Is mijn kat te dun
vrijdag 12 juli 2019 om 07:40
Ik maak me een beetje zorgen om mijn kat, ik vind hem nogal dun.
Je kan zijn ruggengraat en ribben voelen met aaien, maar vind zijn achterhand wat aan het invallen.
Bij bevoelen voel ik geen bobbels ( absessen ) en ik heb ook geen wondjes of teken kunnen ontdekken.
Nu is hij nooit een dikkerd geweest in tegenstelling tot zijn broertje en zusje ( zij zijn bij mijn tante ) Hij is indertijd ook een week langer bij de moeder gebleven omdat hij het onderspit delfde bij zijn broers en zussen.
Verder is hij vooral de avond/nacht buiten overdag slaapt hij veel, ik heb wel het idee dat hij de laatste dagen meer slaapt en zijn ogen het randje doen wat rozig aan. Hij is nu ruim een jaar en weegt net aan 1,5 kilo.
Hij heeft afgelopen zondag een wormkuur gehad ook krijgt hij preventief een vlooien pipetje.
Hij eet ook niet echt veel, ik geef hem voornamelijk kip zowel een brok ( Profine )als blikvoer ( Almo nature )
Als hij net aan 50 gram blikvoer eet is het veel en misschien net aan 20 gram brokjes. Heb meer soorten geprobeerd maar hij eet alleen kip.
Hij is wel aanhalig, wast zich, thuis is hij niet actief wat hij buiten doet geen idee hij komt altijd met vuile poten en een modderige buik thuis rond 7:00 gaat wat eten wast zich en gaat slapen.
Ik ga straks wel even om advies de dierenarts bellen, maar wil ook geen Piet paniek zijn.
Iemand die dit herkend?
Het is mijn eerste kat en ken eigenlijk op een echt oude kat die wat mager is na geen dunne katten in mijn omgeving dus misschien heb ik een vertekend beeld.
Je kan zijn ruggengraat en ribben voelen met aaien, maar vind zijn achterhand wat aan het invallen.
Bij bevoelen voel ik geen bobbels ( absessen ) en ik heb ook geen wondjes of teken kunnen ontdekken.
Nu is hij nooit een dikkerd geweest in tegenstelling tot zijn broertje en zusje ( zij zijn bij mijn tante ) Hij is indertijd ook een week langer bij de moeder gebleven omdat hij het onderspit delfde bij zijn broers en zussen.
Verder is hij vooral de avond/nacht buiten overdag slaapt hij veel, ik heb wel het idee dat hij de laatste dagen meer slaapt en zijn ogen het randje doen wat rozig aan. Hij is nu ruim een jaar en weegt net aan 1,5 kilo.
Hij heeft afgelopen zondag een wormkuur gehad ook krijgt hij preventief een vlooien pipetje.
Hij eet ook niet echt veel, ik geef hem voornamelijk kip zowel een brok ( Profine )als blikvoer ( Almo nature )
Als hij net aan 50 gram blikvoer eet is het veel en misschien net aan 20 gram brokjes. Heb meer soorten geprobeerd maar hij eet alleen kip.
Hij is wel aanhalig, wast zich, thuis is hij niet actief wat hij buiten doet geen idee hij komt altijd met vuile poten en een modderige buik thuis rond 7:00 gaat wat eten wast zich en gaat slapen.
Ik ga straks wel even om advies de dierenarts bellen, maar wil ook geen Piet paniek zijn.
Iemand die dit herkend?
Het is mijn eerste kat en ken eigenlijk op een echt oude kat die wat mager is na geen dunne katten in mijn omgeving dus misschien heb ik een vertekend beeld.
vrijdag 12 juli 2019 om 07:58
Ik zou idd even een dierenarts bezoeken. Het ligt natuurlijk helemaal aan de bouw van het katje, maar ff ter vergelijking: mijn kitten van 12 weken oud woog vorige week bij de controle 1,54 kg.
Maar aan de andere kant heb ik vroeger ook een kat gehad die sowieso nooit zwaar was (rond de 2 kg), maar de laatste 5 jaar van haar leven woog ze ook telkens tussen de 1,3 en 1,6 kg. Ze is 17 geworden, en de dierenarts heeft nooit een reden kunnen vinden. Zolang ze geen pijn aangaf was het goed.
Maar aan de andere kant heb ik vroeger ook een kat gehad die sowieso nooit zwaar was (rond de 2 kg), maar de laatste 5 jaar van haar leven woog ze ook telkens tussen de 1,3 en 1,6 kg. Ze is 17 geworden, en de dierenarts heeft nooit een reden kunnen vinden. Zolang ze geen pijn aangaf was het goed.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig
vrijdag 12 juli 2019 om 07:58
Dat invallen aan de achterkant ken ik wel van oude katten, maar als je kat pas een jaar is zou ik toch even langs de dierenarts gaan. Kan ook goed dat er niks aan de hand is en dat het gewoon een scharminkeltje is en blijft, maar dan weet je dat tenminste zeker.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
vrijdag 12 juli 2019 om 08:22
vrijdag 12 juli 2019 om 08:27
vrijdag 12 juli 2019 om 08:27
Heb net een afspraak bij de da gemaakt kan er vanmiddag terecht met hem.
Ze vroeg of ik het aandurfde om wegens drukte het over het weekend te tillen, maar nee dat zie ik niet zo zitten, dus kon ik er toch nog tussen.
Better safe than sorry.
Ik kan geen foto's plaatsen.
Hij is denk ik buiten wel actief en is ook een fervent jager, maar zoals hij nu is vind ik het zorgelijk worden.
Zeker nu hij na de wormkuur juist meer ingevallen lijkt dan dat hij weer voller werd.
En misschien heb ik gewoon een lange dunne kater ( hij staat ook nog eens hoog op zijn poten ja ja moeders mooiste
)
Maar wil het zekere voor het onzekere.
Ze vroeg of ik het aandurfde om wegens drukte het over het weekend te tillen, maar nee dat zie ik niet zo zitten, dus kon ik er toch nog tussen.
Better safe than sorry.
Ik kan geen foto's plaatsen.
Hij is denk ik buiten wel actief en is ook een fervent jager, maar zoals hij nu is vind ik het zorgelijk worden.
Zeker nu hij na de wormkuur juist meer ingevallen lijkt dan dat hij weer voller werd.
En misschien heb ik gewoon een lange dunne kater ( hij staat ook nog eens hoog op zijn poten ja ja moeders mooiste
Maar wil het zekere voor het onzekere.
vrijdag 12 juli 2019 om 08:37
Ik herken het 100% van onze katten. Twee broertjes die alle vrijheid hebben. De ene is nachten van huis, vangt de ene muis na de andere. Is echt een jager. Poten en buik onder de modder, hoog op zijn poten, geen grammetje vet. Gebruikt zoveel energie met buiten spelen dat er niet tegenaan te eten is. In de zomer, als de volle wintervacht weg is, schrikken we ook altijd wel weer.
De ander heeft in de winter vaak nog een laagje vet. In de zomer is dat echt een scharminkeltje. Is nu 4, maar ziet er uit als een overjarige kitten.
Zijn beiden kerngezond, blijkbaar hun bouw. Hopelijk gaat dat ook op voor jouw katje!
De ander heeft in de winter vaak nog een laagje vet. In de zomer is dat echt een scharminkeltje. Is nu 4, maar ziet er uit als een overjarige kitten.
Zijn beiden kerngezond, blijkbaar hun bouw. Hopelijk gaat dat ook op voor jouw katje!
Hips, hopsakee en pierlala.
vrijdag 12 juli 2019 om 08:51
vrijdag 12 juli 2019 om 08:52
Goed dat je het meteen laat checken! Hopelijk is het inderdaad gewoon zijn bouw. Het gewicht is wel erg weinig.
Ik heb een binnenkat van iets meer dan een jaar en die weegt bijna 7 kilo. Nog nooit zo'n zware kat gehad, maar dit is ook de dunste. Hij is lang en slank. Net zoals bij mensen kan het bij katten dus heel erg verschillen.
Hopelijk is er dus niets aan de hand met jouw kat!
Ik heb een binnenkat van iets meer dan een jaar en die weegt bijna 7 kilo. Nog nooit zo'n zware kat gehad, maar dit is ook de dunste. Hij is lang en slank. Net zoals bij mensen kan het bij katten dus heel erg verschillen.
Hopelijk is er dus niets aan de hand met jouw kat!
vrijdag 12 juli 2019 om 09:11
Je beschrijft inderdaad mijn kat, die nu overigens heerlijk ligt te slapen, zich genoeglijk uitrekte toen ik de kamer in kwam ( dan is hij helemaal zo een lange dunne lat )Merl0t schreef: ↑12-07-2019 08:37Ik herken het 100% van onze katten. Twee broertjes die alle vrijheid hebben. De ene is nachten van huis, vangt de ene muis na de andere. Is echt een jager. Poten en buik onder de modder, hoog op zijn poten, geen grammetje vet. Gebruikt zoveel energie met buiten spelen dat er niet tegenaan te eten is. In de zomer, als de volle wintervacht weg is, schrikken we ook altijd wel weer.
De ander heeft in de winter vaak nog een laagje vet. In de zomer is dat echt een scharminkeltje. Is nu 4, maar ziet er uit als een overjarige kitten.
Zijn beiden kerngezond, blijkbaar hun bouw. Hopelijk gaat dat ook op voor jouw katje!
Ik hoop dat er inderdaad niks is, maar wil het uitgesloten hebben moet er niet aan denken dat het misschien wel iets is en er dan te laat mee zijn. Ben zo gek om mijn lelijkerd
vrijdag 12 juli 2019 om 09:18
Bij mijn weten niet.Beter.Laat schreef: ↑12-07-2019 09:05Heeft hij misschien oosterse roots? Siamezen zijn bijvoorbeeld altijd slank.
vrijdag 12 juli 2019 om 09:19
Hij neemt wel vaak muizen of een vogel mee en een enkele keer is hij zelfs met een baby konijntje thuisgekomen ( hebben we kunnen redden en naar de wild opvang gebracht )Carry_lm schreef: ↑12-07-2019 08:51Onze kater was vroeger ook in de zomer een gratenbak. Mijn moeder zei altijd dat dat kwam doordat hij in die periode te veel kikkers at en dat hij daar mager van werd. Wij maakten ons niet zoveel zorgen en kater is ruim 18 geworden.
Maar goed dat je naar de dierenarts gaat. Ik hoop dat het meevalt.
Met kikkers heb ik hem nooit gezien eigenlijk.
Het is wel echt een enorme jager.
vrijdag 12 juli 2019 om 09:50
Gaat hij wel normaal op de bak? Mijn toen nog kitten had een giardia parasiet in zijn darmpjes. Hij was broodmager, verder niet ziekig maar wel dunnere poep. Duurde bijna 2 maanden voor hij eraf was en nu heeft hij een goed figuur
Misschien een tip voor als je naar de dierenarts gaat, even een drolletje uit de bak meenemen in een zakje, als het nodig is kunnen ze dan gelijk check doen op parasieten.
Misschien een tip voor als je naar de dierenarts gaat, even een drolletje uit de bak meenemen in een zakje, als het nodig is kunnen ze dan gelijk check doen op parasieten.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
vrijdag 12 juli 2019 om 12:43
felice71 schreef: ↑12-07-2019 09:50Gaat hij wel normaal op de bak? Mijn toen nog kitten had een giardia parasiet in zijn darmpjes. Hij was broodmager, verder niet ziekig maar wel dunnere poep. Duurde bijna 2 maanden voor hij eraf was en nu heeft hij een goed figuur![]()
Misschien een tip voor als je naar de dierenarts gaat, even een drolletje uit de bak meenemen in een zakje, als het nodig is kunnen ze dan gelijk check doen op parasieten.
Giardia is lastig te constateren. Kan zo zijn dat er wel Giardia is maar net niet in die drol de cysten te zien zijn.
Ik heb mijn magere schijtende katten (uit het buitenland) na overleg met de dierenarts een ontwormkuur gegeven die óók Giardia aanpakt.
Gewoon het zekere voor het onzekere.
En het hielp
vrijdag 12 juli 2019 om 18:23
Mijn Siamese poes, superslank maar een en al spier, weegt al bijna 3 kilo...Beter.Laat schreef: ↑12-07-2019 09:05Heeft hij misschien oosterse roots? Siamezen zijn bijvoorbeeld altijd slank.
Spieren wegen meer dan vet!
We hebben namelijk ook een gewone huistuin en keukenkat, met een grote hangbuik (en dat mag want ze is 17 inmiddels), en die weegt hetzelfde...