Uren werken
donderdag 25 juli 2019 om 21:48
Hallo allemaal,
Ik heb sinds 4 weken een nieuwe baan. Aangenomen voor 32 uur. Hiervoor werkte ik 28 uur. We hebben in mn sollicitatie gesprek gesproken over 28 uur, maar dat hadden ze liever niet. Ik wilde de baan graag hebben en ben daarom akkoord gegaan. Maar ik heb de afgelopen weken gemerkt dat ik het echt zwaar vind, voor mij en mn gezin met jonge kinderen (onder de 4 jaar). Man werkt ook 4 dagen en ik weet dat er veel gezinnen waarin zoveel gewerkt wordt. Maar ik vind het echt zwaar.
Binnenkort heb ik einde proeftijd gesprek, vinden jullie dat ik dit kan aangeven? Dat ik toch liever terug wil naar 28 uur (liever wil ik zelfs minder, maar dat is uitgesloten). Of is dit te vroeg. Aan de ene kant wil ik mn baan niet kwijt. Aan de andere kant wil ik ook een goede thuis situatie voor mezelf en de kleintjes.
Ik heb sinds 4 weken een nieuwe baan. Aangenomen voor 32 uur. Hiervoor werkte ik 28 uur. We hebben in mn sollicitatie gesprek gesproken over 28 uur, maar dat hadden ze liever niet. Ik wilde de baan graag hebben en ben daarom akkoord gegaan. Maar ik heb de afgelopen weken gemerkt dat ik het echt zwaar vind, voor mij en mn gezin met jonge kinderen (onder de 4 jaar). Man werkt ook 4 dagen en ik weet dat er veel gezinnen waarin zoveel gewerkt wordt. Maar ik vind het echt zwaar.
Binnenkort heb ik einde proeftijd gesprek, vinden jullie dat ik dit kan aangeven? Dat ik toch liever terug wil naar 28 uur (liever wil ik zelfs minder, maar dat is uitgesloten). Of is dit te vroeg. Aan de ene kant wil ik mn baan niet kwijt. Aan de andere kant wil ik ook een goede thuis situatie voor mezelf en de kleintjes.
vrijdag 26 juli 2019 om 00:19
Wat vind je precies zwaar? Puur voor jezelf? Dan is het misschien gewoon een kwestie van wennen. 4 week is nog niet zo lang, alle nieuwe banen zijn vermoeiend, zeker als je een paar uur meer werkt.
Of voor je kinderen? En zit het dan in jouw hoofd, of denkt je man ook dat er iets niet goed gaat. Kan hij niet naar 28 uur, of beide 30 en dan om de andere week 32/28?
Of voor je kinderen? En zit het dan in jouw hoofd, of denkt je man ook dat er iets niet goed gaat. Kan hij niet naar 28 uur, of beide 30 en dan om de andere week 32/28?
vrijdag 26 juli 2019 om 00:30
Ik ben benieuwdelein schreef: ↑26-07-2019 00:19Wat vind je precies zwaar? Puur voor jezelf? Dan is het misschien gewoon een kwestie van wennen. 4 week is nog niet zo lang, alle nieuwe banen zijn vermoeiend, zeker als je een paar uur meer werkt.
vrijdag 26 juli 2019 om 02:20
Wat is hier zwaar aan voor je?
Gaat het niet goed met de kinderen? Of moet je wennen?
Meestal kun je iets veranderen in de taakverdeling thuis? Op zich is 32 uur werken niet veel, en juist ideaal: genoeg tijd over om met het gezin bezig te zijn en voldoende ruimte om door te groeien in je werk.
Ik ben benieuwd. Als je concreet aangeeft waar je tegen aan loopt, dan kunnen we meedenken.
Gaat het niet goed met de kinderen? Of moet je wennen?
Meestal kun je iets veranderen in de taakverdeling thuis? Op zich is 32 uur werken niet veel, en juist ideaal: genoeg tijd over om met het gezin bezig te zijn en voldoende ruimte om door te groeien in je werk.
Ik ben benieuwd. Als je concreet aangeeft waar je tegen aan loopt, dan kunnen we meedenken.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
vrijdag 26 juli 2019 om 07:01
Het is zowel voor mezelf als de kinderen. Ze zijn nu 3 dagen achter elkaar niet thuis. Er heerst een enorme overwerk cultuur op mn werk. Dus op tijd naar huis toe gaan is moeilijk. Dus de dagen zijn lang en daarom zijn ze echt versleten na die 3 dagen. Eigenlijk na 2 al. Zelf voel me daardoor een slechte moeder en zou graag die 3 dagen onderbreken zodat ik ze op de 2e dag halverwege de dag kan ophalen. Rustig nog even thuis spelen, rustig eten koken en dan relaxt naar bed.
Man ziet het probleem ook maar is wel wat nuchterder en zegt dat ze vanzelf wel gaan wennen. Wat ongetwijfeld gaat gebeuren (en anders worden ze vanzelf groot). Maar ik weet niet of ik daar op wil wachten. Naja eigenlijk weet ik t wel. Vraag me alleen af wanneer ik het kan aangeven.. nu of over een half jaar..
Man ziet het probleem ook maar is wel wat nuchterder en zegt dat ze vanzelf wel gaan wennen. Wat ongetwijfeld gaat gebeuren (en anders worden ze vanzelf groot). Maar ik weet niet of ik daar op wil wachten. Naja eigenlijk weet ik t wel. Vraag me alleen af wanneer ik het kan aangeven.. nu of over een half jaar..
vrijdag 26 juli 2019 om 07:18
Er wordt al verwacht dat ik mijn mail thuis bij hou.... dit zien ze niet als extra uren. Daarnaast ben ik blij als ik om 9 uur zit. Iedereen in bed ligt en alles een beetje opgeruimd is...
vrijdag 26 juli 2019 om 07:27
Ik zou het wel aangeven. Misschien dat ze nog oplossingen voor je vinden. Je kan zeggen dat je het nog even tijd wil geven om te zien of je er nog hetzelfde over denkt na nog een paar weken. Een halfjaar wachten lijkt me wat lang mocht je gedurende die tijd met hetzelfde gevoel blijven zitten. Dan wordt je er enkel meer vermoeid van.
Ik vind dat overwerken ook niet zou mogen tenzij je een manager bent, dan verwachten ze dat wel eens van je. Of in uitzonderlijke gevallen. En als je overwerkt, dan wel steeds extra betaald. Het bedrijf zou dan wat aan die overwerk cultuur moeten doen, maar dat is uiteraard aan hen. Zelf zou ik aankaarten dat ik geen overuren wil doen, enkel uitzonderlijk eens.
Ik vind dat overwerken ook niet zou mogen tenzij je een manager bent, dan verwachten ze dat wel eens van je. Of in uitzonderlijke gevallen. En als je overwerkt, dan wel steeds extra betaald. Het bedrijf zou dan wat aan die overwerk cultuur moeten doen, maar dat is uiteraard aan hen. Zelf zou ik aankaarten dat ik geen overuren wil doen, enkel uitzonderlijk eens.
vrijdag 26 juli 2019 om 07:46
Dat zou ik dus niet doen, onbetaald. Of in ieder geval niet structureel. En idd niet meegaan in die overwerk cultuur. Dat houdt vanzelf op als er een paar uitvallen met burn-out .Sabine12345 schreef: ↑26-07-2019 07:18Er wordt al verwacht dat ik mijn mail thuis bij hou.... dit zien ze niet als extra uren. Daarnaast ben ik blij als ik om 9 uur zit. Iedereen in bed ligt en alles een beetje opgeruimd is...
Kun jij of je man de dagen anders indelen zodat je kinderen geen drie dagen achter elkaar hoeven? Of dat de een vroeg begint en de ander laat zodat de opvangtijd korter is?
vrijdag 26 juli 2019 om 08:25
Welke dag heb je nu vrij? Als dat de maandag of de vrijdag is is het misschien een idee om de vrije dag midden in de week te doen en dan ook die dag de boel de boel te laten en lekker met de kinderen te tutten. Dan hoeven ze max 2 dagen achterelkaar naar de opvang.
Zorg dat je iemand hebt voor de schoonmaak, laat je boodschappen thuisbezorgen.
Ik kook vooruit waardoor ik alleen het hoef af te maken. Daarnaast begint een vroeg met werken en doet de middagshift en de ander doet de ochtend shift en schuift 's avonds aan.
Je kunt ook overwegen om 4 uur ouderschapsverlof op te nemen vanaf nu.
Zorg dat je iemand hebt voor de schoonmaak, laat je boodschappen thuisbezorgen.
Ik kook vooruit waardoor ik alleen het hoef af te maken. Daarnaast begint een vroeg met werken en doet de middagshift en de ander doet de ochtend shift en schuift 's avonds aan.
Je kunt ook overwegen om 4 uur ouderschapsverlof op te nemen vanaf nu.
vrijdag 26 juli 2019 om 08:31
Ja ik probeer er ook niet in mee te gaan. Maar ik ben er altijd om 8 uur. Normaal zou ik dan om half 5 naar huis mogen..maar ik merk dat ik daar echt moeite mee heb. Het wordt vaak half 6. Ze zeggen er niets van. Maar de directeur staat wel de volgende ochtend weer op te scheppen dat het weer laat is geworden (11 uur is geen uitzondering) Maar goed, voor ik er echt helemaal in mee wordt gezogen, ga ik het wel voorzichtig aangeven. En dan doe ik het gelijk goed. Want als ik eerst het overwerk bespreek en dan na 2 maanden nog niet lekker zit, kan ik weer gaan praten...
vrijdag 26 juli 2019 om 08:38
Ja ik probeer er ook niet in mee te gaan. Maar ik ben er altijd om 8 uur. Normaal zou ik dan om half 5 naar huis mogen..maar ik merk dat ik daar echt moeite mee heb. Het wordt vaak half 6. Ze zeggen er niets van. Maar de directeur staat wel de volgende ochtend weer op te scheppen dat het weer laat is geworden (11 uur is geen uitzondering) Maar goed, voor ik er echt helemaal in mee wordt gezogen, ga ik het wel voorzichtig aangeven. En dan doe ik het gelijk goed. Want als ik eerst het overwerk bespreek en dan na 2 maanden nog niet lekker zit, kan ik weer gaan praten...
vrijdag 26 juli 2019 om 09:00
Andere baan zoeken. Het enige wat er verandert als je 28 uur gaat werken is dat je 28 uur betaald krijgt voor je 36 jarige werkweek in plaats van 32 zoals nu.
Je krijgt gewoon nog minder gedaan in die tijd, waardoor er nog meer druk op je komt te staan om toch nog even... je past (op dit moment met jonge kinderen en jouw supervrouw+moeder+werknemer gevoel daarbij) niet bij dit bedrijf.
Je krijgt gewoon nog minder gedaan in die tijd, waardoor er nog meer druk op je komt te staan om toch nog even... je past (op dit moment met jonge kinderen en jouw supervrouw+moeder+werknemer gevoel daarbij) niet bij dit bedrijf.
vrijdag 26 juli 2019 om 09:30
Het klinkt alsof je niet goed matcht met het bedrijf; je durft niet je grenzen aan te geven en laat je makkelijk mee trekken in een werkcultuur die niet past bij jouw leven op dit moment. Een keer overwerken kan altijd gebeuren, maar in je proeftijd bijna systematisch boven je contracturen uitgaan, puur omdat 'iedereen dat doet'..is natuurlijk niet de bedoeling!
Stel jezelf nu eerst de vraag, je collega's buiten beschouwing gelaten; vind ik dit leuk werk en hoe ver wil ik hierin gaan? Meegaan met de groep en 36-40 uur werken, terwijl ik 32 uur betaald krijg (daar draait het nu op uit)? Niet meegaan met de groep en gewoon mijn spullen pakken om half 5, en 32 uur betaald krijgen? Of nu direct weer hard gaan doorzoeken naar een andere functie, zodat je 28 uur kan werken?
En ja, 's avonds nog even een mailtje lezen en beantwoorden voor werk is OOK gewoon werken. Dus dat alles moet je ook meenemen in de som. Succes TO!
Stel jezelf nu eerst de vraag, je collega's buiten beschouwing gelaten; vind ik dit leuk werk en hoe ver wil ik hierin gaan? Meegaan met de groep en 36-40 uur werken, terwijl ik 32 uur betaald krijg (daar draait het nu op uit)? Niet meegaan met de groep en gewoon mijn spullen pakken om half 5, en 32 uur betaald krijgen? Of nu direct weer hard gaan doorzoeken naar een andere functie, zodat je 28 uur kan werken?
En ja, 's avonds nog even een mailtje lezen en beantwoorden voor werk is OOK gewoon werken. Dus dat alles moet je ook meenemen in de som. Succes TO!
vrijdag 26 juli 2019 om 09:36
Elein heeft wel een punt. Of je moet leren schijt aan je collega’s te hebben en gewoon naar huis gaan als je uren er op zitten. ( En dan alleen incidenteel iets afmaken dat echt echt niet kan wachten, en er zijn maar heel weinig dingen die echt niet kunnen wachten).
Als je dat niet kunt of wilt met 32 uur, waarom zou je dan wel eerder naar huis gaan als je 28 uur werkt?
En trouwens, 3x9 en 1x5 is ook 32, dus als je op maandag, dinsdag en donderdag tot half 6 werkt, kun je op woensdag om 13 uur naar huis.
Als je dat niet kunt of wilt met 32 uur, waarom zou je dan wel eerder naar huis gaan als je 28 uur werkt?
En trouwens, 3x9 en 1x5 is ook 32, dus als je op maandag, dinsdag en donderdag tot half 6 werkt, kun je op woensdag om 13 uur naar huis.
vrijdag 26 juli 2019 om 09:45
vrijdag 26 juli 2019 om 09:52
Eens met elein, je past niet bij dit bedrijf in met jou privé leven.elein schreef: ↑26-07-2019 09:00Andere baan zoeken. Het enige wat er verandert als je 28 uur gaat werken is dat je 28 uur betaald krijgt voor je 36 jarige werkweek in plaats van 32 zoals nu.
Ik werk ook 32 uur, mijn man 36 uur. Kinderen zijn 5 en 7. Maar ik werk ook echt 32 uur en thuis werk ik niet.
En in drukke maanden (4 per jaar) werk ik soms wel 35 uur, maar word maand daarna gecompenseerd.
Meer dan 32 uur moet je niet willen,en wat je baas doet is zijn zaak. Of je begint om 9 uur tot half 6..of dat geen optie?
vrijdag 26 juli 2019 om 10:00
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan nu even niet op alle details ingaan. Want ik ben nu ook aan het werk en wil niet de hele tijd op mn telefoon zitten. Jullie hebben mn ogen wel geopend. Helaas kan ik niet zomaar opzeggen. Want dan ben ik verwijtbaar werkloos. En zonder geld wordt het wel erg vervelend
. Dus ik ga gewoon mn 32 uur draaien. Wat proberen meer schijnt aan de rest te hebben. En dan in de tussentijd naar iets nieuws zoeken.
toch een telleurstelling. Hadden ze dit maar besproken tijdens het sollicitatie gesprek... dan had ik het niet gedaan.
Bedankt!
Bedankt!
vrijdag 26 juli 2019 om 10:22
Dat soort zaken vertellen ze nooit in een sollicitatiegesprek. Soms staat we in de advertentie iets over “ geen 9-5 mentaliteit, maar niemand zegt openlijk” we betalen 40 uur maar verwachten standaard dat je er 60 werkt.
Tegelijkertijd zie je vaak wel dat ee in organisaties waar die cultuur heerst vaak veel verloop is, en vooral kinderlozen en jonge mensen werken, want uiteindelijk is dat niet vol te houden als je ook een leven naast je werk wilt hebben. Als je weigert om er in mee te gaan, kunnen er twee dingen gebeuren: of ze verlengen jouw contract niet omdat je niet in het team past, of andere collega’s gaan ook inzien dat al dat gratis overwerken geen goed idee is en gaan ook gewoon op tijd naar huis en stoppen met 24/7 bereikbaar zijn.
Tegelijkertijd zie je vaak wel dat ee in organisaties waar die cultuur heerst vaak veel verloop is, en vooral kinderlozen en jonge mensen werken, want uiteindelijk is dat niet vol te houden als je ook een leven naast je werk wilt hebben. Als je weigert om er in mee te gaan, kunnen er twee dingen gebeuren: of ze verlengen jouw contract niet omdat je niet in het team past, of andere collega’s gaan ook inzien dat al dat gratis overwerken geen goed idee is en gaan ook gewoon op tijd naar huis en stoppen met 24/7 bereikbaar zijn.
vrijdag 26 juli 2019 om 10:37
Inderdaad. Daarom is iedereen structureel laten overwerken ook gewoon symptoombestrijding. Er is dan sprake van een structurele onderbezetting en als er een keer echt iets is, dan is er weinig ruimte om dat met overwerk op te vangen. En het is prima dat er af en toe pieken zijn qua drukte, maar dan moeten er ook dalen zijn.forumfossiel schreef: ↑26-07-2019 09:36Elein heeft wel een punt. Of je moet leren schijt aan je collega’s te hebben en gewoon naar huis gaan als je uren er op zitten. ( En dan alleen incidenteel iets afmaken dat echt echt niet kan wachten, en er zijn maar heel weinig dingen die echt niet kunnen wachten).
Ik denk dat 3x9 en dus 27 u werken of 3x9 en 1x5 werken wel zou kunnen helpen, want dan ben je op de volledige dagen minder gauw de eerste die naar huis gaat.
Eventueel kun je er ook best een stukje in meegaan. Als je efficiënt werkt kun je ook gewoon eerder naar huis gaan vanwege de kinderen, af en toe 's avonds nog een mailtje sturen, waardoor het lijkt alsof je dan nog even verder hebt gewerkt (gewoon over dingen die je overdag al hebt gedaan
vrijdag 26 juli 2019 om 11:30
Je zou wel gewoon open en eerlijk kunnen zijn bij je gesprek. Dat de bedrijfscultuur (op dit moment in ieder geval) gewoon echt niet bij je gezinssituatie past, en dat je vanaf nu ècht niet meer dan je contracturen gaat werken, dus ook niet thuis. Dan is een vaststellingsovereenkomst misschien wel iets waar jullie beiden blij van worden. Dan hou jij (volgens mij, maar voorwaarden weet ik niet precies, vast wel iemand hier) recht op WW, en zijn zij 'van je af'.Sabine12345 schreef: ↑26-07-2019 10:00Bedankt voor jullie reacties. Ik kan nu even niet op alle details ingaan. Want ik ben nu ook aan het werk en wil niet de hele tijd op mn telefoon zitten. Jullie hebben mn ogen wel geopend. Helaas kan ik niet zomaar opzeggen. Want dan ben ik verwijtbaar werkloos. En zonder geld wordt het wel erg vervelend. Dus ik ga gewoon mn 32 uur draaien. Wat proberen meer schijnt aan de rest te hebben. En dan in de tussentijd naar iets nieuws zoeken.
toch een telleurstelling. Hadden ze dit maar besproken tijdens het sollicitatie gesprek... dan had ik het niet gedaan.
Bedankt!
vrijdag 26 juli 2019 om 12:27