Lenen bij duo en studieschuld
woensdag 24 juli 2019 om 20:17
Hoi allemaal,
Ik begin in september met mijn twee jarige master studie als vervolg op mijn hbo studie. Alleen nu ben ik het een beetje financieel aan het bekijken en krijg het toch een beetje benauwd.
Gedurende mijn hbo studie heb ik een studieschuld opgebouwd van acht duizend euro. Nu heb ik uitgerekend dat wanneer ik mijn kamer wil betalen en ik wil elke week boodschappen kunnen doen moet ik 500 euro per maand lenen. Geld voor studieboeken betaal ik van mijn spaargeld of betalen mijn ouders dus dat scheelt gelukkig al een hele hoop.
Maar als ik elke maand 500 euro moet lenen dat is dus na één jaar al 6000 euro.. Ik wil wel gaan proberen of ik mogelijk ergens werk kan vinden voor op de zaterdagen maar dan alsnog blijft er een groot bedrag over wat ik wel moet lenen.
Is dit wel verstandig? Of moet ik toch maar thuis blijven wonen en elke dag 3 uur enkele reis voor lief nemen? Zijn de gevolgen van elke maand dit bedrag lenen niet te groot? Want als ik er van uit ga dat ik twee jaar lang moet lenen dan kom ik op een totale studieschuld van 20 duizend. Het lijkt mij zo bizar veel geld om terug te moeten betalen.
Wie heeft er toevallig advies? Hoe doen of hebben andere studenten dit gedaan?
Heel erg bedankt alvast voor advies.
Ik begin in september met mijn twee jarige master studie als vervolg op mijn hbo studie. Alleen nu ben ik het een beetje financieel aan het bekijken en krijg het toch een beetje benauwd.
Gedurende mijn hbo studie heb ik een studieschuld opgebouwd van acht duizend euro. Nu heb ik uitgerekend dat wanneer ik mijn kamer wil betalen en ik wil elke week boodschappen kunnen doen moet ik 500 euro per maand lenen. Geld voor studieboeken betaal ik van mijn spaargeld of betalen mijn ouders dus dat scheelt gelukkig al een hele hoop.
Maar als ik elke maand 500 euro moet lenen dat is dus na één jaar al 6000 euro.. Ik wil wel gaan proberen of ik mogelijk ergens werk kan vinden voor op de zaterdagen maar dan alsnog blijft er een groot bedrag over wat ik wel moet lenen.
Is dit wel verstandig? Of moet ik toch maar thuis blijven wonen en elke dag 3 uur enkele reis voor lief nemen? Zijn de gevolgen van elke maand dit bedrag lenen niet te groot? Want als ik er van uit ga dat ik twee jaar lang moet lenen dan kom ik op een totale studieschuld van 20 duizend. Het lijkt mij zo bizar veel geld om terug te moeten betalen.
Wie heeft er toevallig advies? Hoe doen of hebben andere studenten dit gedaan?
Heel erg bedankt alvast voor advies.
woensdag 24 juli 2019 om 20:22
woensdag 24 juli 2019 om 20:22
woensdag 24 juli 2019 om 20:25
mijn studieschuld was nog wel een stukje hoger dan jouw berekende eindschuld. ik betaal nu maandelijks af, en dat wordt aangepast aan mijn inkomen. tot nu toe is mijn afbetaling zo tussen de 100 en 150 euro per maand geweest, afhankelijk van mijn inkomen dus. een bedrag dat ik makkelijk kan missen en omdat ik weet dat ik het destijds goed besteed heb (aan mijn studie ipv lenen voor skivakanties zoals mijn mede-studenten deden) betaal ik het met plezier.
bij elkaar opgeteld is het een enorm bedrag, maar de maandelijkse afbetalingen zijn prima te overzien. lang verhaal kort, gewoon doen.
bij elkaar opgeteld is het een enorm bedrag, maar de maandelijkse afbetalingen zijn prima te overzien. lang verhaal kort, gewoon doen.
woensdag 24 juli 2019 om 20:26
Als je in deeltijd gaat studeren heb je toch ook geen recht meer op studenten ov? Dan is huur betalen misschien niet veel duurder dan een maandtrajectabonnement voor het OV. Als je geen recht hebt op studiefinanciering/OV-kaart kun je onder sommige voorwaarden de studiekosten nog aftrekken van je inkomen en krijg je wat terug van de belasting.
Kun je twee avonden in de week gaan werken en een of twee dagen in het weekend? In de (zomer)vakantie kun je ook meer werken. Als je iets zoekt wat aansluit op je bachelor verdien je als het goed is wel wat meer dan het minimumloon.
Kun je twee avonden in de week gaan werken en een of twee dagen in het weekend? In de (zomer)vakantie kun je ook meer werken. Als je iets zoekt wat aansluit op je bachelor verdien je als het goed is wel wat meer dan het minimumloon.
woensdag 24 juli 2019 om 20:30
woensdag 24 juli 2019 om 20:35
COtweepuntnul schreef: ↑24-07-2019 20:33Nee daar kan ik me wat bij voorstellen.
Ik stel me zo voor dat je in Groningen woont en in Vlissingen werkt of zo... maar volgens mij is dat nog verder![]()
Dat is vijf uur met OV, herinner ik me van een medestudent die dat destijds deed
woensdag 24 juli 2019 om 21:06
Maar dat negatieve studieadvies kan ook zijn gekomen door de veruit slechte studieomstandigheden. Want je kan niet altijd goed studeren in de trein en je kan zelfs niet altijd zitten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 24 juli 2019 om 21:11
Mijn studieschuld was veel hoger dan waar jij mee eindigt (alleenstaande ouder, hogere lening). Het is een investering in je toekomst. Niet ideaal nee. Maar wellicht kan je met een bijbaan op termijn wel wat minder lenen en heb je een stage waarbij je betaald krijgt. Als je de eerste jaren na je studie nog een paar jaar zuinig leeft kan je al flink aflossen. Ik ken veel mensen die nog een paar jaar op een kamer blijven wonen om zo goed af te kunnen lossen.
Stel: je blijft nog twee jaar op een kamer wonen maar je hebt een baan waar je zo’n €2000,- netto mee verdient dan ben je al snel weer van een groot deel van je schuld af.
Lang reizen gaat je echt opbreken.
Stel: je blijft nog twee jaar op een kamer wonen maar je hebt een baan waar je zo’n €2000,- netto mee verdient dan ben je al snel weer van een groot deel van je schuld af.
Lang reizen gaat je echt opbreken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 24 juli 2019 om 22:08
Ik wil er niet bagetalliserend over doen, want minder lenen is beter, maar een studieschuld van ca 20.000,- is best prima af te betalen met de voorwaarden van DUO. Ik heb nu in 8 jaar van 21000 naar 8000 afgelost, in het begin zelfs tegen 4,8 procent rente, met een laag salaris in de culturele sector. Wel goed dat je het zo serieus neemt, want ik heb meer geleend dan echt nodig was, bleek toen ik het laatste jaar mijn lening op 0 zette en gewoon voldoende ging werken voor mijn geld. Ik zou uit persoonlijke overwegingen sowieso op jezelf gaan wonen, je mist echt wel een stuk ontwikkeling als je van moeders schoot straks zo in het huwelijksbootje stapt.
donderdag 25 juli 2019 om 07:26
Ik zou gewoon op kamers gaan, die 500 euro lenen en dan eventueel nog extra werken voor een extraatje of om te sparen. Dan kun je na je master eventueel al direct wat aflossen.
Ik vraag me alleen af of die 500 euro wel genoeg is voor kamerhuur + eten. Maar ik heb in een dure stad gestudeerd, dus ik was al ruim 400 kwijt voor mijn kamer.
Ik vraag me alleen af of die 500 euro wel genoeg is voor kamerhuur + eten. Maar ik heb in een dure stad gestudeerd, dus ik was al ruim 400 kwijt voor mijn kamer.
Valhalla! Where the brave may live Forever!