Werk & Studie alle pijlers

Uren werken

25-07-2019 21:48 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik heb sinds 4 weken een nieuwe baan. Aangenomen voor 32 uur. Hiervoor werkte ik 28 uur. We hebben in mn sollicitatie gesprek gesproken over 28 uur, maar dat hadden ze liever niet. Ik wilde de baan graag hebben en ben daarom akkoord gegaan. Maar ik heb de afgelopen weken gemerkt dat ik het echt zwaar vind, voor mij en mn gezin met jonge kinderen (onder de 4 jaar). Man werkt ook 4 dagen en ik weet dat er veel gezinnen waarin zoveel gewerkt wordt. Maar ik vind het echt zwaar.
Binnenkort heb ik einde proeftijd gesprek, vinden jullie dat ik dit kan aangeven? Dat ik toch liever terug wil naar 28 uur (liever wil ik zelfs minder, maar dat is uitgesloten). Of is dit te vroeg. Aan de ene kant wil ik mn baan niet kwijt. Aan de andere kant wil ik ook een goede thuis situatie voor mezelf en de kleintjes.
Sabine12345 schreef:
26-07-2019 08:38
Ja ik probeer er ook niet in mee te gaan. Maar ik ben er altijd om 8 uur. Normaal zou ik dan om half 5 naar huis mogen..maar ik merk dat ik daar echt moeite mee heb. Het wordt vaak half 6. Ze zeggen er niets van. Maar de directeur staat wel de volgende ochtend weer op te scheppen dat het weer laat is geworden (11 uur is geen uitzondering) Maar goed, voor ik er echt helemaal in mee wordt gezogen, ga ik het wel voorzichtig aangeven. En dan doe ik het gelijk goed. Want als ik eerst het overwerk bespreek en dan na 2 maanden nog niet lekker zit, kan ik weer gaan praten...
Ik denk dat het gewoon ook niet het juiste bedrijf voor je is. Niet alleen het aantal uren maar de hele cultuur daar.
Bitje93 schreef:
26-07-2019 12:27
.
Een 36 jarige werkweek in 28 uur ? dat past toch helemaal niet ?
Dat zou je zeggen hè? ;-D

Maar ik werk 36 uur, en dat is (zeker voordat ik kinderen had) ook wel eens 50+ geweest. Dat gaat bij ons soms ook heel makkelijk, daarom ben ik niet naar 32 uur gegaan, maar 36 (=fulltime bij ons) blijven werken, en dan 4x9 (eigenlijk 4x8 ish en soms 's avonds wat, het is wel heel flexibel gelukkig).
Je schrijft dat je kleine kinderen hebt, heb je al je recht op ouderschapsverlof al op gemaakt?
De wetgeving is veranderd, je kunt nu al direct ouderschapsverlof aanvragen. Misschien is dat een idee voor jou?

Blijft dat ik ook denk dat de organisatie niet goed past bij je levensfase.
Ik zou vragen of je 3 lange dagen en 1 kortere dag mag maken.

Dat scheelt weer een half dagje opvang.
Mag dat niet, dan weet je dat ook weer. En wordt je dienstverband mogelijk beeindigd in je proeftijd.

Vind je dat erg?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Ik denk dat je zelf moet afwegen waar jij gelukkig van wordt. Even afhankelijk van de functie, het type bedrijf en je salaris kan je vaak vooraf wel bedenken wat er van je verwacht gaat worden.

Als 28 uur toen niet bespreekbaar was dan zou ik er niet op rekenen dat dat nu wel zo is. Ik ben zelf manager en bij ons kan je je functie gewoon niet doen in minder dan 32 uur. Er zijn er nu wel een aantal die ouderschapsverlof hebben en dus nog minder werken maar ik had ze niet aangenomen voor die uren, het is dat ze er al langer werken.

Overigens kan ik mij voorstellen dat het even wennen is om meer uren te werken maar vaak wordt je er ook efficiënter in het besteden van je vrije tijd. Ik weet wel dat ik een veel leukere moeder ben als ik (meer dan) fulltime werk.

Als je zeker weet dat dat voor jou niet geldt dan kan je beter eerlijk zijn, het is voor iedereen anders dus niks mis mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven