Hitte + plat dak

22-07-2019 09:55 34 berichten
Hoi allemaal,
Er zijn genoeg tips voor de hitte als je in een appartement woont met een plat dak. Mobiele airco, ventilator, ramen dicht, s nachts koelen, enz. Een mobiele airco is bij ons geen optie. Ventilator hebben we, en koelen doen we zodra het buiten koeler is dan binnen.
Ik vraag me af, een luchtkoeler bij blokker, mediamarkt o.i.d.. wie heeft daar ervaring mee? Werkt het écht en kan het een paar graden schelen?
Heb ook bevroren flessen voor de ventilator gehangen, maar dat was geen succes

Als jullie tips hebben, ik hoor ze graag!
Het is hier nu 28.8 graden en buiten 21.

Groetjes.
Alle reacties Link kopieren
Luchtkoeler/aircooler deed bij ons niets, is wel 20 jaar geleden. Is gewoon een ventilator.
Waarom kan een mobiele airco niet? Want dat was het enige dat werkte toen wij op een flat met plat dak woonde.
Hoi,
Ik heb ook een luchtkoeler. Wanneer je hem blijft vullen met goed koud water en er bevroren koel elementen in blijft doen dan dan kan je de temp max 1 a 2 graden naar beneden krijgen. Moet hij wel constant aanstaan.
Ben blij dat we er vorig jaar 1 gekocht hebben geeft toch een soort van verkoeling als je erbij zit.
Een mobiele airco is niet zo handig, omdat je dan met je afvoer zit. Een vaste airco vind ik wel een aanrader. Is dat ook geen mogelijkheid?
Ja, het kom makkelijk 38 graden worden in onze flat, dan helpt die 1 a 2 graden dus niet.
die van aluminiumfolie voor je ramen plakken kende je ook al?
Lorem Ipsum
Ik vind de luchtkoeler zeker een verbetering ten opzichte van de ventilator, maar verwacht geen wonderen en regelmatig koelelementen vervangen idd.

Het is vooral als je in de luchtstroom zit en voelt dan echt koeler dan een ventilator. Ik rol hem s nachts van de woonkamer naar de slaapkamer.
Wij hebben hier gewone airco's en ik kan niet anders zeggen dat werkt gewoon het beste .Ook fijn om even een ruimte te verwarmen bij koude dagen.
Voor die tijd deden we de rolluiken en gordijnen + ramen dicht overdag en als de meeste hitte laat in de vond en nacht uit de lucht is ramen tegen elkaar openzetten .Ook ruimtes waar je niet komt dichtlaten .
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Niet een tip waar je nu direct wat aan hebt maar mocht je ene koophuis hebben zou ik voor volgend jaar gaan kijken naar een sedumdak. Dit zijn vetplantjes die vreselijk goed isoleren.
Ik had ze in mijn vorige huis op het dak van de schuur en het scheelde zeker 10 graden met de schuur van de buren.
Luchtkoeler had bij ons weinig effect, maakte ook veel geluid, niet fijn in de slaapkamer. Vorig jaar hebben we een plafondventilator opgehangen, dat werkt nog het best!
Bedankt voor de reacties!
Het is een huurappartement dus we kunnen niks zelf installeren of op het dak plaatsen.
Welke aircoolers raden jullie aan?
Er zijn er zoveel.. :)
granny71 schreef:
22-07-2019 10:14
Niet een tip waar je nu direct wat aan hebt maar mocht je ene koophuis hebben zou ik voor volgend jaar gaan kijken naar een sedumdak. Dit zijn vetplantjes die vreselijk goed isoleren.
Ik had ze in mijn vorige huis op het dak van de schuur en het scheelde zeker 10 graden met de schuur van de buren.
Even offtopic: maar dit werkt dus echt? En wordt het niet ‘te zwaar’ bij regen/sneeuw?
Aluminiumfolie op het raam plakken. Wrijf het raam in met een zeepsopje dan blijft het aluminiumfolie met de glanzende kant naar buiten gericht ertegenaan kleven en is het zonder vlekken weer af te nemen. Doe dit wel aan de buitenkant van het raam. Door de opwarming tussen het folie en het raam als dit aan de binnenkant bevestigd is, zou het venster kunnen barsten.

Wat ook helpt is een heel groot wit laken aan de buitenkant hangen.
Of je doet de aluminiumfolie plakken én een groot wit laken voor je raam hangen.
Juist aan de buitenkant ramen afdekken houdt de warmte buiten; dit werkt beter dan vb gordijnen binnen.
Stuiterdraakje schreef:
22-07-2019 10:33
Even offtopic: maar dit werkt dus echt? En wordt het niet ‘te zwaar’ bij regen/sneeuw?
Ja, een groen dak werkt. In de zomer koeler, in de winter warmer. Je moet alleen door een bouwkundige laten berekenen of je dak het gewicht aankan, dat is heel belangrijk. Groot voordeel is ook dat je dakbedekking tot 40 jaar langer meegaat omdat het niet te lijden heeft onder de zon.
Als de katten van huis zijn heeft het personeel ook eens rust.
LAgirl82 schreef:
22-07-2019 10:41
Aluminiumfolie op het raam plakken. Wrijf het raam in met een zeepsopje dan blijft het aluminiumfolie met de glanzende kant naar buiten gericht ertegenaan kleven en is het zonder vlekken weer af te nemen. Doe dit wel aan de buitenkant van het raam. Door de opwarming tussen het folie en het raam als dit aan de binnenkant bevestigd is, zou het venster kunnen barsten.

Wat ook helpt is een heel groot wit laken aan de buitenkant hangen.
Of je doet de aluminiumfolie plakken én een groot wit laken voor je raam hangen.
Juist aan de buitenkant ramen afdekken houdt de warmte buiten; dit werkt beter dan vb gordijnen binnen.

Wij kunnen helaas niet aan de buitenkant van ons raam komen....
JEB9 schreef:
22-07-2019 10:50
Wij kunnen helaas niet aan de buitenkant van ons raam komen....

Kan je het raam ook niet openmaken en dan zo de folie erop plakken?
Ik heb een koophuis maar ken genoeg mensen die huren en een airco hebben laten plaatsen . Dat gat in de muur is ook zo gedicht mocht je verhuizen of de nieuwe huurder neemt de airco over.

Isolatie is dan ook geen optie met huren denk ik ?
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
LAgirl82 schreef:
22-07-2019 10:51
Kan je het raam ook niet openmaken en dan zo de folie erop plakken?
Ik denk dat bij TO de meeste hitte door het platte dak komt (bitumen dakbedekking kan zo'n 80 graden worden in de brandende zon) en dat het afplakken van ramen niet heel erg veel gaat helpen.
Als de katten van huis zijn heeft het personeel ook eens rust.
Tijdelijk naar je fietsenberging beneden gaan verhuizen? Vaak boodschappen gaan doen en dan lekker bij de koelschappen treuzelen? Veel buiten zijn schijnt ook te helpen je minder warm te voelen. En verder lees ik mee voor tips. Het is gelukkig maar een paar dagen en dan wordt het weer wat koeler.
Ik hou overdag alles potdicht (ramen dicht, gordijnen dicht) en als de zon weg is alles tegen elkaar open. In de slaapkamer (onder een plat dak) was het daardoor bij de vorige hittegolf zo'n 22 graden. Dus best wel te doen. Enige nadeel is dat de gordijnen soms flink heen en weer wapperen 's nachts.
Thanks allemaal!
De warmte komt inderdaad via het dak binnen.
Dan is denk ik de enige optie een aircooler?
Calamitycat schreef:
22-07-2019 10:49
Ja, een groen dak werkt. In de zomer koeler, in de winter warmer. Je moet alleen door een bouwkundige laten berekenen of je dak het gewicht aankan, dat is heel belangrijk. Groot voordeel is ook dat je dakbedekking tot 40 jaar langer meegaat omdat het niet te lijden heeft onder de zon.
Thnx!
Het dak 's avonds natspuiten met koud water, dan heb je er 's nachts profijt van. Overdag heeft geen zin, dat verdampt waar je bij staat.
"Boring conversation anyway"
je hoeft niet zonder airco te gaan zitten omdat je huurt hoor. Wij hebben het heel simpel opgelost. je maakt een plank op maat zodat hij in je raam past en goed afsluit, rond gat er in voor de afvoerslang en klaar.
Hier ook onder een plat dak en het is dan bijna even warm als buiten. Met airco houden we het op de slaapkamer 21 tot 23 graden als het echt heel heet is.
JEB9 schreef:
22-07-2019 11:10
Thanks allemaal!
De warmte komt inderdaad via het dak binnen.
Dan is denk ik de enige optie een aircooler?
Die gaat dan ook geen wonderen verrichten. dat helpt qua gevoel en wind en misschien 2 graden wat. Meer ook niet.

Ik zou kijken of ik een paar dagen ergens anders kan verblijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven