Mijn schoonmoeder is geobsedeerd?

08-06-2019 05:13 50 berichten
Tja, je kent het wel. Schoonmoeders die een ramp zijn! En toch moet ik mijn verhaal even kwijt omdat ik toch een mening van buitenaf erg fijn zal vinden. Moet dit kunnen? Heeft ze mentale problemen? Laat me je mening weten.

--------------------

2,5 jaar geleden leerde ik mijn vriend kennen. We zijn gelukkig samen en gaan toevallig deze week samenwonen! (Woohoo). Alles is eigenlijk altijd goed geweest tussen mij en zijn moeder, tot een jaar geleden...

Het begon een poos terug. Ik werd op straat gezet een +-jaar geleden toen ik net precies 18 werd. Mijn eigen moeder had extreme psychische problem (borderline disorder). Omdat ik zelf stopte met school omdat ik niet goed in mijn vel zat, was ze het daar niet mee eens. Ze vond mijn gedrag niet meer kunnen en zette me toen met lege handen op straat. (Ik ging niet uit, dronk nooit etc. Ik was een vrij brave puber naast mijn depressie etc). Maargoed! Ik ging bij mij opa en oma wonen in Gelderland en dat is wanneer de drama begon.

Mijn schoonmoeder vond het raar dat ik niet naar school ging en dat ik er voor koos om een jaartje te werken. Ze begon allemaal dingen in haar hoofd te halen die nergens op sloegen. Zo bijvoorbeeld dat ik te lui was om naar school te gaan, en dat ik mijn mentale problemen loog. Ik trok mij hier niets van aan tot ze op een dag contact met mijn ouders had gezocht achter mijn rug om. (Vader heb ik ook geen contact mee dat is rechterlijk besproken). Dit brak mijn hart en vervolgens zaten de 3 volwassenen op de bank mij keihard af te snauwen. 2 waar ik geen contact meer mee had dus; mijn ouders.

Ik was te lui, had geen vrienden, wilde niks van mijn leven maken etc. (Omgekeerd verhaal). Al die woorden hebben mij keihard neergehaald natuurlijk omdat ik al in een depressie zat en vocht tegen mijn angststoornis die ik door de afgelopen jaren heb ontwikkeld.

Mijn vriend werd natuurlijk boos en ging er tegen in. Hij wou zo graag voor mij opkomen maar dat hielp gewoon niks. Er werd niet geluisterd, maar geschreeuwd tegen hem. Alles wat wij 2 zeiden was eigenlijk vrij nutteloos.

Nu heb ik haar een half jaar niet gesproken en ben in die tijd op mijzelf gaan wonen in Assen. Ik heb werk gezocht en heb me laten inschrijven bij een school! (Ik begin in september). Ook heb ik ondersteuning bij een psycholoog en moet ik zeggen dat ik trots ben dat ik dit allemaal zelf heb kunnen doen. Natuurlijk is het niet perfect en had ik even een frisse opstart nodig in het leven.

Nu heeft mijn vriend dus verteld dat wij gaan samenwonen. Ze reageerde eerst neutraal met "oh wat leuk zeg! Jullie mogen de tv wel hebben!" En "als zij je gelukkig maakt is het goed". Ik was verbaasd en mijn vriend natuurlijk ook. Totdat 3 dagen later zij hem boos, eigenlijk woest opbelde. Hij ging vervolgens naar huis en kreeg de lading over zich heen.

1.Ik loog hem voor.
2. Ik gebruikte hem als financieel slaafje. (Ik had eerder werk dan hij).
3. Ik ging vreemd (??)
4. Ik werkte ons later in de schulden en wij zouden op €50 moeten leven in de week.
5.Ik zal school nog geen 2 weken volhouden aangezien mijn depressie me toch van kant zal maken.
6. Ik deed alsof ik gevoelens voor hem had. (Wie faked dat nou 2,5 jaar even serieus).

Best grappig toch? Ze heeft me een half jaar (langer zelfs) niet gezien of gesproken.

Prachtige woorden van mijn lieve schoonmoeder. Tijdens een prachtige drukke week die voor ons leuk en blij zal moeten zijn; het is nu een hell. Ik twijfel aan mijzelf (dat is dom ik weet het). Als ik niet in beeld was geweest, was alles dan echt beter geweest? Of is zij gewoon negatief gezien geobserdeerd met mij?

Ook liet ze mijn vriend weten dat ze geen contact meer met hem wilt als we eenmaal samenwonen. En dat een relatie met mij, een relatie met de duivel zal wezen.

Ik moest dit verhaal hier toch even kwijt, zodat het ons niet achterna komt ons nieuwe leventje in.

Trouwens, mijn vriend is 21 en ik 18. (Mochten jullie je het afvragen).

Groetjes,
TinyPlanets
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 08-06-2019 08:02
Reden: Titel aangepast.
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
08-06-2019 07:20
Yep nu wel!! Dankjewel :)
Nu jij nog aanpassen.
[/quote]
Jemig, doe es niet zo onvriendelijk zeg. Ga lekker ergens anders lopen kloten.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Wat fijn dat jouw vriend helemaal aan jouw kant staat. Dat is het belangrijkste! Samen staan jullie sterk en samen zijn jullie de toekomst. Ik wens jullie het allerbeste!
Maak er wat moois van! En beter geen contact dan onnodig onderuithalen.
Java schreef:
08-06-2019 08:25
Wat fijn dat jouw vriend helemaal aan jouw kant staat. Dat is het belangrijkste! Samen staan jullie sterk en samen zijn jullie de toekomst. Ik wens jullie het allerbeste!
Eens.
:hug: voor Tiny.
Dit echt een belachelijke reactie. Dat ze zelfs TO beschuldigt van vreemdgaan en luiheid, terwijl TO gewoon werkt is zot. Ze lijkt zelf niet helemaal te sporen.

TO, je bent juist hartstikke knap bezig. Genoeg 18-jarigen die gewoon nog was rondlummelen, zonder naar school te gaan of werken.
Vraag aan je vriend of hij je voortaan niet meer wil vertellen wat zij over je zegt. Je hebt er toch niks aan en dan heb je wat meer rust.
Ttroeteltje schreef:
08-06-2019 07:21
Je bent niet haar ideale schoondochter. En laten we eerlijk wezen......het is niet helemaal onbegrijpelijk. Ondanks dat jij er niet voor gekozen hebt kom je uit een probleemgezin en draag je bagage die niet easy is. Een ouder zou eigen kind graag een prettige probleemloze start gunnen.

Desalniettemin is zijzelf ook niet de leukste of gemakkelijkste. Jullie zullen het ermee moeten doen.

Grenzen aangeven, contact minimaliseren......
Ik vind TO juist wel een goede schoondochter. Ja, ze heeft baggage, maar daar gaat ze opvallend goed mee om.
Ze werkt zelfs al, in plaats van ergens geld te trekken of een beetje rond te hangen. Dat is op 18 jarige leeftijd knap, na alles wat ze mee heeft gemaakt. Ze komt ook beleefd over. Schoonmoeder had het veel slechter kunnen treffen.

Dat ze toch zo uit haar plaatje gaat is haar probleem. En dan kan gezegd worden dat vriend ook niet de ideale man is, met zo'n moeder. Toch komt ook hij verstandig over en ik vind het knap dat ze zo jong al hun leven opbouwen, ondanks hun rare families.
Hebben jullie nog broers of zussen? Of ooms en tantes waar je steun bij kan zoeken?
ik geef mn bek ook maar een douw
TinyPlanets schreef:
08-06-2019 06:42
Eerlijk? Het is ontzettend eenzaam. En moeilijk vooral. Op deze leeftijd alles doen zonder ouders is pittig. Maar als het nou niet anders is? Treuren om iets wat er niet is helpt niet om het terug te halen.

Onze beide vaders hebben ons in de steek gelaten toen we allebei jong waren. Daar valt niks aan te veranderen.
Mijn moeder is mentaal niet stabiel genoeg om haar kinderen op te voeden en mijn vriend zijn moeder kiest ervoor om zich zo belachelijk op te stellen.

Helaas kiezen wij onze eigen ouders niet. En het is niet anders. Ookal had ik ( en mijn vriend ook) het graag anders gezien.

Lange reactie!
het zou heel goed kunnen dat de reactie van zijn moeder vooral uit bezorgdheid is,
alhoewel echt fout word uitgebracht richting jullie..
maar als ik jullie leeftijd zie en nu beetje deze achtergrond denk ik dat wel..
geobsedeerd van jou ? nee dat denk ik niet echt

voor de rest klinken jullie beide wel verstandig en denk dat jullie het wel redden samen
mamsvan wijzigde dit bericht op 08-06-2019 11:21
4.52% gewijzigd
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Jeetje TinyPlanets wat een naar situatie voor je. Laat je niet gek maken door die moeder! Gelukkig staat je vriend jouw kant, samen sta je sterk zou ik maar denken. Zorg dan natuurlijk wel dat je dat zo houdt en het nooit hem aanrekent dat zijn moeder zo doet /is.

Verder denk ik dat vooral zij degene is die psychologische hulp nodig heeft.

Veel succes voor jou, het is niet makkelijk zover familie, zoals de anderen al zeggen, maar ik denk dat het makkelijker is zonder schoonmoeder dan met eentje die jullie uit elkaar probeert te drijven.
anoniem_6557b4aea12ff wijzigde dit bericht op 08-06-2019 11:23
Reden: Taalfout
1.77% gewijzigd
Wat een verhaal joh. Mijn hart breekt voor jullie. Wat goed van je dat je zo goed opgekrabbeld bent. Je woonde bij je opa en oma. Hebben zij je wel een beetje geholpen? Kan je daar nog een beetje terecht?
Ik raad je aan om wanneer je straks met je studie begint wel met je studiecoach (ik neem automatisch aan dat je een mbo-opleiding gaat doen) het verhaal even deelt zodat ze bij evt problemen meteen in kunnen springen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
08-06-2019 11:51
Wat een verhaal joh. Mijn hart breekt voor jullie. Wat goed van je dat je zo goed opgekrabbeld bent. Je woonde bij je opa en oma. Hebben zij je wel een beetje geholpen? Kan je daar nog een beetje terecht?
Ik raad je aan om wanneer je straks met je studie begint wel met je studiecoach (ik neem automatisch aan dat je een mbo-opleiding gaat doen) het verhaal even deelt zodat ze bij evt problemen meteen in kunnen springen.
o dit vind ik een goede advies
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Jullie zijn nog heel jong maar ook heel wijs. Het is allemaal veel wat je is overkomen. Maar je doet het heel erg goed! Geniet lekker van jullie samenwonen en maak er wat moois van. Veel succes met alles en goed van je dat je met school ga beginnen. Je komt er wel
suzyqfive schreef:
08-06-2019 11:51
Super advies! Bedankt :)
Madeliefjees schreef:
08-06-2019 11:08
Hebben jullie nog broers of zussen? Of ooms en tantes waar je steun bij kan zoeken?
Ik 1 zusje van 12.
Paarsebloem schreef:
08-06-2019 09:07
Ik vind TO juist wel een goede schoondochter. Ja, ze heeft baggage, maar daar gaat ze opvallend goed mee om.
Ze werkt zelfs al, in plaats van ergens geld te trekken of een beetje rond te hangen. Dat is op 18 jarige leeftijd knap, na alles wat ze mee heeft gemaakt. Ze komt ook beleefd over. Schoonmoeder had het veel slechter kunnen treffen.

Dat ze toch zo uit haar plaatje gaat is haar probleem. En dan kan gezegd worden dat vriend ook niet de ideale man is, met zo'n moeder. Toch komt ook hij verstandig over en ik vind het knap dat ze zo jong al hun leven opbouwen, ondanks hun rare families.
Daar sluit ik me helemaal bij aan!

Het is naar om geen achtervang te hebben maar als het nodig is zijn er altijd andere mogelijkheden dan familie. Toen ik 19 was en met spoed woonruimte nodig had kon ik ook niet bij mijn ouders terecht. Het verbaasde me hoe makkelijk collega's en vage bekenden plek wilden maken in hun huis waar ik tijdelijk kon blijven. Het gaat met jullie ook echt wel goed komen!
Ik ben een Belgische vrouw (van nu 20 jaar) en heb mijn vriend (23 jaar) leren kennen op een app op de mobiel, we wilden elkaar heel graag ontmoeten in het echt dus bedachten we een plan dat hij mij zou komen halen vanuit België om naar Nederland te gaan.

Mijn moeder is zelf ook niet bepaald een 'normale' moeder dus zij zou dat nooit toegestaan hebben dus moest het stiekem dus.. (wat achteraf natuurlijk helemaal geen goed idee was) Hij kwam mij dan halen met zijn moeder en een vriendin van de moeder die reed in de auto.

Ik woonde 3 maanden samen met mijn vriend en zijn moeder in hun huis en het was echt letterlijk een nachtmerrie.

Er gebeurde vanalles daar in huis en zijn moeder werd meer geflipter met de dag om niks eigenlijk, ze was gewoon jaloers dat ik haar zoon 'afnam' dat ze hem niet meer alleen voor haar had.

Ze heeft mij ook meerdere keren op straat gegooid midden in de nacht maar mijn vriend ging dan met mij mee omdat ik toen 18 was en in een onbekend land zat waar ik nergens naartoe kon, dan werd het zo erg dat ze tegen mij zei dat ze mij weg wou uit haar huis, dat ik de kans had om mijn ouders te bellen om te vragen of ze mij kunnen ophalen of dat ze mij op straat ging gooien dus heb ik maar gebeld..

Toen ik in de auto zat terug naar België zei ze tegen mijn vriend dat ze ons allebei vervloekt had met een bloedritueel zodat we elkaar nooit meer terug zouden zien + ze had heel mijn tas overgegoten met een 'Get Away olie'

Toen woonde ik terug 3 maanden in België met mijn familie die mij iedere keer vuil aankeek bij wijze van spreken omdat ik ze 'in de steek had gelaten' (ik heb een hele rare jeugd gehad) maar ze namen het mij natuurlijk kwalijk.

Dan vroeg mijn vriend mij of ik een weekendje bij hem wou blijven slapen, zijn moeder had haar excuses aangeboden aan mij voor alles en zei dat ze dat ook heel graag wou ze wou mij dus graag terugzien, na een tijdje erover na te hebben gedacht ging ik akkoord dus reden mijn ouders mij weer naar Nederland en mochten ze daar ook blijven eten.

Toen mijn ouders weg waren probeerden ze mij alle 2 over te halen om daar weer te blijven en niet terug te gaan want mijn vriend zei dat we elkaar anders heel lang niet meer zouden zien en we misten elkaar heel erg. Dus ging ik akkoord en vertelde ik mijn ouders via de telefoon dat ik daar ging blijven.. weer een heel drama natuurlijk en problemen.

De moeder van mijn vriend had beloofd dat het nu goed ging gaan en anders ging zijn, dat we er allemaal uit geleerd hadden, MAAR.. het ging zelfs nog erger dan voorheen... op de duur dreigde ze om mij niet in te schrijven op haar adres (zodat ik weer terug naar België gestuurd zou worden) als buitenlander mag je maximaal 3 maanden verblijven in Nederland als je niet ingeschreven staat.

GELUKKIG dat we op een dag een woning aangeboden kregen (het was een studio zonder kamers) maar we waren daar al ZO blij mee omdat we echt moesten wegvluchten voor haar, ze was echt een gevaar gewoon.

- Dus nu woon ik al meer dan 2 jaar op een studio'tje samen met mijn vriend en ben ik nu hoogzwanger (volgende maand beval ik van een meisje) en mijn 'schoonmoeder' probeerde mijn vriend iedere keer op te zetten tegen mij door te zeggen dat ik ieder moment wanneer ik wou zou kunnen vertrekken naar België met ons kindje en dat hij haar nooit meer terug zou zien, dat ze dan beter bij hem zou wonen als hij haar dan zou erkennen als zijn kind (de erkenning hebben we al gedaan, ook om hem natuurlijk zekerheid te geven omdat zijn moeder een gestoorde bitch is die hem probeert op te fokken en bang te maken.)

Mijn vriend heeft nu niet echt meer contact met haar omdat hij zelf ook GELUKKIG inziet dat zijn moeder gestoord is en dat ik haar helemaal niks heb aangedaan en ze mij boycot, ze heeft ook helemaal geen respect voor ons kindje. Ze noemt haar 'die baby' en zo maar neemt dan wel kleertjes en een kaartje voor haar mee als ze terugkomt van op reis naar Berlijn te zijn geweest, alleen om te laten zien aan haar dat ze wel van haar houdt.. hoe kan ze van haar houden als ze deels mij is en als zij mij helemaal haat, er zit gewoon geen logica in hoor.

Sorry voor het hele lange verhaal maar ik weet precies wat je meemaakt en hoe het voelt om een gestoorde schoonmoeder te hebben die je zo lelijk behandeld, ik aanschouw haar niet eens als mijn schoonmoeder OF als de oma van ons kind, ze is gewoon niet goed wijs dus mag ze het helemaal uitzoeken.
O_O Bah, klinkt echt als een schoonmoeder from hell !

Ik hoop dat je gelukkig blijft met je vriend en ze uiteindelijk haar excuses aanbiedt ofzo.
Je verdient dit niet. :hug:
Dat is ze zeker! Ik zou haar niet eens alleen vertrouwen met ons kind, straks zou ze haar misschien ook iets aan willen doen omdat ze mijn kind is.. zo gestoord is ze gewoon.

En dankjewel dat is lief :), maar zelfs al bied ze op een dag haar excuses aan ga ik haar toch nooit helemaal vergeven, het is echt schandalig
Begrijpelijk.
Toch zou het denk ik wel goed voelen als ze excuses zou aanbieden, maar snap je helemaal.
Succes met de laatste loodjes van je zwangerschap.
En heel veel geluk!! :heart:
To, wat heb jij al veel mee moeten maken.
Probeer het toch een beetje te relativeren, weet je, best veel mensen op de wereld zijn ziek of verstoord, maar dat komt niet door jou natuurlijk. Jij hebt de pech dat je er al verschillende bent tegengekomen, op nogal bepalende plekken. Je schrijft dat het verhaal van jouw vader sterk lijkt op dat van de vader van je vriend.....niet ondenkbaar dat jullie moeders ook meer op elkaar lijken dan je in de eerste instantie hebt gemerkt.
Hoe het ook zij, voor jullie wel hartstikke moeilijk. Mijn goede raad, ga vooral verder zoals je nu doet, je doet t goed! En misschien is het wel goed om hierover eens te gaan praten met een professional, niet omdat jij niet goed gaat, maar om je te helpen dit soort dingen te verstouwen, het is allemaal niet niks en het kan je later in je leven wel tegen gaan houden op sommige vlakken.
Succes met je opleiding en met alles!
Wat naar Tinyplanets! Helaas ook herkenbaar. Door mijn achtergrond word ik door schoonmoeder ook niet gezien als de ideale vrouw voor haar zoon. Ik snap haar zorgen natuurlijk wel, maar inmiddels zijn er helaas te veel dingen gebeurd en gezegd waardoor het contact nu beperkt is (keuze van man en mij). Het is jammer als mensen alleen kijken naar wat er niet goed is (gegaan) in je leven ipv wat je zelf doet om het beter te maken.
Fijn om te lezen dat je vriend zo achter je staat! Dat is erg belangrijk (heb ik zelf gemerkt). Je bent niet alleen, jullie hebben elkaar en jouw zusje en opa en oma.
Jullie klinken erg verstandig en ik weet zeker dat jullie het wel gaan redden!
Ttroeteltje schreef:
08-06-2019 07:21
Je bent niet haar ideale schoondochter. En laten we eerlijk wezen......het is niet helemaal onbegrijpelijk. Ondanks dat jij er niet voor gekozen hebt kom je uit een probleemgezin en draag je bagage die niet easy is. Een ouder zou eigen kind graag een prettige probleemloze start gunnen.

Desalniettemin is zijzelf ook niet de leukste of gemakkelijkste. Jullie zullen het ermee moeten doen.

Grenzen aangeven, contact minimaliseren......

Dit idd
2019 schreef:
08-06-2019 07:04
Dit. Je gaat het zwaar krijgen met 19 en 21 zonder familie om op terug te vallen.
Welnee man, ik en mijn man waren op 18 en 19 ook het huis uit zonder hulp en het gaat en ging prima met ons hoor.
Ik herken je verhaal wel deels, TO.
Ik srtond er ook al jong alleen voor (ouders overleden) toen ik als bijna 18-jarige ging studeren in een andere stad.
Ik kom ook uit een gezin met de nodige problemen (vader was bv alcoholist) en voelde me ook/vooral op het HBO een vreemde eend in de bijt, en had eigenlijk niemand om op terug te vallen, wat weleens zwaar is.
Ook jij hebt het zwaar gehad en doet je best je leven weer o de rails te krijgen.
Ik ben nu 40 maar wat ik je wil meegeven is dat je geen mensen nodig hebt in je leven die je alleen maar neerhalen zonder reden, en je niet op weg helpen,maar eigenlijk alleen maar in de weg staan.
Weg met dit soort mensen waar je niks aan hebt, je hebt al 'struggles' genoeg.
Laat haar maar kletsen, ze is niet voor rede vatbaar en is niet reeeel, om wat voor reden dan ook.
Gewoon bewust van zijn dat ze een mafkees is, en afstand nemen. Ook niet meer ingaan op haar domme praatjes en verzinsels.
Je vrind kent jou, en als het goed is weet hij zelf ook wel wat al dan niet waar is.
Wat hij ermee doet moet je hem echter zelf laten beslissen.
Wat heftig om zo jong al geen ouders te hebben om op terug te vallen. Je schoonmoeder klinkt ook als een vermoeiend mens. Ik denk dat mede daarom samenwonen idd de volgende logische stap is in jullie relatie. Het zal je vriend (en jou) ook wel goed doen dat hij het huis uit gaat. Dat veranderd sowieso de verstandhouding tussen moeder-zoon en wie weet draait ze dan nog een keer bij.

Laat je niet kennen he! Vooral lekker van genieten samen. Lekker samen iets opbouwen met de blik op de toekomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven