even een vraag
donderdag 25 juli 2019 om 12:39
Nummer*Zoveel schreef: ↑25-07-2019 12:36Waarom zou dat niet mogen? De politie mag altijd door iedereen worden ingeschakeld als er reële zorgen zijn over iemands welzijn.
Ja, dat vraaag ik mij dus ook af.
Zeker als het ongewoon is voor deze specifieke cliënt lijkt het me toch dat je de politie mag vragen even een kijkje te gaan nemen?
donderdag 25 juli 2019 om 12:41
Client is verplicht contact met ons op te nemen als wij vanuit organisatie hierom vragen. Of als er zorgen zijn ( wat nu het geval is ) Wij hebben meerdere keren geprobeerd contact met haar op te nemen maar zij reageert nergens op. Ze volgt bij ons een therapie en daar zijn verplichtingen aan verbonden onder andere dat je je afspraken nakomt. Als je niet komt opdagen of geen zin hebt en het afzegt dan zijn wij genoodzaakt hiervan de reden op te vragen. Ben je dan niet bereikbaar, dan moeten wij andere maatregelingen treffen.
donderdag 25 juli 2019 om 12:43
En wat zijn die maatregelen dan? Wat staat daarover opgeschreven? En heeft je cliënt deze afspraken ook ondertekend, of impliciet aanvaard door te starten met deze therapie?eenzonnigedag schreef: ↑25-07-2019 12:41Client is verplicht contact met ons op te nemen als wij vanuit organisatie hierom vragen. Of als er zorgen zijn ( wat nu het geval is ) Wij hebben meerdere keren geprobeerd contact met haar op te nemen maar zij reageert nergens op. Ze volgt bij ons een therapie en daar zijn verplichtingen aan verbonden onder andere dat je je afspraken nakomt. Als je niet komt opdagen of geen zin hebt en het afzegt dan zijn wij genoodzaakt hiervan de reden op te vragen. Ben je dan niet bereikbaar, dan moeten wij andere maatregelingen treffen.
donderdag 25 juli 2019 om 12:50
Allereerst proberen wij informatie op te vragen bij bekenden/familie/ kennissen. In dit geval kennen wij hier netwerk nog niet helaas. Mijn collega is bezig met informatie op te vragen over haar gezondheid bij dichts bijzijnde ziekenhuis. Stel ze ligt in het ziekenhuis of er is iets gebeurd.
Daarna wordt de politie ingeschakeld.
donderdag 25 juli 2019 om 12:56
eenzonnigedag schreef: ↑25-07-2019 12:50Allereerst proberen wij informatie op te vragen bij bekenden/familie/ kennissen. In dit geval kennen wij hier netwerk nog niet helaas. Mijn collega is bezig met informatie op te vragen over haar gezondheid bij dichts bijzijnde ziekenhuis. Stel ze ligt in het ziekenhuis of er is iets gebeurd.
Daarna wordt de politie ingeschakeld.
Wat bijzonder. Ik denk niet dat het ziekenhuis die informatie gaat geven. Dat mogen ze namelijk niet.
donderdag 25 juli 2019 om 13:05
donderdag 25 juli 2019 om 13:08
En precies dit is dus waardoor er een taboe is in de ggz op suïcide.eenzonnigedag schreef: ↑25-07-2019 12:34Oef dat komt inderdaad hard aan en is confronterend. Je hebt ergens zeker gelijk. Mijn baan bestaat wel uit het helpen van mensen. Mensen dood laten gaan hoort hier niet bij.
Jij bent van mening dat je iemand helpt door hem of haar in leven te houden. Heel eerlijk: sommige cliënten zijn niet geholpen bij ‘blijven leven’. Dat is voor hen namelijk ‘overleven’.
Overigens: jij laat deze client niet doodgaan. Daar kiest de client zelf voor. Client heeft geen RM, dus als de client suïcide wil plegen, dan is dat de keuze van de client. Als een client een ander zou doden, dan heb dat toch ook niet ‘laten gebeuren’?
donderdag 25 juli 2019 om 13:20
We weten dat dit niet mag maar soms zit je met je handen in het haar. Als je het niet probeert dan weet je het niet. Het gaat waarschijnlijk ook niet lukken dan is laatste optie de deur door de politie open laten breken. We hebben het ook geprobeerd bij de buren maar die weten ook niets helaas. En hoezo is het bijzonder?the_Wicked_Witch schreef: ↑25-07-2019 12:56Wat bijzonder. Ik denk niet dat het ziekenhuis die informatie gaat geven. Dat mogen ze namelijk niet.
anoniem_346144 wijzigde dit bericht op 25-07-2019 13:23
8.41% gewijzigd
donderdag 25 juli 2019 om 13:22
Bedankt voor je bijdrage.. maar niet heus. Ik werk ook nog niet lang in de zorg.Parallella schreef: ↑25-07-2019 13:05Ik vind het echt ontzettend zorgelijk dat mensen die bij zo’n organisatie werken, op een forum moeten vragen hoe te handelen!! Waarom ?
Waar is je leidinggevende, waar zijn je collega’s? Vinden die het Viva forum ook een geschikte vraagbaak?
Wat zeggen de protocollen?
donderdag 25 juli 2019 om 13:25
Je hebt ook gelijk. Ik moet te vaag te blijven. Dit is geen geschikte plaats voor dit soort problemen.Parallella schreef: ↑25-07-2019 13:05Ik vind het echt ontzettend zorgelijk dat mensen die bij zo’n organisatie werken, op een forum moeten vragen hoe te handelen!! Waarom ?
Waar is je leidinggevende, waar zijn je collega’s? Vinden die het Viva forum ook een geschikte vraagbaak?
Wat zeggen de protocollen?
donderdag 25 juli 2019 om 13:26
eenzonnigedag schreef: ↑25-07-2019 13:20We weten dat dit niet mag maar soms zit je met je handen in het haar. Als je het niet probeert dan weet je het niet. Het gaat waarschijnlijk ook niet lukken dan is laatste optie de deur door de politie open laten breken. We hebben het ook geprobeerd bij de buren maar die weten ook niets helaas. En hoezo is het bijzonder?
Omdat, als je in de zorg je werkt, je weet dat ziekenhuizen deze informatie niet mogen geven. Of geven jullie zélf wel informatie over cliënten als iemand belt?
En eens met een andere forummer, waarom zet je dit in godsnaam op een forum? Heb je geen leidinggevende of collega waar je dit mee kunt overleggen?
donderdag 25 juli 2019 om 13:27
Juist dan zou je ondersteuning vanuit je organisatie moeten krijgen, hoe te handelen in zulke gevallen. Het is zorgelijk als jij het gevoel hebt er alleen voor te staan en advies op een forum te moeten vragen. Waar is je mentor/coach/directe collega. Het is denk ik heel moeilijk voor jou en ik snap je zorgen. Maar ik snap niet dat jouw organisatie jou laat bungelen. Dat bedoel ik. Het is geen aanval op jou, het is een vraagteken bij jouw werkgever.eenzonnigedag schreef: ↑25-07-2019 13:22Bedankt voor je bijdrage.. maar niet heus. Ik werk ook nog niet lang in de zorg.
donderdag 25 juli 2019 om 13:31
Ik weet inderdaad dat ze dit niet mogen geven en nee wij geven geen informatie aan anderen. Maar weetje als je niet te veel gedoe veroorzaakt en er zo achter kan komen hoe het met client gaat dan valt het toch te proberen? Wat doet het met een client als de politie deur open breekt? Ik ben hier nog nooit bij geweest of heb dit nog nooit mee gemaakt. Dit veroorzaakt ook heel veel onrust ook voor client woon omgeving.the_Wicked_Witch schreef: ↑25-07-2019 13:26Omdat, als je in de zorg je werkt, je weet dat ziekenhuizen deze informatie niet mogen geven. Of geven jullie zélf wel informatie over cliënten als iemand belt?
En eens met een andere forummer, waarom zet je dit in godsnaam op een forum? Heb je geen leidinggevende of collega waar je dit mee kunt overleggen?
donderdag 25 juli 2019 om 13:33
Bedankt voor dit berichtje. Ik voelde het wel als een aanval. Mijn werkgever laat hier inderdaad wat steken vallen.Parallella schreef: ↑25-07-2019 13:27Juist dan zou je ondersteuning vanuit je organisatie moeten krijgen, hoe te handelen in zulke gevallen. Het is zorgelijk als jij het gevoel hebt er alleen voor te staan en advies op een forum te moeten vragen. Waar is je mentor/coach/directe collega. Het is denk ik heel moeilijk voor jou en ik snap je zorgen. Maar ik snap niet dat jouw organisatie jou laat bungelen. Dat bedoel ik. Het is geen aanval op jou, het is een vraagteken bij jouw werkgever.
donderdag 25 juli 2019 om 13:43
Bij mijn vorige werkgever hadden wij tijdens de intake en anamneses al afspraken gemaakt met de cliënten mbt deze vraagstukken.
Ook is/was ons beleid, bij risico personen in het zorgplan concreet af te spreken omtrent deze zaken. Handtekeningen van cliënt indien autonoom, contactpersoon/verantwoordelijke/vertegenwoordiger en/of familie (verzorgers/voogden etc.) De afspraken waren vaak een sleutelkastje of sleutel op kantoor (afgesloten kast) voor deze dringende noodzaken indien cliënt geen gehoor geeft voor x aantal uur/dagen/weken (ligt aan de afspraken). Een m&m is hier echter wel voor noodzakelijk en indien gegronde redenen geen probleem om aan te vragen.
Maar goed, een organisatie moet dit toch ook wel ergens in hebben verwerkt qua protocollen? Als het goed is kan je alle protocollen die de organisatie hanteert inzien al dan niet online in je werknemers omgeving, dan wel op de website van de organisatie en desnoods op kantoor. Jouw organisatie heeft het wiel ook niet hoeven uit vinden.
Ook is/was ons beleid, bij risico personen in het zorgplan concreet af te spreken omtrent deze zaken. Handtekeningen van cliënt indien autonoom, contactpersoon/verantwoordelijke/vertegenwoordiger en/of familie (verzorgers/voogden etc.) De afspraken waren vaak een sleutelkastje of sleutel op kantoor (afgesloten kast) voor deze dringende noodzaken indien cliënt geen gehoor geeft voor x aantal uur/dagen/weken (ligt aan de afspraken). Een m&m is hier echter wel voor noodzakelijk en indien gegronde redenen geen probleem om aan te vragen.
Maar goed, een organisatie moet dit toch ook wel ergens in hebben verwerkt qua protocollen? Als het goed is kan je alle protocollen die de organisatie hanteert inzien al dan niet online in je werknemers omgeving, dan wel op de website van de organisatie en desnoods op kantoor. Jouw organisatie heeft het wiel ook niet hoeven uit vinden.
donderdag 25 juli 2019 om 13:45
Ik heb het idee dat dit voor het eerst is dat je zo'n situatie mee maakt? Het is heel begrijpelijk dat je je ongerust en machteloos voelt. Als beginnend hulpverlener is het ook belangrijk om deze gevoelens te delen met collega's of eventueel leidinggevende. Dus stap voor jezelf ook op een collega af en geef aan dat je merkt dat je toch wel met deze situatie zit, dat je het lastig kan los laten. Waarschijnlijk herkennen collega's dit zelf ook of kunnen ze je tips geven in hoe hiermee om te gaan.
Voor mij klinkt het verder alsof er vanuit de organisatie wel duidelijke stappen (of 'maatregelen') zijn die ondernomen gaan worden. Veel meer dan deze stappen volgen en afwachten kan je helaas niet doen.
Voor mij klinkt het verder alsof er vanuit de organisatie wel duidelijke stappen (of 'maatregelen') zijn die ondernomen gaan worden. Veel meer dan deze stappen volgen en afwachten kan je helaas niet doen.
donderdag 25 juli 2019 om 13:52
Dan had klant maar open moeten doen, een teken van leven moeten geven of zich melden.eenzonnigedag schreef: ↑25-07-2019 13:31Ik weet inderdaad dat ze dit niet mogen geven en nee wij geven geen informatie aan anderen. Maar weetje als je niet te veel gedoe veroorzaakt en er zo achter kan komen hoe het met client gaat dan valt het toch te proberen? Wat doet het met een client als de politie deur open breekt? Ik ben hier nog nooit bij geweest of heb dit nog nooit mee gemaakt. Dit veroorzaakt ook heel veel onrust ook voor client woon omgeving.
Geen aanval, maar constatering: je bent echt nog nieuw in de zorg
donderdag 25 juli 2019 om 13:53
eenzonnigedag schreef: ↑25-07-2019 13:31Ik weet inderdaad dat ze dit niet mogen geven en nee wij geven geen informatie aan anderen. Maar weetje als je niet te veel gedoe veroorzaakt en er zo achter kan komen hoe het met client gaat dan valt het toch te proberen? Wat doet het met een client als de politie deur open breekt? Ik ben hier nog nooit bij geweest of heb dit nog nooit mee gemaakt. Dit veroorzaakt ook heel veel onrust ook voor client woon omgeving.
Mag jij vanuit jullie beroepscode informatie bij anderen opvragen over je cliënt?
donderdag 25 juli 2019 om 13:58
Ik zou dus echt geen politie bellen of een bewindvoerder proberen op te sporen. Daardoor kan TO in de problemen komen bij haar werkgever. De enige die nu wat kan ondernemen is haar werkgever en pas als die zegt bel de politie maar, dan bel je de politie.
De enige uitzondering is waarschijnlijk wanneer iemand bijvoorbeeld naar adem ligt te happen, dan bel je als eerste 112.
De enige uitzondering is waarschijnlijk wanneer iemand bijvoorbeeld naar adem ligt te happen, dan bel je als eerste 112.
donderdag 25 juli 2019 om 14:01
donderdag 25 juli 2019 om 14:06
Tsumtsum, een bewindvoerder en een hulpverlener dienen dezelfde belangen. Als klant dood is, is het bewind gestopt, dus als er een bewindvoerder is zal diegene ook willen weten wat de toestand is
en hoeft alleen maar te kijken of er activiteit is op de leefgeldrekening en of dat hier is of in Spanje bijvoorbeeld. Soms de kortste klap.
Want het kan ook dat klant op vakantie is gegaan, zonder te vertellen he?
Want het kan ook dat klant op vakantie is gegaan, zonder te vertellen he?