Lenen bij duo en studieschuld
woensdag 24 juli 2019 om 20:17
Hoi allemaal,
Ik begin in september met mijn twee jarige master studie als vervolg op mijn hbo studie. Alleen nu ben ik het een beetje financieel aan het bekijken en krijg het toch een beetje benauwd.
Gedurende mijn hbo studie heb ik een studieschuld opgebouwd van acht duizend euro. Nu heb ik uitgerekend dat wanneer ik mijn kamer wil betalen en ik wil elke week boodschappen kunnen doen moet ik 500 euro per maand lenen. Geld voor studieboeken betaal ik van mijn spaargeld of betalen mijn ouders dus dat scheelt gelukkig al een hele hoop.
Maar als ik elke maand 500 euro moet lenen dat is dus na één jaar al 6000 euro.. Ik wil wel gaan proberen of ik mogelijk ergens werk kan vinden voor op de zaterdagen maar dan alsnog blijft er een groot bedrag over wat ik wel moet lenen.
Is dit wel verstandig? Of moet ik toch maar thuis blijven wonen en elke dag 3 uur enkele reis voor lief nemen? Zijn de gevolgen van elke maand dit bedrag lenen niet te groot? Want als ik er van uit ga dat ik twee jaar lang moet lenen dan kom ik op een totale studieschuld van 20 duizend. Het lijkt mij zo bizar veel geld om terug te moeten betalen.
Wie heeft er toevallig advies? Hoe doen of hebben andere studenten dit gedaan?
Heel erg bedankt alvast voor advies.
Ik begin in september met mijn twee jarige master studie als vervolg op mijn hbo studie. Alleen nu ben ik het een beetje financieel aan het bekijken en krijg het toch een beetje benauwd.
Gedurende mijn hbo studie heb ik een studieschuld opgebouwd van acht duizend euro. Nu heb ik uitgerekend dat wanneer ik mijn kamer wil betalen en ik wil elke week boodschappen kunnen doen moet ik 500 euro per maand lenen. Geld voor studieboeken betaal ik van mijn spaargeld of betalen mijn ouders dus dat scheelt gelukkig al een hele hoop.
Maar als ik elke maand 500 euro moet lenen dat is dus na één jaar al 6000 euro.. Ik wil wel gaan proberen of ik mogelijk ergens werk kan vinden voor op de zaterdagen maar dan alsnog blijft er een groot bedrag over wat ik wel moet lenen.
Is dit wel verstandig? Of moet ik toch maar thuis blijven wonen en elke dag 3 uur enkele reis voor lief nemen? Zijn de gevolgen van elke maand dit bedrag lenen niet te groot? Want als ik er van uit ga dat ik twee jaar lang moet lenen dan kom ik op een totale studieschuld van 20 duizend. Het lijkt mij zo bizar veel geld om terug te moeten betalen.
Wie heeft er toevallig advies? Hoe doen of hebben andere studenten dit gedaan?
Heel erg bedankt alvast voor advies.
donderdag 25 juli 2019 om 09:05
Ik heb zelf meerdere studies gedaan en had 20k schuld. Na ruim een jaar werken heb ik zo'n 40% afgelost, door telkens extra af te lossen als ik het financieel gezien kan (en vakantiegeld en dergelijke). Nog 2 jaar en dan verwacht ik het wel afgelost te hebben. Ik spaar nu wel wat minder dan ik zou willen, maar als ik straks een huisje wil kopen met mijn vriend hoeft in ieder geval de schuld niet in de weg te staan
Verdien iets onder modaal maar vind het nog best wel te doen zo. En het is niet zo dat ik op een houtje hoef te bijten! 
Ga lekker studeren! En ga op kamers, ik zou als ik jou was die reistijd gebruiken om in plaats daarvan te werken. Je redt het heus, zo velen voor jou (incl mezelf) hebben dat ook gedaan.
Ga lekker studeren! En ga op kamers, ik zou als ik jou was die reistijd gebruiken om in plaats daarvan te werken. Je redt het heus, zo velen voor jou (incl mezelf) hebben dat ook gedaan.
donderdag 25 juli 2019 om 14:14
Overigens, ik heb net een huis gekocht met vriend en die studieschuld (8000,- nog maar wel) was geen enkel probleem. Ik heb ook wel meer spaargeld dan schuld, kan het in een keer aflossen, maar tegen 0% rente heb ik geen grote haast. Het heeft natuurlijk wel invloed op je maximale hypotheek, je kan 1,5x het bedrag van je studieschuld minder lenen ofzo, maar goed wij vonden het toch al niet wijs om met de hypotheek op het maximale te zitten.
donderdag 25 juli 2019 om 14:32
Twee tips:jufank schreef: ↑25-07-2019 09:05Ik heb zelf meerdere studies gedaan en had 20k schuld. Na ruim een jaar werken heb ik zo'n 40% afgelost, door telkens extra af te lossen als ik het financieel gezien kan (en vakantiegeld en dergelijke). Nog 2 jaar en dan verwacht ik het wel afgelost te hebben. Ik spaar nu wel wat minder dan ik zou willen, maar als ik straks een huisje wil kopen met mijn vriend hoeft in ieder geval de schuld niet in de weg te staanVerdien iets onder modaal maar vind het nog best wel te doen zo. En het is niet zo dat ik op een houtje hoef te bijten!
- ten eerste, kijk of je je inkomen kan middelen (https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html). Waarschijnlijk over 2 of 3 jaar het interessants, maar kan je zo nog een keer een paar 100 euro opleveren.
- ten tweede, bedenk nog eens goed of het de moeite waard is om extra af te lossen. Je betaald waarschijnlijk 0,0% rente (of 0,1 en nooit meer dan 0,12). Dat is echt heel weinig. Als je een spaarrekening opent bij KNAB krijg je 0,2% rente (vanspaarbankveranderen.nl). Dan maak je dus winst (heel weinig winst, maar het kost in elk geval niets). En het bijkomende voordeel is dat je het geld straks vrij hebt als je een huis wil kopen. Als jullie met z'n 2-en een huis gaan kopen ga je vast niet aan je maximale hypotheek zitten dat betekent dat die studieschuld geen probleem hoeft te zijn voor het verkrijgen van een hypotheek. Nu heb je bij het verhuizen best wel wat kosten (dubbele woonlasten, verbouwingskosten, makelaar, financieel adviseur, overdrachtsbelasting) en daar heb je geld voor nodig (geld wat je nu dus mooi kunt sparen. Mocht je nu wel al meer dan genoeg spaargeld hebben dan is het heel aantrekkelijk om dat extra af te lossen op je hypotheek.
Stel je sluit een hypotheek af voor 10 jaar bij de hypotheek voor een bedrag van 300.000 euro (gemiddeld aankoopbedrag voor een woning tegenwoordig. Als je 100% van dat bedrag moet lenen betaal je 2.03% rente als je de rente 10 jaar vast zet (ik ga uit van een ING hypotheek, kan vast goedkoper, maar het geeft in elk geval een indicatie). Als je 95% van dat bedrag moet lenen betaal je echter maar 1.91% rente. Bij 2.03% rente betekent dat dat je 400.811 euro betaald over de looptijd van je hypotheek. Bij 1.91% rente betekent dat dat je 374.629 euro betaald over de looptijd van je hypotheek. Dus als je eenmalig 15.000 euro inlegt betekent het dat je 26182 euro minder betaald over de looptijd van de hypotheek (waarvan 15.000 euro de eenmalige aflossing is maar dus 11.182 euro aan minder rente. Zo voordelig is het dus om die studieschuld (met extreem gunstige voorwaarden zoals pauzeren van je studieschuld en draagkrachtberekeningen) even niet extra af te lossen maar het aan te houden tot je weet hoe je plannen en financieel gezien verder uit zien.
vrijdag 2 augustus 2019 om 07:03
Dit is echt super, dat je dit helemaal voor me hebt uitgetypt! Ik ga dit zeker ter harte nemen, dankjewel!Kaaaaaaaatje schreef: ↑25-07-2019 14:32Twee tips:
- ten eerste, kijk of je je inkomen kan middelen (https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html). Waarschijnlijk over 2 of 3 jaar het interessants, maar kan je zo nog een keer een paar 100 euro opleveren.
- ten tweede, bedenk nog eens goed of het de moeite waard is om extra af te lossen. Je betaald waarschijnlijk 0,0% rente (of 0,1 en nooit meer dan 0,12). Dat is echt heel weinig. Als je een spaarrekening opent bij KNAB krijg je 0,2% rente (vanspaarbankveranderen.nl). Dan maak je dus winst (heel weinig winst, maar het kost in elk geval niets). En het bijkomende voordeel is dat je het geld straks vrij hebt als je een huis wil kopen. Als jullie met z'n 2-en een huis gaan kopen ga je vast niet aan je maximale hypotheek zitten dat betekent dat die studieschuld geen probleem hoeft te zijn voor het verkrijgen van een hypotheek. Nu heb je bij het verhuizen best wel wat kosten (dubbele woonlasten, verbouwingskosten, makelaar, financieel adviseur, overdrachtsbelasting) en daar heb je geld voor nodig (geld wat je nu dus mooi kunt sparen. Mocht je nu wel al meer dan genoeg spaargeld hebben dan is het heel aantrekkelijk om dat extra af te lossen op je hypotheek.
Stel je sluit een hypotheek af voor 10 jaar bij de hypotheek voor een bedrag van 300.000 euro (gemiddeld aankoopbedrag voor een woning tegenwoordig. Als je 100% van dat bedrag moet lenen betaal je 2.03% rente als je de rente 10 jaar vast zet (ik ga uit van een ING hypotheek, kan vast goedkoper, maar het geeft in elk geval een indicatie). Als je 95% van dat bedrag moet lenen betaal je echter maar 1.91% rente. Bij 2.03% rente betekent dat dat je 400.811 euro betaald over de looptijd van je hypotheek. Bij 1.91% rente betekent dat dat je 374.629 euro betaald over de looptijd van je hypotheek. Dus als je eenmalig 15.000 euro inlegt betekent het dat je 26182 euro minder betaald over de looptijd van de hypotheek (waarvan 15.000 euro de eenmalige aflossing is maar dus 11.182 euro aan minder rente. Zo voordelig is het dus om die studieschuld (met extreem gunstige voorwaarden zoals pauzeren van je studieschuld en draagkrachtberekeningen) even niet extra af te lossen maar het aan te houden tot je weet hoe je plannen en financieel gezien verder uit zien.
vrijdag 2 augustus 2019 om 09:22
Werken naast je studie kan prima. Je kan beginnen met zaterdagen en/of zondagen te werken. En dan aankijken hoe zwaar het valt om te studeren, dan kan je daarna bepalen of je meer kan werken. Je kan ook kiezen om nachtwerk te doen dat biedt heel veel mensen uitkomst. Dan werk je 's nachts en heb je vaak tijd om naast je werk een aantal uur aan je studie te zitten omdat die banen vooral om aanwezigheid draaien, denk aan nacht receptie van hotels.
vrijdag 2 augustus 2019 om 09:42
Nou, op mijn opleiding viel zowat 80% uit in het eerste jaar, dus dat kan aan van alles hebben gelegen, maar waarschijnlijk vooral aan de slechte voorlichting van de opleiding aan potentiële studenten.
vrijdag 2 augustus 2019 om 10:05
Ze heeft het over 500 euro moeten lenen. Niet dat het maar 500 euro kost.V1k1ng schreef: ↑25-07-2019 07:26Ik zou gewoon op kamers gaan, die 500 euro lenen en dan eventueel nog extra werken voor een extraatje of om te sparen. Dan kun je na je master eventueel al direct wat aflossen.
Ik vraag me alleen af of die 500 euro wel genoeg is voor kamerhuur + eten. Maar ik heb in een dure stad gestudeerd, dus ik was al ruim 400 kwijt voor mijn kamer.
dinsdag 6 augustus 2019 om 15:06
Voor hbo/uni bestaat er geen basisbeurs meer, alleen nog maar de lening. Daarom ging ik er vanuit dat ze die 500 euro ingeschat had voor alle kosten.Lucifer2018 schreef: ↑02-08-2019 10:05Ze heeft het over 500 euro moeten lenen. Niet dat het maar 500 euro kost.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 06-08-2019 20:12
0.67% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
dinsdag 6 augustus 2019 om 20:10
Gewoon doen!
Ik heb straks een studieschuld van 10.000 en ga daarna nog 4 jaar doorstuderen. Pittige schuld, maar door het doorstuderen ben je waarschijnlijk interessanter op de banenmarkt.
Met je reisuren meegenomen, had ik het zeker gedaan. Je bent druk met je studie en wanneer je een tentamenweek hebt dan denk ik dat alle extra uren die je hebt, nodig zijn voor je schoolwerk.
Ik zou er dan eerder voor kiezen om op kamers te gaan en in je weekenden of een paar avonden te gaan werken.
Zo hoef je wellicht minder te lenen of kan je alvast sparen voor het aflossen.
Ik heb straks een studieschuld van 10.000 en ga daarna nog 4 jaar doorstuderen. Pittige schuld, maar door het doorstuderen ben je waarschijnlijk interessanter op de banenmarkt.
Met je reisuren meegenomen, had ik het zeker gedaan. Je bent druk met je studie en wanneer je een tentamenweek hebt dan denk ik dat alle extra uren die je hebt, nodig zijn voor je schoolwerk.
Ik zou er dan eerder voor kiezen om op kamers te gaan en in je weekenden of een paar avonden te gaan werken.
Zo hoef je wellicht minder te lenen of kan je alvast sparen voor het aflossen.
dinsdag 6 augustus 2019 om 20:31
Eens met veel bovenstaande reacties. Ik ben er zo één met 30.000 bij de Duo in het rood. Uiteindelijk na veel tegenslagen toch mijn master afgerond
en eerlijk is eerlijk.. ik zou het opnieuw exact zo doen. Op kamers wonen bood mij zoveel voordelen t.o.v. reizen. De gehele ervaring had ik niet willen missen en ik los met liefde het maandbedrag af.
Door mijn goede baan kan het ook dus voor mij was het een win-win.
Daarnaast: als je weloverwogen je beslissing neemt is er niks fout. Laat je even weten wat je gaat doen?
Door mijn goede baan kan het ook dus voor mij was het een win-win.
Daarnaast: als je weloverwogen je beslissing neemt is er niks fout. Laat je even weten wat je gaat doen?
dinsdag 6 augustus 2019 om 23:15
Wat zijn je baankansen en hoogte van je salaris als je klaar bent? Lijken me ook heel belangrijke punten voordat je een schuld aangaat.
Zelf had ik ook een hoge studieschuld, bijna 35.000, maar ik heb in 10 jaar bijna alles afgelost, vooral toen ik net werkte, de laatste jaren heb ik daar weinig haast mee door de lage rente. Daarnaast ook genoeg spaargeld opgebouwd, koophuis enzo. Allemaal mogelijk omdat ik mijn opleiding af Had en ik goed verdiende toen ik klaar was. Ik heb wel wat zuinig geleefd, maar eigenlijk heb ik daar weinig last van gehad.
Zelf had ik ook een hoge studieschuld, bijna 35.000, maar ik heb in 10 jaar bijna alles afgelost, vooral toen ik net werkte, de laatste jaren heb ik daar weinig haast mee door de lage rente. Daarnaast ook genoeg spaargeld opgebouwd, koophuis enzo. Allemaal mogelijk omdat ik mijn opleiding af Had en ik goed verdiende toen ik klaar was. Ik heb wel wat zuinig geleefd, maar eigenlijk heb ik daar weinig last van gehad.