Wanneer lopen?
zaterdag 13 juli 2019 om 08:49
Hallo iedereen. Mijn dochter van 11 heeft 5 weken geleden haar enkel gebroken. Nu gaat haar gips er al over 4 dagen af. Ze heeft een dubbele breuk en vraagt zich af wanneer ze weer kan lopen/fietsen. (Ze wil natuurlijk in de zomervakantie leuke dingen doen met haar vriendinnen) Heeft iemand ongeveer hetzelfde meegemaakt? Zo ja, weet je dan ook wanneer ze weer kan lopen/fietsen? Alvast bedankt!
zaterdag 13 juli 2019 om 10:18
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Heeft de arts fysiotherapie voorgeschreven? Dat is wel handig. Ik kon nadat het gips eraf was wel lopen en fietsen, maar niet lang en voorzichtig. Na een maand ging het beter, maar ik heb er nog jaren last van gehad.
anoniem_384424 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 10:19
Reden: Leek op advies.
Reden: Leek op advies.
6.81% gewijzigd
zaterdag 13 juli 2019 om 10:23
Ik ben nu herstellende van een enkelbreuk maar wel 35 jaar ouder dan je dochter. Kinderen genezen vaak zoveel sneller en zijn vaak licht van gewicht (itt ik met ruim 20kg overgewicht).
Ik heb 5 weken gips gehad (laatste 2 weken loopgips). Toen het gips eraf ging heb ik nog 3 weken met 2 krukken gelopen en gisteren voor het eerst een rondje gelopen zonder krukken. Ik heb nog wel pijn en een kleine 'hink' en ik denk dat het nog wel zeker een paar maanden gaat duren voor ik weer normaal kan lopen en rennen. Vooral de beweeglijkheid van de enkel is een belemmering.
Als je googled zie je dat voor het herstel van een enkel met een breuk zonder operatie 3-6 maanden staat en met operatie (schroeven/platen) 6-12 maanden.
Hoe het voor een kind is weet ik niet.
Ik heb 5 weken gips gehad (laatste 2 weken loopgips). Toen het gips eraf ging heb ik nog 3 weken met 2 krukken gelopen en gisteren voor het eerst een rondje gelopen zonder krukken. Ik heb nog wel pijn en een kleine 'hink' en ik denk dat het nog wel zeker een paar maanden gaat duren voor ik weer normaal kan lopen en rennen. Vooral de beweeglijkheid van de enkel is een belemmering.
Als je googled zie je dat voor het herstel van een enkel met een breuk zonder operatie 3-6 maanden staat en met operatie (schroeven/platen) 6-12 maanden.
Hoe het voor een kind is weet ik niet.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
zaterdag 13 juli 2019 om 10:26
Vergeet te zeggen dat ik op de dag dat ik uit het gips kwam met fysio begonnen ben en van hem krijg ik goede oefeningen. Bestaat vooral uit stukjes lopen, goed afwikkelen, gewicht proberen over te brengen op de enkel die gebroken was (moet nu proberen op 1 been te staan en dat ik echt heel moeilijk!!!) en achillespees en kuitspieren oprekken.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
zondag 14 juli 2019 om 22:20
Even voor de duidelijkheid. Ja, er is een dokter bereikbaar en ja, ik zou deze vraag ook aan de arts kunnen vragen. Maar ik vind het ook interessant om te horen hoe deze ervaring met andere mensen is verlopen. Ik begrijp echt wel dat een kind van elf er niet een jaar over doet om weer op been te komen. Voor de mensen die wel een goede reactie hebben geplaatst, dankjewel!