Meiden van 15 jaar
vrijdag 16 augustus 2019 om 16:41
Nooit gedacht dat ik op deze pijler ooit een berichtje zou plaatsen. Ik heb zelf geen kinderen, dus weinig tot geen ervaring.
Gisteren hebben we mijn nichtje opgehaald en zaterdag brengen we haar weer naar huis. Ze is 15 jaar en heeft zelf gevraagd of de een paar dagen bij ons op de camping mocht komen, En ze is mijn nichtje dus natuurlijk mag dat.
5 Jaar geleden is ze ook 3 dagen bij ons geweest, Gevaren en 's avonds zette ik haar achter de laptop met een filmpje en het was goed. Nu wil ze niks meer. Ze zit maar op de bank te hangen, soms met telefoon, Als ik vraag of ze iets wil eten of drinken dan zegt ze nee. Ze wil niks doen, niet lezen geen tv kijken, nergens naar toe. Vanavond is er hier op de camping een pubquiz voor jong en oud en daar gaan we met heel de familie naar toe. Dus dan hebben we wel had te doen. Vanmiddag ook nog even gevaren.
Maar ik vind het lastig. Ik wil natuurlijk dat ze haar haar zin heeft. Ze is niet op vakantie geweest, dus dit is toch haar enige uitje. Ze heeft het al lastig, oma net overleden, en aan haar vader heeft ze ook niet zo veel. Haar moeder en de vriend van haar moeder hebben relatieproblemen, dus daar zal het ook niet altijd even gezellig zijn.
Ik weet dat kinderen van nu van die leeftijd niet altijd even gezellig zijn. Kan ik nog iets doen om het voor haar nog een beetje gezellig te maken? Of lukt dat niet bij een 15-jarige?
Gisteren hebben we mijn nichtje opgehaald en zaterdag brengen we haar weer naar huis. Ze is 15 jaar en heeft zelf gevraagd of de een paar dagen bij ons op de camping mocht komen, En ze is mijn nichtje dus natuurlijk mag dat.
5 Jaar geleden is ze ook 3 dagen bij ons geweest, Gevaren en 's avonds zette ik haar achter de laptop met een filmpje en het was goed. Nu wil ze niks meer. Ze zit maar op de bank te hangen, soms met telefoon, Als ik vraag of ze iets wil eten of drinken dan zegt ze nee. Ze wil niks doen, niet lezen geen tv kijken, nergens naar toe. Vanavond is er hier op de camping een pubquiz voor jong en oud en daar gaan we met heel de familie naar toe. Dus dan hebben we wel had te doen. Vanmiddag ook nog even gevaren.
Maar ik vind het lastig. Ik wil natuurlijk dat ze haar haar zin heeft. Ze is niet op vakantie geweest, dus dit is toch haar enige uitje. Ze heeft het al lastig, oma net overleden, en aan haar vader heeft ze ook niet zo veel. Haar moeder en de vriend van haar moeder hebben relatieproblemen, dus daar zal het ook niet altijd even gezellig zijn.
Ik weet dat kinderen van nu van die leeftijd niet altijd even gezellig zijn. Kan ik nog iets doen om het voor haar nog een beetje gezellig te maken? Of lukt dat niet bij een 15-jarige?
vrijdag 16 augustus 2019 om 19:06
Als je bovenstaande uit gaat voeren TO komt de puber van 15 zeker nooit meer!SteunEndeToeverlaet schreef: ↑16-08-2019 18:13Een kind van 15 kan geen dagje uit plannen.
Vertel haar dat je het fijn vind dat ze er is, en dat jij het leuk vindt om je best te doen om iets te doen dat ze normaal niet doen.
Dus dat ze niet haar vakantie voorbij hangt omdat ze niets kan verzinnen.
Geef wat structuur.
Maak een lijstje, samen met haar. Met een paar dagtripjes, zwembad, spelletje doen, en zeer zeker ook 'lekker hangen & geen gezeur'.
Rgel is dat zij iets van de lijst mag kiezen... daarna wordt dat doorgestreept en kiest ze wat anders.
Misschien nog één bonuspunt om iets nóg een keer te doen dat ze erg leuk vond (hangen, bijvoorbeeld).
Zo geef je haar wat controle maar wel binnen een structuur.
Kan dat werken?
vrijdag 16 augustus 2019 om 19:12
SteunEndeToeverlaet schreef: ↑16-08-2019 18:13Een kind van 15 kan geen dagje uit plannen.
Vertel haar dat je het fijn vind dat ze er is, en dat jij het leuk vindt om je best te doen om iets te doen dat ze normaal niet doen.
Geef wat structuur.
Maak een lijstje, samen met haar. Met een paar dagtripjes, zwembad, spelletje doen, en zeer zeker ook 'lekker hangen & geen gezeur'.
Rgel is dat zij iets van de lijst mag kiezen... daarna wordt dat doorgestreept en kiest ze wat anders.
Misschien nog één bonuspunt om iets nóg een keer te doen dat ze erg leuk vond (hangen, bijvoorbeeld).
Kan dat werken?
Want? Dat kunnen/konden ze bij mij prima hoor.
vrijdag 16 augustus 2019 om 20:18
Eens.Betty_Slocombe schreef: ↑16-08-2019 20:10Je klinkt lief, TO. En veilig en voorspelbaar. Ik gok maar zo dat dit precies is wat ze nu nodig heeft.
Herken mijn 15 jarige ik wel in haar, al las ik dan vooral boeken
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
vrijdag 16 augustus 2019 om 20:21
Natuurlijk Jan een kind van 15 wel een dagje uit plannen. Of denk jij dat de ouders de bestemmingen en de rest daarom heen plannen van tiener op tienertoer.
Nichtje hoeft niet eens zelf te plannen. Ze hoeft alleen maar te zeggen goh tante ik zou wel naar xx willen.
Maar dat doet ze niet dus blijkbaar heeft ze er geen behoefte aan.
vrijdag 16 augustus 2019 om 20:29
Nee het is een puber die willen vooral niets doen!SteunEndeToeverlaet schreef: ↑16-08-2019 18:13Een kind van 15 kan geen dagje uit plannen.
Geef wat structuur.
Kan dat werken?
Het is echt geen raar gedrag hoor! Ik merk het met mijn 12 jarige al en hoor genoeg verhalen om mij heen!
Je doet het prima!
vrijdag 16 augustus 2019 om 20:29
Nee het is een puber die willen vooral niets doen!SteunEndeToeverlaet schreef: ↑16-08-2019 18:13Een kind van 15 kan geen dagje uit plannen.
Geef wat structuur.
Kan dat werken?
Het is echt geen raar gedrag hoor! Ik merk het met mijn 12 jarige al en hoor genoeg verhalen om mij heen!
Je doet het prima!
vrijdag 16 augustus 2019 om 20:36
Niet alles gelezen dus misschien is het wel al voorbij gekomen, maar ik vond het toen heerlijk om heel volwassen een terrasje te pakken.
Ze zit in die omslag leeftijd dat ze zich volwassen wil voelen, maar dat nog niet is. Dus zou het in die hoek zoeken.
Winkelen, terrasje pakken en dan cappuccino voor het eerst drinken of zo.
Maak het niet te zwaar. Er zijn is vaak al genoeg.
Ze zit in die omslag leeftijd dat ze zich volwassen wil voelen, maar dat nog niet is. Dus zou het in die hoek zoeken.
Winkelen, terrasje pakken en dan cappuccino voor het eerst drinken of zo.
Maak het niet te zwaar. Er zijn is vaak al genoeg.
vrijdag 16 augustus 2019 om 20:53
Volgens mij doe je het al hartstikke goed, en in mijn beleving is het grootste compliment wat je maar kan krijgen van een puber, dat ze graag bij jou zou willen zijn!
En verder, inderdaad vaak zijn ze op die leeftijd toch ook nog wel voor een spelletje te porren, of een grappige puzzel óf inderdaad een pubquiz.
Dus maak je er niet teveel zorgen om, geniet zelf ook een beetje van de rust, zo te lezen heb e al genoeg voor je kiezen gehad, en zit er nog meer aan te komen ook.
Dikke knuffel
En verder, inderdaad vaak zijn ze op die leeftijd toch ook nog wel voor een spelletje te porren, of een grappige puzzel óf inderdaad een pubquiz.
Dus maak je er niet teveel zorgen om, geniet zelf ook een beetje van de rust, zo te lezen heb e al genoeg voor je kiezen gehad, en zit er nog meer aan te komen ook.
Dikke knuffel
vrijdag 16 augustus 2019 om 20:57
Je klinkt aardig! Ik denk dat je haar het beste gewoon de ruimte kan geven en haar eigen ding laten doen. Misschien aangeven dat ze het eten en drinken zelf kan pakken als ze daar behoefte aan heeft en wat lekkere dingen in de kast leggen? Verder gewoon benoemen wat jullie van plan zijn en dat je het leuk vindt als ze meegaat maar dat ze ook lekker camping mag blijven. En een keer aangeven dat je het prima vindt als zij ook met idee komt maar dat verder bij haar laten. Ga er vooral niet bovenop zitten. Ik denk dat dit haar manier is om tot rust te komen van de situatie thuis (herken ik van mijzelf vroeger). En tieners van 15 zijn prima in staat om een dagje zelf een dagje uit te plannen, maar daar heeft zij duidelijk geen behoefte aan momenteel. Accepteer dat. Dat is denk ik het belangrijkste.
vrijdag 16 augustus 2019 om 21:06
Lijkt me alsof ze het best pittig vind (oma overleden, vader niet altijd in beeld, thuis ook niet altijd even gezellig) en misschien daarom even een paar dagen even 'niks' wil. Het zal voor jou ook niet meevallen na het overlijden van je moeder.
Ik heb helaas geen tips, maar wil wel even zeggen dat je heel lief en begripvol klinkt en ik denk dat dat voor jou nichtje heel fijn is. Al zou het misschien fijn zijn om zo nu en dan afleiding te hebben.
Vroeger was het bij ons thuis ook niet altijd even leuk en gezellig en wat wilde ik graag dat het 'gewoon (en) goed' was. En ik heb het idee dat het bij jou min of meer ook zo is. Vind ze het leuk om iets 'simpels' als een spelletje te doen; monopoly, rummikub of iets anders wat ze leuk vind? Is ze nog mee geweest naar de pubquiz? Wat vond ze ervan om er even uit te zijn?
Ik heb helaas geen tips, maar wil wel even zeggen dat je heel lief en begripvol klinkt en ik denk dat dat voor jou nichtje heel fijn is. Al zou het misschien fijn zijn om zo nu en dan afleiding te hebben.
Vroeger was het bij ons thuis ook niet altijd even leuk en gezellig en wat wilde ik graag dat het 'gewoon (en) goed' was. En ik heb het idee dat het bij jou min of meer ook zo is. Vind ze het leuk om iets 'simpels' als een spelletje te doen; monopoly, rummikub of iets anders wat ze leuk vind? Is ze nog mee geweest naar de pubquiz? Wat vond ze ervan om er even uit te zijn?
In this mad house we must all survive
vrijdag 16 augustus 2019 om 21:29
Misschien vindt ze het leuk als jij iets doet wat je leuk vindt, waar je van geniet. Een lekkere koffie klaarmaken met slagroom en sprinkels en koekjes en die lekker opdrinken met een tijdschrift erbij. Of uitgebreid koken. Of tekenen.
Als jij geniet, krijgt zij misschien wat mee van het fijne gevoel dat jij daarvan krijgt.
Als jij geniet, krijgt zij misschien wat mee van het fijne gevoel dat jij daarvan krijgt.
vrijdag 16 augustus 2019 om 22:24
vrijdag 16 augustus 2019 om 23:08
Nee, het kind heeft vakantie, koken op de camping in de keuken van je tante, erg ingewikkeld.
zaterdag 17 augustus 2019 om 06:52
Ja, dit. Ik zou proberen je niet te veel zorgen te maken over of je het wel goed doet en verder wel gewoon steeds blijven vragen wat je wil vragen (ze zegt toch nee als ze iets niet wil, dus je hoeft er niet te veel over na te denken) en ook zelf lekker uitrusten.Betty_Slocombe schreef: ↑16-08-2019 20:10Je klinkt lief, TO. En veilig en voorspelbaar. Ik gok maar zo dat dit precies is wat ze nu nodig heeft.
zaterdag 17 augustus 2019 om 07:47
Bedankt voor de lieve woorden.
Gisteren is al met al een geslaagde dag en drukke dag geworden, Het varen en tussendoor even op een terrasje zitten was lekker. Daarna is ze bij mijn zwager geweest en heeft met de honden gespeeld, daarna kwam mijn stiefdochter met haar vriend en de hond, dat was ook gezellig.
En de pubquiz 's avonds, met een hele grote groep, was erg gezellig. Ze heeft gelachen en gepraat en wist ook nog heel veel antwoorden. Zag echt dat ze het naar haar zin had. En wij ook.
Om 10 uur rijden we hier weer weg om haar naar huis te brengen. 2,5 Uur rijden en rond 12 uur nog even ergens lunchen. Bij haar thuis drinken we nog wat en dan gaan we weer terug,
Ik heb wel vaker gehoord dat pubers veel hangen en met hun telefoon bezig zijn. Maar ik ken maar weinig pubers en was zelf niet zo op dit leeftijd. Fijn om te weten dat het toch redelijk normaal is. '
Ik hoop dat ze hier een beetje op kan teren en als ze straks naar een nieuwe school gaat, dat het dan goed met haar gaat.
Bedankt allemaal voor jullie tips.
Gisteren is al met al een geslaagde dag en drukke dag geworden, Het varen en tussendoor even op een terrasje zitten was lekker. Daarna is ze bij mijn zwager geweest en heeft met de honden gespeeld, daarna kwam mijn stiefdochter met haar vriend en de hond, dat was ook gezellig.
En de pubquiz 's avonds, met een hele grote groep, was erg gezellig. Ze heeft gelachen en gepraat en wist ook nog heel veel antwoorden. Zag echt dat ze het naar haar zin had. En wij ook.
Om 10 uur rijden we hier weer weg om haar naar huis te brengen. 2,5 Uur rijden en rond 12 uur nog even ergens lunchen. Bij haar thuis drinken we nog wat en dan gaan we weer terug,
Ik heb wel vaker gehoord dat pubers veel hangen en met hun telefoon bezig zijn. Maar ik ken maar weinig pubers en was zelf niet zo op dit leeftijd. Fijn om te weten dat het toch redelijk normaal is. '
Ik hoop dat ze hier een beetje op kan teren en als ze straks naar een nieuwe school gaat, dat het dan goed met haar gaat.
Bedankt allemaal voor jullie tips.
zaterdag 17 augustus 2019 om 08:25
Hoe verzin je hetSteunEndeToeverlaet schreef: ↑16-08-2019 18:13Een kind van 15 kan geen dagje uit plannen.
Geef wat structuur.
Kan dat werken?
Een beetje normale puber lacht je in je gezicht uit als je met zo'n lijstje komt.
Het nichtje wil rust, gun haar dat ook
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 17 augustus 2019 om 10:34
Daantje1970 schreef: ↑17-08-2019 10:19Even nieuwsgierig: niet douchen en je tanden niet poetsen. Is dat ook normaal?
Niet helemaal normaal, maar soms zijn het op die leeftijd net nog kinderen die je er aan moet helpen herinneren.
zaterdag 17 augustus 2019 om 10:49
Als iemand niet lekker in zijn vel zit kan zoiets voorkomen ja.Daantje1970 schreef: ↑17-08-2019 10:19Even nieuwsgierig: niet douchen en je tanden niet poetsen. Is dat ook normaal?
zaterdag 17 augustus 2019 om 10:54
Ja, hier wel. Ik moet dochters echt naar de badkamer sturen en zeggen dat het moet. Dit vinden ze eigenlijk al te veel op een dag dat ze bedacht hadden dat ze niets moeten. En ze zitten prima in hun vel, maar zijn in de vakantie echt aardslui.Daantje1970 schreef: ↑17-08-2019 10:19Even nieuwsgierig: niet douchen en je tanden niet poetsen. Is dat ook normaal?