Werk & Studie alle pijlers

Baankansen psycholoog

02-08-2019 17:24 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik plaats deze vraag op dit forum, omdat ik benieuwd ben naar de ervaringen van afgestuurde psychologen wat betreft de kansen op de arbeidsmarkt (klinische richting). Eerst wat achtergrond informatie:

Ik ben een jongen van 23 die net zijn bachelor of Social Work heeft behaald (Hanze hogeschool Groningen). Ik wil graag doorstuderen tot psycholoog. In Leiden wordt een schakeljaar aangeboden waardoor je via een premaster vervolgens de master klinische psychologie kunt doen. Daar was ik in eerste instantie erg enthousiast over tot dat ik informatie opzocht over de baankansen en arbeidsmarkt van net afgestudeerde psychologen. Volgens het 'internet' (forums, blogs, aflevering van de monitor etc). blijkt dat net afgestudeerde psychologen moeilijk aan het werk komen na het behalen van hun diploma. Het gaat dan vooral om psychologen in de klinische richting, maar daar ligt juist net mijn interesse. Ik ben behoorlijk geschrokken door de matige baankansen. Echter, al deze gegevens zijn van een paar jaar geleden en daarom vroeg ik mij af of de baankansen voor beginnend psychologen zijn toegenomen? Zijn er net afgestudeerde psychologen die hier ervaring mee hebben?

Verder vroeg ik me af of ik nog voordeel heb qua baankansen, omdat ik een man ben (veel psychologen zijn vrouw). Tot slot heb ik nog een vraag. Ik heb dus geen bachelor in de psychologie behaald. Ik heb mijn bachelor of Social Work en ben daarom nu maatschappelijk werker. Via twee jaar studeren in Leiden kan ik dus afstuderen als psycholoog. Het feit dat ik geen bachelor in de psychologie heb gedaan, werkt dat in mijn nadeel?

Belangrijk: ik vraag expliciet naar de ervaring wat betreft werk voor de klinische richting (dus de gezondheidszorg etc.) Ik weet namelijk dat de kansen voor arbeid- en organisatiepsychologen weer anders zijn, maar die richting wil ik niet op.

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik denk dat je je verhaal per ongeluk twee keer hebt geplaatst.

On topic: ben je op een open dag van de opleiding geweest? Daar zou je je vragen heel goed kunnen stellen.

En bovendien: als het jou interessant lijkt, en je hebt de tijd en de mogelijkheid om deze opleiding te doen, zou ik het gewoon doen. Je eigen interesses volgen lijkt me altijd de beste manier om werk te vinden waar je blij van wordt.
Wat eten we vanavond?
Ik denk zeker dat het een voordeel is dat je een man bent als je gaat solliciteren. Maar dat geld ook voor je huidige studierichting.
Ik heb zelf een propedeuse social work en ben daarna orthopedagogiek gaan studeren. Ik weet niet wat je vooropleiding is, maar onderschat het verschil qua opleiding niet. Je zult behoorlijk wat kennis over statistiek, wetenschappelijk onderzoek, testtheorie, etc. moeten inhalen in dat schakeljaar om later niet alsnog uit te vallen. Kun en wil je dat? Veel studenten die vanaf social work komen vallen hierop uit.
@makreel: Ik ben inderdaad naar de openlag geweest, maar dat is juist het probleem bij de universiteiten. Bij de voorlichtingen wordt er altijd gezegd dat de baankansen uitstekend zijn. Dit schijnt in de praktijk nogal tegen te vallen...
ja het unief gaat niet tegen hun eigen kar rijden van eerlijk te zijn dat er werk te rapen valt met hun richtingen, met een master psycholoog ben je nog altijd beter af dan enkel met bachelor, dan kun je nog altijd eventueel zelfstandig psycholoog worden of werken als counseling op een school
De vraag naar psychologen is de laatste jaren weer goed aangetrokken. Ik vind de baankansen niet slecht meer. De richting klinisch is wel het meest populair en er studeren jaarlijks veel basispsychologen af, dat blijft. Je hebt geen voordeel als man, dat maakt niet uit. Dat je geen bachelor psychologie hebt, maar social work, maakt ook niet uit. De pre-master in Leiden is pittig en je haalt vooral een hele hoop statistiek vakken in en enkele inhoudelijke vakken en je bachelorscriptie. Er gaat wel een numerus fixus gelden vanaf volgend jaar.

Ik zou het gewoon doen als je gemotiveerd bent. Pre-master studenten doen het daar erg goed. Wat niet betekent dat sommige niet uitvallen.
Als het je leuk lijkt en je wilt nog verder studeren, waarom niet? Hoe de baankansen nu zijn, zegt misschien net zo weinig als over een paar jaar terug of over een paar jaar wanneer jij klaar bent.
Ligt echt aan de doelgroep waar je mee wilt gaan werken.
Als je richting jeugd wil bijvoorbeeld, heb je als man bij gelijke geschiktheid zeker een voorsprong. In ieder geval in de regio's waar ik werkzaam ben (ruim rondom en in de randstad.
Maar daar zou je nu als sph'er richting jeugd ook zeker al van kunnen profiteren.
Veel mensen ervaren idd het schakelbaar als heel zwaar. Maar vaak vind ik de mensen die via HBO naar uni zijn doorgestroomd fijner om mee te werken, ze hebben meer praktijkervaring dan mensen rechtstreeks van de uni, daarbij hangt het echt wat meer af van het soort stageplaats wat ze hebben gehad. Omdat je op het HBO veel meer stage loopt geeft dat vaak wat betere aansluiting op de praktijk, vind ik. Maargoed, is slechts mijn mening.
Sowieso heb je als man wel een groot voordeel, niet alleen bij jeugd. Plus het werkt op de meeste plaatsen denk ik júist in je voordeel dat je HBO hebt gedaan, in plaats van de bachelor. Tenzij je het onderzoek in wilt of in een organisatie wilt werken waar ze veel onderzoek naast behandeling doen. Door je HBO studie heb je gewoon best wat praktijkervaring (ook al is dat niet als psycholoog), deze hebben de bachelor-->masterstudenten niet.

Het klinkt alsof je het graag wilt, maar vooral bang bent voor de arbeidsmarkt. In dat geval denk ik dat je beter het maar geprobeerd kunt hebben. Mocht het wel mislopen heb je in ieder geval je Social Work diploma waar je op terug kunt vallen. Als je verwacht dat de statistiek/onderzoeksgerelateerde vakken een struikelpunt gaan vormen zou ik wel kijken of daarin wat bijles mogelijk is en daar vanaf begin af aan extra tijd in investeren. Het is namelijk echt heel zonde om daarop vast te lopen.
Volg je hart, doe een studie die je leuk vind. Dan komt ook de juiste baan op je pad. Kijken naar baankansen is zo niets zeggend. Dat kan veranderen. Jij moet leuk werk hebben tot je pensioen. Ben je gemotiveerd, heb je inmiddels een netwerk, dan krijg je misschien net die leuke zeldzame baan die op je pad komt.

Gezien de wachtlijsten bij psychologen, zou ik mij niet zo druk maken
stofzuiger123 schreef:
02-08-2019 23:00
Volg je hart, doe een studie die je leuk vind. Dan komt ook de juiste baan op je pad. Kijken naar baankansen is zo niets zeggend. Dat kan veranderen. Jij moet leuk werk hebben tot je pensioen. Ben je gemotiveerd, heb je inmiddels een netwerk, dan krijg je misschien net die leuke zeldzame baan die op je pad komt.

Dat heeft niks te maken met het aantal afgestudeerde psychologen. Dat komt door een tekort aan GZ-psychologen.

Verder TO; de baankansen zijn inderdaad op dit moment beter. Ze zijn nog niet zo fantastisch als in sommige andere sectoren, maar ten opzichte van een aantal jaar geleden is er zeker vooruitgang te zien. Het man zijn is zeker een voordeel binnen de markt en ik denk inderdaad bij kind en jeugd nog meer, omdat er amper mannen zijn die daar voor kiezen terwijl er in de sector wel behoefte aan is. Het schakeljaar en de master zal pittig voor je zijn met Social Work als basis, echter is het daarna wel een voordeel weer bij het zoeken van banen. Je hebt al meer ervaring met de doelgroep over het algemeen waardoor je een voorsprong hebt op andere net afgestudeerde psychologen.
MrsLady schreef:
06-08-2019 21:09
Dat heeft niks te maken met het aantal afgestudeerde psychologen. Dat komt door een tekort aan GZ-psychologen.
En door de bezuinigingen bij de gemeentes (als je kind en jeugd gaat doen) en de budgetplafonds bij de verzekeraars.
Het is een werkveld dat erg onder druk staat door bezuinigingen.
MrsLady schreef:
06-08-2019 21:09
.
En door het hele systeem van hoe er geregistreerd en vergoed wordt.
Al zou je genoeg GZ-/klinischpsychologen hebben, als je aan je productieplafond zit dan is het mooi klaar.
Wat als er passende zorg is, maar dit niet volgens de eisen van de verzekeraar wordt vergoed. Ben je ook mooi klaar.
Wat krijg je dan? Dat ook veel GZ-ers en KP-ers weg uit de reguliere GGZ trekken en als zelfstandige gaan werken. Dan krijg je binnen de reguliere GGZ weer met tekorten te maken, maar de zelfstandigen behandelen niet de complexe problematiek, omdat ze daar niet de capaciteit daarvoor hebben.

Maar goed TO, niet om je te ontmoedigen ofzo ;-D
UWV publiceert regelmatig over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. In de laatste publicatie ging het over werk in de zorg en werden ook de GZ-psychologen genoemd:

https://www.uwv.nl/overuwv/pers/persber ... enden.aspx
Love is the meaning of life
Ik was wat kort door de bocht inderdaad. De budgetplafonds en ontzettend krappe budgetten vanuit de gemeentes spelen ook mee. Wilde meer het punt maken dat de vele wachtlijsten niet suggereren dat er een tekort aan basispsychologen is.
Ik heb zelf nogal wat familie en vrienden die in die sector werkzaam zijn (PhD's), en daardoor weet ik dat je het beter in een andere richting kunt zoeken. Tenminste, als je straks geen uitkering wil trekken of verplicht in de kas- of tuinbouw aan de slag moet van het UVW bij gebrek aan banen. Voor HBO'ers zal het aantal banen in die sector nog veel minder zijn.
We used to be friends...
stofzuiger123 schreef:
02-08-2019 23:00
Dat is een puur centenkwestie, dat heeft niets met een tekort aan psychologen te maken.
We used to be friends...
CourtneyTT schreef:
08-08-2019 22:42
Ik heb zelf nogal wat familie en vrienden die in die sector werkzaam zijn (PhD's), en daardoor weet ik dat je het beter in een andere richting kunt zoeken. Tenminste, als je straks geen uitkering wil trekken of verplicht in de kas- of tuinbouw aan de slag moet van het UVW bij gebrek aan banen. Voor HBO'ers zal het aantal banen in die sector nog veel minder zijn.
Dit is onzin. Ik lees dit soort berichtjes wel vaker van mensen die niet uit het vakgebied komen, maar ze stroken totaal niet met de realiteit. Het over over overgrote deel van de afgestudeerde academisch psychologen komt gewoon aan een goede baan. Is het niet op WO niveau dan op HBO niveau. Is het niet in de zorg, dan in het bedrijfsleven. Is het niet in een non profit sector, dan bij een gemeente als consulent of loopbaancoach. De mogelijkheden zijn heel breed met deze studie en ken niemand die met deze opleiding een uitkering trekt of (onvrijwillig) in een supermarkt werk. Daarbij komt dat je je kansen aanzienlijk kunt vergroten als je tijdens je studie naar het buitenland gaat, bestuurservaring opdoet, een extra stage of master doet.

Dus: je hebt erg veel invloed op je eigen baankansen met deze studie en als jij echt gepassioneerd bent over het vak ga je echt wel een goede baan vinden hoor TO.
De baankansen voor psychologen, ook in de klinische richting, zijn de afgelopen tijd ontzettend gegroeid. Waar ik misschien een sollicitatie per maand had toen ik afstudeerde enkele jaren geleden, omdat er gewoon nauwelijks functies waren voor startende basispsychologen, heb ik op mijn werk nu maandenlang gezocht naar een geschikte starter. Als ze een week moesten wachten op een gesprek hadden ze vaak al een andere baan gevonden.
Als je de ambitie hebt om na een master ook nog een post master opleiding tot GZ-psycholoog of klinisch psycholoog te doen, staan ze echt allemaal om je te springen. Gewoon doen dus, als je dat graag wilt!

Edit: oh, en als man heb je absoluut een voordeel bij gelijke geschiktheid. De verhouding man-vrouw is zo scheef dat we hier staan te springen om mannen. Helaas was de enige man die solliciteerde echt niet geschikt, dus we zitten weer met een vrouw ;-D
Lachattenoir schreef:
09-08-2019 09:00
Dit is onzin. Ik lees dit soort berichtjes wel vaker van mensen die niet uit het vakgebied komen, maar ze stroken totaal niet met de realiteit. Het over over overgrote deel van de afgestudeerde academisch psychologen komt gewoon aan een goede baan. Is het niet op WO niveau dan op HBO niveau. Is het niet in de zorg, dan in het bedrijfsleven. Is het niet in een non profit sector, dan bij een gemeente als consulent of loopbaancoach. De mogelijkheden zijn heel breed met deze studie en ken niemand die met deze opleiding een uitkering trekt of (onvrijwillig) in een supermarkt werk. Daarbij komt dat je je kansen aanzienlijk kunt vergroten als je tijdens je studie naar het buitenland gaat, bestuurservaring opdoet, een extra stage of master doet.

Dus: je hebt erg veel invloed op je eigen baankansen met deze studie en als jij echt gepassioneerd bent over het vak ga je echt wel een goede baan vinden hoor TO.
Dat ligt echt ontzettend aan de organisatie waar je gaat werken en bijvoorbeeld de regio waarin je gaat werken (hier is twee masters namelijk heel normaal). Mijn werkgever vindt een bestuursjaar en studie in het buitenland echt totaal oninteressant. Ervaring in het werkveld is bij ons veel meer gewenst. Of dat nu door vrijwilligerswerk of extra stages is.
Een risico bij dit soort werk is dat je altijd (flink) afhankelijk bent van overheidsbeleid. En dat is zo grillig als het weer. Op het moment dat naar een meer Amerikaans systeem gaan wordt het werk onafhankelijker van de overheid, en is de sky the limit....
Toen ik begon met mijn bachelor psychologie vijf jaar geleden waren de baankansen ronduit slecht. De banen waren zeer schaars voor basispsychologen en de meeste net afgestudeerde psychologen begonnen op HBO functie of als je geluk had bij een (slecht betaalde) werkervaringsplek.

Ik heb het toch gedaan, omdat het was wat ik graag wilde doen en ben net afgestudeerd en heb meteen een baan (2e sollicitatie, en er staan genoeg vacatures op!). En ik ben niet de enige: van mijn jaar heeft het meerendeel een baan op niveau kunnen vinden of in elk geval een leuke werkervaringsplek. De rest is nog aan het solliciteren, maar ik verwacht niet dat dat nog jaren zal duren voordat iedereen uit mijn jaar uiteindelijk een baan op niveau heeft (uitzonderingen daargelaten). Zo zie je maar hoeveel zoiets kan veranderen in slechts vijf jaar... Maar goed, dat kan dus ook andersom zijn natuurlijk: nu redelijk goede baankansen, over een paar jaar niet meer? Ik weet het niet, maar als dit echt is wat je graag wilt: ga ervoor! Als je het zo graag wilt, dan gaat het je ook echt wel lukken.

Overigens maakt inderdaad de richting waarin je wilt werken wel wat uit qua baankansen. Er is momenteel veel vraag naar psychologen in de geriatrie en ik zie ook veel vacatures voor jeugd voorbij komen (dan moet je dus wel een SKJ registratie hebben!). Ook in de verslavingszorg zijn altijd wel wat vacatures. Dus daar zou je over na kunnen denken als je dat heel belangrijk vindt. Maar ik blijf erbij dat je vooral moet doen wat je leuk vindt, en dan komt de rest vanzelf. Succes! :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven