Werk & Studie alle pijlers

Lenen bij duo en studieschuld

24-07-2019 20:17 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik begin in september met mijn twee jarige master studie als vervolg op mijn hbo studie. Alleen nu ben ik het een beetje financieel aan het bekijken en krijg het toch een beetje benauwd.

Gedurende mijn hbo studie heb ik een studieschuld opgebouwd van acht duizend euro. Nu heb ik uitgerekend dat wanneer ik mijn kamer wil betalen en ik wil elke week boodschappen kunnen doen moet ik 500 euro per maand lenen. Geld voor studieboeken betaal ik van mijn spaargeld of betalen mijn ouders dus dat scheelt gelukkig al een hele hoop.
Maar als ik elke maand 500 euro moet lenen dat is dus na één jaar al 6000 euro.. Ik wil wel gaan proberen of ik mogelijk ergens werk kan vinden voor op de zaterdagen maar dan alsnog blijft er een groot bedrag over wat ik wel moet lenen.

Is dit wel verstandig? Of moet ik toch maar thuis blijven wonen en elke dag 3 uur enkele reis voor lief nemen? Zijn de gevolgen van elke maand dit bedrag lenen niet te groot? Want als ik er van uit ga dat ik twee jaar lang moet lenen dan kom ik op een totale studieschuld van 20 duizend. Het lijkt mij zo bizar veel geld om terug te moeten betalen.

Wie heeft er toevallig advies? Hoe doen of hebben andere studenten dit gedaan?
Heel erg bedankt alvast voor advies. :)
Drie uur enkele reis is bizar. Gewoon doen.

Ik heb mijn 16.000 euro studieschuld op mijn 26e afbetaald. Het is veel geld, maar het is wel te doen hoor. Heb wel veel extra afgelost (en altijd vanaf mn 18e op mezelf gewoond).
Een schuld bij duo is qua voorwaarden best prima. Dat weet je als het goed is ook want je hebt er al eentje. Dus maak je niet te veel zorgen. Hoewel het wel verstandig is om erover na te denken.

Ik ken overigens mensen met het dubbele aan schuld en die zijn ook goed terecht gekomen.
Ik heb een studieschuld van 15 duizend en ik vond het ook mega veel dus heb rond gevraagd... Blijkbaar hebben een heleboel mensen ook 30 of 40 duizend euro schuld. Met een master diploma heb je dat er later ook weer dubbel en dwars uit, komt goed!
Ik werk op drie uur enkele reis. Dat is best even te doen, maar geen jaren en niet iedere dag. Ik zou een baan zoeken, voor de avonden en het weekend, en daar gaan wonen.
En inderdaad een bijbaantje zoeken als dat mogelijk is met de studie. Mogelijk kun je ook nog deze vakantie werk vinden en zo alvast een buffertje aanleggen.
Die reistijd gaat je op termijn opbreken. Dus wel dichterbij je studie gaan wonen.
Hoeveel uur per week zal je studie in beslag nemen?

Ik werkte zelf, naast een hbo, tussen de 10-20 uur per week en in de vakanties liefst zoveel mogelijk (50-60 uur ofzo)
Overigens had ik ook zoveel studieschuld en toch goed terecht gekomen, met een baan op drie uur reizen 🙈 Ik zou een bijbaan zoeken.
mijn studieschuld was nog wel een stukje hoger dan jouw berekende eindschuld. ik betaal nu maandelijks af, en dat wordt aangepast aan mijn inkomen. tot nu toe is mijn afbetaling zo tussen de 100 en 150 euro per maand geweest, afhankelijk van mijn inkomen dus. een bedrag dat ik makkelijk kan missen en omdat ik weet dat ik het destijds goed besteed heb (aan mijn studie ipv lenen voor skivakanties zoals mijn mede-studenten deden) betaal ik het met plezier.

bij elkaar opgeteld is het een enorm bedrag, maar de maandelijkse afbetalingen zijn prima te overzien. lang verhaal kort, gewoon doen.
Pandax schreef:
24-07-2019 20:23
Ik werk op drie uur enkele reis. Dat is best even te doen, maar geen jaren en niet iedere dag. Ik zou een baan zoeken, voor de avonden en het weekend, en daar gaan wonen.
O_O dat is bizar zeg!
Als je in deeltijd gaat studeren heb je toch ook geen recht meer op studenten ov? Dan is huur betalen misschien niet veel duurder dan een maandtrajectabonnement voor het OV. Als je geen recht hebt op studiefinanciering/OV-kaart kun je onder sommige voorwaarden de studiekosten nog aftrekken van je inkomen en krijg je wat terug van de belasting.

Kun je twee avonden in de week gaan werken en een of twee dagen in het weekend? In de (zomer)vakantie kun je ook meer werken. Als je iets zoekt wat aansluit op je bachelor verdien je als het goed is wel wat meer dan het minimumloon.
COtweepuntnul schreef:
24-07-2019 20:25
O_O dat is bizar zeg!

Ik raad het dan ook niet aan.
Pandax schreef:
24-07-2019 20:30
Ik raad het dan ook niet aan.
Nee daar kan ik me wat bij voorstellen.

Ik stel me zo voor dat je in Groningen woont en in Vlissingen werkt of zo... maar volgens mij is dat nog verder :mrgreen:
COtweepuntnul schreef:
24-07-2019 20:33
Nee daar kan ik me wat bij voorstellen.

Ik stel me zo voor dat je in Groningen woont en in Vlissingen werkt of zo... maar volgens mij is dat nog verder :mrgreen:

Dat is vijf uur met OV, herinner ik me van een medestudent die dat destijds deed ;-D
Ik ervaar mijn studieschuld wel als een last en ik zou willen dat ik het nooit zo had laten oplopen. Werken ernaast dus, want drie uur reizen is gewoon niet te doen.
Ik zou zeker een bijbaan zoeken, scheelt toch een paar honderd euro per maand.
Een klasgenootje ging eerst een paar maanden met de trein. In de trein deed ze het huiswerk, dan was ze thuis meteen klaar. Ze wilde voordat ze ging verhuizen zeker weten dat ze een positief studieadvies kreeg. Dat kreeg ze niet, toen is ze dus gestopt.
kintsugi schreef:
24-07-2019 20:49
Een klasgenootje ging eerst een paar maanden met de trein. In de trein deed ze het huiswerk, dan was ze thuis meteen klaar. Ze wilde voordat ze ging verhuizen zeker weten dat ze een positief studieadvies kreeg. Dat kreeg ze niet, toen is ze dus gestopt.
Maar dat negatieve studieadvies kan ook zijn gekomen door de veruit slechte studieomstandigheden. Want je kan niet altijd goed studeren in de trein en je kan zelfs niet altijd zitten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mijn studieschuld was veel hoger dan waar jij mee eindigt (alleenstaande ouder, hogere lening). Het is een investering in je toekomst. Niet ideaal nee. Maar wellicht kan je met een bijbaan op termijn wel wat minder lenen en heb je een stage waarbij je betaald krijgt. Als je de eerste jaren na je studie nog een paar jaar zuinig leeft kan je al flink aflossen. Ik ken veel mensen die nog een paar jaar op een kamer blijven wonen om zo goed af te kunnen lossen.
Stel: je blijft nog twee jaar op een kamer wonen maar je hebt een baan waar je zo’n €2000,- netto mee verdient dan ben je al snel weer van een groot deel van je schuld af.
Lang reizen gaat je echt opbreken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
3 uur enkele reis is wel erg veel. Onze dochter had 1,5 uur en die vond dat wel te doen. Laptop mee en in de trein werken. En ze had elke week maar 2 dagen school.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik wil er niet bagetalliserend over doen, want minder lenen is beter, maar een studieschuld van ca 20.000,- is best prima af te betalen met de voorwaarden van DUO. Ik heb nu in 8 jaar van 21000 naar 8000 afgelost, in het begin zelfs tegen 4,8 procent rente, met een laag salaris in de culturele sector. Wel goed dat je het zo serieus neemt, want ik heb meer geleend dan echt nodig was, bleek toen ik het laatste jaar mijn lening op 0 zette en gewoon voldoende ging werken voor mijn geld. Ik zou uit persoonlijke overwegingen sowieso op jezelf gaan wonen, je mist echt wel een stuk ontwikkeling als je van moeders schoot straks zo in het huwelijksbootje stapt.
Als je die drie uur per dag gaat werken i.p.v. reizen verdien je die €500 per maand wel terug ;)
En in de vakantie extra werken?
Heeel erg bedankt voor jullie reacties! Geeft me iets meer vertrouwen dat ik het gewoon moet doen! :)

Ik werk gelukkig al bijna heel de zomer en ga straks wel kijken, als het lukt qua zwaarte van de studie, om een baantje er naast te zoeken :)
Ik zou gewoon op kamers gaan, die 500 euro lenen en dan eventueel nog extra werken voor een extraatje of om te sparen. Dan kun je na je master eventueel al direct wat aflossen.

Ik vraag me alleen af of die 500 euro wel genoeg is voor kamerhuur + eten. Maar ik heb in een dure stad gestudeerd, dus ik was al ruim 400 kwijt voor mijn kamer.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven