De échte musthaves
woensdag 28 augustus 2019 om 17:02
De babyuitzet.... iedere (aanstaande) ouder heeft er mee te maken (gehad) en zo nu wij ook.
Ik word he-le-maal gek van alle opties en keuzes... Lees ik bijv. hydrofiele luiers... zoek ik ze op zijn ze er in tig verschillende maten verkrijgbaar. De één zweert bij die grote doeken (die bijv. erg prijzig zijn) en de ander zegt je moet er van elke maat wat hebben... en hoeveel is nou écht handig om te hebben?
Kortom, ik ben op zoek naar ervaringen van ouders die mij vertellen... dit waren mijn échte musthaves en hier kon ik helemaal niks mee! Van de hoeveelheid en maten van hydrofiele luiers tot het melkpoeder doseerbakje...
Ik word he-le-maal gek van alle opties en keuzes... Lees ik bijv. hydrofiele luiers... zoek ik ze op zijn ze er in tig verschillende maten verkrijgbaar. De één zweert bij die grote doeken (die bijv. erg prijzig zijn) en de ander zegt je moet er van elke maat wat hebben... en hoeveel is nou écht handig om te hebben?
Kortom, ik ben op zoek naar ervaringen van ouders die mij vertellen... dit waren mijn échte musthaves en hier kon ik helemaal niks mee! Van de hoeveelheid en maten van hydrofiele luiers tot het melkpoeder doseerbakje...
woensdag 28 augustus 2019 om 21:50
Ik weet het... heb de afgelopen +/- 20 jaar al heel wat rompers aan (en uit) gedaan. Heb het zelfs officieel in een opleiding geleerd (inderdaad zoals jij het beschrijft). Maar ik blijf het niks vinden! Ook om er dan weer een shirtje met lange mouwen overheen te krijgen. Lukt allemaal heus wel hoor, maar handig... nope.
Maar mijn kinderen hebben het ook nooit koud, dat scheelt misschien. Bij beiden ook geen enkele keer een kruik gebruikt (die bleken hier dus totaal overbodig, maar toch hadden we ze in huis).
woensdag 28 augustus 2019 om 21:50
Onze musthaves:
Cosleeper
Wipstoeltje
Hydrofieldoeken, vooral medium (30cm) en een paar grote
Voedingsbh
Luiertas met apart tasje voor luiers en doekjes
Goede dubbele kolf (maar zou ik later pas kopen)
Puckababy (vond hem zelf te duur, maar ik heb hem laatst van iemand gekregen en hij is echt fijn)
Wat ik nauwelijks gebruikt heb:
Tummytub
Slofjes (die dingen passen nooit)
Mutsjes, alleen de eerste week
Rompers met lange mouwen
Lakentjes
Babyshampoo e.d., ik gebruik eigenlijk alleen water
Cosleeper
Wipstoeltje
Voedingsbh
Puckababy (vond hem zelf te duur, maar ik heb hem laatst van iemand gekregen en hij is echt fijn)
Tummytub
Rompers met lange mouwen
Lakentjes
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
woensdag 28 augustus 2019 om 21:56
Goede!!gioia82 schreef: ↑28-08-2019 21:50Onze musthaves:
Cosleeper
Wipstoeltje
Voedingsbh
Tummytub
Rompers met lange mouwen
Lakentjes
TO, koop niet te veel verzorgingsproducten, je gebruikt bijna niks voor een baby! Wij deden ruim een jaar met een fles shampoo, en verder hadden we olie (eigenlijk ook niet nodig) en een middelpot sudocreme (wat je dun hoort te smeren, dus je doet er lang mee.
woensdag 28 augustus 2019 om 22:14
Oh typisch dat dat voor jou niet werkt. Ik heb trouwens ook niet zoveel lange mouwenrompers gebruikt, maar niet omdat in ze moeilijk aan vond te krijgen. Vond ze gewoon niet echt nodig.Maartje2016 schreef: ↑28-08-2019 20:49Hangt er vanaf of je dat lukt. Man hier deed het zonder problemen op de manier zoals je omschrijft, mij lukte dat echt niet.
En precies daarom heb ik een hekel aan lange mouwen van de hema bij een newborn, al die mouwen hebben van die nette, omgezoomde mouwtjes die het nog krapper maken. Mijn favoriet waren daarom de zeeman, c&a en h&m.
Moraal van dit verhaal voor TO: koop niet gelijk alle rompertjes van hetzelfde merk en dezelfde stijl, probeer de eerste tijd uit wat je vind werken voor jezelf!
Oh en cosleeper; ik vind hem in theorie heel handig maar binnen een paar weken sliep zoon tussen ons in ipv in de cosleeper. Meneer was echt niet van plan op meer dan 1.5cm afstand van zijn moeder te slapen
Zoon kruipt trouwens nog steeds 9 van de 10 keer tussen ons in. Denk dat hij het helemaal prima zou vinden als hij helemaal geen eigen bed zou hebben
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 28 augustus 2019 om 22:32
Dochter is nu bijna 9 maanden en hier:
Niet erg nuttig:
-Draagdoek/zak, vond kind vreselijk
-rompers met lange mouwen. December baby, en nooit gebruikt. Ze hebben dan toch al een pakje met lange mouwen er over, en lange mouwen over lange mouwen vind ik echt een crime.
-alvast ingekochte pampers. Kind bleek heel smal, en pampers lekten steeds terwijl Kruidvat wel goed zat.
Niet gekocht en niet gemist:
-Flessenwarmer (niet gekocht ook), duurt 10-15 minuten voor het warm is, dat is heul lang met hongerig kind. Een keer uitvinden hoeveel seconden het flesje in de magnetron moet voor de juiste temperatuur en je bent voortaan binnen een minuut klaar
-wiegje. Kind slaapt gewoon in ledikantje.
-tummy tub. Denk ook niet dat kind dat op prijs gesteld had, zie onder.
Wel (onverwacht) blij mee:
-van die driehoek slabbetjes. Had een vrij slordige drinker, en anders moest ik haar steeds verkleden (oude melk stinkt!) en grote slabben zijn echt heel groot bij zo’n kleintje
-de tas met kleding maat 50-56 die ik van iemand had gekregen. ‘Daar zijn ze binnen een week uit’. Dan kan ja. Of ze hebben ze nog tot 14 weken aan, zoals bij mijn gup.
-badsteun. Vond ik altijd ontzettend onnodige dingen, tot kind maar bleef gillen in bad. Uiteindelijk toch een keer in zo’n steun gelegd, en ze begon te grijnzen. Ze houdt niet van zweven in het water.
-ienie mini slaapzak. Gup moest niks van dekentjes en lakentjes over haar armen hebben, maar zonder was veel te koud. Toen ik eindelijk een slaapzak in haar maat had gevonden (wel beetje wurmen met aantrekken), sliep ze meteen goed
En later:
-babygym. Speelgoed naast zich deed ze niks mee, als het boven haar hing vond ze het geweldig. Ook handig om te trainen ivm voorkeurshouding.
-babyfoon met camera. Ik heb het beeld meestal gewoon uit, maar als ze ineens huilt, kan ik even kijken of ze gewoon even huilt in haar slaap, of dat bv de speen uit bed gevallen is (dan heeft even wachten namelijk geen enkele zin)
-extra verschoonkussen beneden. Ik was door bloedverlies wat wankel, en was heel blij om niet steeds met baby naar boven te hoeven. En op de bank, grond etc vind ik een crime voor mijn rug.
En ten slotte wat ik anders zou doen als ik het over zou doen: deurbel met camera/microfoon, en als het even kan op afstand te openen. Ik woon op de eerste verdieping, en het was best irritant als er aangebeld werd om met kind en al naar beneden te moeten, of kind eerst wegleggen. Zeker als je nog niet weet wie er voor de deur staat. Maar dat geldt natuurlijk wel met name voor mensen met bovenwoningen etc.
Niet erg nuttig:
-Draagdoek/zak, vond kind vreselijk
-rompers met lange mouwen. December baby, en nooit gebruikt. Ze hebben dan toch al een pakje met lange mouwen er over, en lange mouwen over lange mouwen vind ik echt een crime.
-alvast ingekochte pampers. Kind bleek heel smal, en pampers lekten steeds terwijl Kruidvat wel goed zat.
Niet gekocht en niet gemist:
-Flessenwarmer (niet gekocht ook), duurt 10-15 minuten voor het warm is, dat is heul lang met hongerig kind. Een keer uitvinden hoeveel seconden het flesje in de magnetron moet voor de juiste temperatuur en je bent voortaan binnen een minuut klaar
-wiegje. Kind slaapt gewoon in ledikantje.
-tummy tub. Denk ook niet dat kind dat op prijs gesteld had, zie onder.
Wel (onverwacht) blij mee:
-van die driehoek slabbetjes. Had een vrij slordige drinker, en anders moest ik haar steeds verkleden (oude melk stinkt!) en grote slabben zijn echt heel groot bij zo’n kleintje
-de tas met kleding maat 50-56 die ik van iemand had gekregen. ‘Daar zijn ze binnen een week uit’. Dan kan ja. Of ze hebben ze nog tot 14 weken aan, zoals bij mijn gup.
-badsteun. Vond ik altijd ontzettend onnodige dingen, tot kind maar bleef gillen in bad. Uiteindelijk toch een keer in zo’n steun gelegd, en ze begon te grijnzen. Ze houdt niet van zweven in het water.
-ienie mini slaapzak. Gup moest niks van dekentjes en lakentjes over haar armen hebben, maar zonder was veel te koud. Toen ik eindelijk een slaapzak in haar maat had gevonden (wel beetje wurmen met aantrekken), sliep ze meteen goed
En later:
-babygym. Speelgoed naast zich deed ze niks mee, als het boven haar hing vond ze het geweldig. Ook handig om te trainen ivm voorkeurshouding.
-babyfoon met camera. Ik heb het beeld meestal gewoon uit, maar als ze ineens huilt, kan ik even kijken of ze gewoon even huilt in haar slaap, of dat bv de speen uit bed gevallen is (dan heeft even wachten namelijk geen enkele zin)
-extra verschoonkussen beneden. Ik was door bloedverlies wat wankel, en was heel blij om niet steeds met baby naar boven te hoeven. En op de bank, grond etc vind ik een crime voor mijn rug.
En ten slotte wat ik anders zou doen als ik het over zou doen: deurbel met camera/microfoon, en als het even kan op afstand te openen. Ik woon op de eerste verdieping, en het was best irritant als er aangebeld werd om met kind en al naar beneden te moeten, of kind eerst wegleggen. Zeker als je nog niet weet wie er voor de deur staat. Maar dat geldt natuurlijk wel met name voor mensen met bovenwoningen etc.
donderdag 29 augustus 2019 om 00:48
Koop idd gewoon wat je leuk vind en de praktische dingen. De rest komt later wel en je krijgt waarschijnlijk nog het eea cadeau.
Ik vind de XL doeken van Lodger ideaal. Ook als handdoek en voor tijdens het verschonen onderweg.
Veel rompers, overslag en stretch
Pyjamas/onesies
Maxi cosi voor na het ziekenhuis
Dekentje voor Maxi cosi
Een cosleeper wieg of ledikant
Hoeslakens
Slaapzakje
Verschoonkussen en min 2 hoezen
Borstvoedingskussen (ook veel mee geslapen tijdens de zwangerschap)
Draagzak/doek
Ik vind de XL doeken van Lodger ideaal. Ook als handdoek en voor tijdens het verschonen onderweg.
Veel rompers, overslag en stretch
Pyjamas/onesies
Maxi cosi voor na het ziekenhuis
Dekentje voor Maxi cosi
Een cosleeper wieg of ledikant
Hoeslakens
Slaapzakje
Verschoonkussen en min 2 hoezen
Borstvoedingskussen (ook veel mee geslapen tijdens de zwangerschap)
Draagzak/doek
donderdag 29 augustus 2019 om 04:11
Hier worden hydrofiele doeken ook nauwelijks gebruikt, dus daar zou ik ook niet in 1x te veel van inslaan
Kun je ook spullen van anderen lenen? Sommige dingen zijn wel handig om in huis te hebben, maar ga je niet perse gebruiken. Te denken aan:
Kruiken
Kleding maat 50 (beide kinderen hebben hier niet in gepast)
Bad met badstandaard (hebben wij veel gebruikt, maar sommigen vinden samen douchen handiger)
Afraders:
Kleding met knopen achterop of capuchons.
Dekens: wij stapten snel over naar een slaapzak
Trappelzak maxi cosi: ziet er leuk uit, maar dekentje werkt net zo goed.
Als je voornemens hebt om borstvoeding te geven, koop dan niet te veel flesjes voor erbij van 1 merk. Een klein flesje voor eventuele bijvoeding is dan genoeg en krijg je vaak ook in een babybox.
Verder hadden wij 2 kleine pakken luiers in huis van Kruidvat en Pampers, die zaten in de babyboxen. Kind 1 past niet de maat 1 Kruidvat luiers, terwijl die bij kind 2 juist veel beter zaten dan de Pampers. Dus hoewel je zeker veel luiers nodig gaat hebben, sla er niet te veel van in.
Wat ik in mijn kraamtijd ben gaan aanschaffen:
Siliconen borstkolf
Zoogcompressen
Voedingsbh's
Verschoningskussen xl met hoezen (had ook een normale, maar eentje extra voor in de woonkamer vond ik handig)
Magnetronsterilisator
Kleren
Draagdoek
Bij de tweede heb ik vooraf ook leuke kleren voor mijzelf gekocht voor na de bevalling. Ik vond het de eerste maanden na de bevalling zo lastig om er leuk uit te zien met mijn 'oude' garderobe en wist toen ook niet hoe lang het ongeveer ging duren voor ik in mijn oude maat weer zat.
Kun je ook spullen van anderen lenen? Sommige dingen zijn wel handig om in huis te hebben, maar ga je niet perse gebruiken. Te denken aan:
Kruiken
Kleding maat 50 (beide kinderen hebben hier niet in gepast)
Bad met badstandaard (hebben wij veel gebruikt, maar sommigen vinden samen douchen handiger)
Afraders:
Kleding met knopen achterop of capuchons.
Dekens: wij stapten snel over naar een slaapzak
Trappelzak maxi cosi: ziet er leuk uit, maar dekentje werkt net zo goed.
Als je voornemens hebt om borstvoeding te geven, koop dan niet te veel flesjes voor erbij van 1 merk. Een klein flesje voor eventuele bijvoeding is dan genoeg en krijg je vaak ook in een babybox.
Verder hadden wij 2 kleine pakken luiers in huis van Kruidvat en Pampers, die zaten in de babyboxen. Kind 1 past niet de maat 1 Kruidvat luiers, terwijl die bij kind 2 juist veel beter zaten dan de Pampers. Dus hoewel je zeker veel luiers nodig gaat hebben, sla er niet te veel van in.
Wat ik in mijn kraamtijd ben gaan aanschaffen:
Siliconen borstkolf
Zoogcompressen
Voedingsbh's
Verschoningskussen xl met hoezen (had ook een normale, maar eentje extra voor in de woonkamer vond ik handig)
Magnetronsterilisator
Kleren
Draagdoek
Bij de tweede heb ik vooraf ook leuke kleren voor mijzelf gekocht voor na de bevalling. Ik vond het de eerste maanden na de bevalling zo lastig om er leuk uit te zien met mijn 'oude' garderobe en wist toen ook niet hoe lang het ongeveer ging duren voor ik in mijn oude maat weer zat.
donderdag 29 augustus 2019 om 07:32
Ik gebruik de washandjes wel, in het badje. Ik vind ze fijner dan gewone washandjes maar da's persoonlijk natuurlijk.CallieB schreef: ↑28-08-2019 18:49Het meeste heb je niet nodig. Ik heb de uitzetlijst van de kiind website aangehouden, die is het meest basic zonder commercieel gedoe.
Over hydrofielen: washandjes overslaan, die zijn waardeloos. Spuugdoekjes haal ik volgende keer ook niet meer, want die zijn hier te klein voor de kotspartijen. ik gebruik daar hydrofielen voor. Ik vind gekleurde hydrofielen fijner dan witte (itt tot wat ik dacht), want daar zie je minder vlekken op. Ik heb een aantal xxl, ik vind ze ideaal. Ik gebruik ze bij afdrogen, maar bijv ook als verschoonmat onderweg, dekentje, speelkleedje, onderlegger, etc. Maar aan een paar heb je echt genoeg.
Spuugdoekjes gebruik ik ook veel, voor
Voor afdrogen gebruik ik een normaal formaat hydrofiel en die wordt al nauwelijks nat. Als zonwering op de wagen moet je ze al dubbelvouwen. Als dekentje of speelkleed vind ik de xxl wel fijn.
donderdag 29 augustus 2019 om 07:42
Oh ja inderdaad: alles met een capuchon. Staat super schattig, is helemaal niet lekker voor iemand die het grootste deel van zijn leven nog op zijn rug doorbrengt. Gelukkig had iemand me daar al eens op gewezen, dus alle leuke capuchon vestjes al links laten liggen.
En van sudocreme heb ik drie van die kleine potjes uit babydozen en van de verloskundige. Ze zitten alle drie nog dicht. Lang niet iedere baby heeft zo’n grote pot nodig.
Mijn voornaamste advies is tegenwoordig inderdaad: koop niet te veel, je hebt tegenwoordig toch bijna alles met een dag in huis. Er zijn dingen waarvan ik nu pas denk: oh ja, daar heb ik wel eens over gelezen, nooit meer aan gedacht en dus ook niet gemist. En er waren dingen waarvan ik dacht: ik moet er nú meer hebben (slabbetjes, had ik al gezegd dat ik een nogal slordige drinker had
).
En van sudocreme heb ik drie van die kleine potjes uit babydozen en van de verloskundige. Ze zitten alle drie nog dicht. Lang niet iedere baby heeft zo’n grote pot nodig.
Mijn voornaamste advies is tegenwoordig inderdaad: koop niet te veel, je hebt tegenwoordig toch bijna alles met een dag in huis. Er zijn dingen waarvan ik nu pas denk: oh ja, daar heb ik wel eens over gelezen, nooit meer aan gedacht en dus ook niet gemist. En er waren dingen waarvan ik dacht: ik moet er nú meer hebben (slabbetjes, had ik al gezegd dat ik een nogal slordige drinker had
donderdag 29 augustus 2019 om 07:53
Je hebt je kind al in je armen, dus neerleggen en openvouwen moet met 1 hand. Dat dichtknopen is met veel drukkertjes en altijd zoeken naar waar ze die drukkers aan de binnenkant verstopt hebben. Terwijl kind draait. Envelopromper is veel minder handelingen, alleen 'doet hoofd en armen in mouwen'.Maartje2016 schreef: ↑28-08-2019 21:29Huh?
Je legt de romper neer, legt je kind erop, doet de armen in de mouwen en knoopt hem dicht.
donderdag 29 augustus 2019 om 08:24
Ik snap niet hoe je hydrofiele doeken niet kan gebruiken.Krabbeltje123 schreef: ↑28-08-2019 17:21Ik heb de hydrofiele luiers/ doeken amper gebruikt.
Aanrader:
Pucekababy
Melktoren/ poeder
Babyfoon met camera
Wipstoeltje
Wat leg je dan in het ledikant onder het hoofdje om spuugmondjes op te vangen?
donderdag 29 augustus 2019 om 08:50
Euhm, gewoon hoeslakentje. Dochter had niet echt spuugmondjes.
Badje ook nooit gebruikt (ging mee onder de douche) en droogden haar af met zo’n badstoffen badcape.
donderdag 29 augustus 2019 om 08:54
Kleertjes heb je overigens niet veel nodig want ze groeien erg snel. Kijk hier ook vooral naar wat praktisch aan te doen is en gewoon dagelijkse kleding is (in plaats van allerlei sierjurkjes etc. die je waarschijnlijk toch nooit gaat gebruiken). Voor baby's heb je dingen zoals schoentjes enz. natuurlijk ook niet echt nodig. Sokken is ook niet echt handig. Kan beter gewoon een paar onesies kopen.
Een swaddler is ook wel handig in de eerste paar maanden. Anders schrikken ze zichzelf steeds wakker door hun spastische armbewegingen. Je moet ook geen kussentjes of dekentjes in een wieg doen want daar kunnen ze in stikken.
Luiers moet je zelf kijken wat je fijner vind, wegwerp luiers of van die luierdoeken.
De rest ligt een beetje aan van hoe je dingen precies wilt doen. Je wilt waarschijnlijk wel iets hebben waarin je de baby veilig even neer kan leggen, zoals een wieg, waarvoor je dan ook een matras moet hebben. Als je baby gelijk op een andere kamer komt is een babyfoon wel aan te raden, maar als hij op jouw kamer slaapt en meestal gewoon in dezelfde kamer als jij zal zijn is het niet echt nodig. Als je gaat co-sleepen in hetzelfde bed is een wieg misschien niet nodig, maar ik zou het persoonlijk toch wel aanbevelen. Omdat in het zelfde bed slapen voor de meeste stikgevaren zorgt. Als ze eenmaal kunnen kruipen kunnen ze ook zo het bed uitvallen.
Afhankelijk van hoeveel je de baby gaat dragen (zal ook liggen aan hoelang er iemand met de baby thuisblijft), is een draagdoek ook erg handig. Hiermee kan je de baby dragen en gelijk dingen doen omdat je je handen vrij hebt. Het geeft ook minder rugpijn dan gewoon dragen omdat het gewicht meer verspreid wordt. Het is wel even werk om te leren hoe je het moet doen (onderzoek dit wel goed, want als je ze lang in de verkeerde houding hebt kun je hun ruggengraat beschadigen. Maar hier zijn heel veel guides voor te vinden.)
Een 'white noise' machine wordt ook door velen aangeraden, al helemaal als je co-slaapt. Hierdoor wordt de baby niet zo snel van elk klein geluid wakker (en meer kunnen slapen zal je al snel kostbaar zijn als je een baby hebt).
Je kunt ook speen gebruiken als je wilt. Persoonlijk zou ik dit afraden. Dit zorgt ervoor dat ze 's nachts weer telkens wakker worden als het uit hun mond valt. Je moet ook telkens zorgen dat je het steriel schoonmaakt. Het is dus veel werk en veel voordelen zitten er eigenlijk niet aan.
Je wilt waarschijnlijk wel iets van een bijtring voor als tandjes beginnen door te komen, maar dat is nog niet gelijk. En ook pas als ze wat ouder zijn wat speeltjes natuurlijk.
Met wassen en verschonen ligt het ook een beetje aan wat je wilt. Er zijn mensen die bijvoorbeeld gewoon op de grond verschonen en zelf vasthouden terwijl ze ze wassen. Maar je kunt ook een commode kopen. Of een baby badje (in dat geval zou ik aanbevelen om zo'n multi-badje te nemen die zowel voor baby als peuter gebruikt kan worden). En een thermostaat zodat je kunt meten of het water wel op goede temperatuur is. Deze laatste twee is een stuk veiliger dan gewoon zo in bad.
Speelmatje kan ook handig zijn voor 'tummy time' en gewoon om ze even bezig te houden. Maar ook weer niet perse nodig.
Een swaddler is ook wel handig in de eerste paar maanden. Anders schrikken ze zichzelf steeds wakker door hun spastische armbewegingen. Je moet ook geen kussentjes of dekentjes in een wieg doen want daar kunnen ze in stikken.
Luiers moet je zelf kijken wat je fijner vind, wegwerp luiers of van die luierdoeken.
De rest ligt een beetje aan van hoe je dingen precies wilt doen. Je wilt waarschijnlijk wel iets hebben waarin je de baby veilig even neer kan leggen, zoals een wieg, waarvoor je dan ook een matras moet hebben. Als je baby gelijk op een andere kamer komt is een babyfoon wel aan te raden, maar als hij op jouw kamer slaapt en meestal gewoon in dezelfde kamer als jij zal zijn is het niet echt nodig. Als je gaat co-sleepen in hetzelfde bed is een wieg misschien niet nodig, maar ik zou het persoonlijk toch wel aanbevelen. Omdat in het zelfde bed slapen voor de meeste stikgevaren zorgt. Als ze eenmaal kunnen kruipen kunnen ze ook zo het bed uitvallen.
Afhankelijk van hoeveel je de baby gaat dragen (zal ook liggen aan hoelang er iemand met de baby thuisblijft), is een draagdoek ook erg handig. Hiermee kan je de baby dragen en gelijk dingen doen omdat je je handen vrij hebt. Het geeft ook minder rugpijn dan gewoon dragen omdat het gewicht meer verspreid wordt. Het is wel even werk om te leren hoe je het moet doen (onderzoek dit wel goed, want als je ze lang in de verkeerde houding hebt kun je hun ruggengraat beschadigen. Maar hier zijn heel veel guides voor te vinden.)
Een 'white noise' machine wordt ook door velen aangeraden, al helemaal als je co-slaapt. Hierdoor wordt de baby niet zo snel van elk klein geluid wakker (en meer kunnen slapen zal je al snel kostbaar zijn als je een baby hebt).
Je kunt ook speen gebruiken als je wilt. Persoonlijk zou ik dit afraden. Dit zorgt ervoor dat ze 's nachts weer telkens wakker worden als het uit hun mond valt. Je moet ook telkens zorgen dat je het steriel schoonmaakt. Het is dus veel werk en veel voordelen zitten er eigenlijk niet aan.
Je wilt waarschijnlijk wel iets van een bijtring voor als tandjes beginnen door te komen, maar dat is nog niet gelijk. En ook pas als ze wat ouder zijn wat speeltjes natuurlijk.
Met wassen en verschonen ligt het ook een beetje aan wat je wilt. Er zijn mensen die bijvoorbeeld gewoon op de grond verschonen en zelf vasthouden terwijl ze ze wassen. Maar je kunt ook een commode kopen. Of een baby badje (in dat geval zou ik aanbevelen om zo'n multi-badje te nemen die zowel voor baby als peuter gebruikt kan worden). En een thermostaat zodat je kunt meten of het water wel op goede temperatuur is. Deze laatste twee is een stuk veiliger dan gewoon zo in bad.
Speelmatje kan ook handig zijn voor 'tummy time' en gewoon om ze even bezig te houden. Maar ook weer niet perse nodig.
donderdag 29 augustus 2019 om 09:04
Ik heb mijn babynestje onverwacht veel gebruikt. Kind was te vroeg geboren en vond dat geborgene heel fijn.
Ze was ook steeds te koud dus hier wél veel rompertjes met lange mouwen, dat is nodig ook!
Luiers moet je inderdaad uitproberen, die van de Kruidvat passen hier nooit: maat 0 pampers, maat 1 Jumbo en nu weer maat 2 pampers (binnenkort over op wasbaar dus dan moeten we weer kijken wat werkt)
We zijn begonnen met hydrofiel als spuugdoekjes maar nu vinden we een slabbetje handiger. Kan ook beter als ze groter is.
Draagdoek wil de spruit echt niét in: ze wil van zich af kunnen kijken. Hopelijk komt t nog anders hebben we een heel duur stuk stof in huis...
Kinderwagen ook belangrijk: kijk goed hoe je m gaat gebruiken! Vaak in een uit de auto? Licht en opvouwbaar. Moet je onderstel zelfstandig kunnen staan (wij hebben klein huis dus moet de wagen steeds uit elkaar), wil je een grote boodschappenmand? Moet ie goed in t bos? Hoe hoog wil je de bak (sommige merken zit die lager)?
Ze was ook steeds te koud dus hier wél veel rompertjes met lange mouwen, dat is nodig ook!
Luiers moet je inderdaad uitproberen, die van de Kruidvat passen hier nooit: maat 0 pampers, maat 1 Jumbo en nu weer maat 2 pampers (binnenkort over op wasbaar dus dan moeten we weer kijken wat werkt)
We zijn begonnen met hydrofiel als spuugdoekjes maar nu vinden we een slabbetje handiger. Kan ook beter als ze groter is.
Draagdoek wil de spruit echt niét in: ze wil van zich af kunnen kijken. Hopelijk komt t nog anders hebben we een heel duur stuk stof in huis...
Kinderwagen ook belangrijk: kijk goed hoe je m gaat gebruiken! Vaak in een uit de auto? Licht en opvouwbaar. Moet je onderstel zelfstandig kunnen staan (wij hebben klein huis dus moet de wagen steeds uit elkaar), wil je een grote boodschappenmand? Moet ie goed in t bos? Hoe hoog wil je de bak (sommige merken zit die lager)?
donderdag 29 augustus 2019 om 09:10
Jij moet nog beginnen aan je kinderschare toch?dylanking19999 schreef: ↑29-08-2019 08:54Kleertjes heb je overigens niet veel nodig want ze groeien erg snel. Kijk hier ook vooral naar wat praktisch aan te doen is en gewoon dagelijkse kleding is (in plaats van allerlei sierjurkjes etc. die je waarschijnlijk toch nooit gaat gebruiken). Voor baby's heb je dingen zoals schoentjes enz. natuurlijk ook niet echt nodig. Sokken is ook niet echt handig. Kan beter gewoon een paar onesies kopen.
Spreek je later wel over speentjesgebruik. Ooit gehoord van zuigbehoefte bij kinderen?
donderdag 29 augustus 2019 om 09:23
Haha echt hè. En jemig zo ingelezen was ik toen zoon al geboren was nog niet eens. Trial and error was mijn strategie.ClaireSophie schreef: ↑29-08-2019 09:10Jij moet nog beginnen aan je kinderschare toch?![]()
Spreek je later wel over speentjesgebruik. Ooit gehoord van zuigbehoefte bij kinderen?
En speen steriel schoonmaken als hij op de slaapkamervloer is gevallen? Ik stopte ‘m gewoon terug hoor. En als hij buiten op de grond viel stopte ik hem dan eerst even in mijn eigen mond.
Succes met de orale fase als je denkt dat alles steriel moet wat het mondje in gaat
lux- wijzigde dit bericht op 29-08-2019 09:25
29.27% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 29 augustus 2019 om 09:24
ClaireSophie schreef: ↑29-08-2019 09:10Jij moet nog beginnen aan je kinderschare toch?![]()
donderdag 29 augustus 2019 om 09:26
Ik had allemaal kleertjes bij baby 2 in winkelwagentjes op internet, toen ik wist wat voor kind eruit kwam direct besteld. Mijn eerste was lang en slank, tweede kleiner en heel dik dus andere winkels pasten beter.
Ik zou niet teveel kopen voornamelijk. Hier is de draagdoek een groot succes, maar die hoef je niet op dag 1 te hebben. Eigenlijk hoef je op dag 1 alleen wat doekjes, een kruik en een kledingsetje te hebben. En een pakje luiers maar maat 1 is heel snel te klein en die krijg je altijd bij blije dozen enzo.
Ik zou niet teveel kopen voornamelijk. Hier is de draagdoek een groot succes, maar die hoef je niet op dag 1 te hebben. Eigenlijk hoef je op dag 1 alleen wat doekjes, een kruik en een kledingsetje te hebben. En een pakje luiers maar maat 1 is heel snel te klein en die krijg je altijd bij blije dozen enzo.
donderdag 29 augustus 2019 om 09:33
Me too. En nu stop ik een luier en een auto in mijn eigen tas en geloof ik het wel.
donderdag 29 augustus 2019 om 09:37
Ja idd, ik neem meestal het bijna lege pak mee. Oh en als ik in een heel verzorgende bui ben nog een maiswafel en een banaan