Werk & Studie alle pijlers

Stagecontract opzeggen

04-08-2019 17:35 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallotjes,

Op het moment loop ik stage. Ik heb al mijn verslagen en studiepunten al binnen, maar heb in het begin akkoord gegeven om langer stage te lopen door de zomer heen om extra ervaring op te doen. De zomerperiode is nu dus aangebroken, maar ik krijg hier helemaal niets nieuws aangeleerd. Het bedrijf zit in de stress en ik word als een soort van veredelde schoonmaker ingezet omdat ze geen tijd voor me hebben. Ik heb geen vakantie van hun gekregen terwijl dit wel belooft was omdat ik anderhalve week afwezig was voor examens en ze dit wel genoeg vrije tijd vinden. Terwijl ik een break heel goed kan gebruiken na een aantal negatieve prive ontwikkelingen. Hierom zou ik dus graag mijn stage contract opzeggen.

Maar nu staat er in mijn contract dat het opzegtermijn "ten minste 2 weken" is. Mijn vraag is dus, stel dat ik het a.s maandag opzeg, gaan die 2 weken dan gelijk in? En kunnen ze meer dan 2 weken eisen qua opzeg termijn? Anders is mn extra weekje vakantie weg en moet ik mn stage helaas uitzitten.
Opzeggen, dit is heel makkelijk profiteren. Geld de opzegtermijn ook als je je uren al gemaakt hebt? Ik vind dat je erg coulant bent geweest.
Ik zou ze morgenvroeg bellen om te zeggen dat je niet meer komt. Mijn God, je bent gewoon een on(der)betaalde schoonmaker die hun vakantieplanningsproblemen oplost. Je hebt je punten binnen, ik zeg: wegwezen!
SjaanRoeispaan schreef:
04-08-2019 19:04
Ik zou ze morgenvroeg bellen om te zeggen dat je niet meer komt. Mijn God, je bent gewoon een on(der)betaalde schoonmaker die hun vakantieplanningsproblemen oplost. Je hebt je punten binnen, ik zeg: wegwezen!
Dit.
Handig van dat bedrijf: goedkope vakantiekracht! Als je ze in de toekomst niet meer nodig hebt zou ik zeggen wegwezen!
saaaartje21 schreef:
04-08-2019 17:57
Ik krijg een kleine stagevergoeding, meer niet. Mag ik vragen hoe dat ermee te maken heeft?
Dat dacht ik al. Ze maken misbruik van je. Je bent gewoon een hele goedkope kracht en zou ik geen verplichting zien om nog te blijven.
Wat een vreemde constructie, ik ben zelf praktijkopleider en werk met de onderwijsinstellingen samen. En geen van de ROC's of hogescholen waar wij mee samenwerken, laat studenten in de vakantie doorwerken. Dat mag niet. Zelfs uren inhalen in vakanties is eigenlijk niet iets dat ze willen.
De vakantie is er niet voor niks, om weer op adem te komen voor je volgende studiejaar.

Weet je school hiervan dat je dit doet?

Je hebt je uren al gemaakt dus bent hen niks meer verplicht. Ikzelf zou opzeggen en niet meer gaan, lekker genieten van je welverdiende vrije tijd!
ywtje schreef:
04-08-2019 19:41
Wat een vreemde constructie, ik ben zelf praktijkopleider en werk met de onderwijsinstellingen samen. En geen van de ROC's of hogescholen laat studenten in de vakantie doorwerken. Dat mag niet. Zelfs uren inhalen in vakanties is eigenlijk niet iets dat ze willen.
De vakantie is er niet voor niks, om weer op adem te komen voor je volgende studiejaar.

Weet je school hiervan dat je dit doet?

Je hebt je uren al gemaakt dus bent hen niks meer verplicht. Ikzelf zou opzeggen en niet meer gaan, lekker genieten van je welverdiende vrije tijd!
Ik heb mn schoolbegeleidster & stagebegeleidster van school dit verteld. Er zijn ook andere mensen die het doen. Ik ga geen namen noemen maar ik zit op een school waar veel mis mee is, en ga hierdoor in mn tweede jaar ook overstappen naar een andere school. Op school werd ook heel duidelijk gezegd dat ze bedrijven goed controleerden zodat we geen koffiejuffrouw zouden worden, terwijl er nooit iemand van school op mijn stage plek is geweest.

Ik heb nog wel mn stage contract tot eind augustus, zitten er dan geen concequenties aan als ik opeens niet meer kom?
anoniem_380292 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 19:52
15.01% gewijzigd
Ik zou het ook melden bij je opleiding want wie weet ben je niet de eerste waar ze misbruik van gemaakt hebben. Ik weet nog van mijn stages dat we de schoolvakanties geen stage hoefden te lopen maar dat wel mochten wisselen. Met een andere week. Heb toen in het herfstvakantie gewerkt omdat bedrijf omhoog zat en omdat ik niet kon wisselen heb ik die week gewoon betaald gekregen. Tja het was gewoon betalen of ik neem vakantie.
saaaartje21 schreef:
04-08-2019 19:45
Ik heb mn schoolbegeleidster & stagebegeleidster van school dit verteld. Er zijn ook andere mensen die het doen. Ik ga geen namen noemen maar ik zit op een school waar veel mis mee is, en ga hierdoor in mn tweede jaar ook overstappen naar een andere school. Op school werd ook heel duidelijk gezegd dat ze bedrijven goed controleerden zodat we geen koffiejuffrouw zouden worden, terwijl er nooit iemand van school op mijn stage plek is geweest.

Ik heb nog wel mn stage contract tot eind augustus, zitten er dan geen concequenties aan als ik opeens niet meer kom, qua geld etc?
Maar je contract is dan dus na je stage verlengd / vernieuwd? Dat maakt het wel lastiger
gizzmo-returns schreef:
04-08-2019 19:51
Maar je contract is dan dus na je stage verlengd / vernieuwd? Dat maakt het wel lastiger
Ik heb aan het begin 1 contract getekend met de einddatum tot 30 augustus. Daarnaast staat erin dat beide partijen dit alletijden op kunnen zeggen met opzegtermijn van 2 weken.
saaaartje21 schreef:
04-08-2019 19:54
Ik heb aan het begin 1 contract getekend met de einddatum tot 30 augustus. Daarnaast staat erin dat beide partijen dit alletijden op kunnen zeggen met opzegtermijn van 2 weken.
Dan kun je dus niet gewoon niet meer komen. Morgen opzeggen (bewijs van ontvangst vragen) en over twee weken ben je vrij.
Schoonmaak en koffiejuffrouw? Opleiding facilitair ?

Hoort er dan natuurlijk ook een beetje bij... maar het is inderdaad ook de bedoeling dat je wat leert. Afhankelijk van het niveau en leerjaar wel bijzonder zo ja.

Ik zou gewoon per direct stoppen. Wat willen ze eraan doen dan?
minnimouse schreef:
04-08-2019 20:00
Dan kun je dus niet gewoon niet meer komen. Morgen opzeggen (bewijs van ontvangst vragen) en over twee weken ben je vrij.
Dit
saaaartje21 schreef:
04-08-2019 19:45

Ik heb nog wel mn stage contract tot eind augustus, zitten er dan geen concequenties aan als ik opeens niet meer kom, qua geld etc?
Dat verwacht ik niet. Alleen durf ik dat niet met zekerheid te zeggen omdat dit ook een regel is die bij onze onderwijsinstellingen absoluut niet mogen.
Wel weet ik dat als bij ons een stagiaire niet meer komt, de afdeling dit doorgeeft aan mij en ik contact opneem met de stagiaire om te achterhalen wat de reden is. Desnoods in een drie gesprek met school erbij. Maar dan zijn ze dus nog verplicht hun uren te halen, die heb jij al behaald.
Komt een stagiaire niet meer en is er geen contact meer mee te krijgen bijvoorbeeld, dan stoppen we de stage vergoeding per de datum dat ze niet meer is gekomen. Het kan zijn dat je dan dus nog wat stagevergoeding terug moet betalen wat je teveel hebt ontvangen.

Hoe dat nu bij jou zit, geen idee. Ik vind het alleen heel erg onlogisch en zeker ook die 2 weken opzegtermijn. Je bent er niet in dienst, dus waarom zou je 2 weken moeten opzeggen van klusjes die niks met je stage te maken hebben.
Vertel dit op je stage, aan degene die erover gaat en geef aan dat je behoefte hebt aan vakantie. Dat je niet nog 2 weken wilt werken, maar per direct wilt stoppen, omdat je taken niks met je stage te maken hebben. En dat het je ook even teveel is geworden en je behoefte hebt aan rust voordat je nieuwe studie jaar start.
Kijk wat hun reactie is, misschien kan je iets overeenkomen met ze dat je gewoon kan stoppen.

Jammer dat je onderwijsinstelling zo rommelig is. Heel goed van je dat je elders heen gaat waar het beter is georganiseerd. Goed voor jezelf zorgen! Belangrijk.
anoniem_186668 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 20:04
2.20% gewijzigd
Als je contract loopt tot 30 augustus dan gewoon normaal opzeggen inderdaad.
Wijze les voor de volgende keer ook, betere afspraken maken en meer voor jezelf opkomen.
Je bent erg onduidelijk. Eerst zeg je dat de verlenging mondeling is afgesproken, nu zeg je dat je contract loop tot 30 aug. Wat is het nou?
saaaartje21 schreef:
04-08-2019 18:20
Bedankt voor jullie reacties!

Ik wou het al opzeggen omdat het mn strot uitkwam, maar nu helemaal. Morgen een gesprekje aanvragen en mn ontslag indienen!
Vanavond even een mail de deur uit doen en gelijk even schrijven dat je morgen ook graag nog een gesprek wil om het toe te lichten.
Op die manier heb je het ook schriftelijk gedaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Staat er in je stagecontract het aantal uur stage dat je moest lopen? Want dan kun je er wel onder uit waarschijnlijk, ook al is het nog geen eind augustus. Het aantal uren heb je dan namelijk voldaan binnen de tijd.

Zo ging het in ieder geval bij de onderwijsinstelling waar ik werkte :). Ook al was de datum nog niet verstreken, het aantal uren heb je dan ‘ingelost’.
pandala wijzigde dit bericht op 04-08-2019 20:59
30.09% gewijzigd
Als je per direct zou vertrekken: wat kan het bedrijf dan doen?
Naar de rechter stappen wegens niet nakomen van je stagecontract?

En klagen dat je tijd nodig had voor schoolexamens is helemaal gestoord. Dat zijn de normale zaken die bij een stagiair horen.

Ik zou de FNV bellen, want dit ruikt naar stagemisbruik. Daar is hopelijk een jurist die je kan aangeven wat je precies moet doen (opschrijven) om per direct te stoppen.
Niet erg professioneel maar ik zou morgen lekker opzeggen en ziekmelden (onder het mom van te veel stress ofzo). Ze hebben je al zo erg uitgebuit!

Tenzij je een referentie nodig hebt in de toekomst, dan zou ik opzeggen en doorzetten :lol: .
Morgen meteen opzeggen en over 2 weken heb je vakantie. Ik zou ook zeker aankaarten dat je niks leert van deze stage en vragen of er nog wat interessants mogelijk is. Eventueel kun je vragen of je per direct mag stoppen omdat je niks leert.
Roodhaarr schreef:
04-08-2019 20:58
Als je per direct zou vertrekken: wat kan het bedrijf dan doen?
Naar de rechter stappen wegens niet nakomen van je stagecontract?

En klagen dat je tijd nodig had voor schoolexamens is helemaal gestoord. Dat zijn de normale zaken die bij een stagiair horen.

Ik zou de FNV bellen, want dit ruikt naar stagemisbruik. Daar is hopelijk een jurist die je kan aangeven wat je precies moet doen (opschrijven) om per direct te stoppen.
Ik zit even snel door te lezen, ik betwijfel of het legaal is dat ik nu een stagecontract heb, terwijl ik geen contact en leerdoelen heb met school etc. volgens mij hadden ze me idd een arbeidscontract moeten aanbieden. Misschien wel een goed plan ja.
Zo jij word flink misbruikt zeg! Morgen per direct opzeggen. Gaan ze moeilikk doen dan per direct ziekmelden.
Het advis hierboven van de FNV bellen vind ik ook een goede.
Jaren in de gezondheidszorg gewerkt, bij ons kregen studenten die na stage langer bleven gewoon netjes betaalt als vakantiekracht.
Lady*Voldemort schreef:
04-08-2019 18:37
Lees even het hele topic voor je begint te blaten. Zo verschrikkelijk veel tekst is het niet.
ze krijgt betaald, ook al is het niet veel, dat zij vind dat ze als een soort schoonmaakster moet werken, dan kan ze beter aan geven,dat ze hier niets van leert.
Geen ontslag nemen, maar eerst een gesprek aan gaan, over haar werkzaamheden.
Het is de kant van de TO wat we lezen, waarin e stage heeft gelopen,wordt niet eens vermeld.
ik vind persoonlijk, stageperiode in zijn geheel doorlopen,ook al zijn de opdrachten af en heeft zij alles ingeleverd.

Ik ben stagebegeleidster geweest, hadden zij alles af en ingeleverd, draaiden ze mee op de werkvloer.
Wel met vast afgebakende taken, en onder begeleiding, alleen ik hield hun hand niet meer vast.

Voor de TO kan dit misschien ook wel, doen waar ze voor is geweest als staigaire, nu kan ze laten zien wat ze heeft gelerd.
hemke schreef:
04-08-2019 22:08
ze krijgt betaald, ook al is het niet veel, dat zij vind dat ze als een soort schoonmaakster moet werken, dan kan ze beter aan geven,dat ze hier niets van leert.
Geen ontslag nemen, maar eerst een gesprek aan gaan, over haar werkzaamheden.
Het is de kant van de TO wat we lezen, waarin e stage heeft gelopen,wordt niet eens vermeld.
ik vind persoonlijk, stageperiode in zijn geheel doorlopen,ook al zijn de opdrachten af en heeft zij alles ingeleverd.

Ik ben stagebegeleidster geweest, hadden zij alles af en ingeleverd, draaiden ze mee op de werkvloer.
Wel met vast afgebakende taken, en onder begeleiding, alleen ik hield hun hand niet meer vast.

Voor de TO kan dit misschien ook wel, doen waar ze voor is geweest als staigaire, nu kan ze laten zien wat ze heeft gelerd.
Het is niet bijster handig geweest van TO om het stagecontract door te laten lopen. Uiteindelijk is ze nu vakantiekracht.
De WG had ook aan kunnen geven dat na de stage vakantiewerk gedaan had kunnen worden ipv de stage door te laten lopen (officiële stage was immers klaar) en haar naar behoren te betalen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven