Schoonouders geven niks voor toekomstig kleinkind

15-08-2019 17:12 360 berichten
Mijn man en ik verwachten ons eerste kindje.
Dit is overigens het eerste kleinkind wat er geboren wordt voor mijn ouders en schoonouders.

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht voor hun toekomstige kleindochter (ik ben nu 8 maanden zwanger).
Dit staat behoorlijk in contrast met hoe mijn ouders er mee omgaan. Niet dat zij overdreven veel spullen hebben gehaald maar een ledikantje voor bij hun thuis en wat cadeautjes voor ons (rompertje, slabbetje etc.) is wat zij wel hebben gegeven.
Bovendien hebben wij van heel veel vrienden, kennissen, vrienden van ouders, buren van ouders etc. toch wel allemaal dingetjes gekregen (ik heb het echt puur over kleinigheidjes, zoals bijv een paar sokjes of een rompertje oid).

Zelf vind ik dit eigenlijk best vreemd. Mijn man zegt dat zijn ouders hier gewoon minder attent in zijn. Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk of dat het inderdaad wel een beetje gek is dat van iedereen, zij juist niks geven.

Disclaimer: ik besef mij uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is om iets te krijgen. Maar het valt mij toch behoorlijk op, vandaar. De schoonouders hebben trouwens wel gezegd blij met de komst van hun kleindochter te zijn

Is t vreemd?

Totaal aantal stemmen: 451

Ja (12%)
Nee (73%)
Beetje (15%)
Ik vind het best bijzonder ja, dat je als aankomend grootouder niet op het idee komt om een keer een paar sokjes of een slabbetje te kopen voor je kleinkind-in-wording. De vraag is alleen wat jij kunt met de wetenschap dat ik het bijzonder vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken heel veel mensen die het lot niet willen tarten, en dus voor de geboorte nog niks willen kopen.
Daarnaast ken ik het ook niet als heel gebruikelijk hoor. Ik heb vorig jaar een baby gekregen, en heb van 1 collega een boekje gekregen maar daar zat een heel verhaal achter. En van een vriendin wat kleertjes die ze ergens in de uitverkoop tegen kwam en niet kon laten liggen. Verder van vrienden en kennissen niks voor de geboorte, en daar ook nooit over nagedacht.
Van mijn ouders wel wat kleertjes, maar ook geen grote dingen. Ook niet na de geboorte trouwens, de kinderwagen en het bedje heb ik gewoon zelf gekocht. De wasmachine en droger trouwens ook :proud: . Ook daar nooit bij stilgestaan dat mijn ouders dat hadden ‘moeten’ doen.
(Schoonouders heb ik niet, dus daar viel sowieso weinig te verwachten)

Mijn ouders zijn echt helemaal in de wolken met hun kleinkind, en stralen dat aan alle kanten uit. Maar dat hoeft zich absoluut niet te uiten in grote cadeaus.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een topic waar me de nekharen van overeind gaan staan. Want:
waarom zouden jouw schoonouders een cadeautje/bedje/slabbers whatever moeten kopen, het is jullie kind, niet dat van je schoonouders.
Ja ik heb zelf kinderen, maar ik kan geloof ik heel slecht tegen mensen die vinden dat zodra ze zwanger zijn, heel de wereld om hen moet draaien...
En nee, heb het topic verder niet gelezen, de openingspost was al voldoende ;)
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
15-08-2019 19:37
Dit is een topic waar me de nekharen van overeind gaan staan. Want:
waarom zouden jouw schoonouders een cadeautje/bedje/slabbers whatever moeten kopen, het is jullie kind, niet dat van je schoonouders.
Ja ik heb zelf kinderen, maar ik kan geloof ik heel slecht tegen mensen die vinden dat zodra ze zwanger zijn, heel de wereld om hen moet draaien...
Nee, het moet niet. Maarrrr
1. het is wel zeer gebruikelijk en
2. ik heb de etiquette er even op na geslagen het 'heurt' wel

Dus, je mag gerust met lage handen op kraambezoek, maar dan ben je wel (volgens onze normen) raar bezig, zelfs wat asociaal
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:47
Nee, het moet niet. Maarrrr
1. het is wel zeer gebruikelijk en
2. ik heb de etiquette er even op na geslagen het 'heurt' wel

Dus, je mag gerust met lage handen op kraambezoek, maar dan ben je wel (volgens onze normen) raar bezig, zelfs wat asociaal
Maar omdat ‘ het hoort’ moeten schoonouders dit dus doen? Wie weet hebben ze een hartstikke leuk cadeau in gedachten voor als kleinkind straks geboren is. Ik zou liever een cadeau krijgen dat daadwerkelijk vanuit ‘ liefde’ gegeven wordt, dan een cadeau dat gegeven wordt ‘omdat het zo hoort’.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zwanger was heeft mijn moeder een mutsje gebreid. Mijn oma een vestje maar dat kreeg ik pas bij de kraamvisite. Mijn schoonmoeder kocht een knuffelbeest en een setje rompers. Bij de kraamvisite nam mijn moeder een dik boek van Annie MG Smidt mee, leuk voor de kleine een paar jaartjes groter is. Hartstikke blij mee!
Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder of schoonmoeder een kinderwagen of ledikant o.i.d. koopt, dat koop ik toch echt liever zelf.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
15-08-2019 19:50
Maar omdat ‘ het hoort’ moeten schoonouders dit dus doen? Wie weet hebben ze een hartstikke leuk cadeau in gedachten voor als kleinkind straks geboren is. Ik zou liever een cadeau krijgen dat daadwerkelijk vanuit ‘ liefde’ gegeven wordt, dan een cadeau dat gegeven wordt ‘omdat het zo hoort’.
nee hoor, dat zeg ik niet
ik zeg niet dat het Moet, ik zeg dat het Heurt

Als jij in een restaurant van je af wil boeren, moet je dat zelf weten, maar het heurt niet
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste kreeg ik van mijn moeder de kinderwagen en mijn schoonvader heeft een kast en commode zelf gemaakt. Ik was er zo blij mee. Van mijn vader weet ik niet meer wat ik gekregen heb (mijn ouders zijn gescheiden). En wat ik bij de tweede heb gekregen, weet ik ook echt niet meer. Maar ongetwijfeld iets. En zeker al wel tijdens de zwangerschap.

Ik vind het raar dat je niks hebt gekregen. Maar aan de andere kant realiseer ik me dat ik 15 en 12 jaar later echt niet meer weet wat ik destijds tijdens de zwangerschap kreeg. Op de kinderwagen en de eigen gemaakte meubels na. Waarbij die laatste me, zeker na het overlijden van schoonvader, me heel dierbaar zijn (en nog steeds in gebruik).
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
15-08-2019 19:37
Dit is een topic waar me de nekharen van overeind gaan staan. Want:
waarom zouden jouw schoonouders een cadeautje/bedje/slabbers whatever moeten kopen, het is jullie kind, niet dat van je schoonouders.
Ja ik heb zelf kinderen, maar ik kan geloof ik heel slecht tegen mensen die vinden dat zodra ze zwanger zijn, heel de wereld om hen moet draaien...
En nee, heb het topic verder niet gelezen, de openingspost was al voldoende ;)
Helemaal mee eens.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
15-08-2019 19:50
Maar omdat ‘ het hoort’ moeten schoonouders dit dus doen? Wie weet hebben ze een hartstikke leuk cadeau in gedachten voor als kleinkind straks geboren is. Ik zou liever een cadeau krijgen dat daadwerkelijk vanuit ‘ liefde’ gegeven wordt, dan een cadeau dat gegeven wordt ‘omdat het zo hoort’.
Ik zeg zelfs letterlijk, dat het niet MOET)
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:47
Nee, het moet niet. Maarrrr
1. het is wel zeer gebruikelijk en
2. ik heb de etiquette er even op na geslagen het 'heurt' wel

Dus, je mag gerust met lage handen op kraambezoek, maar dan ben je wel (volgens onze normen) raar bezig, zelfs wat asociaal
Maar in dit topic is nog helemaal geen sprake van kraambezoek. Het kind is nog niet geboren namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-08-2019 19:55
Maar in dit topic is nog helemaal geen sprake van kraambezoek. Het kind is nog niet geboren namelijk.
Klopt, we zeiden ook TO, dat ze even moest afwachten
En mijn reactie was op iemand die zei, van schoonouders echt niks gekregen te hebben, ook na bevalling niet
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:57
Klopt, we zeiden ook TO, dat ze even moest afwachten
En mijn reactie was op iemand die zei, van schoonouders echt niks gekregen te hebben, ook na bevalling niet
Vind het eerlijk gezegd ook een raar gebruik, al die stromen met cadeautjes omdat er zoiets natuurlijks plaatsvindt als de geboorte van een kind. Tjemig, vroeger kregen mensen 11 kinderen. Moest dat dan allemaal groots en met babyshowers en enorme cadeaus gevierd worden? Als je dan destijds een paar vriendinnen of zussen/broers had, kwam je aan niks anders meer toe...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 20:02
Vind het eerlijk gezegd ook een raar gebruik, al die stromen met cadeautjes omdat er zoiets natuurlijks plaatsvindt als de geboorte van een kind. Tjemig, vroeger kregen mensen 11 kinderen. Moest dat dan allemaal groots en met babyshowers en enorme cadeaus gevierd worden? Als je dan destijds een paar vriendinnen of zussen/broers had, kwam je aan niks anders meer toe...
het hoeft echt geen complete kinderkamer te zijn hoor, leuk rompertje is ook prima.
We kregen van een tante een foeilelijk, zelfgemaakt kapstokje. Met liefde opgehangen.

Babyshowers heb ik trouwens nog nooit meegemaakt, ook geen genderreveals etc.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:55
Ik zeg zelfs letterlijk, dat het niet MOET)
Nee klopt, vervolgens plaats je erachter wel een vette maaarrr, en legt uit waarom TO/een zwangere er wel ‘recht op heeft’.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
15-08-2019 20:06
Nee klopt, vervolgens plaats je erachter wel een vette maaarrr, en legt uit waarom TO/een zwangere er wel ‘recht op heeft’.
Nope, ik leg niet uit, waarom ze er recht op heeft
Ik leg uit, dat het geven van kado's in onze samenleving bij bepaalde feestelijkheden bij de cultuur heurt. Dat je het gerust Niet kan doen, maar dat je dan (vanuit onze normen) je afwijkend gedraagt
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:47
Nee, het moet niet. Maarrrr
1. het is wel zeer gebruikelijk en
2. ik heb de etiquette er even op na geslagen het 'heurt' wel

Dus, je mag gerust met lage handen op kraambezoek, maar dan ben je wel (volgens onze normen) raar bezig, zelfs wat asociaal
Het gaat dan ook niet om kraambezoekcadeaus, maar om pre-bevallingscadeaus. Het lijkt me vrij logisch om op kraambezoek iets mee te nemen voor moeder/pasgeborene.
Maar zo zuur gaan zitten doen omdat je voor je bevalling nog niets gekregen hebt, nah.
Wie weet waar de toekomstige opa en oma allemaal mee bezig zijn(ik heb net geleerd dat onspontaniteit een slechte eigenschap is, dus je moet het stil houden). Zit je daar te mokken en zuur te wezen terwijl zij met van alles bezig zijn. Of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me behoorlijk opgelaten voelen als iedereen maar spullen kocht voor MIJN kind. Dat ik een kind wil daar hoef je dan toch een ander niet mee te belasten? Krijg je allemaal spul waar je niet op zit te wachten, wat je dubbel hebt, wat niet je smaak is en lelijk is, wat overbodig is want je gaat het nooit gebruiken.
Dus nee ik vind het niet raar, ik vind het normaal dat ze dat niet doen. En ik zou er zelfs blij mee zijn geloof ik. Al die meuk, koop het gewoon lekker zelf. Tis toch JOUW/JULLIE kind? Koop dan wat jij leuk en nuttig vind. En wees gewoon blij met belangstelling en interesse.
Tis niet dat opeens de hele wereld om jullie moet draaien omdat jullie opeens een kind krijgen....Bijzonder dat je meent daar "recht" op te hebben.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
15-08-2019 20:09
Het gaat dan ook niet om kraambezoekcadeaus, maar om pre-bevallingscadeaus. Het lijkt me vrij logisch om op kraambezoek iets mee te nemen voor moeder/pasgeborene.
Maar zo zuur gaan zitten doen omdat je voor je bevalling nog niets gekregen hebt, nah.
Wie weet waar de toekomstige opa en oma allemaal mee bezig zijn(ik heb net geleerd dat onspontaniteit een slechte eigenschap is, dus je moet het stil houden). Zit je daar te mokken en zuur te wezen terwijl zij met van alles bezig zijn. Of zo.
Dit dus. Kind is nog niet eens geboren, dus er is nog niet eens sprake van ‘kraamcadeaus’.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
15-08-2019 20:09
Het gaat dan ook niet om kraambezoekcadeaus, maar om pre-bevallingscadeaus. Het lijkt me vrij logisch om op kraambezoek iets mee te nemen voor moeder/pasgeborene.
Maar zo zuur gaan zitten doen omdat je voor je bevalling nog niets gekregen hebt, nah.
Wie weet waar de toekomstige opa en oma allemaal mee bezig zijn(ik heb net geleerd dat onspontaniteit een slechte eigenschap is, dus je moet het stil houden). Zit je daar te mokken en zuur te wezen terwijl zij met van alles bezig zijn. Of zo.
klopt, TO moet even geduld hebben, die conclusie trokken we al.
Soms durven mensen ook niks te geven voor de bevalling, bang dat het dan juist fout gaat. Er hangen nog al wat fabels, rare angsten etc juist rondom die zwangerschapstijd
Alle reacties Link kopieren
Hallo, in tegenstelling tot paar andere reacties hier vind ik het wel vreemd. Ik vind was zwanger heb een miskraam gehad maar mijn schoonouders zaten al van alles te plannen voor ons. En ze hadden al wel dingen voor mij gekocht om het makkelijk voor in huis te maken zeg maar.
En ik snap wel dat je niet eens cadeautjes verwacht of ik denk misschien niet eens dat je die dingen nodig hebt maar het gaat om het idee en de enthousiasme ervan dat zij een kleinkind krijgen. Maar misschien worden ze pas enthousiast als ze de baby vasthouden.
Alle reacties Link kopieren
Rubble, wat afschuwelijk :"-(
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
15-08-2019 17:29
er zijn ook mensen die denken dat het ongeluk brengt iets voor een ongeboren kind kopen( net zoals mensen denken over een verjaardag vieren voor de eigenlijke datum. Dat doe je niet, ook wegens dat ongeluk) Misschien zijn je schoonouders ook zo. Of misschien denken ze wel: dat kleine spul krijgen ze genoeg, we zien straks wel wat ze echt leuk vinden
Dit dacht ik ook direct na het lezen van de OP.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
yoshe schreef:
15-08-2019 20:15
Ik zou me behoorlijk opgelaten voelen als iedereen maar spullen kocht voor MIJN kind. Dat ik een kind wil daar hoef je dan toch een ander niet mee te belasten?
Sommige mensen vinden het gewoon leuk om iets te kopen voor een ongeboren kind en ervaren dat helemaal niet als een belasting.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel vreemd eigenlijk, zou op mij wat koud overkomen. Alsof het ze helemaal niks doet.Het hoeft niet iets groots te zijn, maar sokjes of weet ik het wat zou toch leuk zijn? Een teken dat ze ermee bezig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven