Werk & Studie alle pijlers

Keuze studie voeding

25-07-2019 13:16 24 berichten
Ik overweeg om een studie te volgen richting voeding en diëtiek. Ik kom dan al snel op de opleiding Voeding en Diëtiek bij een aantal Hogescholen. Maar ik ben ook op andere studies gestuit tijdens mijn zoektocht, bijvoorbeeld de studie orthomoleculair therapeut. Dit lijkt me ook erg interessant, maar ik heb het idee dat je toch enigszins voorkennis van voeding en diëtiek moet hebben voor deze opleiding.

Ik heb een aantal vragen;
Volgt iemand, of heeft iemand recent de opleiding Voeding en Diëtiek gevolgd aan de Hogeschool Den Haag of bij het NTI, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen?
(Een thuisstudie zal voor mij geen probleem zijn, ik heb al eerder een studie op afstand met succes afgerond.)

Zijn er nog andere opleidingen waar ik wellicht nog niet aan gedacht heb, bij voorkeur op minimaal mbo 4 niveau?
Alle reacties Link kopieren
Jep, V&D Den Haag. Wat wil je concreet weten?

En het is lastig je aan andere studies te helpen als je niet zoveel zegt over waar je interesse precies ligt (-:
Koffiehagedis, heb je, toen je deze studie overwoog, ook bij andere scholen gekeken?
En waarom is het toen uiteindelijk Den Haag geworden?

Ik zit nu met Den Haag in mijn hoofd vanwege het praktische aspect, ik woon aardig in de buurt van Den Haag.

En mijn interesse ligt voornamelijk bij voeding en wat het doet voor ons lichaam. En het verband tussen voeding en veel chronische aandoeningen/ziektes.
zit daar nog baankans in dan?
orthomoleculair therapeut

Dit is toch meer de zweverige kant? (in mijn beleving)
gizzmo-returns schreef:
25-07-2019 13:29
orthomoleculair therapeut

Dit is toch meer de zweverige kant? (in mijn beleving)
Het voedingscentrum is er niet positief over in ieder geval (Kwam ik tegen toen ik zocht wat zo'n therapeut precies doet)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat wil je ermee doen? Wil je meer weten van voeding of wil je je omscholen en er je brood mee gaan verdienen?
Is de universiteit ook optie voor je?
Je hebt bij bijvoorbeeld de studie ‘Voeding en gezondheid’ bij de WUR.
Ik zou gewoon iets normaals gaan studeren, in plaats van dit soort onzin: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthomole ... andelwijze
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Marie-Antoinettexx schreef:
25-07-2019 13:28
zit daar nog baankans in dan?

Het valt echt wel mee. Letterlijk alle mensen met wie ik nog contact heb van de studie hadden of direct, of binnen een maand of 3 gewoon een baan als diëtist of in het bedrijfsleven. Zeker met de huidige markt en de nieuwe mogelijkheden die de studie tegenwoordig biedt (leefstijlgeneeskunde, richting het RIVM, de Voedsel- en Warenautoriteit, bedrijven als Nutricia of Ahold, functies die te maken hebben met etikettering of de warenwet, food product design, enz enz enz) is het geen kansloze studie (meer). De enigen van wie ik weet zonder baan zijn mensen die 6+ jaar over de studie deden, in hun stage al matig presteerden of echt geen enkele moeite hebben gedaan voor een netwerk.

Orthomoleculaire voeding vind ik zelf onzin trouwens. Voeding is een ingewikkelde wetenschap waar we nog lang het fijne niet van weten, nieuwe inzichten doen we dagelijks op en het ontwikkelt zich continu. Je helpt mensen echt niet door je niet professioneel te baseren op de wetenschap die we nu wel hebben. Ik moet geregeld mensen 'oplappen' die zich door kwakzalvers of dokter Google ('ik kan zelf heel goed onderzoeken wat gezond is hoor') hebben laten adviseren.

Ik koos trouwens voor Den Haag i.v.m. reistijd en het feit dat het de enige hogeschool is (of misschien was, maar geloof het niet) waar je per definitie met je afstuderen de titel diëtist verdient. Zonder extra modules, keuzegedoe of wat dan ook. Dat vond ik belangrijk gezien de specifieke richting die ik op wilde. De sfeer sprak me ook aan. Mocht je verder nog vragen hebben hoor ik het graag.
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 25-07-2019 14:24
Reden: Aanvulling
10.85% gewijzigd
ans80 schreef:
25-07-2019 13:24
Koffiehagedis, heb je, toen je deze studie overwoog, ook bij andere scholen gekeken?

Oh, deze vraag vergeten, sorry. Ja, Amsterdam en Nijmegen. Maar ik twijfelde nog tussen deeltijd en voltijd, die eerste variant kon enkel in Den Haag, dus het was sowieso meer voor de vorm. En in Amsterdam vond ik de sfeer niet leuk en het zo duidelijk vastzitten in een beperkte studierichting niet. Nijmegen was destijds (en is dat nog steeds naar ik begrijp, zeker sinds hun nieuwe curriculum) een puinzooi en dat was duidelijk te merken.
Sta je open voor alternatieve behandelwijze zonder wetenschappelijk bewijs? Als het antwoord nee is, zou ik niet gaan voor de optie 'orthomoleculair therapeut'.
Koffiehagedis, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik had er nog nooit van gehoord, maar leefstijlgeneeskunde klinkt precies zoals ik mijn interesse zou omschrijven, daar ga ik eens dieper in duiken.

Trouwens inderdaad heel bijzonder dat je enkel bij in Den Haag gewoon meteen diëtist bent na afstuderen, daar moet ik dus goed op letten.

Ik ben in Den Haag naar de open dag geweest, en wat me opviel is dat er wordt lesgegeven in modules die je dan meteen in de praktijk brengt bij een opdrachtgever. Ik kreeg de indruk dat je eigenlijk jaar 2,3 en 4 het gehele jaar 'stage loopt'. Klopt dat? En zo ja, voelt dat niet een beetje zuur in de zin van drie jaar leuke en interessante producten ontwikkelen zonder een fatsoenlijk salaris? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het gaat mij trouwens om de deeltijd opleiding, ik werk ook nog.
CyraElina, ik ga eens kijken naar de studie Voeding en Gezondheid, bedankt voor je tip.
chocolol schreef:
25-07-2019 15:32
Sta je open voor alternatieve behandelwijze zonder wetenschappelijk bewijs? Als het antwoord nee is, zou ik niet gaan voor de optie 'orthomoleculair therapeut'.
Ja, daar sta ik in principe wel voor open, maar niet zonder gedegen kennis van die betreffende wetenschap. Jouw opmerking bevestigt wel mijn onderbuikgevoel dat ik voor deze opleiding wel eerst de wetenschappelijke kennis moet opdoen voordat ik het alternatieve pad toevoeg aan die kennis. (Als ik daar nog behoefte aan heb na het volgen van een opleiding die wel gebaseerd is op wetenschappelijke kennis.)
ans80 schreef:
25-07-2019 15:38
Ik ben in Den Haag naar de open dag geweest, en wat me opviel is dat er wordt lesgegeven in modules die je dan meteen in de praktijk brengt bij een opdrachtgever. Ik kreeg de indruk dat je eigenlijk jaar 2,3 en 4 het gehele jaar 'stage loopt'. Klopt dat? En zo ja, voelt dat niet een beetje zuur in de zin van drie jaar leuke en interessante producten ontwikkelen zonder een fatsoenlijk salaris? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het gaat mij trouwens om de deeltijd opleiding, ik werk ook nog.
Het nieuwe curriculum (waar ik aan heb meegeschreven trouwens nog destijds, dus weet er wel aardig wat van) is inderdaad een stuk meer praktijkgericht dan het voorheen was. Die trend volgen alle hogescholen inmiddels, dus daarin zul je weinig verschil vinden. Bij 'mijn' curriculum ontbrak die praktijkgerichtheid nog heel erg, waardoor studenten op hun stageplek in jaar 4 soms compleet onderuit gingen. Dus ik vind het vooral voordelig dat je naast de theorie nu ook meer praktijkgericht aan de slag gaat en daarbij meteen de kans hebt je netwerk uit te breiden. (dat laatste is in ons vakgebied echt belangrijk) Zoals jij het omschrijft vind je veel stages in een opleiding bijna een soort van laag betaalde uitbuiting? Ik kijk daar in ieder geval heel anders naar. Je hebt het echt wel nodig om je te ontwikkelen en het vakgebied in brede zin helemaal te leren kennen. En ik heb het nooit ervaren als dat die praktijkopdrachten vooral het werkveld goed uitkomen of zo. Je ontwikkelt ook niet in iedere stage producten, er zitten natuurlijk ook gewoon paramedische behandelstages tussen als je dat wilt.
ans80 schreef:
25-07-2019 16:23
Ja, daar sta ik in principe wel voor open, maar niet zonder gedegen kennis van die betreffende wetenschap. Jouw opmerking bevestigt wel mijn onderbuikgevoel dat ik voor deze opleiding wel eerst de wetenschappelijke kennis moet opdoen voordat ik het alternatieve pad toevoeg aan die kennis. (Als ik daar nog behoefte aan heb na het volgen van een opleiding die wel gebaseerd is op wetenschappelijke kennis.)
Ja, absoluut.

Ik zou gezien je interesses trouwens absoluut eens in Wageningen kijken. Zoals ik je nu lees vind je het hoe en waarom en de diepere kennis vooral interessant. Dan zit je op de uni echt beter dan op een praktijkgerichte opleiding. (al heb ik hem wel mogen combineren met universitaire modules trouwens, dus dat is ook nog een optie)
Volgens mij is maar ontzettend weinig op het gebied van voeding echt bewezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
25-07-2019 17:24
Volgens mij is maar ontzettend weinig op het gebied van voeding echt bewezen.
Er is echt ontzettend veel op het gebied van voeding bewezen. Alleen is dat niet wat 'verkoopt'. Van het gemiddelde geleuter in de media is ongeveer niks bewezen inderdaad, de wetenschap houdt zich doorgaans met serieuzer werk bezig.
Een vriendin van mij heeft eerst mbo Levensmiddelentechnologie gedaan en daarna hbo V&D.
Werkt nu als een soort productontwerper in een koekjesfabriek. Koeken samenstellen enzo.
ans80 schreef:
25-07-2019 16:23
Dit gaat hem niet worden. Als je bekend bent met het vergaren van wetenschappelijke kennis, dan erken je ook de minwaarde van niet wetenschappelijk onderbouwde onzin en zou je dit niet op je cv, linkedin, professie curriculum willen hebben.
Of je moet na het opdoen van gegronde kennis en inzichten met je natte vinger omhoog gokjes willen adviseren en je daar goed bij kunnen blijven voelen.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Redhat schreef:
26-07-2019 02:26
Dit gaat hem niet worden. Als je bekend bent met het vergaren van wetenschappelijke kennis, dan erken je ook de minwaarde van niet wetenschappelijk onderbouwde onzin en zou je dit niet op je cv, linkedin, professie curriculum willen hebben. .
Dat hoeft denk ik niet per se zo te zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook antroposofische huisartsen, die naast de reguliere geneeskundeopleiding zich ook in de antroposofisch geneeswijze hebben verdiept.

Ik denk dat TO er inderdaad goed aandoet om eerst een wetenschappelijkgeoriënteerde studie te doen en dan te kijken hoe ze tegenover alternatieve geneeswijze staat.
CyraElina schreef:
26-07-2019 15:27
Dat hoeft denk ik niet per se zo te zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook antroposofische huisartsen, die naast de reguliere geneeskundeopleiding zich ook in de antroposofisch geneeswijze hebben verdiept.

En die zijn dus van het wetenschappelijke padje afgeraakt en kwakzalvers geworden.
Kwakzalverij heeft zijn plaats.

De 'westerse' gezondheidszorg is heel technisch en droog. Als het niet bewezen meer effectief is dan een placebo, dan mag de arts het niet voorschrijven. Het gevolg is dat je nogal snel krijgt dat een arts zegt (in die paar minuten die hij heeft): 'sorry, we kunnen niks voor u doen'. De patient voelt zich niet serieus genomen en gaat nog zieker weg dan hij binnenkwam.

Een homeopaat doet het omgekeerde: uitgebreid de tijd nemen, luisteren, en dan met een prachtig antwoord komen: Ik kan u helpen. Neemt u 3 keer per dag dit pilletje, en het komt goed! De patient is al half genezen als hij de deur uitloopt.

Placebo-effect is echt heel sterk. Iemand die gelooft dat hij beter wordt wordt ook echt sneller beter. En iemand die perspectief krijgt aangeboden gaat alleen daardoor al beter presteren dan iemand die te horen krijgt dat er geen oplossing is en het 'vanzelf over moet gaan' of 'tussen de oren zit' of wat voor deprimerende boodschap ook maar. (In een paar minuten blijft er vaak ook niet veel ruimte voor nuance over)

Alle vormen van alternatieve geneeskunde komen daarop neer. Een huisarts die werkelijk gelooft dat dat pilletje met alleen melksuiker of kalk iets doet, die is knettergek. Maar een huisarts die handig gebruik maakt van de mogelijkheid om patienten te helpen die hij normaal niet mag helpen, die vind ik niet verkeerd bezig.

Maar daar hoef je verder geen opleiding voor te doen. Een paar weken stage bij een eerlijke alternatieveling die ook medisch geschoold is is genoeg. En die medische scholing heb je wel nodig, want een beetje wat aanklooien in die gevallen waarin wel echt iets nodig is is levensgevaarlijk.

(Dit verhaal laat zich denk ik vrij eenvoudig vertalen van artsen naar voedingsdeskundigen en dietisten)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven