Verse spinazie ala vroeger

12-08-2019 17:29 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Google geeft veel recepten met gewokte spinazie maar ik zoek de manier zoals ik vroeger thuis kreeg. Mijn moeder had een hakmachine (?) Voor spinazie maar die heb ik niet.
Wie heeft een lekker recept voor mij van de ouderwetse gehakte verse spinazie inc hoeveelheden voor 4 personen?
Volgens mij leerde ze vroeger op de huishoudschool om alle groente door te koken tot moes en dan een lepel nootmuskaat erop. bah bah!

Roerbakken/wokken is veel en veel lekkerder. In een salade is ook veel lekkerder.
Beschuit inderdaad! Dat deed mijn moeder altijd.
Nootmuskaat en een ei.

Maar geen maizena, bah!
Mijn moeder begon met een babybadje vol waarin de spinazie werd gewassen. Dan werd de spinazie gekookt en dan had je nog precies twee eetlepels over. Lekker met botersaus, gekookte aardappelen en een hardgekookt ei.
"Spinazie zoals mijn moeder hem maakte"... dat zou in mijn geval uit de diepvries van Iglo zijn, 3 minuten in de magnetron, klaar.
parbleumondieu schreef:
12-08-2019 18:04
Mijn moeder begon met een babybadje vol waarin de spinazie werd gewassen. Dan werd de spinazie gekookt en dan had je nog precies twee eetlepels over. Lekker met botersaus, gekookte aardappelen en een hardgekookt ei.
Ach ja botersaus!
Een half pakje margarine smelten, water erbij en binden met maizena.
Kregen wij altijd bij gebakken vis (want dan was er geen jus)
Misschien trouwens eens in 2de-handszaken zien voor zo'n hakmachine?

Als al die moeders er zo één hadden en een gedeelte van die moeders is helaas overleden ... moeten die hakmachines toch ergens zijn terechtgekomen?
Mijn moeder gebruikte nooit een hakmachine. Gewoon grove spinazie eten. Wordt toch tot pap gekookt.
friezinnetje2014 schreef:
12-08-2019 17:55
Vissticks erbij! :D
Ja hier ook altijd zo.
friezinnetje2014 schreef:
12-08-2019 17:55
Vissticks erbij! :D
Nee, die aten wij bij de worteltjes-uit-pot.
Ik kom iit de tijd, dat mensen geloofden dat je vis en spinazie niet mocht combineren
Spinazie wassen, en met aanhangend water kort koken tot het geslonken is. Daarna snijden op de broodplank. Terug in de pan, eventueel wat paneermeel om te binden. Peper, zout en wat boter. Zo deed mijn moeder (en ik ook toen haar hielp) in de jaren '70/'80.

Belangrijk om geen extra water toe te voegen bij het koken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Volgens mij kookte zijn moeder het. En dan in de blender.

En dan in dan en gehaktbal en gekookte aardappels. (En dus jus) (brrrr gebakken vet).
magick88 wijzigde dit bericht op 12-08-2019 23:23
2.07% gewijzigd
lilalinda schreef:
12-08-2019 18:30
Ik kom iit de tijd, dat mensen geloofden dat je vis en spinazie niet mocht combineren

Oh ja, nu je het zegt, dat beweerde mijn oma ook altijd.
Maar hoe zat dat ook alweer?
lilalinda schreef:
12-08-2019 18:30
Ik kom dan weer uit de tijd dat mijn moeder die fish-sticks eerste klas vettige rommel vond (al die paneer slurpt gewoon boter of olie).
En bovendien weinig met vis te maken had.

Ik at alleen fish-sticks bij andere mensen, nooit thuis.

Thuis kreeg ik een gekookt ei, échte kabeljauw, een kalfslapje, ... bij mijn spinazie.
Of een omelet. Waarbij iedereen lachte dat het "tandenloze dag" was. (Meestal waren de aardappelen dan ook puree.)
Spinazie heel vaak wassen, uit laten lekken, en de spinazie met aanhangend water in een grote pan. Verhitten tot de boel wat geslonken is (paar minuten ofzo). Dan uit laten lekken in een vergiet, met een mes fijner hakken (kan in die vergiet, maar snijplank is handiger). Tenslotte beetje paneermeel erdoor tegen het zompige en eventueel wat nootmuskaat. En een eitje erbij. Vrij simpel, en niet doorgekookt (dan deden mijn ouders sowieso nergens mee)
Haha, dat recept uit die link! Ik denk dat niemand tegenwoordig nog weet dat er vroeger zaaddozen (waren echt scherp, die wilde je echt niet in je eten) in de verse spinazie zaten. Spinazie was vroeger echt een heel werk om te maken, zeker als je een groot gezin had. Kwam zo van het land dus vol zand, zaaddozen, slakjes en onkruid. Dus wassen, uitzoeken en nog eens wassen in een teil of kinderbadje.

Na de laatste wasbeurt per handvol uitschudden en met aanhangend water op zetten. Als het gaar was (na ongeveer 3 uur ofzo, zoals men vroeger vond ;-D ) ging het door een grove zeef (passeviet ofzo?) daarna terug in de pan met wat boter, zout, nootmuskaat en een paar beschuiten.

Dat ging destijds met heel veel groenten zo, ook andijvie, tuinbonen, erwtjes en sla bv waren heel bewerkelijk. Bietjes ook, loof eraf, wassen, koken, pellen en snijden. Maar ik vond het heerlijk! Alles kwam recht van het land.

Ik maak het nog weleens zo uit nostalgie. Maar dan met gewassen spinazie uit een zak. Inderdaad met een ouderwetse gehaktbal en aardappels, het liefst nieuwe. Krijg er echt weer zin in nu! Of andijvie van toen met een sucadelapje en nieuwe aardappels! Ik heb weer inspiratie voor komende week :heart:
Bij ons ging de spinazie door de vleesmolen, die op een plank vastgeklemd werd. Ik vond het als kind razend interessant om dan aan die zwengel te draaien, en dan de spinazieprut te maken :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij aten spinazie als creme uit de diepvries. Ik ieder geval in de jaren 80.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Gatti schreef:
12-08-2019 19:11
Wij aten spinazie als creme uit de diepvries. Ik ieder geval in de jaren 80.
Ja spinazie ala blub is ook mijn spinazie ‘van vroeger’.
Ik maak het nog wel op de 'oma' manier voor de kinderen.
Een klein laagje water in een grote pan (3 cm is voldoende) aan de kook brengen met een beetje zout. Spinazie erin (de pan zit snel vol) deksel erop en na een halve minuut met een houten pollepel roeren en de overige spinazie toevoegen, zo nodig. Spinazie is snel gaar. Als alles toegevoegd is koken tot het 'nat' is. Afgieten en op een snijplank hakken met een mes tot het na wens is qua grofheid. Terug in de pan en weer aan de kook brengen. Theekopje met klein laagje koud water met een theelepel maizena mengen en langzaam toevoegen tot het na wens gebonden is. Even kort roeren als het gebonden is zodat de maizena smaak weg is. Daarna beetje nootmuskaat erop en klaar. Mijn kinderen eten dit met aardappels, gekookt ei en gehaktbal of rundervink. Van deze vleessoorten krijg je goede jus.

Wij gebruiken 100/150 gram spinazie per persoon (geen grote eters).
parbleumondieu schreef:
12-08-2019 18:04
Haha, ja, zo'n teil of badje herinner ik me ook nog ja. Voor een gezin van 5 hadden we echt bergen nodig.
Inderdaad ook met paneermeel, een hardgekookt ei erbij en er ging ook nog citroensap overheen (uit zo'n plastic citroen :) )
Nothing happens for a reason
swannie12 schreef:
12-08-2019 18:07
Ach ja botersaus!
Een half pakje margarine smelten, water erbij en binden met maizena.
Kregen wij altijd bij gebakken vis (want dan was er geen jus)
Neeneenee. Mijn moeder was opgegroeid met roomboter. Ze heeft roomboter altijd gepromoot als echte smaakmaker. Haar groente was altijd heerlijk en slecht voor de lijn, want er zat altijd een klontje roomboter doorheen. Zo werd oom het vlees en de aardappelpuree bereid. Met roomboter.
MallePietje75 schreef:
12-08-2019 19:01
Spinazie heel vaak wassen, uit laten lekken, en de spinazie met aanhangend water in een grote pan. Verhitten tot de boel wat geslonken is (paar minuten ofzo). Dan uit laten lekken in een vergiet, met een mes fijner hakken (kan in die vergiet, maar snijplank is handiger). Tenslotte beetje paneermeel erdoor tegen het zompige en eventueel wat nootmuskaat. En een eitje erbij. Vrij simpel, en niet doorgekookt (dan deden mijn ouders sowieso nergens mee)

yep, alleen jij schrijft het beter op ;-)
Ik heb de paneermeel dus goed onthouden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
12-08-2019 20:10
yep, alleen jij schrijft het beter op ;-)
Ik heb de paneermeel dus goed onthouden.
Ik had die van jou nog niet gelezen! Maar we komen blijkbaar uit dezelfde tijd ;-)
Bedankt voor de tips. Het gaat zeker lukken een ouderwets spinazie papje te maken. Met een bal en mayo :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven