Wanneer zwangerschap melden op werk in een risico branche
dinsdag 16 juli 2019 om 16:54
Ik ben benieuwd wanneer jullie op jullie werk meldden wanneer jullie zwanger waren. Momenteel ben ik nog niet in verwachting, maar we zijn wel bezig...
Ik werk in een chemisch bedrijf. Ik weet inmiddels dat er hier met een aantal stoffen worden gewerkt, waar ik niet mee mag werken wanneer ik zwanger ben. Tot dat moment is het nog geen probleem dat ik er mee werk.
Wanneer is het een juist moment om aan te geven wanneer je zwanger bent? Direct na een positieve test of toch op een later moment? In principe werk ik zelf niet met deze stoffen, maar ik kom wel in ruimtes waar deze chemicaliën worden gebruikt.
Ik vind het niet erg om straks mijn leidinggevende vlot in te lichten, met onze HSE man heb ik iets meer moeite. Deze is bij een collega helaas niet erg discreet geweest met haar zwangerschap.
Ik werk in een chemisch bedrijf. Ik weet inmiddels dat er hier met een aantal stoffen worden gewerkt, waar ik niet mee mag werken wanneer ik zwanger ben. Tot dat moment is het nog geen probleem dat ik er mee werk.
Wanneer is het een juist moment om aan te geven wanneer je zwanger bent? Direct na een positieve test of toch op een later moment? In principe werk ik zelf niet met deze stoffen, maar ik kom wel in ruimtes waar deze chemicaliën worden gebruikt.
Ik vind het niet erg om straks mijn leidinggevende vlot in te lichten, met onze HSE man heb ik iets meer moeite. Deze is bij een collega helaas niet erg discreet geweest met haar zwangerschap.
dinsdag 16 juli 2019 om 17:31
Ik zou het meteen melden, als in zodra je het weet. Juist in de eerste weken worden allerlei behoorlijk essentiële verbindingen/organen/weefsels aangelegd. Als je daar stoornissen of beschadigingen aan kunt voorkomen, dan zou ik die kans zeker grijpen.
Mag ik vragen waarom je daarover twijfelt? Niet helemaal goed gelezen, maar is het een idee om het met je leidinggevende te bespreken en aan te geven dat je discretie van die HSE-man (geen idee waar dat voor staat
) verwacht?
Mag ik vragen waarom je daarover twijfelt? Niet helemaal goed gelezen, maar is het een idee om het met je leidinggevende te bespreken en aan te geven dat je discretie van die HSE-man (geen idee waar dat voor staat
bonnieux wijzigde dit bericht op 16-07-2019 17:33
Reden: Beter gelezen
Reden: Beter gelezen
25.09% gewijzigd
dinsdag 16 juli 2019 om 18:02
Ik werk als arts, waarbij ik opereer waar stoffen worden gebruikt die schadelijk zijn. Eveneens het sterilisatie apparaat.
Bij ons is het gebruikelijk om het al aan te geven wanneer je gaat proberen zwanger te raken. Niet altijd prettig, maar wel veilig(er) voor je ongeboren kindje. Die eerste weken voordat je zelf weet dat je zwanger bent kan het al schade aanrichten.
Bij ons is het gebruikelijk om het al aan te geven wanneer je gaat proberen zwanger te raken. Niet altijd prettig, maar wel veilig(er) voor je ongeboren kindje. Die eerste weken voordat je zelf weet dat je zwanger bent kan het al schade aanrichten.
-
dinsdag 16 juli 2019 om 18:14
Hoe doe je dat dan als het jaren blijkt te duren? Werk je dan op een andere afdeling?Phloxx schreef: ↑16-07-2019 18:02Ik werk als arts, waarbij ik opereer waar stoffen worden gebruikt die schadelijk zijn. Eveneens het sterilisatie apparaat.
dinsdag 16 juli 2019 om 18:35
Bepaalde apparaten mogen we dan jarenlang niet bedienen, maar dat kan de assistente dan doen.
Operaties met isofluraan mochten we ook niet doen, dus dan werd je op een andere OK gezet, maar ik geloof dat dat recentelijk gewijzigd is dat het wel veilig zou zijn met een gesloten systeem.
-
dinsdag 16 juli 2019 om 18:44
Ik werk ook met teratogene stoffen. Bij mij op het werk is het gebruikelijk dat je gelijk je leidinggevende inlicht. Die gaat er discreet mee om, maar collega's hebben snel genoeg door dat je bepaalde werkzaamheden niet meer kunt doen. Het is dan ook normaal dat een zwangerschap met 5-6 weken al bekend is op de werkvloer. En dat het ook wel eens mis kan gaan in de eerste weken. Ook daar gaat iedereen lief mee om.
Het is niet anders, de gezondheid van je kindje gaat voor. Niet vertellen is geen optie. Mijn leidinggevende wist het eerder dan mijn eigen ouders. En toen ik ziek gemeld was vanwege een miskraam, deed niemand raar. Ik zat in een fertiliteitstraject, daar heb ik toen ook gelijk maar openheid aan gegeven. Dat heeft het uiteindelijk alleen maar makkelijk gemaakt, niemand stelde vragen als ik weer eens wat later kwam.
Het is niet anders, de gezondheid van je kindje gaat voor. Niet vertellen is geen optie. Mijn leidinggevende wist het eerder dan mijn eigen ouders. En toen ik ziek gemeld was vanwege een miskraam, deed niemand raar. Ik zat in een fertiliteitstraject, daar heb ik toen ook gelijk maar openheid aan gegeven. Dat heeft het uiteindelijk alleen maar makkelijk gemaakt, niemand stelde vragen als ik weer eens wat later kwam.
dinsdag 16 juli 2019 om 19:24
Ik werk ook op een chemisch lab met schadelijke stoffen en voor zover ik weet moet je een zwangerschap direct na een positieve test melden. Ik weet niet hoe dit bij andere bedrijven is, maar bij mijn huidige werkgever staat dit zelfs in de personeelsregels. Ik werk dan wel zelf met deze stoffen.
De bedrijfsarts kan je hier mogelijk meer over vertellen.
De bedrijfsarts kan je hier mogelijk meer over vertellen.
dinsdag 16 juli 2019 om 19:47
Ik werk in een hele andere 'risico branche' maar bij ons is het gebruikelijk om het rond de 5/6 weken te vertellen in verband met (fysieke) agressie. Mijn collega's waren daardoor ook eerder op de hoogte dan de familie. En we maken dus ook best wel eens mee dat een zwangerschap mis gaat. Gelukkig kunnen we elkaar dan steunen...
Wij hoeven het verder niet 'hogerop' zo vroeg al te melden omdat we de eerste tijd gewoon ons eigen werk kunnen blijven doen. Met dus wat alertheid van collega's bij conflicten.
Wij hoeven het verder niet 'hogerop' zo vroeg al te melden omdat we de eerste tijd gewoon ons eigen werk kunnen blijven doen. Met dus wat alertheid van collega's bij conflicten.
dinsdag 16 juli 2019 om 19:47
dinsdag 16 juli 2019 om 19:53
Is wel melden aan de HSE manager, maar met nadrukkelijk de vermelding dat je het nog niet aan verdere collega’s openbaar wilt maken ook een optie? Je kan het dringende verzoek om discretie nog schriftelijk bevestigen, verklapt hij het dan toch kun je een klacht indienen. Dat lijkt me het simpelste en gezien zijn eerdere indiscretie verdiend.
dinsdag 16 juli 2019 om 21:48
In mijn werk is ook kans op flinke agressie. Met 16 weken zwangerschap heb je daarom ook geen patientencontact meer (tenzij je dat graag wilt, er is niets verplicht vanuit de cao). Bij ons vertelt iedereen het ook pas als de 12 weken voorbij zijn .gsleutel schreef: ↑16-07-2019 19:47Ik werk in een hele andere 'risico branche' maar bij ons is het gebruikelijk om het rond de 5/6 weken te vertellen in verband met (fysieke) agressie. Mijn collega's waren daardoor ook eerder op de hoogte dan de familie. En we maken dus ook best wel eens mee dat een zwangerschap mis gaat. Gelukkig kunnen we elkaar dan steunen...
woensdag 17 juli 2019 om 09:00
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Zodra ik het vermoeden heb zwanger te zijn zal ik het met mijn leidinggevende bespreken, hem vertrouw ik namelijk wel.
Waarom ik het liever niet aan onze HSE man meld is dat anders binnen kortste keren het halve bedrijf op de hoogte is, daar heb ik geen zin in. Ik wil het namelijk graag zelf melden (wanneer ik er aan toe ben) mocht het zo ver zijn.
Waarom ik dat weet is omdat twee collega's (getrouwd, man en vrouw) in verwachting zijn van een kindje. De vrouw het heeft gemeld bij haar leidinggevende, HR en HSE met nadruk op dat het vertrouwelijk behandeld moest worden. Onze HSE man heeft de volgde dag de mannelijke collega openlijk in een volle kantine gefeliciteerd (werkzaam op andere locatie).
Ik heb onze gevaarlijke stoffen register op na geslagen. Stoffen waar ik mee werk, kan ik mee blijven werken. Alleen het lab op een andere afdeling waar ik alleen kom om de bestellingen qua labbenodigdheden op te nemen werken ze met stoffen die mogelijk een risico vormen voor de ongeboren vrucht. Dus dat kan ik makkelijk omzeilen.
In ons personeelshandboek is niet opgenomen hoe en wat qua mogelijke zwangerschap. Dat maakt het ook lastiger.
Zodra ik het vermoeden heb zwanger te zijn zal ik het met mijn leidinggevende bespreken, hem vertrouw ik namelijk wel.
Waarom ik het liever niet aan onze HSE man meld is dat anders binnen kortste keren het halve bedrijf op de hoogte is, daar heb ik geen zin in. Ik wil het namelijk graag zelf melden (wanneer ik er aan toe ben) mocht het zo ver zijn.
Waarom ik dat weet is omdat twee collega's (getrouwd, man en vrouw) in verwachting zijn van een kindje. De vrouw het heeft gemeld bij haar leidinggevende, HR en HSE met nadruk op dat het vertrouwelijk behandeld moest worden. Onze HSE man heeft de volgde dag de mannelijke collega openlijk in een volle kantine gefeliciteerd (werkzaam op andere locatie).
Ik heb onze gevaarlijke stoffen register op na geslagen. Stoffen waar ik mee werk, kan ik mee blijven werken. Alleen het lab op een andere afdeling waar ik alleen kom om de bestellingen qua labbenodigdheden op te nemen werken ze met stoffen die mogelijk een risico vormen voor de ongeboren vrucht. Dus dat kan ik makkelijk omzeilen.
In ons personeelshandboek is niet opgenomen hoe en wat qua mogelijke zwangerschap. Dat maakt het ook lastiger.