Kind niet blij met kado

21-08-2019 17:53 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aargh...wie kent dit: Dochter (net 4) kreeg vandaag een verlaat verjaardagskadootje en stak niet onder stoelen of banken dat ze het geen leuk kado vond. Ze was sowieso al moe enprikkelbaar omdat ze net de eerste dagen groep 1 achter de rug had. Ik probeerde nog wat te redden en leuke aspecten ervan te benoemen (mooie kleur etc) maar ze was bikkelhard en begon zelfs te huilen. Nogmaals: oververmoeidheid van school speelde een rol en dat heb ik ook benoemd. Ik besloot er op dat moment maar wat luchtig over te zijn en de gulle gever deed hetzelfde. Vanbinnen ging ik door de grond. Ik denk dat de gever ook wel wat teleurgesteld was. Ik voelde ook boosheid naar mn dochter, maar eigenlijk niet terecht. Ze was eerlijk en ik heb haar nooit echt geleerd hoe je kado's in ontvangst neemt, behalve dat je wel moet bedanken natuurlijk ( wat ze nu uitgerekend ook niet deed :facepalm: )
Ik zelf heb altijd geleerd te veinzen dat je iets leuk vindt. Mijn man niet, die zegt wel eerlijk wat ie vindt en die is van mening dat je niet moet liegen als je iets niet mooi vind.
Ik vind voor beide wat te zeggen, maar wat leren jullie je kinderen mbt kado's en hoe gaan jullie om met de situatie die ik net beschreef?
Je zegt netjes bedankt en dat je het mooi vindt. Normale opvoeding.
Manta schreef:
21-08-2019 17:54
Je zegt netjes bedankt en dat je het mooi vindt. Normale opvoeding.

Dit, maar dat kan met een net vierjarige heus nog wel eens misgaan. Kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk leren dat je bedankt en pretendeert blij te zijn. En ook logische dat dit nog wel eens mis gaat als je zo klein bent. Dat begrijpt de gever vast wel.
Ik neem aan dat je man volwassen is, raar als je dan fatsoen en beleefheid verwart met liegen. Zou dat zeker niet als norm nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ze had van mij wel moeten bedanken
Mooi of niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-08-2019 17:55
Dit, maar dat kan met een net vierjarige heus nog wel eens misgaan. Kan gebeuren.
Yep, en daarom belangrijk om als moeder even haar op het juiste pad te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor team man. Liever dat iemand eerlijk is dat het cadeau niks is. Dan kan je het tenminste nog ruilen.
palhaco schreef:
21-08-2019 17:59
Yep, en daarom belangrijk om als moeder even haar op het juiste pad te krijgen.
Inderdaad, drillen die hap.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die van mij geleerd dat je de gever bedankt voor de moeite die hij/zij deed om speciaal voor jou ergens heen te gaan om iets voor je te kopen waarvan hij/zij denkt dat jij er blij van wordt. Ook als je er niet blij van wordt bedank je dus voor die moeite. Idem voor zelfgemaakte spullen. Jij bedankt je kind met moederdag ook niet voor een wcrolletje met watten (wat een schaap moet voorstellen) maar voor de moeite en liefde die erin zitten.

Lon begreep wat ik bedoelde vanaf de eerste keer dat ze inderdaad zelf dat moederdagcadeautje had gemaakt. Ik gok erop dat jouw kleuter zover nog niet is.

Intussen, als ze weer fit is, nog eens vragen. Vindt het ze het toch leuk, dan een belletje naar de gever met een bedankje en een sorry. Vindt het het toch echt niks, dan ligt het aan je relatie met de gever of je alsnog sorry zegt, bedankt en het cadeautje doorgeeft, of vraagt of het eventueel geruild mag worden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
21-08-2019 18:06
Ik heb die van mij geleerd dat je de gever bedankt voor de moeite die hij/zij deed om speciaal voor jou ergens heen te gaan om iets voor je te kopen waarvan hij/zij denkt dat jij er blij van wordt. Ook als je er niet blij van wordt bedank je dus voor die moeite. Idem voor zelfgemaakte spullen. Jij bedankt je kind met moederdag ook niet voor een wcrolletje met watten (wat een schaap moet voorstellen) maar voor de moeite en liefde die erin zitten.

Lon begreep wat ik bedoelde vanaf de eerste keer dat ze inderdaad zelf dat moederdagcadeautje had gemaakt. Ik gok erop dat jouw kleuter zover nog niet is.

Intussen, als ze weer fit is, nog eens vragen. Vindt het ze het toch leuk, dan een belletje naar de gever met een bedankje en een sorry. Vindt het het toch echt niks, dan ligt het aan je relatie met de gever of je alsnog sorry zegt, bedankt en het cadeautje doorgeeft, of vraagt of het eventueel geruild mag worden.

Dat zou ik dus echt niet doen. Een beetje volwassene kan de reactie van een oververmoeide net vierjarige prima op waarde schatten. Maak er niet zo'n drama van.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de moeite lijkt me genoeg.
Alle reacties Link kopieren
netjes bedanken is het belangrijkste.

Sociale vaardigheden van een "white lie" of toch iets positiefs zeggen, daar ben je als vierjarige nog te jong voor.

Grote kans dat ze over een paar dagen het wel een leuk cadeau vindt. Nu niet te veel aandacht eraan geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Joh dat is toch lachen. Toen ik de verkeerde barbie meenam voor mn nichtje zei ze doodleuk, nou ome julius, neem jij maar geen barbies meer mee.

Ik kwam niet meer bij.
Alle reacties Link kopieren
rustig aan, op een ander moment nog eens over hebben met je kleuter,
eens kijken hoe ze dan reageert , misschien verrast ze je nog,

wat ik hier meemaakte.
- oooh, ik vond het gisteren niet leuk maar ik wil het toch houden

- Zal ik tante X helpen met uitzoeken van een kadootje dan gaan we met het papiertje ( bonnnetje...) naar de winkel.
essychan schreef:
21-08-2019 18:03
Ik ben voor team man. Liever dat iemand eerlijk is dat het cadeau niks is. Dan kan je het tenminste nog ruilen.
Dit.

Als er niet van te voren gevraagd is wat ze wil hebben, dan kan het natuurlijk iets zijn wat niet in de smaak valt. Daarover gaan liegen houdt alleen maar in stand dat de gever denkt dat ie een goede keus heeft gemaakt. Goede les ook voor de gever dat hij voortaan van te voren checkt of een kadobon geeft.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
21-08-2019 18:03
Ik ben voor team man. Liever dat iemand eerlijk is dat het cadeau niks is. Dan kan je het tenminste nog ruilen.
Een ander een vervelend gevoel geven zodat jij uiteindelijk maar hebt wat jij precies wil hebben.
Dat heeft niks met eerlijk te maken hoor. Wel met egoïsme en materialisme.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
21-08-2019 18:16
Een ander een vervelend gevoel geven zodat jij uiteindelijk maar hebt wat jij precies wil hebben.
Dat heeft niks met eerlijk te maken hoor. Wel met egoïsme en materialisme.
Nee hoor, als ik iets geef wil ik liever dat iemand er oprecht blij mee is dan namaakgedrag en het cadeau maar ergens wegmoffelen en niet weten wat ze ermee aanmoeten. Dat jij gepiekeerd bent dat iemand eerlijk is ligt toch echt aan jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Het moeten bedanken en veinzen dat ik het leuk vond zorgt er tot op de dag van vandaag nog voor dat ik altijd alles pas uitpak als mensen weg zijn..en dat doe ik dus serieus vanaf mijn 5de jaar af al.
permis schreef:
21-08-2019 18:16
Een ander een vervelend gevoel geven zodat jij uiteindelijk maar hebt wat jij precies wil hebben.
Dat heeft niks met eerlijk te maken hoor. Wel met egoïsme en materialisme.
Een cadeau geef ik voor een ander, niet voor het goede gevoel van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
21-08-2019 18:13
Joh dat is toch lachen. Toen ik de verkeerde barbie meenam voor mn nichtje zei ze doodleuk, nou ome julius, neem jij maar geen barbies meer mee.

Ik kwam niet meer bij.
Heerlijk eerlijk!
:rofl:
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
21-08-2019 18:21
Het moeten bedanken en veinzen dat ik het leuk vond zorgt er tot op de dag van vandaag nog voor dat ik altijd alles pas uitpak als mensen weg zijn..en dat doe ik dus serieus vanaf mijn 5de jaar af al.
Daar vind ik niks aan. Heb je je best gedaan om iets leuks uit te zoeken wordt het onuitgepakt aan de kant gezet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Het kan best dat kind het cadeau uiteindelijk best leuk gaat vinden. Die van mij vind, als ze zó moe is van school en keihonger heeft gewoon niet te genieten, met niks.
Ceylon schreef:
21-08-2019 18:06
Vindt het ze het toch leuk, dan een belletje naar de gever met een bedankje en een sorry.
Djiez, dat kind is vier. Als de gulle gever van de negatieve reactie van een vierjarige al ondersteboven raakt heeft ie zelf een groter probleem dan de vierjarige in kwestie.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
21-08-2019 18:21
Het moeten bedanken en veinzen dat ik het leuk vond zorgt er tot op de dag van vandaag nog voor dat ik altijd alles pas uitpak als mensen weg zijn..en dat doe ik dus serieus vanaf mijn 5de jaar af al.
Dat is stom. Geloof dat ik het als gever echt niet leuk zou vinden als mijn kado zo wordt weggezet zonder dat ik weet of je er blij mee bent. Vind het zelfs asociaal geloof ik...
wolkie schreef:
21-08-2019 18:29
Dat is stom. Geloof dat ik het als gever echt niet leuk zou vinden als mijn kado zo wordt weggezet zonder dat ik weet of je er blij mee bent. Vind het zelfs asociaal geloof ik...
Is in heel veel culturen echt de normaalste zaak van de wereld hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven