Vriendschap verbreken?

22-07-2019 07:55 41 berichten
Ik heb een vriendin die ik al sinds de lagere school ken. We hebben over het algemeen veel contact en we hebben al veel met elkaar meegemaakt. De laatste +/- 5/6 jaar is er iets zuurs in geslopen. Afgelopen week was er een incident en ik overweeg nu maar eens echt afstand te nemen. Maar dat valt me wel zwaar omdat we elkaar al zo lang kennen en ik zou eens willen horen hoe anderen dat zien.

Ik hou er niet zo van om in vriendschappen de dingen op een weegschaal te leggen, maar ik heb bij haar wel het gevoel dat de balans te ver doorslaat en al jaren doet. Ik heb het gevoel dat we geen echt contact meer maken en dat ze geen idee meer heeft wat er in mijn leven gebeurt. Onze gesprekken gaan vooral over haar zaak en haar relatie, als ik probeer om het ergens anders over te hebben loopt het al snel stroef. Ik kan de afgelopen jaren een paar momenten terughalen waarin ik het lastig had, en geen van die keren was ze er voor me. Zowel met praktische dingen als emotionele dingen. Ze belooft dan bijvoorbeeld te bellen maar dat vergeet ze dan en dan krijg je een week later een appje “had het ineens heel druk, hoop dat alles nu weer goed gaat”.

Edit: klaagzang verwijdert

Vorig jaar heb ik een tijdje wat afstand gehouden, maar zij blijft dan wel contact zoeken. Als ik niet meer op haar onderwerpen in ga word het gesprek dus alleen maar nóg oppervlakkiger. Dat had zij wel door en toen kreeg ik een verwijt dat ik zo afzijdig was. Toen hebben we wel een goed gesprek gehad waarin ik heb verteld hoe ik me voelde en dat ik niet het idee had dat we nog echt contact maakten. Ze gaf toen wel aan dat het door dat gesprek tot haar doordrong dat ze er niet echt voor me geweest was. Dat was op zich wel een goed gesprek maar er is niet zo heel veel veranderd.

Afgelopen weekend was ze bij mij thuis en heeft ze iets kapot gemaakt dat me dierbaar was. Het was natuurlijk geen opzet maar ze sprong er heel laks en veel te lomp mee om. Ik had al gevraagd of ze het wilde laten staan maar toen zei ze dat ze alleen maar heel even... en toen was het al gebeurd. Ik kan haar dat niet echt verwijten want het was natuurlijk een ongeluk. Maar het was voor mij toch de spreekwoordelijke druppel.

Ik overweeg haar een brief te schrijven en daarmee dan ook het contact echt te verbreken (of in elk geval voorlopig) Maar ik vind dat toch wel heftig. We kennen elkaar al meer dan 25 jaar. Het rare is dat ik mezelf niet zo’n goede vriendin vind of zo. Ik heb niet het gevoel dat ik er echt voor haar ben. En misschien wil ik haar wel teveel mijn ‘moraal’ opdringen. Maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ze een soort toneelstukje opvoert en ik heb geen zin om daar aan mee te doen.
anoniem_260577 wijzigde dit bericht op 22-07-2019 11:20
20.14% gewijzigd
Ik zou er allang een punt achter gezet hebben. Dit klinkt niet als een vriendschap.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bloedzuiger zeg. Daar zou ik heel snel een punt achter zetten.
We’re all mad here
Herkenbaar verhaal. Ook ik had zo'n vriend die onze vriendschap bijzaak vond. Het zag het als een supermarkt, ik kom er als ik iets nodig heb. Als we elkaar tegenkwamen op een feest of zo, was het "ouwe jongens krentenbrood", maar als er een persoon uit zijn 'netwerk' langs kwam, wist hij niet hoe snel hij daar naar toe moest en liet mij links liggen.

Er zijn nu eenmaal mensen, net als jouw 'vriendin' die vooral worstelen met zichzelf en niet zien wie er belangrijk zijn voor hen. Ze zijn op zoek naar erkenning, aanzien en dat soort zaken. Dat is echter niet te koop, net als echte vriendschap.

Tip voor jou Starbright: als jouw vriendin in staat is om terug te keren op aarde en nederig haar excuses maakt voor wat ze met jullie vriendschap heeft gedaan, kun je overwegen het nog een kans te geven..... maar of ze dat kan.... vul zelf maar in.

gr Peter.
anoniem_388464 wijzigde dit bericht op 22-07-2019 12:00
0.35% gewijzigd
Ik heb 3,5 jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten. Ik had een beste vriendin die een redelijk turbulent leven (vergeleken met mij) achter de rug had en ik was altijd de stabiele factor. Ik heb haar tig keer moeten oprapen in haar leven. De onderwerpen van gesprek waren altijd van haar kant, omdat dat domineerde. Zij was altijd heel extrovert, grote mond maar ondertussen mislukte alles in haar leven. Tot overmaat van ramp ontmoette ze een man die bij het baptistengeloof zat en die heeft haar erin mee getrokken. En ineens knapte er iets bij mij...
Anders dan bij jou, heeft mijn vriendin het initiatief genomen om de vriendschap te verbreken omdat ze mij niet enthousiast vond over haar stap in het geloof.
Maar achteraf is het goed zo. Ik heb nu vriendinnen die beter bij mij passen.

Vriendinnen waarvan ik iets terugkrijg en ik hoef niet alleen maar te geven en aan te horen. Ik ken dat doorvermoeiende gevoel, dat je met elkaar afspreekt en dat je alleen maar moet aanhoren en dat er geen ruimte is voor jouw verhaal.

Als ik jou was zou ik alle moed bij elkaar rapen en vraag je vriendin op gesprek. Geef aan wat je mist bij haar en geef haar de laatste kans. Dan heb je er alles aan gedaan.
Ik zal vrouwen en hun vriendschappen nooit begrijpen. Wat een drama om niets. Je bent niet met dat mens getrouwd. Laat het doodbloeden, who cares.
Als je oprecht naar haar luistert, zij jou het gevoel geeft dat jij geen goede vriendin bent, je keer op keer het gevoel krijgt dat dit het niet meer is, je het bespreekbaar hebt gemaakt maar er niks verandert, ze laks omgaat met jouw spullen en emoties en je vooral iets in stand houdt omdat het al zo lang gaande is, dan wordt het echt tijd dat je oprecht de balans opmaakt. Kiezen voor jezelf is niet slecht.....
Dat ze geld vraagt vind ik alarmerend. Dit klinkt als eenrichtingsverkeer, en ik vind dat je het lang genoeg geprobeerd hebt, dus tijd om te stoppen.

Een brief schrijven zou ik niet doen, maar ik zou het laten doodbloeden.
Hoezo “En misschien wil ik haar wel teveel mijn ‘moraal’ opdringen”? Het is een vriendin, je bent geen collega’s. Bij een vriendschap moet je je prettig voelen, en als dat niet zo is dan houdt het op den duur op.

Ik zou geen lange brief schrijven waarin je weer van alles toe wil lichten. Ik zou gewoon weer afstand nemen en als ze dat dan weer opmerkt, zoals vorige keer, dan zeg je heel kort dat je je door de jaren steeds minder thuis voelt in de vriendschap en daar op dit moment even geen behoefte meer aan hebt omdat het je alleen maar energie kost.

Je kijkt terug op een lange vriendschap waarin er vast ook mooie momenten zijn geweest. Dat is ook fijn. Maar nu is het op.

Hoe reageerde ze trouwens toen ze dat ding per ongeluk had stuk gemaakt terwijl ze weet dat het voor jou heel dierbaar is?
Waarom die brief? Dat is dan toch puur om je gelijk te halen?! En het is ook geen verkering die je moet uitmaken. Maak er niet zo'n ding van.. daar komt juist ruzie van. En wil je daarmee al die jaren afsluiten?
Laat het doodbloeden.. heb ik destijds in een soortgelijke situatie ook gedaan.
kadanz schreef:
22-07-2019 08:55
Ik zal vrouwen en hun vriendschappen nooit begrijpen. Wat een drama om niets. Je bent niet met dat mens getrouwd. Laat het doodbloeden, who cares.
Precies

Geen dramatische brief schrijven, gewoon voorlopig geen contact, en dan zie je vanzelf wel hoe het over een jaar is

Overigens vind ik dit wel een heel eenzijdig geklaag hoor, alsof jij alles goed doet en zij niets..
Pindakaasjes schreef:
22-07-2019 09:29
Waarom die brief? Dat is dan toch puur om je gelijk te halen?! En het is ook geen verkering die je moet uitmaken. Maak er niet zo'n ding van.. daar komt juist ruzie van. En wil je daarmee al die jaren afsluiten?
Laat het doodbloeden.. heb ik destijds in een soortgelijke situatie ook gedaan.
Waarschijnlijk wil TO een brief schrijven omdat de vriendin vorige keer bleef aandringen en haar verweet afzijdig te zijn.

Maar goed, het goede gesprek heeft ook niet geholpen. Maar met zo’n brief kan de ontvanger ook weinig, want de vriendschap is beëindigd, dus er kan niet echt meer gereageerd worden.

Bij vragen gewoon bedanken voor de lange vriendschap en dan afsluiten.
kadanz schreef:
22-07-2019 08:55

Hier ook een vrouw hoor!
en ik snap het evenmin!

Ik lees hier soms verhalen over 'teleurstellende of moeizame vriendschappen'. Dat ik denk: "hoezo spreek je nog van een vriendschap?!"

Dan is die term 'vriendschap' kennelijk toch al lang verleden tijd??

Mensen groeien nu eenmaal uit elkaar, gebeurd aan de lopende band.
En ik geloof niet dat therapeutische gesprekken en brieven daar veel aan veranderen.. in ieder geval niet voor de lange termijn.
Ik heb ook meerdere vriendschappen bewust beëindigd door gewoon geen contact meer op te nemen. Maar ik heb daar nooit brieven over geschreven. Ik ga er vanuit dat andere kant niet gek is. Op een gegeven moment komt de boodschap echt wel aan. Sommige vriendschappen horen bij een fase in je leven.
Pfff wat kost dit een energie :@@:
Investeerder dit inderdaad maar in wat anders en laat haar maar even lekker.
Jij bent geen slechte vriendin, maar juist een hele goede aangezien je had eindeloos kansen gaf en van alles door de vingers zag.
Kies maar lekker voor jezelf. Een vriendschap hoort van 2 kanten te komen.
Gewoon dood laten bloeden. Nu heb jij het gewoon te druk voor haar
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
pearle schreef:
22-07-2019 09:35
Overigens vind ik dit wel een heel eenzijdig geklaag hoor, alsof jij alles goed doet en zij niets..
Moeten we die vriendin dan even vragen online te komen?

Dood laten bloeden indien mogelijk.
Sommige mensen geven gewoon niet op en dan kan dat zo een jaar of wat duren.

Ik heb onlangs ook een vriendin de deur gewezen. Kwam alleen maar roddelen en die en die zei dit over jou.
Verder hoorde ze vooral weinig van wat ik zei.
En na 15 jaar was ik het echt spuugzat. Wat een rust nu ze opgedonderd is.
Nou ja, dat idee van die brief was dus meer omdat zij vorig jaar weer contact zocht toen ik het dood liet bloeden. Want iemand echt negeren vind ik dan ook niet kunnen. Maar ik zat er al mee, want wat schrijf je dan. Dus toen ging ik maar het topic schrijven.

En ik realiseer me ook of het klinkt of ik alles goed doe en zij niks. Dat is natuurlijk ook niet zo. Denk dat dat komt doordat we (in elk geval voor mijn gevoel) al zo lang geen echt contact meer hebben. Ik heb dus ook niet meer écht door wat er in haar leven speelt. Dus ik kan er ook niet echt voor haar zijn (dat verweet ze me vorig jaar)

En het is geen relatie, maar we kennen elkaar echt al heel lang. Ze is niet zomaar een oppervlakkige kennis.
Ik zou ook zeker geen brief schrijven. Als ze weer contact met je met opneemt kun je haar zeggen (telefonisch als ze belt en via de app als ze appt) dat wat je van haar gedrag vindt.
Ik heb een vriendin gehad die ik ook vaak uit de ellende heb geholpen en die mij om geld kwam vragen toen ik een meevaller had (want ik kon het toch wel missen? :O)
Toen ze me daarna nog iets flikte, was ik er klaar mee.
impala wijzigde dit bericht op 22-07-2019 10:03
37.76% gewijzigd
.
Ik zou als ik jou was het kontakt idd (tijdelijk) verbreken.
Je voelt dit al veel te lang. Er is geen kwaliteit, je hebt er geen plezier van.
Dan is het alleen nog maar ‘gewoonte’ kontakt geworden.
En sommige dingen zijn gewoon uitgebloeit, al is het na 25 jr. Dan houdt het ook gewoon op en ga je ieder je eigen weg.
Maar dat doet niets af aan het kontakt en al jullie ervaringen die jullie samen hebben gehad.
Geen brief schrijven en zeker geen geld geven. Neem gewoon afstand, die 25 jaar zegt niks. Jullie zijn uit elkaar gegroeid, hebben zich beiden ontwikkelt, nu is het tijd voor iets nieuws.
Ik lees 1 lange klaagzang van jouw kant. Ik zou je afraden om die klaagzang op papier te zetten met een hoop jij-bakken. Laat haar in haar waarde (of waan) en steek er geen tijd en energie meer in. Het klinkt echt enorme tijdsverspilling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heel herkenbaar. Ik heb een jaar geleden afscheid genomen van een goede vriendin. Ook ruim 20 jaar vriendschap, maar de laatste 7 jaar al niet zo best meer. Zij die er niet meer voor mij was en ik die er ook niet meer voor haar kon zijn. Ik die me gekwetst voelde door haar gebrek aan interesse, zij die vond dat ik te veel verwachtte. We hebben het samen best regelmatig besproken, maar er veranderde niks meer.

Uiteindelijk heb ik een mail gestuurd. Heel lang aan geschaafd en aan anderen laten lezen of hij niet verwijtend over zou komen. Want dat wilde ik inderdaad niet. In mijn mail schreef ik dat ik onze vriendschap ontzettend heb gewaardeerd en graag bij de goede herinneringen blijf. Maar dat ik nu afstand ging nemen. Uit haar reactie bleek hetzelfde basisgevoel (wat we ooit hadden was goed), maar ook dat ze me echt niet begreep.

Heel eerlijk: ik weet niet of dit de beste optie was. Zij had het liever face-to-face gehad. Snap ik ook wel weer. Maar we hebben beiden de deur open gehouden voor wat er in de toekomst eventueel kan ontstaan en tot die tijd doen we het met de leuke, gave tijden die we hebben gehad.

Het is niet niks. Voor mij voelde het echt alsof ik een relatie uitmaakte. Er was ook niet direct opluchting, want ik miste (het idee van) ons nog dagelijks. Dus gun jezelf ook tijd om mentaal afscheid te nemen en daar misschien ook verdrietig om te zijn.

Succes!
Ow, wat is dat toch met brieven schrijven.. daar komt altijd alleen maar meer drama van. Die brief gaat dan ook lekker rond als je pech hebt.

Gewoon afkappen dat contact, snap ze de hint niet gewoon 1x duidelijk zijn. Ik vind het niet gezellig meer, je vreet energie.

Klaar.
Schrijven mannen elkaar brieven? :proud:
kadanz schreef:
22-07-2019 10:37
Schrijven mannen elkaar brieven? :proud:
Pas nog een topic over brieven schijven door een man naar diverse familieleden. Dus ja ook mannen hebben zulke rare ideetjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven