener groep 3 in, geen valse verwachting waar het echte leren begint.
Geen score gekoppeld aan niveau in rapport, wel een grafiek met een groeilijn die te volgen is.

Als je op cito googelt vind je overal meteen 1= VWO advies. Daar word een beetje blind op gestaard. Iedereen die in het onderwijs zit weet dat het plaatje veel groter is.
Dan komt iedereen de termen onderpresteren, faalangst en hooggevoelig tegen. En voila:
de halve klas lijkt ineens hb.
Er is te veel info te vinden, dat kan heel handig zijn, want niet alle leerkrachten hébben het correct, maar ouders zijn ook geen opgeleide onderwijzers en emotioneel betrokken, dus ook dat geeft teveel kans op mis inschattingen.
Ik lees net dat een vader, via een kort geding ,een IQtest wil afdwingen omdat hij het het niet eens is met het schooladvies.
geneet van 't laeve
Huh? Je kunt toch zelf een IQ-test regelen en betalen? Of moet daar weer iemand anders voor opdraaien?
Maar ik ken het wel hoor. Toen mijn man zijn schooladvies kreeg en mijn schoonouders het daar niet mee eens waren hebben ze ook een kort geding aangespannen, waarbij ze, gewapend met IQ-test(wel zelf geregeld en bekostigd) ook nog in het gelijk gesteld werden. Idioterie.
Hier twee hoogbegaafde kinderen waarvan de jongste II en III scoort op de cito's. Executieve functies zijn zwak ontwikkeld en bovendien let hij nooit op op school. Ik zou het zeer onterecht vinden als hij een vmbo-t/havo-advies zou krijgen. Hij heeft het juist nodig dat hij uitgedaagd wordt. Hij gaat niet tot leren komen als de aangeboden stof standaard zeer onder zijn niveau zit. Maar ik zie wel dat de tendens is 'werkhouding niet goed, dus maar een lager niveau'.

Hij leest voor z'n plezier de scheikunde- en aardrijkskundeboeken van z'n broer in 4 gymnasium.
Vanaf eind groep 5 het OP (ontwikkelingsperspectief) half jaarlijks met ouders bespreken. Dit is te genereren in Parnassys.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
lilalinda schreef:
09-07-2019 08:04
En ga vooral Niet bij de gesprekken zitten!
vertrouw op je team
Directeur bij een gesprekken, zet kwaad bloed en lijkt alsof je problemen verwacht (dan zul je ze krijgen ook)
Zorg ervoor dat iedereen in jouw team (vanaf eind groep 3) weet wat met de gegevens van dat moment een mogelijke uitstroom kan gaan zijn. Wat dus resulteert (vanaf eind groep 5) in een twee jaarlijks gesprek waarin de uitstroom (per vakgebied) letterlijk benoemd wordt op basis van de gegevens tot dan toe. Dit vastleggen in een gespreksverslag of OP uitdraai en deze door ouders laten onderteken. Scannen en uploaden in het leerlingvolgsysteem.

Waarom? Zodat er inderdaad een open communicatie ontstaat waarin ook de ouders verantwoordelijk zijn voor wat zij hebben uitgelegd gekregen. Zodat als er bijstellingen moeten plaatsvinden deze op tijd besproken en vastgesteld worden. Een eindadvies is het eindresultaat van een opbouw van jaren waarin leerkrachten, ouders en kind (naarmate een kind ouder wordt) in meegenomen moeten worden. En over dat proces moet open worden gecommuniceerd.

Dan kan er halverwege groep 8 geschreeuwd worden wat ze willen maar vanaf groep 5 is het helder en duidelijk gecommuniceerd en ondertekend.
enn wijzigde dit bericht op 22-07-2019 23:36
23.97% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
LaFleurNoire schreef:
21-07-2019 20:20
Huh? Je kunt toch zelf een IQ-test regelen en betalen? Of moet daar weer iemand anders voor opdraaien?
Maar ik ken het wel hoor. Toen mijn man zijn schooladvies kreeg en mijn schoonouders het daar niet mee eens waren hebben ze ook een kort geding aangespannen, waarbij ze, gewapend met IQ-test(wel zelf geregeld en bekostigd) ook nog in het gelijk gesteld werden. Idioterie.
Tja, dat komt omdat het lerarenadvies een soort stalen ketting is waar je niet omheen kan en de rest van je kinds schoolcarriere invloed heeft. En helaas is er soms meer context en zijn de adviezen ook niet perfect.

Dat er ouders zijn die voor hun eigen imago doorzeuren tot hun kind met hangen en wurgen op het vwo komt, is belachelijk en vervelend. Maar ja, die andere ouders en dat het vervelend is voor de leerkracht koop je zelf weinig voor.
Want eerlijk is eerlijk, ik zou ook tot de hel en terug gaan als ik oprecht zou denken dat er voor mijn kind echt een grove fout gemaakt zou zijn. De juiste school maakt echt een wereld van vetschil (en daarmee bedoel ik dus níet juiste = hoogste niveau).

Als middelbare scholen nou net iets flexibeler zouden zijn qua inschrijving met adviezen zou dat enorm schelen denk ik. Dan heb je tenminste opties.
Als middelbare scholen 'iets flexibeler' zouden zijn.... Wat is iets? Alle kinderen waarvan de ouders denken dat ze een hoger niveau hebben laten inschrijven? Dan krijg je een volksverhuizing na de brugklas.
Positive vibes, ik ben het met je eens dat de juiste school een wereld van verschil maakt. Alleen heb ik er een aanvulling op: ouders hebben niet altijd een reëel beeld van de capaciteiten van hun kind en zouden wat dat betreft meer vertrouwen in leerkrachten moeten hebben.

Als je als ouders geen vertrouwen hebt in de leerkracht, dan kunnen ze zich afvragen waarom er geen of weinig vertrouwen is. Er zullen een paar rotte appels tussen zitten, maar ik denk dat de meeste leerkrachten het beste voor hebben met een kind.

Waarom middelbare scholen flexibeler moeten zijn is mij een raadsel. Met een mavo-havo advies kom je inderdaad niet op een categoraal gymnasium en dat lijkt mij prima. Op de categorale scholen na hebben de meeste scholen dakpanbrugklassen voor een of twee jaar, waarna de meeste kinderen op hun plek zullen vallen. Veel flexibeler is het niet te krijgen denk ik.
*TanteSjaan* schreef:
23-07-2019 07:16
Positive vibes, ik ben het met je eens dat de juiste school een wereld van verschil maakt. Alleen heb ik er een aanvulling op: ouders hebben niet altijd een reëel beeld van de capaciteiten van hun kind en zouden wat dat betreft meer vertrouwen in leerkrachten moeten hebben.

Als je als ouders geen vertrouwen hebt in de leerkracht, dan kunnen ze zich afvragen waarom er geen of weinig vertrouwen is. Er zullen een paar rotte appels tussen zitten, maar ik denk dat de meeste leerkrachten het beste voor hebben met een kind.

Waarom middelbare scholen flexibeler moeten zijn is mij een raadsel. Met een mavo-havo advies kom je inderdaad niet op een categoraal gymnasium en dat lijkt mij prima. Op de categorale scholen na hebben de meeste scholen dakpanbrugklassen voor een of twee jaar, waarna de meeste kinderen op hun plek zullen vallen. Veel flexibeler is het niet te krijgen denk ik.
Met mavo/havo-advies kom je bijvoorbeeld ook niet op de havo/vwoschool waar mijn zoon heen gaat.
Ik denk dat ze daar een hoop extra brugklassen zouden hebben als ouders ook inbreng kregen. En dan een stuk minder tweede klassen.
3thee schreef:
23-07-2019 07:21
Met mavo/havo-advies kom je bijvoorbeeld ook niet op de havo/vwoschool waar mijn zoon heen gaat.
Ik denk dat ze daar een hoop extra brugklassen zouden hebben als ouders ook inbreng kregen. En dan een stuk minder tweede klassen.

Dat denk ik ook. Of het niveau zou over het algemeen dalen, wat ook onwenselijk is.

Bij ons kom je met mavo/havo ook niet op havo/vwo-scholen. Terecht lijkt me, want er zit een behoorlijk verschil in beide niveaus.
Hier hebben ze brede scholen van vmbo b tot gymnasium en daar zijn er 4 van variërend tussen 8 en 18 km fietsen. Er zijn overal dakpanklassen en zuivere klassen. Wil ze niets bijzonders dan is die op 8km prima, wil ze tweetalig, technasium of voorbereiding op conservatorium dan zal ze verder moeten. Dus in die zin speelt dat niveau niet echt.

Ik ben benieuwd wat mijn dochter met haar 1 voor begrijpend lezen, spelling en woordenschat en hoge 11 voor rekenen en dmt gaat krijgen. Haar executieve functies en automatiseren zijn matig, ze heeft dcd bij een bovengemiddeld iq met forse V/p-kloof. Wel mag ze naar een plusklas en krijgt verrijking op taalgebied. Ze is wel instructie gevoelig. Vwo zou kunnen op basis van de cito maar ik zou havo/vwo of gewoon havo ook begrijpelijk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven