Werk & Studie alle pijlers

Help bijstand?

05-08-2019 15:36 309 berichten
xxxxx
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-08-2019 21:40
Reden: OP verwijderd - maatregelen zijn getroffen. Mvg Moderator Viva forum
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
05-08-2019 19:46
Sneller aan het werk.
Inkomen verandert niet zoveel, dus geen noodzaak etc.
In mijn omgeving heb ik gezien dat mensen die tijdens de crisis hun baan kwijtraakten en een eigen huis hadden, echt iedere baan aanpakten. Als ze in de bijstand terecht gekomen waren dan hadden ze hun huis moeten opeten, dus er is wel degelijk sprake van noodzaak.
MeredithGrey schreef:
05-08-2019 19:42
Ik heb het nooit gehad over de angst van de teloorgang van de verzorginsstaat... Ik vind gewoon dat als je kunt werken je werkt en niet thuis gaat zitten en en je handje ophouden omdat het even niet gaat zoals je wil. Dat is verwend prinsessengedrag.

En de reden waarom iemand bijstand aanvraagt is juist wel van belang, het is namelijk een vangnet en geen basisinkomen... Als je kunt, dan ga je aan het werk, als je niet kunt is er de bijstand.. Als TO een baan aangeboden krijgt, moet ze hem wel accepteren.. Dat kan ze ook doen, zonder in de bijstand te gaan want ze heeft al een baan aangeboden gekregen. Er is dus totaal geen noodzaak om een beroep te doen op de bijstand.
Als we ons allemaal moeten houden aan de morele regeltjes van onze medemens, dan kan niemand z'n kont nog keren, dus ik kies voor de eigen keuze.
Zolang niemand een automatisch wapen richt en leeg schiet op zijn/haar onschuldige medemens, vind ik het allemaal wel best. Ook ben ik een beetje moe van al die perfecte mensen, ik leer er niets van.
2019 schreef:
05-08-2019 19:47
Rare redenatie als iemand de huur niet betaald van sociale verhuur staat die ook op straat.
300 Euro huur is makkelijker op te brengen dan 1000 euro. Dus sta je met die dure huurwoning eerder op straat.
Fizz schreef:
05-08-2019 19:50
In mijn omgeving heb ik gezien dat mensen die tijdens de crisis hun baan kwijtraakten en een eigen huis hadden, echt iedere baan aanpakten. Als ze in de bijstand terecht gekomen waren dan hadden ze hun huis moeten opeten, dus er is wel degelijk sprake van noodzaak.
Dus jouw N is bepalend?
Ik ken niemand in de bijstand en wel heel wat mensen in sociale huur. Die gewoon elke baan aan moeten nemen om rond te kunnen komen. Dus zomaar stellen dat mensen in een sociale huurwoning dus geen werk aanpakken is gewoon dom gelul.
MissMaran schreef:
05-08-2019 17:18
De gemiddelde mens denkt niet zoals je zus, die is zich echt wel bewust dat het een soort ongemakkelijk tussenstation is en de mensen die ervan bewust profiteren vind ik zelf wel een apart soort, mensen die overal schijt aan hebben ofzo, maar goed daar kan ik me niet zo goed mee identificeren maar ik snap nooit dat het niet stopgezet wordt of dat dat ze niet alles kwijtraken, ergens ook wel knap als je met al die zorgen en stress overeind blijft.
Gelukkig niet :mrgreen:
Ik ken genoeg mensen die helaas in de bijstand zijn gekomen en niet meer uit die situatie kunnen komen omdat ze er al te lang in zitten. Ze willen wel maar geen werkgever die ze nog aanneemt. Heel vervelend en naar. Zus’ hele vriendengroep is zo. Schijnt een heel clubje te zijn van dezelfde generatie bij ons in de stad die op een bepaalde basisschool heeft gezeten (zij zat wel op een andere maar haar vrienden zaten daar wel). Ze was ook een draconische puber terwijl het zo’n lief meisje was als kind. Hoe keuzes op jonge leeftijd je leven beïnvloeden...
Het is soms ook knap hoe je zo kan leven maar soms zit ze ook echt onder een steen. Heeft totaal geen benul van wat er in de wereld gebeurt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Fizz schreef:
05-08-2019 19:50
In tijden van de crisis zijn vele hun huis kwijt geraakt
Fizz schreef:
05-08-2019 19:51
300 Euro huur is makkelijker op te brengen dan 1000 euro. Dus sta je met die dure huurwoning eerder op straat.
Alle verhuurders moeten zich aan dezelfde regels houden.
2019 schreef:
05-08-2019 19:53
In tijden van de crisis zijn vele hun huis kwijt geraakt
Ja, dat klopt, maar als je in een sociale huurwoning woont en je inkomen daalt dan krijg je meer huursubsidie, dus netto ga je er niet zoveel op achteruit. De kans dat je dan je huis uit moet is minimaal.
2019 schreef:
05-08-2019 19:54
Alle verhuurders moeten zich aan dezelfde regels houden.
Wat voor regels? Als je je huur niet meer betaalt, dan word je uiteindelijk uit je woning gezet. Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Fizz schreef:
05-08-2019 19:55
Ja, dat klopt, maar als je in een sociale huurwoning woont en je inkomen daalt dan krijg je meer huursubsidie, dus netto ga je er niet zoveel op achteruit. De kans dat je dan je huis uit moet is minimaal.
Ja praat onzin.
Orișa schreef:
05-08-2019 19:53
Dus jouw N is bepalend?
Ik ken niemand in de bijstand en wel heel wat mensen in sociale huur. Die gewoon elke baan aan moeten nemen om rond te kunnen komen. Dus zomaar stellen dat mensen in een sociale huurwoning dus geen werk aanpakken is gewoon dom gelul.
Dat schrijf ik toch helemaal niet? Waar lees jij dat dan?
2019 schreef:
05-08-2019 19:56
Ja praat onzin.
Nee hoor, kijk de regels voor sociale huurwoningen en huursubsidie er maar op na. Je kunt met een online-tool uitrekenen hoeveel huursubsidie je met een bepaald salaris krijgt. Verlaag dat salaris en je zal zien dat het bedrag van de huursubsidie stijgt.
fizz wijzigde dit bericht op 05-08-2019 19:59
33.99% gewijzigd
Orișa schreef:
05-08-2019 19:39
Wat een prachtig stukje vooroordelen.
Ik was misschien wat te kort door de bocht in mijn reactie.. Wat ik bedoelde is dat als je een laag salaris hebt en in de bijstand komt (of in de ww en met de korting dus een stuk minder inkomen hebt) je recht hebt op allerlei toeslagen. Zo blijft je huur die feitelijk betaalt altijd hetzelfde, de hoogte van je toeslag verandert.. En zo heb je ook recht op je zorgtoeslag etc.. Daardoor ga je er maandelijks niet meteen heel hard op achteruit, waardoor de druk gewoon minder groot is dan als je het niet hebt.

Zit je in een hoge huur, omdat je geen recht heb op een sociale huurwoning (helemaal prima) dan heb je deze rechten niet, maar moet je wel aan je verplichtingen voldoen. Daardoor is de nood om weer te gaan werken gewoon veel groter (of je moet een hele sloot spaargeld hebben).

Ik weet niet wat jij hier voor vooroordelen inleest, want ik zeg nergens dat mensen daarom niet willen werken of hun best doen of aan het werk te gaan. Ik zeg alleen dat de druk minder groot is.
Seriously?
Fizz schreef:
05-08-2019 19:55
Dat weet je toch als je een huis koopt? Het voordeel is weer dat je na 30 jaar klaar bent met betalen en iemand die huurt eindeloos blijft betalen en elk jaar weer wat meer.
Orișa schreef:
05-08-2019 19:59
Dat weet je toch als je een huis koopt? Het voordeel is weer dat je na 30 jaar klaar bent met betalen en iemand die huurt eindeloos blijft betalen en elk jaar weer wat meer.
Hij zit af te geven op sociaal huur. Je proeft de minachting.
Orișa schreef:
05-08-2019 19:59
Daar gaat het hier toch helemaal niet over? Het gaat erover dat iemand met een koopwoning of dure huurwoning meer genoodzaakt is om iedere baan aan te pakken dan iemand met een sociale huurwoning.
2019 schreef:
05-08-2019 20:01
Hij zit af te geven op sociaal huur. Je proeft de minachting.
Doe toch niet zo dom.
Fizz schreef:
Daar gaat het hier toch helemaal niet over? Het gaat erover dat iemand met een koopwoning of dure huurwoning meer genoodzaakt is om iedere baan aan te pakken dan iemand met een sociale huurwoning.
Fijn he al die vooroordelen.
MeredithGrey schreef:
05-08-2019 19:58
Ik was misschien wat te kort door de bocht in mijn reactie.. Wat ik bedoelde is dat als je een laag salaris hebt en in de bijstand komt (of in de ww en met de korting dus een stuk minder inkomen hebt) je recht hebt op allerlei toeslagen. Zo blijft je huur die feitelijk betaalt altijd hetzelfde, de hoogte van je toeslag verandert.. En zo heb je ook recht op je zorgtoeslag etc.. Daardoor ga je er maandelijks niet meteen heel hard op achteruit, waardoor de druk gewoon minder groot is dan als je het niet hebt.

Zit je in een hoge huur, omdat je geen recht heb op een sociale huurwoning (helemaal prima) dan heb je deze rechten niet, maar moet je wel aan je verplichtingen voldoen. Daardoor is de nood om weer te gaan werken gewoon veel groter (of je moet een hele sloot spaargeld hebben).

Ik weet niet wat jij hier voor vooroordelen inleest, want ik zeg nergens dat mensen daarom niet willen werken of hun best doen of aan het werk te gaan. Ik zeg alleen dat de druk minder groot is.
Het enige wat je geen recht op zou hebben is huurtoeslag, de rest van de toeslagen allemaal wel.
Natuurlijk is de druk wel groot. Bijstand voor mij zou echt een inkomensval betekenen en ik zou dan dus ook fiks moeten schrappen in mijn uitgavenpatroon. Echt niet dat ik de levensstandaard die ik nu heb zou kunnen behouden.
Fizz schreef:
05-08-2019 20:02
Doe toch niet zo dom.
Je geeft het net toe.
OP is weg.
2019 schreef:
05-08-2019 19:47
Rare redenatie als iemand de huur niet betaald van sociale verhuur staat die ook op straat.
Ja als je de huur niet betaalt. Maar als je huur al 1600 in de maand is kun je van de bijstand niets meer betalen. Als je in de bijstand hebt, heb je huurtoeslag waardoor het bedrag wat je kwijt bent aan huur wel kunt betalen omdat het wordt aangevuld met huurtoeslag.
Seriously?
Fizz schreef:
Sorry hoor, maar dat is gewoon gelul. Die paar 100 huurtoeslag compenseert bij lange na niet de inkomsten die ik nu heb.
Bovendien ben je in de bijstand gewoon verplicht om alles aan te nemen en daar wordt ook geen mens blij van lijkt me.
Alleen zo schrijnend dat de huisuitzettingen van sociale huurwoningen zo de spuigaten uitloopt dat de opvangcentra geen plek meer hebben voor de gezinnen met kinderen, maar dat komt natuurlijk omdat het die mensen vele malen gemakkelijker wordt gemaakt.
Fizz schreef:
Mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven