Epoxy giethars doet eng

02-08-2019 22:26 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal!

Sinds een poosje kijk ik op YouTube filmpjes van mensen die de mooiste dingen maken met epoxy/resin.
Ik zag bij de Xenos een pakketje waarmee je met resin sieraden kon maken.
Uiteraard 2 flesjes die je 1 op 2 moet mengen.
Ik heb alles goed afgemeten met een weegschaaltje. Goed gemengd en in een vorm gegoten. Bij de eerste poging had ik wat teveel gemaakt waardoor er nog een hoeveelheid in de mengbeker zat. Dat ging opeens roken en knetteren en werd heel warm! Ik schrok me kapot en heb dat bekertje buiten gezet en daar knetterde het nog even door.
Toen ik van de schrik was bekomen was dacht ik ik probeer het gewoon nog een keer, maar nu minder.
Weer goed afgemeten en weer precies hetzelfde! Het wordt loeiheet, rookt, en er verzamelen zich luchtbellen onderop en het is ook meteen hard.
Ik heb Xenos al een berichtje gestuurd want dit is toch niet goed?
Iemand ervaring hiermee?
Ik voel me nu echt zo'n mislukte professor haha! (Die van de film Flubber!)
Haha ik heb geen idee. Leuk hoe je het beschreven hebt...
Misschien was het spul over de datum ofzo?
Marigold1986 schreef:
02-08-2019 22:33
Haha ik heb geen idee. Leuk hoe je het beschreven hebt...
Misschien was het spul over de datum ofzo?
Ja da's een goeie.
Ben benieuwd wat ze bij Xenos erover te zeggen hebben.
Iets mis met het hars. De polymerisatie gaat duidelijk veel te snel en wordt nog verder versneld door de hitte die vrij komt. Soms helpt het om het niet enorm lang te blijven mengen en te zorgen dat het mengsel goed de reactiewarmte kwijt kan. Voor gebruik in de koelkast. Meng je het gewoon aan de lucht of in een potje of zakje? De hitte is het probleem.
Heb je misschien component 1 en 2 verwisseld? Dus dat je vier keer te veel verharder hebt toegevoegd?
Antoon69 schreef:
02-08-2019 22:36
Iets mis met het hars. De polymerisatie gaat duidelijk veel te snel en wordt nog verder versneld door de hitte die vrij komt. Soms helpt het om het niet enorm lang te blijven mengen en te zorgen dat het mengsel goed de reactiewarmte kwijt kan. Voor gebruik in de koelkast. Meng je het gewoon aan de lucht of in een potje of zakje? De hitte is het probleem.
Dankjewel, hier kan ik wel wat mee!
Ik ga het morgen nog eens proberen en zal voor gebruik die flesjes in de koelkast zetten.
Ik meng nu gewoon aan de lucht in een plastic bekertje dat erbij geleverd zat. Ik roer met een houtje. Niet heul lang eigenlijk, denk niet dat dat het is...

Intressant spul is het!
Antoon69 schreef:
02-08-2019 22:45
Heb je misschien component 1 en 2 verwisseld? Dus dat je vier keer te veel verharder hebt toegevoegd?
Met mijn ADHD zou dat wel een optie kunnen zijn maar ik weet zeker dat ik (dit keer) extra goed opgelet heb.
Het dikke spul 2x zoveel als het vloeibaardere spul.
Zolang je voorkomt dat het op gaat warmen gaat het denk ik wel goed. Je zou het plastic bakje in ijswater kunnen zetten tijdens het mengen en verwerken. Er is dan wel een kleine kans dat het helemaal niet meer hard wordt maar dit spul is kennelijk zo reactief dat dat waarschijnlijk hoe dan ook wel goed komt..
Oh, ik kijk dat soort filmpjes ook, en wil dat ook proberen. Jammer dat het setje van de Xenos zo raar doet :(

Ik heb het eerder gezien bij een YouTuber, die had dus inderdaad teveel van het ene component gebruikt waardoor het heel heet werd. Misschien toch dat?
¡Apagando las luces!
Kan het zijn dat het ene middel meer weegt dan het andere? Ik bedoel dat je van het ene 100 ml moet gebruiken om 100 gram af te wegen en van het andere bv 50 ml?
Antoon69 schreef:
02-08-2019 22:59
Zolang je voorkomt dat het op gaat warmen gaat het denk ik wel goed. Je zou het plastic bakje in ijswater kunnen zetten tijdens het mengen en verwerken. Er is dan wel een kleine kans dat het helemaal niet meer hard wordt maar dit spul is kennelijk zo reactief dat dat waarschijnlijk hoe dan ook wel goed komt..
Top,ga ik doen!
Ik bedenk me net dat ik ook een heel klein vormpje gevuld heb en die ging wel goed! Dat bevestigt jouw uitleg wel denk ik, dat de warmte niet kwijt kan.
Ik ga zo eens een ijsblokjesvorm met water in de vriezer zetten.
Ontzettend bedankt voor het meedenken!
SombraOnline schreef:
02-08-2019 23:08
Oh, ik kijk dat soort filmpjes ook, en wil dat ook proberen. Jammer dat het setje van de Xenos zo raar doet :(

Ik heb het eerder gezien bij een YouTuber, die had dus inderdaad teveel van het ene component gebruikt waardoor het heel heet werd. Misschien toch dat?
Ja gaaf hè! Die tafels die ze er van maken, echt schitterend!
Bij mij gaat altijd vanalles mis, zo jammer. Maar ik geef het nog niet op!
veensteker schreef:
02-08-2019 23:20
Kan het zijn dat het ene middel meer weegt dan het andere? Ik bedoel dat je van het ene 100 ml moet gebruiken om 100 gram af te wegen en van het andere bv 50 ml?
Dit inderdaad, is het gewicht of volume wat er vermeld staat?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
veensteker schreef:
02-08-2019 23:20
Heb even de gebruiksaanwijzing erbij gepakt, er staat 2 delen hars en 1 deel verhardingsmiddel.
Redballoon schreef:
02-08-2019 23:32
Heb even de gebruiksaanwijzing erbij gepakt, er staat 2 delen hars en 1 deel verhardingsmiddel.
Maar gaat dat dan om volume of gewicht...?
Heb je een link voor dat filmpje op Youtube? Ben wel benieuwd.
Altijd op zoek naar een nieuwe hobby.
Blijenvrij schreef:
03-08-2019 08:09
Heb je een link voor dat filmpje op Youtube? Ben wel benieuwd.
Altijd op zoek naar een nieuwe hobby.
Ik ben niet TO, maar ik volg Seriously Creative op YouTube :) Die maakt voornamelijk sieraden en sleutelhangers. Peter Brown is ook leuk, die stopt dat weer rare dingen in epoxy/resin ;-D
¡Apagando las luces!
Zarah schreef:
03-08-2019 00:02
Maar gaat dat dan om volume of gewicht...?
Sja, dat staat er niet bij... Best raar eigenlijk!
Redballoon schreef:
03-08-2019 08:47
Sja, dat staat er niet bij... Best raar eigenlijk!
Nee, hoor, dat staat er juist zo zodat dat niet uit hoeft te maken. Als je één deel hebt (afmeet, afweegt, een houder vult) dan weet je automatisch hoeveel je van de rest nodig hebt. Of je nu 250ml als één deel neemt of 1850ml, je weet precies hoeveel je van de rest nodig hebt.
SombraOnline schreef:
03-08-2019 08:18
Ik ben niet TO, maar ik volg Seriously Creative op YouTube :) Die maakt voornamelijk sieraden en sleutelhangers. Peter Brown is ook leuk, die stopt dat weer rare dingen in epoxy/resin ;-D

Dank je. Ik kende dit helemaal niet, maar lijkt me leuk om te doen.
Is dit nu een soort rubber, of meer hard kunstof?
JonathanStrange schreef:
03-08-2019 09:03
Nee, hoor, dat staat er juist zo zodat dat niet uit hoeft te maken. Als je één deel hebt (afmeet, afweegt, een houder vult) dan weet je automatisch hoeveel je van de rest nodig hebt. Of je nu 250ml als één deel neemt of 1850ml, je weet precies hoeveel je van de rest nodig hebt.
Maar als het ene 1 kg per liter weegt en het andere 1,5 kg per liter, maakt het dus wel uit of je het afweegt of een houder vult.
wolkewitje schreef:
03-08-2019 09:08
Maar als het ene 1 kg per liter weegt en het andere 1,5 kg per liter, maakt het dus wel uit of je het afweegt of een houder vult.
Dat voorkomen ze dus door te zeggen '1 op 2 delen', in mijn ogen. Anders hadden ze er wel de gewichten bij moeten vermelden. Maar goed, dan denk ik waarschijnlijk te simpel?
JonathanStrange schreef:
03-08-2019 09:17
Dat voorkomen ze dus door te zeggen '1 op 2 delen', in mijn ogen. Anders hadden ze er wel de gewichten bij moeten vermelden. Maar goed, dan denk ik waarschijnlijk te simpel?
Je denkt misschien vanuit jouw referentiekader. TO denkt vanuit haar referentiekader.
100 ml en 200 ml is 1 op 2, dan heb je een soort maatbeker nodig.
1 kilo van het een en 2 kilo van het ander is net zo goed 1 op 2 delen, maar dan heb je dus een weegschaal nodig.
Net zoals dat Amerikaanse recepten met cups werken en Nederlandse in grammen.
Er zijn workshops die heel veel info geven en waar je onder begeleiding kunt oefenen. Heel leuk om te doen. Een paar jaar geleden heb ik er eentje gedaan in Wormerveer die ik heel leerzaam en gezellig vond.
Nou, ik heb het zojuist buiten geprobeerd en er gebeurd precies hetzelfde.

Ik ga een andere verpakking proberen, ze verkochten ook navulling en die heb ik ook gekocht. Kijken of het dan wel lukt. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven