Is mijn kat te dun

12-07-2019 07:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me een beetje zorgen om mijn kat, ik vind hem nogal dun.
Je kan zijn ruggengraat en ribben voelen met aaien, maar vind zijn achterhand wat aan het invallen.
Bij bevoelen voel ik geen bobbels ( absessen ) en ik heb ook geen wondjes of teken kunnen ontdekken.

Nu is hij nooit een dikkerd geweest in tegenstelling tot zijn broertje en zusje ( zij zijn bij mijn tante ) Hij is indertijd ook een week langer bij de moeder gebleven omdat hij het onderspit delfde bij zijn broers en zussen.

Verder is hij vooral de avond/nacht buiten overdag slaapt hij veel, ik heb wel het idee dat hij de laatste dagen meer slaapt en zijn ogen het randje doen wat rozig aan. Hij is nu ruim een jaar en weegt net aan 1,5 kilo.
Hij heeft afgelopen zondag een wormkuur gehad ook krijgt hij preventief een vlooien pipetje.

Hij eet ook niet echt veel, ik geef hem voornamelijk kip zowel een brok ( Profine )als blikvoer ( Almo nature )
Als hij net aan 50 gram blikvoer eet is het veel en misschien net aan 20 gram brokjes. Heb meer soorten geprobeerd maar hij eet alleen kip.
Hij is wel aanhalig, wast zich, thuis is hij niet actief wat hij buiten doet geen idee hij komt altijd met vuile poten en een modderige buik thuis rond 7:00 gaat wat eten wast zich en gaat slapen.

Ik ga straks wel even om advies de dierenarts bellen, maar wil ook geen Piet paniek zijn.

Iemand die dit herkend?
Het is mijn eerste kat en ken eigenlijk op een echt oude kat die wat mager is na geen dunne katten in mijn omgeving dus misschien heb ik een vertekend beeld.
Alle reacties Link kopieren
1,5kg is wel erg licht voor een kater van 1 :-?
Alle reacties Link kopieren
hoe is het gegaan ?
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met je kat?
Ik ben ook benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
De da heeft heem nagekeken, hij is wel wat aan de lichte kant, maar omdat hij wel eet en ook het juiste voer, hij inderdaad erg actief is in de nachten hoefde ik me geen zorgen te maken.
Hij oogde voor de da gezond, vacht, ogen en in zijn bek gekeken, gewrichten bevoeld.

Het is zijn bouw, lang en dun.
Zou ik hem zienderogen meer zien afvallen en hij ook lusteloos wordt terugkomen uiteraard.

Kreeg wel het advies om de komende weken het voeren op gezette tijden te doen om zo zijn eetpatroon goed in de gaten te kunnen houden.
Onder het mom " meten is weten.
Maar wat ik aangaf van wat hij at, want blikvoer weet ik dat was dat wel voldoende, niet erg veel maar genoeg, de brokken werden vaak al bijgevuld als het bijna op was, meneer begon al bij een laagje waar de bodem zichtbaar was te jammeren dus eigenlijk was die bak altijd gevuld.

Hij is ook zo kieskeurig ben best een poos bezig geweest om voer te vinden wat hij echt lekker vindt.
Heb bij de poelier kippenlevertjes hartjes gekocht ik hoop dat hij dat lekker vindt om hem zo toch nog wat extra's te geven.


Ik zit nu net aan de eerste koffie en hij komt weer binnen met zijn modderige poten en buik.

Ik ben gerustgesteld, maar hou hem wel in de gaten.

Bedankt iedereen voor het meeleven en de adviezen!
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws dus!
Ik ben benieuwd wat hij allemaal uitspookt in de nacht. Jammer dat ze dat niet kunnen na vertellen.

Ik heb het lef niet om kippenhartjes of kuikentjes te kopen voor poezel. Vraag me af of die van er überhaupt op reageert, bij het krijgen van een kippenbotje kijkt ze me altijd verveelt aan. Terwijl ze gek is op vis (tonijn makreel) en knakworst 😄
Maar dat is allemaal slecht voor haar. Dus bij aalmoes krijgt ze wat kruimels.
Alle reacties Link kopieren
Nou erg enthousiast reageerde hij niet op de lever en de hartjes :rolling: hij keek snuffelde er aan en ging verder met zijn brokjes.

Ik ga kijken of hij het smakelijker vindt als het even is gekookt of gebakken, wordt het niks dan denk ik dat ik gewoon houd bij zijn brokken en de blikjes Almo Nature.

Mijn jongste zoon is ook zo nieuwsgierig wat hij allemaal doet, of we niet een cameraatje aan een bandje konden bevestigen, of nog beter hem volgen.
Nou om nu met de kat in de nacht op pad te gaan zie ik niet zo zitten en een camera aan een bandje laten we ook maar voor wat het is hoewel ik ook wel erg nieuwsgierig ben wat hij allemaal uitspookt :proud:
Nou, vannacht zaten er dicht bij mij huis een paar katten ontzettend te schreeuwen tegen elkaar. Uiteindelijk werd er ook gevochten. :vechten:

Wij werden er wakker van. De hond reageert er gelukkig niet op....

Misschien was jouw kat er wel bij!
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
13-07-2019 09:01
Nou, vannacht zaten er dicht bij mij huis een paar katten ontzettend te schreeuwen tegen elkaar. Uiteindelijk werd er ook gevochten. :vechten:

Wij werden er wakker van. De hond reageert er gelukkig niet op....

Misschien was jouw kat er wel bij!
Whahaha, nou nee hoor dat doet mijn wondertje mijn poppenkatje mijn poezenkindje niet :rofl:
Dat is een heel lief jongetje wat gewoon wat sloten baggert en wat wandelt door de nacht misschien een muisje vangt maar vechten nee dat niet :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het allemaal goed lijkt te zitten!

Je hebt GPS trackers voor katten, misschien is dat leuk? Ik heb er eentje voor de hond (voor de veiligheid, er raken zoveel honden zoek!) en het is best grappig om te zien waar ze allemaal komen.

Mijn vader had ooit ook zo’n vreselijk lieve knuffelkat. Die bleek uiteindelijk niet alleen de buurtkatten te terroriseren zodra hij buiten kwam, maar hij ging zelfs dagelijks uit eten bij de overburen. Daar klom hij via het slaapkamerraam naar binnen, dan het huis door om de brokken van hun kat in de bijkeuken op te eten, en vervolgens via dezelfde route weer weg. Het viel pas op toen de kat van de buren opeens zo afviel en toch altijd honger had :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
13-07-2019 09:27
Fijn dat het allemaal goed lijkt te zitten!

Je hebt GPS trackers voor katten, misschien is dat leuk? Ik heb er eentje voor de hond (voor de veiligheid, er raken zoveel honden zoek!) en het is best grappig om te zien waar ze allemaal komen.

Mijn vader had ooit ook zo’n vreselijk lieve knuffelkat. Die bleek uiteindelijk niet alleen de buurtkatten te terroriseren zodra hij buiten kwam, maar hij ging zelfs dagelijks uit eten bij de overburen. Daar klom hij via het slaapkamerraam naar binnen, dan het huis door om de brokken van hun kat in de bijkeuken op te eten, en vervolgens via dezelfde route weer weg. Het viel pas op toen de kat van de buren opeens zo afviel en toch altijd honger had :rofl:
Whahahaa wat een verhaal! Briljant hoe katten kunnen zijn.

Misschien toch zo een gps tracker proberen zal er eens op googlen.

Nou terwijl ik het konijnenverblijf aan het verschonen was ( ja het is hier een gezellige beestenboel ) heeft hij toch zijn bordje lever/hart leeg gegeten nu ligt hij prinsheerlijk op de hoogslaper in de logeerkamer.

Mijn oudste kinderen ( 15 18 23 ) zeggen weleens gekscherend dat ik al mijn moederinstincten nu zij ouder worden botvier op de dieren.
Vind het ook zo leuk om voor de konijnen een dagelijkse portie groente/verse en gedroogde kruiden samen te stellen en verschillende soorten kruidenhooi te voeren.
Die staan al paraat zodra de keukendeur opengaat.

* mam jij blijft als wij de deur uit zijn over met al je dieren, jij gaat dat vreemde dierenvrouwtje uit de buurt worden *.....adem in adem uit je houdt toch van ze :rofl:

Nu met poezenbeest druk in de weer.

De hond moet juist wat afvallen dus gaan we zo de heide op, en nee hij kan niet bij het voer van de kat dat staat hoog ;-)
Is hij gecastreerd? Vaak worden ze dan ook zwaarder. En vis voor hem koken, vonden onze katten altijd heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja met 10 maanden is hij gecastreerd maar daar is hij dus niet dikker van geworden, zijn broertje wel.

Hij vindt de kippenhartjes/levertjes erg lekker en eet daar goed van, kan het weekend eens ter afwisseling koolvis proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven