Van slag naar krullen
vrijdag 12 juli 2019 om 16:21
Hoi!
Ik heb altijd steil haar gehad, maar nu is het al een tijdje iets 'golvender'. Als ik mijn haar was en er niks mee doe, dwz aan de lucht drogen en geen product, heb ik redelijk wat slag. Normaliter doe ik er dan wat olie in en kam ik het, omdat het wel altijd erg pluist (dus het is toch 'lelijk') en in de war zit, en dan is het erna altijd wel weer redelijk steil. Ik zou graag eens willen proberen om van deze pluizige slag een vertoonbaar kapsel te maken, dus heeft iemand tips? Bepaald product/methode om de 'krullen' aan te zetten en de pluis te verminderen? Ik heb geen idee wat hiervoor zou kunnen werken, mijn haar is wel redelijk dik.
X
Ik heb altijd steil haar gehad, maar nu is het al een tijdje iets 'golvender'. Als ik mijn haar was en er niks mee doe, dwz aan de lucht drogen en geen product, heb ik redelijk wat slag. Normaliter doe ik er dan wat olie in en kam ik het, omdat het wel altijd erg pluist (dus het is toch 'lelijk') en in de war zit, en dan is het erna altijd wel weer redelijk steil. Ik zou graag eens willen proberen om van deze pluizige slag een vertoonbaar kapsel te maken, dus heeft iemand tips? Bepaald product/methode om de 'krullen' aan te zetten en de pluis te verminderen? Ik heb geen idee wat hiervoor zou kunnen werken, mijn haar is wel redelijk dik.
X
woensdag 17 juli 2019 om 18:36
Haar nat maken.
Flinke dot conditioner erin.
Goed inmasseren, daarna doorkammen.
Intussen douchen/scheren
Na een minuut of vijf haar goed uitspoelen.
Doorkammen.
Koud naspoelen (meestal op de kop, ik heb een hekel aan koud water).
Nog een keer doorkammen.
Handdoek eromheen draaien.
Op de kop hangen, haar losschudden.
Toefje krulspul (l´Anza) erin en krullen erin knijpen (ook nog hangend, niet charmant
Links en rechts een haarklemmetje erin, zodat het haar wat opgetild wordt.
Droogt vanzelf, daarna klemmetjes eruit halen.
(Mijn zus heeft lang haar en maakt bovenop haar hoofd een losse knot om dezelfde reden als ik die klemmetjes gebruik. Voor de rest hanteert ze dezelfde methode, zij heeft echt een superkrullenbos, het mijne neigt meer naar hele losvallende krullen cq slag).
In de ochtend handen even onder de kraan houden, krullen er opnieuw inknijpen. Als het echt niet wil zoals ik het wil, maak ik een losse knot met klemmetjes. Voordeel van krullend haar, het hoeft niet perfect om er perfect uit te zien. Ook als ik in de tuin werk of als het simpelweg heel warm is, steek ik het vast.
Het typen van het ritueel kost meer tijd dan het haar wassen zelf. Doe ik elke twee dagen en als het heel warm is elke dag. Zus, met haar lange haar, doorgaans 1x per 8-9 dagen.
Als ik mijn haar perse droog wil hebben neem ik de diffuser en zet de föhn op de middelste stand (lauw). Maar over het algemeen is het droog genoeg in een uurtje.
Het lange haar van mijn zus heeft bijna twee dagen nodig om te drogen, zij kiest daarom doorgaans voor een vrije dag of een thuiswerkdag om het te wassen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 17 juli 2019 om 19:51
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook begonnen. Ik was de pluis zat. Ik heb een lichte slag van mezelf. Over 6 weken hoop ik helemaal in de CG-methode te zitten. Voor nu voelt het nog niet heel prettig aan. Maandag laatste keer gewassen, vandaag gewassen met alleen conditioner. Het voelt nu wat vettig, alsof het haar niet goed droog wil worden. Ik heb wel mega veel slag.
woensdag 17 juli 2019 om 19:59
Goed topic, dit! Ik was van plan mijn kapper hier naar te vragen komend bezoek, maar hier kan ik misschien al wat mee. Ik heb onlangs ook het licht gezien dat ik het misschien beter niet kon kammen nadat het opgedroogd is, en dat alleen omdat ik het bij mijn dochters nooit doe (maar zij hebben echte pijpenkrullen).
Ik doe nu gewoon wassen, nat kammen, beetje olie en krullencreme in, beetje opkneden en dan een zeezoutspray erin voor wat textuur. Maar het is nog niet helemaal wat het kan zijn, merk ik.
Morgen ga ik weer mijn haren wassen. Maar hoe houden jullie het tussen haarbeurten fris? Ik heb een droogshampoo, is dat afdoende?
Ik doe nu gewoon wassen, nat kammen, beetje olie en krullencreme in, beetje opkneden en dan een zeezoutspray erin voor wat textuur. Maar het is nog niet helemaal wat het kan zijn, merk ik.
Morgen ga ik weer mijn haren wassen. Maar hoe houden jullie het tussen haarbeurten fris? Ik heb een droogshampoo, is dat afdoende?
woensdag 17 juli 2019 om 22:21
Dankjewel Ceylon voor je uitgebreide antwoord.
Ik zal het nog eens proberen met de co-wash.
donderdag 18 juli 2019 om 09:50
De meeste shampoos bevatten sodium laureth sulfate. In bijna alle douchespulletjes trouwens ook. Dat spul ontvet heel goed. Het is niet zozeer dat je haar nu vettig is (tenzij je het niet goed genoeg hebt uitgespoeld), het is meer dat het niet meer zo gortdroog is.*Judy* schreef: ↑17-07-2019 19:51Naar aanleiding van dit topic ben ik ook begonnen. Ik was de pluis zat. Ik heb een lichte slag van mezelf. Over 6 weken hoop ik helemaal in de CG-methode te zitten. Voor nu voelt het nog niet heel prettig aan. Maandag laatste keer gewassen, vandaag gewassen met alleen conditioner. Het voelt nu wat vettig, alsof het haar niet goed droog wil worden. Ik heb wel mega veel slag.
Ik hoor het mijn kapper nog zeggen; dat spul van de drogist is allemaal hetzelfde. Alleen de kleur- en geurstoffen zijn anders. Maar kijk op de ingredientenlijst en je zult zien dat het overgrote deel begint met aqua en sodium laureth sulfate. Een drupje links of rechts verandert de shampoo niet wezenlijk. De reclame ook niet
Ik ben inmiddels volledig overgestapt. Mijn haar alleen nog met conditioner, mijn huid alleen nog met natuurlijke produkten zonder toevoegingen, en daarmee was ik eigenlijk alleen oksels en voeten, behalve als ik de hele dag in de tuin heb gewerkt. Het ruikt wat minder lekker, maar ik heb ook veel minder droogterimpeltjes, geen droge scheenbenen meer, een zacht velletje. Laat ik het anders zeggen; mijn moeder vindt het maar flauwekul, want dat schuimt niet en dan word je niet schoon. Maar na het douchen is ze nog een half uur bezig met allerlei smeerseltjes omdat haar huid zo droog is en ze regelmatig rare plekjes en infecties heeft. Goh....
In die smeersels zijn bijna altijd parfum. Wat ook weer uitdroogt, dus eigenlijk kun je je de moeite van het smeren wel besparen.
Dat mijn methode daarnaast ook nog eens beter is voor het milieu én ik mijn douche veel minder vaak hoef te schrobben zijn fijne bijkomstigheden.
De geur is wat minder, maar ik geef dan wel weer veel geld uit aan echte parfum. Dus douchespul heeft, wat mij betreft, ook helemaal niet veel geur nodig.
@ Laatbloeiertje; met dit warme weer wacht ik niet zolang met haar wassen. Eigenlijk elke avond. Ik ga ook gerust met nat haar slapen. Krullen zitten wel of niet goed, ik heb daar toch geen invloed op. Als het zit, zit het. Zit het niet, dan gaan er wat klemmetjes in en steek ik het vast.
Dat is absoluut het voordeel van steil haar, dat valt altijd hetzelfde.
(In mijn ogen dan, mijn buurvrouw is dat niet met me eens).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 18 juli 2019 om 11:45
Ik heb dat ook. Eens in de 6 a 8 weken was ik mijn haar met die goedkope shampoo van Kruidvat, Euroshopper. Daarna deep conditioner en business as usual.
Ik gebruik ook alleen maar óf leave-in van Curls (blueberry bliss) óf de light creme gel van Bounce Curl -- verder geen enkel ander product en toch gaat het na een week of 6 wat 'hangen'.
Ik gebruik ook alleen maar óf leave-in van Curls (blueberry bliss) óf de light creme gel van Bounce Curl -- verder geen enkel ander product en toch gaat het na een week of 6 wat 'hangen'.
zaterdag 20 juli 2019 om 08:00
Ik weet niet of je de CG methode volgt, maar l'Anza produkten zijn niet CG. Je blijft dus (uitdrogende) sulfaten nodig hebben om dat er weer uit te wassen.Ceylon schreef: ↑17-07-2019 18:36Haar nat maken.
Flinke dot conditioner erin.
Goed inmasseren, daarna doorkammen.
Intussen douchen/scheren
Na een minuut of vijf haar goed uitspoelen.
Doorkammen.
Koud naspoelen (meestal op de kop, ik heb een hekel aan koud water).
Nog een keer doorkammen.
Handdoek eromheen draaien.
Op de kop hangen, haar losschudden.
Toefje krulspul (l´Anza) erin en krullen erin knijpen (ook nog hangend, niet charmant).
Links en rechts een haarklemmetje erin, zodat het haar wat opgetild wordt.
Droogt vanzelf, daarna klemmetjes eruit halen.
(Mijn zus heeft lang haar en maakt bovenop haar hoofd een losse knot om dezelfde reden als ik die klemmetjes gebruik. Voor de rest hanteert ze dezelfde methode, zij heeft echt een superkrullenbos, het mijne neigt meer naar hele losvallende krullen cq slag).
In de ochtend handen even onder de kraan houden, krullen er opnieuw inknijpen. Als het echt niet wil zoals ik het wil, maak ik een losse knot met klemmetjes. Voordeel van krullend haar, het hoeft niet perfect om er perfect uit te zien. Ook als ik in de tuin werk of als het simpelweg heel warm is, steek ik het vast.
Het typen van het ritueel kost meer tijd dan het haar wassen zelf. Doe ik elke twee dagen en als het heel warm is elke dag. Zus, met haar lange haar, doorgaans 1x per 8-9 dagen.
Als ik mijn haar perse droog wil hebben neem ik de diffuser en zet de föhn op de middelste stand (lauw). Maar over het algemeen is het droog genoeg in een uurtje.
Het lange haar van mijn zus heeft bijna twee dagen nodig om te drogen, zij kiest daarom doorgaans voor een vrije dag of een thuiswerkdag om het te wassen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zaterdag 20 juli 2019 om 08:03
Heb je wel speciale wasconditioner gebruikt? Met reinigende eigenschappen? Als je 'zomaar' een conditioner gebruikt reinig je je haar niet optimaal. Een goede is bijv As I Am. Of Curlsmith, bij Ici Paris (wel twee keer zo duur(.*Judy* schreef: ↑17-07-2019 19:51Naar aanleiding van dit topic ben ik ook begonnen. Ik was de pluis zat. Ik heb een lichte slag van mezelf. Over 6 weken hoop ik helemaal in de CG-methode te zitten. Voor nu voelt het nog niet heel prettig aan. Maandag laatste keer gewassen, vandaag gewassen met alleen conditioner. Het voelt nu wat vettig, alsof het haar niet goed droog wil worden. Ik heb wel mega veel slag.
zaterdag 20 juli 2019 om 08:06
Pas op met wax ivm build up. Wax bestaat veelal uit minerale olien die niet wareroplosbaar zijn, die krijg je alleen met (agressieve) sulfaten eruit. Ik vraag me af of je, als je met conditioner wast, niet n hele vette boel krijgt?Banba schreef: ↑12-07-2019 17:05Wat je ook doet, nooit kammen!!
Het heeft mij aardig wat jaartjes gekost voordat ik snapte hoe ik mijn krullen in model moet krijgen.
Ik was mijn haar max. 1 keer per week. Alle andere dagen maak ik het wel nat, maar gebruik alleen conditioner. Dan voorzichting droog knijpen (niet 'rossen') en een flinke hand schuim over het haar verdelen en met je vingers de klitten eruit 'harken'.
Dan knijp ik met mijn handen de krullen erin en laat ze aan de lucht drogen. Als mijn haren droog zijn, een klein beetje (0,20 muntje ongeveer) wax goed in je handen warm wrijven en in je haar kneden, om de pluis eruit te gaan.
Ik gebruik nooit een fohn of diffuser, want dat zie eruit alsof ik uit de clip van Europe's Final Countdown ben komen wandelen.
Zoals die middelste dus...![]()
zaterdag 20 juli 2019 om 09:41
De eerste keer niet, zag ik laterVery__Cherry schreef: ↑20-07-2019 08:03Heb je wel speciale wasconditioner gebruikt? Met reinigende eigenschappen? Als je 'zomaar' een conditioner gebruikt reinig je je haar niet optimaal. Een goede is bijv As I Am. Of Curlsmith, bij Ici Paris (wel twee keer zo duur(.
Ik zag op de facebookpagina dat de huismerk Etos-producten wel goed waren. Dat leek me wel een goeie om mee te starten. Dus ik heb de Etos Nude Shampoo en de Krul conditioner en de Krul cream voor na het douchen. Ik moet zeggen dat met deze combi het nu wel echt heel goed lijkt te gaan. Ik heb ineens veel meer volume. Wel echt mooi, vind ik