Naar groep 1, tips?

21-08-2019 16:43 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter begint over een paar weken met school. Dag na haar verjaardag.

Ze is naar de opvang geweest tot haar 2 jaar. Nu is ze dus al 2 jaar thuis bij mij of bij oma. Contact met andere kinderen heeft ze wel. Een beste vriendin van 5 jaar ons buurmeisje die ze bijna dagelijks ziet. En neefjes, nichtjes.

Bij speeltuinen speelt ze ook wel met kinderen maar is in het begin vrij verlegen. Kat uit de boom kijker.

Bij groepen hangt ze aan mij en wil ze dat ik haar oppak. Ze vind nieuwe situaties vaak spannend en heeft echt tijd nodig om te wennen.

Dus ik maak me nu zorgen hoe het zal gaan op school. Door omstandigheden is ze niet naar de psz geweest.

Ze mag 4 keer komen wennen halve dagen voor ze echt begint. Als ik het met haar over school heb is ze wel enthousiast en wil ze gaan maar soms zegt ze dat ik erbij moet blijven. Als ik zeg mama brengt jou en haalt je op begint ze soms te huilen.

Iemand tips of geruststelling ?
Maak het afscheid niet te lang en probeer vooral de leuke kanten te benadrukken. Shcool hoort er gewoon bij. Ik zou er ook niet elke keer naar vragen, dan krijgt ze zelf ook het gevoel dat er iets heel groots / engs staat te gebeuren.
snorriemorrie schreef:
21-08-2019 16:45
Maak het afscheid niet te lang en probeer vooral de leuke kanten te benadrukken. Shcool hoort er gewoon bij. Ik zou er ook niet elke keer naar vragen, dan krijgt ze zelf ook het gevoel dat er iets heel groots / engs staat te gebeuren.
Vooral dit. Nu nog niet te veel aandacht aangeven. Pas op laatste moment positief benaderen dat ze eindelijk naar school mag en hoe tof dat wel niet is.

Heb vertrouwen in de school en je kind. Vaak gaat het sneller dan je denkt. De rest van de klas is een voorbeeld en dan gaat ze daar in mee.

En als wennen wat langer duurt dan is dat ook zo. Daar weten de leerkrachten echt wel naar te handelen die zijn dat gewend.
Gewoon vrolijk afscheid nemen en niet blijven hangen.

Verwacht ook niet te snel dat alles meteen soepel verloopt.
Newsflash, kleuterjuffen zijn dit gewend.
Praat vrolijk en leuk over school, koop een gezellige beker/broodtrommel/rugzak samen met haar en hou het afscheid kort.

Zijn er bijzonderheden, mail dat dan aan de juf ipv eindeloos te gaan staan kletsen waar je kind bij is zodat ze haar tijd aan je kind kan besteden en niet aan jou.
De leerkracht verwelkomt een paar keer per jaar een nieuwe leerling die weet er wel weg mee.
gewoon naar school gaan, even boekje lezen en dan dag zeggen Juf heeft genoeg ervaring met net nieuwe leerlingen. En als ze eens moe is, lekker dagje thuishouden.. Ze is nog maar 4 immers..
Je zou een boekje over naar school gaan kunnen lezen, maar doe dat pas in de week voordat ze naar school gaat. Idem voor een rugzakje/trommeltje/beker kopen: in de week voor ze erheen gaat.

Juffen hebben hier veel ervaring mee, je kind is echt niet de eerste 4-jarige die nog even de kat uit de boom moet kijken.

Overigens doen de kinderen veel in kleine groepjes, het zijn vooral de momenten in de kring die met de hele groep zijn. Misschien helpt dat nog?
De kleuterschool is niets bijzonders dus maak het er dat ook niet van (ook al vind jij het wel een mijlpaal en een grote stap in het kinderleven). Breng ze rustig weg, maak het afscheid niet te lang, blijf niet kletsen of kijken op het plein. Als ze overblijft is nieuw spul (trommel, tas) leuk, maar als ze nog goede spullen heeft, kan oud en vertrouwd ook een veilig gevoel geven. Je kan ze altijd nog in december een nieuwe set geven met het figuurtje of kleurtje dat dan gewenst is. De juf heeft vaker met het bijltje gehakt en praat anders bij het ophalen hoe het was met haar ipv bij het wegbrengen je zorgen te uiten...iets met kleine kinderen en grote oren. Zet specifieke dingen, zoals allergieën,angsten, aandoeningen of andere opvallende zaken even op de mail, zeker bij meerdere juffen of assistentie is dat wel handig.
Mijn zoon kon sommige dingen niet goed.( jas dicht doen, broekknoop) Dit zorgde voor heel veel stress omdat hij geen hulp durfde te vragen. Dus wij hebben joggingbroeken gekocht, klittenbandschoenen en bakjes en bekers die hij zelf open kan krijgen. Dat gaf hem al meer rust.
Ik heb het er dus wel veel over , je gaat bijna naar school. En heb het er net andere over dat ik het moeilijk vind waar ze bij is. Niet slim van me dus.

Dus beste is vanaf nu er niks meer over zeggen tot de eerste wen dag?
Bedankt voor andere tips ook.
stokske schreef:
21-08-2019 17:06
Mijn zoon kon sommige dingen niet goed.( jas dicht doen, broekknoop) Dit zorgde voor heel veel stress omdat hij geen hulp durfde te vragen. Dus wij hebben joggingbroeken gekocht, klittenbandschoenen en bakjes en bekers die hij zelf open kan krijgen. Dat gaf hem al meer rust.
Dit ja. Niet alleen voor kind maar ook voor de juf. Geen veterschoenen als ze die nog niet zelf kan strikken. Geen lastige laarsjes die ze alleen met hulp aankrijgt, Makkelijkere kleren op gymdagen en makkelijke gymkleding. Van die gympakjes lijken leuk voor meisje maar een ramp om om te kleden ( en dat moeten ze zelf ook bij de kleuters). En de tijd om weer aan te kleden is beperkt. En accepteren dat ze een keer met trui binnenste buiten thuis komen 🤣Ik hield afscheid kort en zakelijk, vooral omdat kind bij langer afscheid het gevoel had dat er iets bijzonders was. Blijven om boekje te lezen deden ze hier niet aan. En trek je niet teveel aam van de roddel op het schoolplein maar vorm je eigen mening. Bijzonderheden melden bij juf ( allergie, etc)
De juiste aanpak hangt van je kind af. Vraag jezelf af: hoe maak je het voor je kind zo gemakkelijk mogelijk?

In reactie op de commentaren hierboven: (1) ook juffen weten wel eens niet wat ze met een beginnende kleuter aanmoeten, het is niet altijd zo dat ze een beetje op hun gemak stellen, de juiste aanpak is. (2) de overgang naar groep 1 is hartstikke heftig, en de grootste die je kind gaat meemaken tot de brugklas, dus een beetje voorbereiding kan geen kwaad.

Wij zijn een paar keer naar school gefietst, hebben rondgekeken op het schoolplein en door het raam van de klas gekeken (weekend). Ook hebben we de dag besproken, hoe die er uit ziet, en wat er wanneer gebeurt. Dat klinkt sommigen wellicht overdreven in de oren, maar mijn kind weet graag waar ie aan toe is.

TO jouw kind heeft wellicht weer een andere voorbereiding nodig. Maar geef haar houvast.
Isolde123 schreef:
21-08-2019 17:20
De juiste aanpak hangt van je kind af. Vraag jezelf af: hoe maak je het voor je kind zo gemakkelijk mogelijk?

In reactie op de commentaren hierboven: (1) ook juffen weten wel eens niet wat ze met een beginnende kleuter aanmoeten, het is niet altijd zo dat ze een beetje op hun gemak stellen, de juiste aanpak is. (2) de overgang naar groep 1 is hartstikke heftig, en de grootste die je kind gaat meemaken tot de brugklas, dus een beetje voorbereiding kan geen kwaad.

Wij zijn een paar keer naar school gefietst, hebben rondgekeken op het schoolplein en door het raam van de klas gekeken (weekend). Ook hebben we de dag besproken, hoe die er uit ziet, en wat er wanneer gebeurt. Dat klinkt sommigen wellicht overdreven in de oren, maar mijn kind weet graag waar ie aan toe is.

TO jouw kind heeft wellicht weer een andere voorbereiding nodig. Maar geef haar houvast.
Dit inderdaad, ga gewoon een paar keer als de klassen uitgaan met haar naar school, hang inderdaad een beetje rond op het plein, loop even naar binnen etc. Dan is een deel al bekend terrein. Voor de rest, inderdaad niet te veel over praten, dan maak je het een groot iets.
Nadiachal schreef:
21-08-2019 17:12
Ik heb het er dus wel veel over , je gaat bijna naar school. En heb het er net andere over dat ik het moeilijk vind waar ze bij is. Niet slim van me dus.

nope

geen aandacht overdreven aan besteden. Het is voor JOU heel bijzonder, voor haar spannend. En hoe meer jij er een ding van maakt hoe meer zijn nerveus is.

koop samen met haar leuke beker, trommel en rugzakje. Oefen even met uitkleden, jas aan, schoenen etc.. En zorg voor fatsoenlijk ondergoed. NIets is zo treurig als een kleuter in gaar ondergoed bij het omkleden voor gym.
Nadiachal schreef:
21-08-2019 17:12

Waarom vind jij het zo moeilijk?
Celaena_Aelin schreef:
21-08-2019 18:17
Goede vraag!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Natuurlijk is het een grote stap. Goed dat je erover nadenkt hoe je dit voor haar het beste kan aanpakken. Mijn kindje heeft maar een keer gehuild en dat was toen ik haar op schoot had genomen, hierdoor werd het afscheid voor haar te veel. Daarna haar gewoon zelf op haar stoeltje laten zitten en haar een kus en knuffel gegeven dan ging het veel beter.
De eerste dag was er een assistente in de klas die een gesprekje met haar begon toen ik wegging, dit was een mooie afleiding en dat hielp goed, maar die luxe is er natuurlijk niet altijd.
Ik ben zelf jaren kleuterjuf geweest.
We zien kinderen die huppelend binnenkomen en geen tijd hebben om naar mama te zwaaien tot aan kinderen die dag in dag uit een week lang eindeloos huilen. Maar uiteindelijk wennen ze allemaal.

Mijn ervaring is dat als je kind gaat huilen jij heel daadkrachtig moet zijn (tegen je moedergevoel in). Dikke kus, knuffel en kind aan de juf geven. Omdraaien, nog een keertje zwaaien en weglopen. Vooral niet nóg een kusje, nóg een knuffel, nog even vasthouden etc.
Het kind moet voelen dat jij het daar met een gerust gevoel achterlaat. Want dan vind jij het goed dus zal het wel goed zijn!
Kinderen bij wie de ouders het afscheid eindeloos rekken (of zelfs zelf huilen) hebben veel langer de tijd nodig.
(Zorg ook dat je als je nog even op de speelplaats met iemand kletst je dit buiten het zicht van de klas doet)

Tip van makkelijke kleren en makkelijke trommel etc. is een goede!

Plan in de eerste schoolweken zo min mogelijk andere dingen. Ze zal gesloopt zijn (en humeurig). Vooral de verjaardag éérder vieren, niet trakteren op school (al die aandacht is te spannend!)

En er idd niet teveel over praten. Daardoor wordt het een enorme happening. Iets HEEL speciaals! Jij voelt ook spanning als je iets héél bijzonders gaat doen. Dat geldt ook voor je kind. School is gewoon! (En helemaal niet zo leuk als iedereen doet vermoeden)

Het gaat haar (en jou) vast lukken!
Celaena_Aelin schreef:
21-08-2019 18:17

Omdat ik bang ben dat ze het moeilijk gaat krijgen met wennen en ook het hele afsluiten van de periode dat ze echt thuis is met me. Het word toch anders.
Nadiachal schreef:
22-08-2019 19:08
Omdat ik bang ben dat ze het moeilijk gaat krijgen met wennen en ook het hele afsluiten van de periode dat ze echt thuis is met me. Het word toch anders.
Projecteer je de moeite die jij hebt met de situatie niet teveel op haar?
Nadiachal schreef:
22-08-2019 19:08
Je gaat haar stapje voor stapje leren om op eigen benen te gaan staan. Dat begint bij school. Ook dat hoort bij opvoeden en houden van; loslaten en er op vertrouwen dat ze dat kan door en met jou als begeleiding. En dat klinkt makkelijker dan het is, maar je wil jouw zenuwen, angsten en beren op de weg niet op haar projecteren? Daar mee creëer je juist de onzekerheden en angst die je niet voor haar wil. Het komt echt wel goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven