Werk & Studie alle pijlers

Help bijstand?

05-08-2019 15:36 309 berichten
xxxxx
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-08-2019 21:40
Reden: OP verwijderd - maatregelen zijn getroffen. Mvg Moderator Viva forum
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
05-08-2019 16:36
Ga je deze openingspost ook weer weghalen TrOl?
Ja
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Cateautje schreef:
05-08-2019 20:04
Alleen zo schrijnend dat de huisuitzettingen van sociale huurwoningen zo de spuigaten uitloopt dat de opvangcentra geen plek meer hebben voor de gezinnen met kinderen, maar dat komt natuurlijk omdat het die mensen vele malen gemakkelijker wordt gemaakt.
Ze nemen minder makkelijk werk aan hè.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
05-08-2019 20:03
OP is weg.
Doet ze vaker, schijnt zo. Ze beweerde ergens halverwege dat ze noooooit gezegd heeft dat ze geen werk wil dat niet bij haar opleiding past :rofl:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Orișa schreef:
05-08-2019 20:07
Ze nemen minder makkelijk werk aan hè.
Dat gaat druk worden onder de brug allemaal eigen schuld.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
05-08-2019 20:02
Het enige wat je geen recht op zou hebben is huurtoeslag, de rest van de toeslagen allemaal wel.
Natuurlijk is de druk wel groot. Bijstand voor mij zou echt een inkomensval betekenen en ik zou dan dus ook fiks moeten schrappen in mijn uitgavenpatroon. Echt niet dat ik de levensstandaard die ik nu heb zou kunnen behouden.
Maar met huurtoeslag en bijstand kun je je particuliere huur nog niet betalen... Het is geen kwestie van flink schrappen, want daar red je het al niet mee. Ik kan met de ww niet eens voldoen aan mijn normale levensstandaard, met de bijstand kan ik gewoon niets meer. Dat is zeker 2,5 keer minder dan mijn inkomen. Echter zijn mijn vaste lasten wel gebaseerd op mijn inkomen.
Seriously?
Orișa schreef:
05-08-2019 20:07
Ze nemen minder makkelijk werk aan hè.
Jawel, het is met dit weer ook heerlijk toeven met je gezin in het plaatselijke park.
MeredithGrey schreef:
05-08-2019 20:08
Maar met huurtoeslag en bijstand kun je je particuliere huur nog niet betalen... Het is geen kwestie van flink schrappen, want daar red je het al niet mee. Ik kan met de ww niet eens voldoen aan mijn normale levensstandaard, met de bijstand kan ik gewoon niets meer. Dat is zeker 2,5 keer minder dan mijn inkomen. Echter zijn mijn vaste lasten wel gebaseerd op mijn inkomen.
Maar daar heb jij toch niet als enige last van? Mensen in een sociale huurwoning hebben dat net zo hard. Die willen net zo graag werk om volgens hun eigen standaard te kunnen leven en niet alles te hoeven verantwoorden aan zo’n gemeentedame.
Mijn vaste lasten zijn ook gebaseerd op mijn inkomen, sterker nog, met bijstand zou ik het ook niet redden als ik alles wat overbodig is schrap.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
05-08-2019 20:04
Alleen zo schrijnend dat de huisuitzettingen van sociale huurwoningen zo de spuigaten uitloopt dat de opvangcentra geen plek meer hebben voor de gezinnen met kinderen, maar dat komt natuurlijk omdat het die mensen vele malen gemakkelijker wordt gemaakt.
Bij die gezinnen is vaak sprake van een heel andere problematiek. Als je het netto inkomen bekijkt van iemand in die in aanmerking komt voor een sociale huurwoning dan is dat al vrij laag. Het verschil met een netto-uitkering met maximum toeslagen en andere voordelen is heel erg klein.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
05-08-2019 20:08
Maar met huurtoeslag en bijstand kun je je particuliere huur nog niet betalen... Het is geen kwestie van flink schrappen, want daar red je het al niet mee. Ik kan met de ww niet eens voldoen aan mijn normale levensstandaard, met de bijstand kan ik gewoon niets meer. Dat is zeker 2,5 keer minder dan mijn inkomen. Echter zijn mijn vaste lasten wel gebaseerd op mijn inkomen.
Ik zat twee jaar terug in een particuliere woning. Bijna €1000,- huur. Nu een koopwoning met een hypotheek van €640.
Helaas ziek geworden en daardoor een inkomensdaling van bijna €600,- netto. Dat kan ik nu net aan opvangen maar in die huurwoning had ik echt een probleem gehad. Als ik nu in de bijstand zou komen zou ik echt een probleem hebben want met een koopwoning heb je nog wel meer kosten dan alleen de hypotheek... Gemeentebelastingen, verzekeringen, onderhoudscontracten, sommigen nog VVE’s.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Fizz schreef:
05-08-2019 20:14
Bij die gezinnen is vaak sprake van een heel andere problematiek. Als je het netto inkomen bekijkt van iemand in die in aanmerking komt voor een sociale huurwoning dan is dat al vrij laag. Het verschil met een netto-uitkering met maximum toeslagen en andere voordelen is heel erg klein.
Huurtoeslag ook maar stoppen?
Fizz schreef:
05-08-2019 20:14
Bij die gezinnen is vaak sprake van een heel andere problematiek. Als je het netto inkomen bekijkt van iemand in die in aanmerking komt voor een sociale huurwoning dan is dat al vrij laag. Het verschil met een netto-uitkering met maximum toeslagen en andere voordelen is heel erg klein.
Je wringt jezelf in zulke absurde bochten om je gelijk te halen, dat ik ervan ga schateren.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
05-08-2019 20:12
Maar daar heb jij toch niet als enige last van? Mensen in een sociale huurwoning hebben dat net zo hard. Die willen net zo graag werk om volgens hun eigen standaard te kunnen leven en niet alles te hoeven verantwoorden aan zo’n gemeentedame.
Mijn vaste lasten zijn ook gebaseerd op mijn inkomen, sterker nog, met bijstand zou ik het ook niet redden als ik alles wat overbodig is schrap.
Ik zeg ook helemaal nergens dat alle mensen in de bijstand dat niet willen. Ik zeg alleen dat de noodzaak minder hoog is en dat er daardoor mensen zijn die andere keuzes maken. Net als deze TO, die maakt de keuze om in de bijstand te gaan en niet een baan aan te pakken die niet aan haar wensenlijstje voldoet. Er zijn ook mensen waar dat überhaupt niet mogelijk is en dat je daardoor dus ook gewoon alles moet aanpakken omdat je geen andere keuze hebt.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
05-08-2019 20:19
Ik zeg ook helemaal nergens dat alle mensen in de bijstand dat niet willen. Ik zeg alleen dat de noodzaak minder hoog is en dat er daardoor mensen zijn die andere keuzes maken. Net als deze TO, die maakt de keuze om in de bijstand te gaan en niet een baan aan te pakken die niet aan haar wensenlijstje voldoet. Er zijn ook mensen waar dat überhaupt niet mogelijk is en dat je daardoor dus ook gewoon alles moet aanpakken omdat je geen andere keuze hebt.
Maar een dergelijke ethos heeft niets met het hebben van een sociale huurwoning te maken.
Hier werd net gesteld dat mensen met een sociale huurwoning minder snel werk zullen aannemen, omdat de noodzaak er niet is.

Die is er wel en ook onder de sociale huurders zitten er mensen die gewoon zelf hun eigen boterham willen verdienen.
Fizz schreef:
05-08-2019 20:14
Bij die gezinnen is vaak sprake van een heel andere problematiek. Als je het netto inkomen bekijkt van iemand in die in aanmerking komt voor een sociale huurwoning dan is dat al vrij laag. Het verschil met een netto-uitkering met maximum toeslagen en andere voordelen is heel erg klein.
Wat is laag?
Ik denk dat er niet voldoende besef is van de mensen die een heel gezin moeten onderhouden van het minimumloon, de werkende armen genoemd, daar zijn er vreselijk veel van.
Ook zijn er steeds meer mensen die werken, maar geen woning hebben, simpelweg omdat we 100.000 sociale huurwoningen tekort komen, dat zijn de werkende daklozen.
Die mensen moeten zich allemaal maar zien te bedruipen en zeker de laatsten hebben niets aan toeslagen en vangnetten of hangmatten, dus om er gemakshalve vanuit te gaan dat mensen die minder bedeeld zijn het een heel stuk gemakkelijker hebben is een misverstand te groot om duidelijk te kunnen maken.

Er vanuit gaan dat alle mensen in een sociale huurwoning armoedzaaiers zijn die vast en zeker wel een uitkering zullen hebben, ach, daar wil ik mijn mening niet eens over geven, het enige dat ik er tegenover kan zetten is het maximum inkomen voor zo'n woning en dat is: € 38.035.
Maak een openingspost met het woord "bijstand", neem een :popcorn: en zie hoe de discussies weer losbarsten.
Orișa schreef:
05-08-2019 20:28
Maar een dergelijke ethos heeft niets met het hebben van een sociale huurwoning te maken.
Hier werd net gesteld dat mensen met een sociale huurwoning minder snel werk zullen aannemen, omdat de noodzaak er niet is.

Die is er wel en ook onder de sociale huurders zitten er mensen die gewoon zelf hun eigen boterham willen verdienen.
Joh...!

Dadelijk zeg je nog dat er mensen in de bijstand zitten die er alles aan doen om daar weer uit te komen, of die wel wíllen werken maar het écht niet kúnnen...!
Fizz schreef:
05-08-2019 20:14
Bij die gezinnen is vaak sprake van een heel andere problematiek. Als je het netto inkomen bekijkt van iemand in die in aanmerking komt voor een sociale huurwoning dan is dat al vrij laag. Het verschil met een netto-uitkering met maximum toeslagen en andere voordelen is heel erg klein.
een woningbouwvereniging kijkt niet naar netto inkomens, het bedrag dat cateautje noemt klopt en een klein deel van de woning wordt bovendien toegewezen aan huurders met een inkomen tot 48000
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
05-08-2019 20:28
Maar een dergelijke ethos heeft niets met het hebben van een sociale huurwoning te maken.
Hier werd net gesteld dat mensen met een sociale huurwoning minder snel werk zullen aannemen, omdat de noodzaak er niet is.

Die is er wel en ook onder de sociale huurders zitten er mensen die gewoon zelf hun eigen boterham willen verdienen.
Blijkbaar kan ik heel slecht duidelijk maken wat ik vind en blijf ik blijkbaar maar zeggen dat mensen die sociaal huren niet hun eigen broek op willen houden. Ik staak mijn poging dan ook maar.
Seriously?
Orișa schreef:
05-08-2019 20:28
Maar een dergelijke ethos heeft niets met het hebben van een sociale huurwoning te maken.
Hier werd net gesteld dat mensen met een sociale huurwoning minder snel werk zullen aannemen, omdat de noodzaak er niet is.

Die is er wel en ook onder de sociale huurders zitten er mensen die gewoon zelf hun eigen boterham willen verdienen.
Absoluut waar!
Ik denk wel dat er weinig bijstandsgerechtigden in een vrije sector woning of een koopwoning met hypotheek zitten. Simpelweg omdat dat niet te betalen is. Zonder spaargeld ga je dat geen halfjaar volhouden ben ik bang. En dat kan wel een zwaar van Damocles zijn dat enorm motiverend werkt om super snel iets anders aan te nemen. Denk dat dat meer het punt is.
Sociale huurwoningen zijn meestal goedkoper en bovendien kan je huursubsidie krijgen, dus je zingt het (gelukkig) wat langer uit in geval van nood. Zegt echter weinig over iemands arbeidsethos.
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
05-08-2019 20:56
Absoluut waar!
Ik denk wel dat er weinig bijstandsgerechtigden in een vrije sector woning of een koopwoning met hypotheek zitten. Simpelweg omdat dat niet te betalen is. Zonder spaargeld ga je dat geen halfjaar volhouden ben ik bang. En dat kan wel een zwaar van Damocles zijn dat enorm motiverend werkt om super snel iets anders aan te nemen. Denk dat dat meer het punt is.
Sociale huurwoningen zijn meestal goedkoper en bovendien kan je huursubsidie krijgen, dus je zingt het (gelukkig) wat langer uit in geval van nood. Zegt echter weinig over iemands arbeidsethos.
Dat bedoel ik dus. Dank je.
Seriously?
Aaltje89 schreef:
05-08-2019 20:56
Absoluut waar!
Ik denk wel dat er weinig bijstandsgerechtigden in een vrije sector woning of een koopwoning met hypotheek zitten. Simpelweg omdat dat niet te betalen is. Zonder spaargeld ga je dat geen halfjaar volhouden ben ik bang. En dat kan wel een zwaar van Damocles zijn dat enorm motiverend werkt om super snel iets anders aan te nemen. Denk dat dat meer het punt is.
Sociale huurwoningen zijn meestal goedkoper en bovendien kan je huursubsidie krijgen, dus je zingt het (gelukkig) wat langer uit in geval van nood. Zegt echter weinig over iemands arbeidsethos.
je mag helemaal geen koophuis hebben als je bijstand hebt dat ten eerste
ten tweede wordt er wel degelijk door bijstandsgerechtigden gehuurd in de vrije sector, goedkope kamer, studio’s of zelfs vakantiehuisjes vallen allemaal onder vs Verder zegt het hebben van de sociale huurwoning niets over het arbeidsethos, hoewel je wel kan stellen dat in de goedkoopste woningen het vaakst mensen met een uitkering wonen
Dat laatste is ook gewoon weer een uit de lucht gegrepen veronderstelling
S-Meds schreef:
05-08-2019 21:01
je mag helemaal geen koophuis hebben als je bijstand hebt dat ten eerste
ten tweede wordt er wel degelijk door bijstandsgerechtigden gehuurd in de vrije sector, goedkope kamer, studio’s of zelfs vakantiehuisjes vallen allemaal onder vs Verder zegt het hebben van de sociale huurwoning niets over het arbeidsethos, hoewel je wel kan stellen dat in de goedkoopste woningen het vaakst mensen met een uitkering wonen
Logisch, die kunnen geen duurdere woning betalen.
Cateautje schreef:
05-08-2019 21:05
Dat laatste is ook gewoon weer een uit de lucht gegrepen veronderstelling
nee, want de woningbouwvereniging moet de goedkoopste woningen toewijzen aan de laagste inkomens, naar verhouding zijn dat vaak de uitkeringen. Niet alleen bijstand maar ook AOW of WIA

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven