Verse spinazie ala vroeger
maandag 12 augustus 2019 om 17:29
maandag 12 augustus 2019 om 18:07
Ach ja botersaus!parbleumondieu schreef: ↑12-08-2019 18:04Mijn moeder begon met een babybadje vol waarin de spinazie werd gewassen. Dan werd de spinazie gekookt en dan had je nog precies twee eetlepels over. Lekker met botersaus, gekookte aardappelen en een hardgekookt ei.
Een half pakje margarine smelten, water erbij en binden met maizena.
Kregen wij altijd bij gebakken vis (want dan was er geen jus)
maandag 12 augustus 2019 om 18:13
Ja hier ook altijd zo.
maandag 12 augustus 2019 om 18:24
Nee, die aten wij bij de worteltjes-uit-pot.
maandag 12 augustus 2019 om 18:32
Spinazie wassen, en met aanhangend water kort koken tot het geslonken is. Daarna snijden op de broodplank. Terug in de pan, eventueel wat paneermeel om te binden. Peper, zout en wat boter. Zo deed mijn moeder (en ik ook toen haar hielp) in de jaren '70/'80.
Belangrijk om geen extra water toe te voegen bij het koken.
Belangrijk om geen extra water toe te voegen bij het koken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
maandag 12 augustus 2019 om 18:46
Ik kom dan weer uit de tijd dat mijn moeder die fish-sticks eerste klas vettige rommel vond (al die paneer slurpt gewoon boter of olie).
En bovendien weinig met vis te maken had.
Ik at alleen fish-sticks bij andere mensen, nooit thuis.
Thuis kreeg ik een gekookt ei, échte kabeljauw, een kalfslapje, ... bij mijn spinazie.
Of een omelet. Waarbij iedereen lachte dat het "tandenloze dag" was. (Meestal waren de aardappelen dan ook puree.)
maandag 12 augustus 2019 om 19:01
Spinazie heel vaak wassen, uit laten lekken, en de spinazie met aanhangend water in een grote pan. Verhitten tot de boel wat geslonken is (paar minuten ofzo). Dan uit laten lekken in een vergiet, met een mes fijner hakken (kan in die vergiet, maar snijplank is handiger). Tenslotte beetje paneermeel erdoor tegen het zompige en eventueel wat nootmuskaat. En een eitje erbij. Vrij simpel, en niet doorgekookt (dan deden mijn ouders sowieso nergens mee)
maandag 12 augustus 2019 om 19:03
Haha, dat recept uit die link! Ik denk dat niemand tegenwoordig nog weet dat er vroeger zaaddozen (waren echt scherp, die wilde je echt niet in je eten) in de verse spinazie zaten. Spinazie was vroeger echt een heel werk om te maken, zeker als je een groot gezin had. Kwam zo van het land dus vol zand, zaaddozen, slakjes en onkruid. Dus wassen, uitzoeken en nog eens wassen in een teil of kinderbadje.
Na de laatste wasbeurt per handvol uitschudden en met aanhangend water op zetten. Als het gaar was (na ongeveer 3 uur ofzo, zoals men vroeger vond
) ging het door een grove zeef (passeviet ofzo?) daarna terug in de pan met wat boter, zout, nootmuskaat en een paar beschuiten.
Dat ging destijds met heel veel groenten zo, ook andijvie, tuinbonen, erwtjes en sla bv waren heel bewerkelijk. Bietjes ook, loof eraf, wassen, koken, pellen en snijden. Maar ik vond het heerlijk! Alles kwam recht van het land.
Ik maak het nog weleens zo uit nostalgie. Maar dan met gewassen spinazie uit een zak. Inderdaad met een ouderwetse gehaktbal en aardappels, het liefst nieuwe. Krijg er echt weer zin in nu! Of andijvie van toen met een sucadelapje en nieuwe aardappels! Ik heb weer inspiratie voor komende week
Na de laatste wasbeurt per handvol uitschudden en met aanhangend water op zetten. Als het gaar was (na ongeveer 3 uur ofzo, zoals men vroeger vond
Dat ging destijds met heel veel groenten zo, ook andijvie, tuinbonen, erwtjes en sla bv waren heel bewerkelijk. Bietjes ook, loof eraf, wassen, koken, pellen en snijden. Maar ik vond het heerlijk! Alles kwam recht van het land.
Ik maak het nog weleens zo uit nostalgie. Maar dan met gewassen spinazie uit een zak. Inderdaad met een ouderwetse gehaktbal en aardappels, het liefst nieuwe. Krijg er echt weer zin in nu! Of andijvie van toen met een sucadelapje en nieuwe aardappels! Ik heb weer inspiratie voor komende week
maandag 12 augustus 2019 om 19:43
Ik maak het nog wel op de 'oma' manier voor de kinderen.
Een klein laagje water in een grote pan (3 cm is voldoende) aan de kook brengen met een beetje zout. Spinazie erin (de pan zit snel vol) deksel erop en na een halve minuut met een houten pollepel roeren en de overige spinazie toevoegen, zo nodig. Spinazie is snel gaar. Als alles toegevoegd is koken tot het 'nat' is. Afgieten en op een snijplank hakken met een mes tot het na wens is qua grofheid. Terug in de pan en weer aan de kook brengen. Theekopje met klein laagje koud water met een theelepel maizena mengen en langzaam toevoegen tot het na wens gebonden is. Even kort roeren als het gebonden is zodat de maizena smaak weg is. Daarna beetje nootmuskaat erop en klaar. Mijn kinderen eten dit met aardappels, gekookt ei en gehaktbal of rundervink. Van deze vleessoorten krijg je goede jus.
Wij gebruiken 100/150 gram spinazie per persoon (geen grote eters).
Een klein laagje water in een grote pan (3 cm is voldoende) aan de kook brengen met een beetje zout. Spinazie erin (de pan zit snel vol) deksel erop en na een halve minuut met een houten pollepel roeren en de overige spinazie toevoegen, zo nodig. Spinazie is snel gaar. Als alles toegevoegd is koken tot het 'nat' is. Afgieten en op een snijplank hakken met een mes tot het na wens is qua grofheid. Terug in de pan en weer aan de kook brengen. Theekopje met klein laagje koud water met een theelepel maizena mengen en langzaam toevoegen tot het na wens gebonden is. Even kort roeren als het gebonden is zodat de maizena smaak weg is. Daarna beetje nootmuskaat erop en klaar. Mijn kinderen eten dit met aardappels, gekookt ei en gehaktbal of rundervink. Van deze vleessoorten krijg je goede jus.
Wij gebruiken 100/150 gram spinazie per persoon (geen grote eters).
maandag 12 augustus 2019 om 19:58
Haha, ja, zo'n teil of badje herinner ik me ook nog ja. Voor een gezin van 5 hadden we echt bergen nodig.parbleumondieu schreef: ↑12-08-2019 18:04Mijn moeder begon met een babybadje vol waarin de spinazie werd gewassen. Dan werd de spinazie gekookt en dan had je nog precies twee eetlepels over. Lekker met botersaus, gekookte aardappelen en een hardgekookt ei.
Inderdaad ook met paneermeel, een hardgekookt ei erbij en er ging ook nog citroensap overheen (uit zo'n plastic citroen
Nothing happens for a reason
maandag 12 augustus 2019 om 20:08
Neeneenee. Mijn moeder was opgegroeid met roomboter. Ze heeft roomboter altijd gepromoot als echte smaakmaker. Haar groente was altijd heerlijk en slecht voor de lijn, want er zat altijd een klontje roomboter doorheen. Zo werd oom het vlees en de aardappelpuree bereid. Met roomboter.
maandag 12 augustus 2019 om 20:10
MallePietje75 schreef: ↑12-08-2019 19:01Spinazie heel vaak wassen, uit laten lekken, en de spinazie met aanhangend water in een grote pan. Verhitten tot de boel wat geslonken is (paar minuten ofzo). Dan uit laten lekken in een vergiet, met een mes fijner hakken (kan in die vergiet, maar snijplank is handiger). Tenslotte beetje paneermeel erdoor tegen het zompige en eventueel wat nootmuskaat. En een eitje erbij. Vrij simpel, en niet doorgekookt (dan deden mijn ouders sowieso nergens mee)
yep, alleen jij schrijft het beter op
Ik heb de paneermeel dus goed onthouden.
I can't control the wind but I can adjust the sail