Bijten
donderdag 1 augustus 2019 om 08:56
Hallo,
Mijn dochter is momenteel 13,5 maand oud. Ik had de mogelijkheid om thuis te blijven tot zij 9 maanden oud was, daarna twee dagen in de week gaan werken terwijl zij naar een opvang ging.
De eerste maand leek ze vooral boos op mij, ik mocht haar nauwelijks vasthouden. Na die maand werd ze juist weer aanhankelijker naar mij toe, blij als ik thuis was denk ik?
Maar sinds die tijd bijt ze ook, niet iedereen echt alleen mij. Vaak lijkt het in enthousiasme te gebeuren als ik bijvoorbeeld bij haar op de grond zit en ze klimt naar me toe, door bijvoorbeeld haar tanden in mijn arm of schouder te zetten.
Ik heb vooral geprobeerd haar te negeren als ze dat deed; van mij weg zetten en zelf even wat doen i.p.v. haar aandacht te geven. Maar dit lijkt totaal niet te werken. Ze kruipt achter me aan en bijt nogmaals in mijn been oid.
Heeft iemand tips voor mij om hiermee om te gaan/dit af te leren? Ik hoor vooral dat ik terug moet bijten, maar aangezien zij alles na doet weet ik niet of dit wel zo slim is (en of ik het überhaupt zo wil doen)?
Mijn dochter is momenteel 13,5 maand oud. Ik had de mogelijkheid om thuis te blijven tot zij 9 maanden oud was, daarna twee dagen in de week gaan werken terwijl zij naar een opvang ging.
De eerste maand leek ze vooral boos op mij, ik mocht haar nauwelijks vasthouden. Na die maand werd ze juist weer aanhankelijker naar mij toe, blij als ik thuis was denk ik?
Maar sinds die tijd bijt ze ook, niet iedereen echt alleen mij. Vaak lijkt het in enthousiasme te gebeuren als ik bijvoorbeeld bij haar op de grond zit en ze klimt naar me toe, door bijvoorbeeld haar tanden in mijn arm of schouder te zetten.
Ik heb vooral geprobeerd haar te negeren als ze dat deed; van mij weg zetten en zelf even wat doen i.p.v. haar aandacht te geven. Maar dit lijkt totaal niet te werken. Ze kruipt achter me aan en bijt nogmaals in mijn been oid.
Heeft iemand tips voor mij om hiermee om te gaan/dit af te leren? Ik hoor vooral dat ik terug moet bijten, maar aangezien zij alles na doet weet ik niet of dit wel zo slim is (en of ik het überhaupt zo wil doen)?
donderdag 1 augustus 2019 om 09:06
donderdag 1 augustus 2019 om 09:08
Dit zou ik ook doen. Op die leeftijd probeerde mijn zoon iedereen een mep in het gezicht te verkopen. Ik geloof dat hij het geluid leuk vond (pets). Steeds een trommeltje gegeven.Morgenstond_ schreef: ↑01-08-2019 08:57Ik zou zeker niet terug gaan bijten, maar blijven zeggen dat ze niet mag bijten in jou, maar wel op een bijtring. En dan geef je haar die bijtring. Herhalen, herhalen, herhalen. Het zou een impuls kunnen zijn die ze moeilijk kan beheersen.
donderdag 1 augustus 2019 om 09:23
donderdag 1 augustus 2019 om 09:24
Bedankt voor de reacties!
Als ze bijt zeg ik inderdaad ‘niet bijten!’ En dan schenk ik het verder geen aandacht meer.
Terug bijten wil ik ook echt niet doen, voelt heel raar om tegen haar te zeggen dat het niet mag en het vervolgens zelf te doen. Ouders en schoonouders zeggen dat dat dé manier is, maar ik die het gewoon niet.
Kusjes geven doet ze ook al, en is duidelijk anders dan het bijten dus dat is het ook niet.
Als ze bijt zeg ik inderdaad ‘niet bijten!’ En dan schenk ik het verder geen aandacht meer.
Terug bijten wil ik ook echt niet doen, voelt heel raar om tegen haar te zeggen dat het niet mag en het vervolgens zelf te doen. Ouders en schoonouders zeggen dat dat dé manier is, maar ik die het gewoon niet.
Kusjes geven doet ze ook al, en is duidelijk anders dan het bijten dus dat is het ook niet.
donderdag 1 augustus 2019 om 09:26
Compleet negeren is het ook niet, ik zeg eerst ‘niet bijten’ tegen haar zodat ze hopelijk uiteindelijk snapt dat het niet oke is.Lucifer2018 schreef: ↑01-08-2019 09:22Ik snap dat negeren van het bijten niet. Waarom?
Natuurlijk ga je niet terug bijten maar duidelijk laten merken dat bijten niet oke is is toch logisch?
donderdag 1 augustus 2019 om 09:28
Soms zit er inderdaad een au voor, dit probeer ik mezelf ook echt af te leren. Maar soms lastig want ze heeft echt scherpe tandenDropdrop schreef: ↑01-08-2019 09:23Vervelende fase, je reactie lijkt mij prima, maar zit er misschien nog iets voor? Een schrikreactie? Au ofzo?
Sommige kindjes vinden de reactie interessant. Ze snappen niet dat het jou pijn doet, maar proberen wel keer op keer of ze die reactie weer kunnen uitlokken.
donderdag 1 augustus 2019 om 09:33
Het woordje 'niet' heeft geen betekenis voor kleine kinderen. Ze horen het woord niet. Je dochter hoort dus alleen 'bijten!' Nou dat was ze net aan het doen, dus klopt helemaal.Christina89 schreef: ↑01-08-2019 09:24Bedankt voor de reacties!
Als ze bijt zeg ik inderdaad ‘niet bijten!’ En dan schenk ik het verder geen aandacht meer.
Je kunt beter jezelf aanleren haar te vertellen wat ze wél moet doen.
Bijvoorbeeld: 'alleen kusjes geven'
Of als ze iets wil gooien:
'Rustig neerleggen'
Of de kat aan zn staart trekken:
'Kat lief aaien'
Bloemen of blaadjes van de plant trekken:
'Alleen ruiken aan de bloemen of blazen tegen de blaadjes'
Het woordje 'niet' zoveel mogelijk vermijden.
dropdrop wijzigde dit bericht op 01-08-2019 09:35
3.28% gewijzigd
donderdag 1 augustus 2019 om 09:33
Dit stukje vind ik opvallender namelijk;
De eerste maand leek ze vooral boos op mij, ik mocht haar nauwelijks vasthouden. Na die maand werd ze juist weer aanhankelijker naar mij toe, blij als ik thuis was denk ik?
donderdag 1 augustus 2019 om 09:36
Misschien kan je haar proberen te corrigeren met aaien. Elke keer als ze bijt zeg je nee aaien en maak dan de beweging met haar handje. Onze dochter van bijna net zo oud heeft ook van die uitspattingen maar dan meer met krabben en brillen van hoofden trekken
. Ze doet het nog steeds maar als we nu zeggen nee, aaien dan weet ze al wel hoe ze dat moet doen
. Het is een fase maar soms inderdaad wel lastig.
donderdag 1 augustus 2019 om 09:40
Dit heb ik ook gelezen. Die van mij begrijpt het ook nog niet wanneer ik boos kijk of reageer. Ze ziet het gewoon als een reactie op. Net zoiets als je drukt op een knopje en er komt geluid uit .Dropdrop schreef: ↑01-08-2019 09:23Vervelende fase, je reactie lijkt mij prima, maar zit er misschien nog iets voor? Een schrikreactie? Au ofzo?
Sommige kindjes vinden de reactie interessant. Ze snappen niet dat het jou pijn doet, maar proberen wel keer op keer of ze die reactie weer kunnen uitlokken.
donderdag 1 augustus 2019 om 09:51
Het kan ook een gekke uiting van blijdschap zijn. Beetje toe-eigenen zeg maar.
Zou proberen het om te buigen naar een positief gebaar, zoals wordt getipt hiervoor. Elke beet 'corrigeren' met het voordoen van aaien of een kus. En niet te afstandelijk te reageren, want misschien zitten jullie juist in een negatieve cirkel. Zij zoekt nabijheid door bijten, krijgt negeren of straf. Dus zoekt ze het de volgende keer weer.
Negatieve aandacht positief maken, heeft dan misschien effect?
Edit: en haar af en toe voor zijn? De situatie inschatten waarin ze normaal zou bijten en dan juist haar even lekker naar je toe halen, knuffelen en verder spelen, zodat ze misschien de prikkel tot bijten minder heftig voelt?
Zou proberen het om te buigen naar een positief gebaar, zoals wordt getipt hiervoor. Elke beet 'corrigeren' met het voordoen van aaien of een kus. En niet te afstandelijk te reageren, want misschien zitten jullie juist in een negatieve cirkel. Zij zoekt nabijheid door bijten, krijgt negeren of straf. Dus zoekt ze het de volgende keer weer.
Negatieve aandacht positief maken, heeft dan misschien effect?
Edit: en haar af en toe voor zijn? De situatie inschatten waarin ze normaal zou bijten en dan juist haar even lekker naar je toe halen, knuffelen en verder spelen, zodat ze misschien de prikkel tot bijten minder heftig voelt?
merl0t wijzigde dit bericht op 01-08-2019 09:54
19.06% gewijzigd
Hips, hopsakee en pierlala.
donderdag 1 augustus 2019 om 09:53
Ik zou er wel heel voorzichtig mee zijn en het als signalen zien dat ze het misschien niet prettig ervaart. Het is iets wat wel vaker gebeurd met jonge kindjes en het kdv. Uit onderzoeken blijkt wel dat kindjes hoge stress waarde (cortisol) aanmaken op het kdv.Lucifer2018 schreef: ↑01-08-2019 09:50En dan heb je een hechtingsprobleem en is een gastouder beter?
Overdrijven is ook een vak.
donderdag 1 augustus 2019 om 09:54
Het begon bij mijn zoon ook rond die leeftijd, ook slaan, klauwen en knijpen. Als ik heftig reageer, gaat hij het doen om reactie uit te lokken. Ik zeg dus rustig dat hij het niet mag doen. Hij doet het met fasen nog steeds en is nu 3. Dus heel veel herhalen.
Uit enthousiasme merkte ik vaak dat we dan wat ruw aan het stoeien waren en dan gaat hij zo in zijn spel op dat hij gaat bijten of slaan. Dat was ook rond die leeftijd. Ik keek toen goed dat we niet te lang doorgingen met stoeien. Ook een tijdje niet gestoeid, omdat het snel eindigde in slaan en bijten.
Bij boosheid kon ik er niet zo veel aan doen, maar vanaf 2,5 ben ik hem gaan leren hoe hij anders met boosheid kan omgaan. Het moet dan echt fysiek uit zijn lijf, dus ik hem leren stampvoeten en schreeuwen als hij boos is en zijn emotie dan benoemen.
Ik denk niet dat het met het kdv te maken heeft, maar met de leeftijd. Zoon doet het ook alleen bij mij. Ik ben wat strenger dan man en meer aanwezig bij zoon. Man blijft rustiger en heeft meer geduld. Staat tegenover dat hij slechter naar man luistert dan naar mij. Het zou best kunnen dat hij het ook oo het kdv doet, daar heb ik nooit iets over gehoord. Hij is daar wel een aantal keer gebeten, dus hij krijgt daar ook wel het voorbeeld en weet dan ook te vertellen dat het niet mag. Hij ging ook ineens schoppen, toen dacht ik: dat hij heeft van een kind van de opvang, ik zou niet weten waar hij dat anders vandaan heeft.
Ow ja, ik heb ook wel eens een mep op zijn hand gegeven bij slaan. Helpt niks.
Uit enthousiasme merkte ik vaak dat we dan wat ruw aan het stoeien waren en dan gaat hij zo in zijn spel op dat hij gaat bijten of slaan. Dat was ook rond die leeftijd. Ik keek toen goed dat we niet te lang doorgingen met stoeien. Ook een tijdje niet gestoeid, omdat het snel eindigde in slaan en bijten.
Bij boosheid kon ik er niet zo veel aan doen, maar vanaf 2,5 ben ik hem gaan leren hoe hij anders met boosheid kan omgaan. Het moet dan echt fysiek uit zijn lijf, dus ik hem leren stampvoeten en schreeuwen als hij boos is en zijn emotie dan benoemen.
Ik denk niet dat het met het kdv te maken heeft, maar met de leeftijd. Zoon doet het ook alleen bij mij. Ik ben wat strenger dan man en meer aanwezig bij zoon. Man blijft rustiger en heeft meer geduld. Staat tegenover dat hij slechter naar man luistert dan naar mij. Het zou best kunnen dat hij het ook oo het kdv doet, daar heb ik nooit iets over gehoord. Hij is daar wel een aantal keer gebeten, dus hij krijgt daar ook wel het voorbeeld en weet dan ook te vertellen dat het niet mag. Hij ging ook ineens schoppen, toen dacht ik: dat hij heeft van een kind van de opvang, ik zou niet weten waar hij dat anders vandaan heeft.
Ow ja, ik heb ook wel eens een mep op zijn hand gegeven bij slaan. Helpt niks.