Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Dat record blijft niet lang staan, denk ik. Daar gaan we morgen wel overheen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
24-07-2019 15:47
Dat record blijft niet lang staan, denk ik. Daar gaan we morgen wel overheen.
41 graden voorspeld hier morgen. Bizar.
Life is short. Eat dessert first.
Mijn tape is aan het loskomen!! Help!!! Het smelt er gewoon af. Bizar gewoon.
Het is binnen nog 27,5 dus ik overleef het tot nu toe super goed. Maar ik voelde even aan die ramen net, waar de tape voor hangt en die zijn echt loeiheet. Door de gordijnen ervoor blijft de hitte lekker weg.
De voorspellingen blijven hier maar omlaag gaan, ik stem voor.
Morgen maar een graadje meer dan nu. 35 max. Dat trek ik wel.
vivapimpelmees schreef:
24-07-2019 14:40
Ik zit buiten. Onder een parasol. Neem af en toe een duik in de rivier die achter mijn tuin stroomt. En verder verroer ik me niet.
Heerlijk lijkt mij dat :heart: die rivier.
Voor iedereen een groene tuin
@Madrid87
Kun je de dozen niet gewoon tegen de ramen zetten? Zo doe ik het. Ze staan op de vensterbank en leunen tegen het raam.
Ja zo heb ik het bij het achterraam wel gedaan maar is voor lastiger vanwege de hangmat van de kat. Daar heb ik omheen gebouwd zeg maar, dus veel losse componenten enzo. Het laat vooral boven los, al heb ik nu al een tijdje niet meer hoeven lopen om het vast te plakken.
Kreeg van mijn buurjongen net ook al complimenten voor mijn maatregelen. Ja het ziet er niet uit maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. Het scheelt denk ik zo een graad of 4/5 binnen.
Dan nog zou het beter zijn er wat voor te hangen, toch maar eens kijken of ik daarop durf te staan en of de buren een ladder hebben voor me.

Nu maar mijn kant en klaar maaltijdsalade eten.
Hou jij het een beetje vol?
Zal wel moeten hè? ;-)
Het is hier binnen 28 graden, tegen 38 graden buiten. Dus ik denk dat ik niet mag klagen. Ik zit ook onder een plat dak dus het valt me eerlijk gezegd nog mee.

Het aircoolertje kan hier echter niet tegenop, die doet niet zo veel meer. Voelt nu als een gewone ventilator aan. Ik denk dat het water te snel opwarmt. Ik vul 'm steeds bij met koud water maar daar heb je maar even profijt van. Ik denk dat een grote aircooler dan beter is.
Madrid87 schreef:
24-07-2019 06:21
Oh echt? Gordijnen natspuiten ken ik nog niet. Misschien hier ook maar proberen.
Hier ziet het er ook niet uit Liv maar dat boeit me echt niet. Stukken karton achter het raam, handdoeken voor het raam. Who cares. De hele straat is toch met vakantie. Zolang het maar helpt.

Ja precies, alles wat helpt is mooi meegenomen, ongeacht hoe het eruit ziet. En volgens mij helpt het wel iets. Vorig jaar was het heetst 38 graden bij mij, dat heb ik nu nog niet gehaald. Ik bleef vandaag hangen op 35,5 terwijl het buiten heter was dan vorig jaar. Ik las ergens dat je tape er van af valt, ik heb tape dat ook geschikt is voor buiten dus ook goed tegen hitte kan. Voor het eerst dit jaar, en het blijft echt veel beter plakken dan al het tape wat ik in voorgaande jaren heb gebruikt.
RikM schreef:
24-07-2019 18:20

Het aircoolertje kan hier echter niet tegenop, die doet niet zo veel meer. Voelt nu als een gewone ventilator aan. Ik denk dat het water te snel opwarmt. Ik vul 'm steeds bij met koud water maar daar heb je maar even profijt van. Ik denk dat een grote aircooler dan beter is.

Kun je hem niet met crushed ice vullen?

De natte gordijnen cq natte handdoek voor het raam (het wordt steeds vreemder :proud: ) lijkt iets te helpen, in mijn slaapkamer is het nu 27 graden, terwijl het in de kamer ernaast, waar de zon zelfs iets eerder weg is, 1,5 graad warmer is.
Op zolder is het 33 graden. De was droogt wel lekker snel, zo.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 24-07-2019 19:31
28.36% gewijzigd
nounou
Ik ben naar de dierenwinkel gegaan om van die koelmatten te kopen voor honden, ben er echt blij mee! Ons kind ligt te slapen op een mat en ik zit erop.
Hier in huis is het redelijk te harden met 25,5 graden. Dekbedovertrekken ophangen buiten helpt echt goed. Wat ik ook wel doe als ik het echt warm heb, is met mijn hoofd onder de kraan gaan hangen, zodat mijn haren nat worden. Dat werkt, zeker met koel water, best lekker.
Oh, RikM, even een offtopic vraag: wat was ook alweer dat trucje om meerdere pagina's van je pb's te bekijken? iets met 25, 50 en telkens met 25 ophogen.
Ik ben het vergeten en kan het niet meer terugvinden.
nounou
Zazamaenade schreef:
24-07-2019 19:34
Oh, RikM, even een offtopic vraag: wat was ook alweer dat trucje om meerdere pagina's van je pb's te bekijken? iets met 25, 50 en telkens met 25 ophogen.
Ik ben het vergeten en kan het niet meer terugvinden.

&start=25 toevoegen in de adresbalk. En dan dus steeds ophogen met 25 voor de volgende pagina.
RikM schreef:
24-07-2019 19:38
&start=25 toevoegen in de adresbalk. En dan dus steeds ophogen met 25 voor de volgende pagina.

Oh ja, zo zat het, dank je!
nounou
Ik zweer jullie. Hier komt de allerbeste tip:

Boek een hotelkamer met airco en blijf daar.
🤪

Zonder gekheid. Ik moest noodgedwongen een hotel boeken voor vandaag.
(het was dat, of vandaag en morgen lange treinreizen en een heet huis)

En nu zit ik dus in een hotel met airco. Ben met een kleuter van 4. Zij speelt heerlijk, ik werk tussendoor voor het bedrijf dat ik ben opgestart, we hebben lekker dingetjes. En we blijven op onze kamer met airconditioning.

Het begon noodgedwongen, maar is een van mijn betere beslissingen
EHR schreef:
24-07-2019 22:55
Ik zweer jullie. Hier komt de allerbeste tip:

Boek een hotelkamer met airco en blijf daar.
🤪

Zonder gekheid. Ik moest noodgedwongen een hotel boeken voor vandaag.
(het was dat, of vandaag en morgen lange treinreizen en een heet huis)

En nu zit ik dus in een hotel met airco. Ben met een kleuter van 4. Zij speelt heerlijk, ik werk tussendoor voor het bedrijf dat ik ben opgestart, we hebben lekker dingetjes. En we blijven op onze kamer met airconditioning.

Het begon noodgedwongen, maar is een van mijn betere beslissingen
Ik vind het heel fijn voor je hoor maar dat is natuurlijk niet echt haalbaar. Aangezien het ook duizend dagen per jaar bloedheet is enz.
Enquidou schreef:
24-07-2019 19:28
Ik ben naar de dierenwinkel gegaan om van die koelmatten te kopen voor honden, ben er echt blij mee! Ons kind ligt te slapen op een mat en ik zit erop.
Het werkt dus echt goed? Misschien moet ik ook maar eens naar de dierenwinkel :idee:
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
24-07-2019 23:57
Het werkt dus echt goed? Misschien moet ik ook maar eens naar de dierenwinkel :idee:
Haal ze dan bij de Action, daar zijn ze een heel stuk goedkoper en even goed. :)
Mijn ventilator maakt overuren hier, helaas maakt ie net iets teveel herrie om erbij te kunnen slapen.

Ik vraag me af of dat karton voor het raam wel zo verstandig is. Heb wel eens gehoord dat je bij warm weer geen kranten op het raam moet plakken omdat dat heel warm kan worden waardoor het raam kan barsten.
Karton is toch veel dikker dan kranten? Ik heb er naar gegoogled maar kan er niets over vinden. Ik laat het lekker hangen denk ik. Word maar een graad warmer dan gisteren en het hielp echt. En gisteren ging het ook goed. Ga ook mijn gordijnen natmaken zo.

Goede nacht gehad, uurtje of 6 geslapen zowaar. Op zolder. Was warm maar de ventilator helpt echt goed. Hij maakt wel aardig lawaai maar daar slaap ik wel doorheen. Alles open laten staan en nu afgekoeld naar 24,5. Ik zie wel op tegen aankomende nacht. Het koelt dan amper af en morgen nog een hete dag. Daarna is het gelukkig wel weer klaar met de 30+ hier.
Nog twee dagen. :cheer:

Hoe hebben jullie geslapen?

Oh en een nachtje hotel met airco lijkt me hemels maar helaas is daar het budget te krap voor.
TsumTsum schreef:
25-07-2019 00:01
Mijn ventilator maakt overuren hier, helaas maakt ie net iets teveel herrie om erbij te kunnen slapen.

Ik vraag me af of dat karton voor het raam wel zo verstandig is. Heb wel eens gehoord dat je bij warm weer geen kranten op het raam moet plakken omdat dat heel warm kan worden waardoor het raam kan barsten.
Dat klopt ja, je kunt een thermische breuk in je ruit krijgen, onlangs nog meegemaakt bij vrienden.
AngelEyes0192 schreef:
24-07-2019 23:49
Ik vind het heel fijn voor je hoor maar dat is natuurlijk niet echt haalbaar. Aangezien het ook duizend dagen per jaar bloedheet is enz.

Zag je mijn smiley.
🤪

(daaruit bleek al dat ik niet serieus was).
missfitz schreef:
25-07-2019 06:54
Dat klopt ja, je kunt een thermische breuk in je ruit krijgen, onlangs nog meegemaakt bij vrienden.
Kwam dat door karton of door kranten?
Madrid87 schreef:
25-07-2019 07:04
Kwam dat door karton of door kranten?
Vuilniszakken :biggrin: . En toen was het lang zo warm niet. Het hoeft niet te gebeuren maar het kan wel. Een paar weken terug heb ik zelf een ruit laten vervangen en de ruitenmeneer raadde het zelfs af om bv. zonwerende folie aan te brengen :'(
Oh oke, maar die zijn ook zwart dus trekken toch juist warmte aan of niet? Wat balen dat je eigen ruit gesneuveld is. Hoe kwam dat?

Ik ga straks een grote badhanddoek voor mijn heetste raam plakken ( nou ja aan de binnenkant dan ) ipv het karton. Het is vannacht naar beneden gedonderd.
Daarna vlucht ik naar mijn moeder's huis voor verkoeling. Ik maak me alleen zorgen om de kat. Hij heeft zo te zien nergens last van en gaat gewoon liggen slapen in de schaduw maar ik ga wel terug naar huis af en toe om bij hem te kijken.
En ja ik moet niet zo hysterisch doen, het wordt maar een graadje warmer hier dan gisteren.
Kat overleeft dat wel maar ik ben nou eenmaal een gek kattenvrouwtje. :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven