De échte musthaves
woensdag 28 augustus 2019 om 17:02
De babyuitzet.... iedere (aanstaande) ouder heeft er mee te maken (gehad) en zo nu wij ook.
Ik word he-le-maal gek van alle opties en keuzes... Lees ik bijv. hydrofiele luiers... zoek ik ze op zijn ze er in tig verschillende maten verkrijgbaar. De één zweert bij die grote doeken (die bijv. erg prijzig zijn) en de ander zegt je moet er van elke maat wat hebben... en hoeveel is nou écht handig om te hebben?
Kortom, ik ben op zoek naar ervaringen van ouders die mij vertellen... dit waren mijn échte musthaves en hier kon ik helemaal niks mee! Van de hoeveelheid en maten van hydrofiele luiers tot het melkpoeder doseerbakje...
Ik word he-le-maal gek van alle opties en keuzes... Lees ik bijv. hydrofiele luiers... zoek ik ze op zijn ze er in tig verschillende maten verkrijgbaar. De één zweert bij die grote doeken (die bijv. erg prijzig zijn) en de ander zegt je moet er van elke maat wat hebben... en hoeveel is nou écht handig om te hebben?
Kortom, ik ben op zoek naar ervaringen van ouders die mij vertellen... dit waren mijn échte musthaves en hier kon ik helemaal niks mee! Van de hoeveelheid en maten van hydrofiele luiers tot het melkpoeder doseerbakje...
donderdag 29 augustus 2019 om 20:29
Nou, níks in maat 50 is ook weer zo wat. Dan had mijn guppie gewoon geen kleren gehad, 50 was nog best flink aan de grote kant, 56 was echt veel en veel te groot. Ik zou toch minimaal 1 boxpakje oid maat 50 kopen. Bij zeeman kost dat een paar euro, en dan heeft een klein kind tenminste ook kleren om uit het ziekenhuis mee naar huis te gaan (of thuis aan te trekken natuurlijk).
Veel hangt ook gewoon van je kind af. Mijn kind vond dingen over haar hoofd NIET LEUK. En liet dat merken. Dan zijn overslagrompers dus wel gewoon fijner, want die hoeven niet over het hoofdje. De dr Brown flessen waar iedereen zo lyrisch over is vond ze niks, daar kreeg ze het niet uit of zo, en dan stopte ze gewoon met drinken. De Avent flessen gingen vanaf seconde 1 gewoon prima. Het wipstoeltje vond ze heerlijk vanaf een week of 4, ze ging al stralen als ze dat ding zag. Andere kinderen gaan meteen gillen. Ik zou dus al dat soort dingen (wipstoel, draagdoek, etc) proberen te lenen, zodat je in elk geval even kunt kijken of het bevalt. Kun je het daarna altijd nog zelf kopen.
En het hangt ook van de omstandigheden af. Ik lees hier regelmatig: dat babybadje, oh, dat heb ik alleen in de kraamweek gebruikt. Ik gebruik het nu nog gewoon (9 mnd). Ik heb geen gewoon bad, dus die optie valt af. En ik ben alleenstaand, dus samen douchen is ook niet per se handig (meeste mensen geven kind aan aan de ander). Dus ik vind een badje best fijn. En de standaard ook, hoef ik tenminste zelf niet op de grond te gaan zitten.
Ik heb dan weer wel een grote vlakke inloopdouche, waar het geheel in kan staan. Dus ik vul gewoon met de douche, en trek het stopje er uit als ik klaar ben. Ik hoef niet met een vol badje of emmers te sjouwen of tillen, dat zou het natuurlijk al weer anders maken.
Veel hangt ook gewoon van je kind af. Mijn kind vond dingen over haar hoofd NIET LEUK. En liet dat merken. Dan zijn overslagrompers dus wel gewoon fijner, want die hoeven niet over het hoofdje. De dr Brown flessen waar iedereen zo lyrisch over is vond ze niks, daar kreeg ze het niet uit of zo, en dan stopte ze gewoon met drinken. De Avent flessen gingen vanaf seconde 1 gewoon prima. Het wipstoeltje vond ze heerlijk vanaf een week of 4, ze ging al stralen als ze dat ding zag. Andere kinderen gaan meteen gillen. Ik zou dus al dat soort dingen (wipstoel, draagdoek, etc) proberen te lenen, zodat je in elk geval even kunt kijken of het bevalt. Kun je het daarna altijd nog zelf kopen.
En het hangt ook van de omstandigheden af. Ik lees hier regelmatig: dat babybadje, oh, dat heb ik alleen in de kraamweek gebruikt. Ik gebruik het nu nog gewoon (9 mnd). Ik heb geen gewoon bad, dus die optie valt af. En ik ben alleenstaand, dus samen douchen is ook niet per se handig (meeste mensen geven kind aan aan de ander). Dus ik vind een badje best fijn. En de standaard ook, hoef ik tenminste zelf niet op de grond te gaan zitten.
Ik heb dan weer wel een grote vlakke inloopdouche, waar het geheel in kan staan. Dus ik vul gewoon met de douche, en trek het stopje er uit als ik klaar ben. Ik hoef niet met een vol badje of emmers te sjouwen of tillen, dat zou het natuurlijk al weer anders maken.
donderdag 29 augustus 2019 om 20:40
Maatje 50 is zó fijn om te kopen, alleen de voorpret al! Bijna elke baby kan het vaak in ieder geval één week aan! Heerlijk zo'n passend pakje, zeker in de winter en leuk voor voor op de foto! Stokke trip trap kan met babyset direct gebruikt worden, ideaal en vervangt het wippertje!BlauweMolly schreef: ↑29-08-2019 20:05Wat je ècht nodig hebt is een bedje met 2 dekentjes en 2 matrashoezen, 4 a 5 setjes kleding, en voeding+fles in geval van fv, maxi en een stuk of 10 hydrofielen.
Bij borstvoeding zijn van die voedingstopjes ook niet nodig, ondingen vond ik het. Gewone hemdjes zaten fijner.
De rest is afhankelijk van wat voor kind je hebt en wat je zelf prettig vindt.
Elke (kleding)winkel heeft weer andere maatvoering. Mijn baby met lang bovenlijf krijg ik niet in Zara truitjes gepropt bijvoorbeeld. Dan zijn het net slechte Naveltruitjes. Hematruitjes hebben weer smalle mouwen, en daar passen die worstarmpjes dan weer niet in. Broekjes met voetjes eraan zakken standaard van die billen af. Maarja: Dat zie je pas als de baby er is. Net zoals kleuren die niet zo mooi bleken te staan. Koop gewoon niks in maat 50 behalve een paar rompers , 4 ofzo. De rest bestel je lekker vanuit je kraambed!
De rompers van de Zeeman gaan trouwens goed mee in de was.
Kinderwagen vond ik zelf wel handig, voor zowel binnen als buiten. Op Marktplaats worden veel goede wagens voor een lage prijs aangeboden.
Wat ik heel handig vond en vind:
-Biotex en een stuk of 2 emmers om in te weken. Daar krijg ik de poep/ kots/ etensvlekken goed mee uit de kleertjes.
-kleine thermosfles. Doe daar water in op perfecte drinktemperatuur en zet dat klaar. Geen gedoe met fleswarmers en meteen een flesje klaar als de baby honger heeft. En je stopt hem zo in je babytas als je op pad gaat.
Triptrap: nu zoon kan zitten superhandig. Maar de eerste 7 maanden niet gebruikt.
Je krijgt veel cadeautjes in de kraamtijd. Vooral kleertjes en knuffels. Koop ze dus zelf niet teveel. Scheelt heel veel zooi.
donderdag 29 augustus 2019 om 21:13
Vooral even wat ik niét of zelden gebruikte, maar wel had:
- Hydrofiel washandjes
- Tummytub
- omslagdoeken bij de 1e wel, 2e niet
- badjasjes
- overslag lange mouw romper (krijg daar nog maar eens iets over in maat 56 in de winter
)
- schoentjes in babymaat
Ik heb niet gedragen of samen geslapen dus daar had ik ook niets voor
Wat ik wel heel handig vind is een extra aankleedkussen beneden (ik heb er 2 in de luiers). Die van boven is verplaatst naar de wasmachine op de badkamer. Daar worden ze gewassen, omgekleed, dus vond ik veel praktischer.
- Hydrofiel washandjes
- Tummytub
- omslagdoeken bij de 1e wel, 2e niet
- badjasjes
- overslag lange mouw romper (krijg daar nog maar eens iets over in maat 56 in de winter
- schoentjes in babymaat
Ik heb niet gedragen of samen geslapen dus daar had ik ook niets voor
Wat ik wel heel handig vind is een extra aankleedkussen beneden (ik heb er 2 in de luiers). Die van boven is verplaatst naar de wasmachine op de badkamer. Daar worden ze gewassen, omgekleed, dus vond ik veel praktischer.
donderdag 29 augustus 2019 om 21:19
Das n goeie tip! Heb ik toch nog wat nieuws te proberen bij baby nr 3
donderdag 29 augustus 2019 om 21:29
Ik stem voor (wasbare) luiers, voedingskussen, wat rompertjes, hydrofiele luiers van de hema, maxicosi, en paar kleertjes (vanaf mt 52). Oh, en zo’n omslagdoek die je ook door de maxiscosi kan halen. Rest komt wel.
Ik heb uiteindelijk veel gebruik gemaakt van een schapenwollen vachtje, draagdoek/zak, new born zitje van stokke en kinderwagen.
Ledikantje, box, speentjes zijn hier niet gebruikt, en nooit flesvoeding gegeven. Echt zonde van het geld geweest. Helemaal omdat je die artikelen via internet binnen 24 uur in huis kunt hebben.
Ik heb uiteindelijk veel gebruik gemaakt van een schapenwollen vachtje, draagdoek/zak, new born zitje van stokke en kinderwagen.
Ledikantje, box, speentjes zijn hier niet gebruikt, en nooit flesvoeding gegeven. Echt zonde van het geld geweest. Helemaal omdat je die artikelen via internet binnen 24 uur in huis kunt hebben.
donderdag 29 augustus 2019 om 21:45
Ja voor ons geldt hetzelfde, het badje gebruiken wij na 8 maanden nog steeds, ze zat iedere dag in haar wipstoeltje (inmiddels vervangen door de kinderstoel), dr Brown was geen succes, ze heeft zeker een week of 8 maatje 50 aan gehad en rompers over haar hoofd vindt ze vreselijk.nausicaa schreef: ↑29-08-2019 20:29Nou, níks in maat 50 is ook weer zo wat. Dan had mijn guppie gewoon geen kleren gehad, 50 was nog best flink aan de grote kant, 56 was echt veel en veel te groot. Ik zou toch minimaal 1 boxpakje oid maat 50 kopen. Bij zeeman kost dat een paar euro, en dan heeft een klein kind tenminste ook kleren om uit het ziekenhuis mee naar huis te gaan (of thuis aan te trekken natuurlijk).
Met kleding was het echt even uitproberen wat prettig is. Van die broekjes met sokjes eraan waren bijvoorbeeld heel onhandig omdat dochter die uit trok, alle mutsjes waren veel te groot, boxpakjes zijn alleen handig als je ze makkelijk open kunt doen bij het verschonen, h&m valt bij onze dochter niet mooi, noppies juist wel, ik vind overslagrompers prettig, vriend juist niet, etc. Kwestie van uitproberen vrees ik.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 29 augustus 2019 om 22:32
Maar de meeste vrouwen baren geen reusBlauweMolly schreef: ↑29-08-2019 21:18Ja zeker leuk om te kopen. Dat klopt. Maar ik had een reus, dus het paste niet.
Zo’n newborn setje voor op de triptrap is idd ook handig. Maar daar heb ik de eerste twee maanden eigenlijk geen gebruik van gemaakt.
donderdag 29 augustus 2019 om 23:39
Mijn zoon paste met ruim 9 pond echt niet in 50. Dat gaf echt flink hoog water. Deze kleding is gewassen en letterlijk ongedragen doorgegeven. Mijn dochter (7.5 pond met haar geboorte) heeft er wel nog een kleine 6 weken ingepast.ClaireSophie schreef: ↑29-08-2019 22:32Maar de meeste vrouwen baren geen reusdus dan mag één pakje in maat 50 écht wel gekocht worden, toch? (of praat ik nu mijn eigen koopdrang goed
)
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
donderdag 29 augustus 2019 om 23:50
Wat ik erg nuttig vind:
-Newbornset voor op de Stokke Tripptrappstoel.
-Verschoonkussens (wij hebben er zelfs 2, 1 in de babykamer en 1 in de woonkamer)
-Lilypadz (geen gedoe met 's nachts een bh met zoogcompressen aan moeten tegen het lekken)
-Babyfoon
-(Grote) hydrofieldoeken
-Slaapzakjes
-Goede thermosfles
-Difraxflessen
Wat ik niet handig vond:
-Box (hier hebben ze beiden amper ingelegen. Ze lagen liever bij ons, in bed of op een boxkleed bij ons op het vloerkleed). Dat ding stond dus vooral in de weg
-Wipstoel (nooit gemist)
-Omslagrompers en truitjes. Ik vind het een enorm gedoe met de knoopjes
-Spuugdoekjes, ik vond hydrofieldoeken fijner
-Tummytub
-Newbornset voor op de Stokke Tripptrappstoel.
-Verschoonkussens (wij hebben er zelfs 2, 1 in de babykamer en 1 in de woonkamer)
-Lilypadz (geen gedoe met 's nachts een bh met zoogcompressen aan moeten tegen het lekken)
-Babyfoon
-(Grote) hydrofieldoeken
-Slaapzakjes
-Goede thermosfles
-Difraxflessen
Wat ik niet handig vond:
-Box (hier hebben ze beiden amper ingelegen. Ze lagen liever bij ons, in bed of op een boxkleed bij ons op het vloerkleed). Dat ding stond dus vooral in de weg
-Wipstoel (nooit gemist)
-Omslagrompers en truitjes. Ik vind het een enorm gedoe met de knoopjes
-Spuugdoekjes, ik vond hydrofieldoeken fijner
-Tummytub
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
vrijdag 30 augustus 2019 om 00:37
het is zo persoonlijk en baby-afhankelijk. Ik zie hier must-haves voorbij komen die wij nooit gebruikt hebben, en ik zie mensen dingen onnodig noemen die wij heel veel gebruikt hebben.
Wat je trouwens wel echt nodig hebt zijn ongeveer 20.000 pakken billendoekjes en een telefoon met genoeg geheugen om duizenden fotos te maken van je o-zo-schattige baby.
Wat je trouwens wel echt nodig hebt zijn ongeveer 20.000 pakken billendoekjes en een telefoon met genoeg geheugen om duizenden fotos te maken van je o-zo-schattige baby.
vrijdag 30 augustus 2019 om 06:35
Vind ik ook hoor! Mijn 4 kilo baby paste daar trouwens ook 2 weken in. Ik had bij nr 1 geluisterd naar iedereen, 1 pakje in 50 en rest in 56, en hij zou er zo uitgroeien etc. Ik vond dat toen zó jammer achteraf. Alles was te groot! Nr 2 had dus lekker ook pakjes in maat 50. Ik al blij voor de baby er was want die kleine kleertjes zijn zo lief.ClaireSophie schreef: ↑29-08-2019 22:32Maar de meeste vrouwen baren geen reusdus dan mag één pakje in maat 50 écht wel gekocht worden, toch? (of praat ik nu mijn eigen koopdrang goed
)
vrijdag 30 augustus 2019 om 07:33
Hier woog dochter 1 4400 bij geboorte en nummer 2 was nog een slagje groter met 4700 gram. Beiden 53 cm. En beiden hebben de eerste weken in maat 50 gekund. De tweede is nu een maand oud en zit nu in maat 56.ClaireSophie schreef: ↑29-08-2019 22:32Maar de meeste vrouwen baren geen reusdus dan mag één pakje in maat 50 écht wel gekocht worden, toch? (of praat ik nu mijn eigen koopdrang goed
)
Was toch wel blij met de kleertjes die ik had gekocht en kreeg in maat 50!
vrijdag 30 augustus 2019 om 07:58
Hier was zoon een dunnert van 3840g vergeleken bij die van jou, maar ook 54cm en die verzoop werkelijk nog in maat 56. Ik had dus ook maar 3 pakjes maat 50 en aangezien hij het nog een maand heeft gedragen ben ik heel rap bij gaan kopen.Chantilly21_2 schreef: ↑30-08-2019 07:33Hier woog dochter 1 4400 bij geboorte en nummer 2 was nog een slagje groter met 4700 gram. Beiden 53 cm. En beiden hebben de eerste weken in maat 50 gekund. De tweede is nu een maand oud en zit nu in maat 56.
Was toch wel blij met de kleertjes die ik had gekocht en kreeg in maat 50!
Niet dat ik dat zo erg vond
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
vrijdag 30 augustus 2019 om 08:18
Ik heb jankend na drie weken maat 50 opgeborgen!
Nu in verwachting van een tweede dochter, heel kort op elkaar dus ze wordt geboren in hetzelfde seizoen. Heel veel roze pakjes nog liggen in maat 50 maar stiekem, als manlief niet oplet koop ik gewoon nog een nieuw, fris pakje uit de nieuwe collectie erbij
vrijdag 30 augustus 2019 om 20:25
Een plek waar het kindje kan slapen (wij hebben co sleeper. ledikant en een wiegje gebruikt en het is allemaal prima, wiegje is wat meer geborgen, co sleeper praktisch als je samen slaapt en eventueel borstvoeding geeft of je bed niet uit hoeft voor de fles, ledikant is praktisch want daar kunnen ze in tot 1.5 á 3 jaar wanneer ze maar naar een groot bed gaan)
Een plek om je kind te wassen (wij hebben nooit een babybadje gehad maar gootsteen, douche, tummytub en een plastic wasmand van de action. Allemaal prima. Gootsteen moet wel écht hygienisch zijn voor een pasgeboren kind dus eventueel is iets anders om ze in te wassen wel handig)
Voeding. Ik had 2 flessen per kind. Niet elk kind drinkt uit elk merk en het is denk ik heel persoonlijk of je veel flessen handig vind. Dus daar zou ik persoonlijk na de geboorte naar kijken. Bij borstvoeding eventueel voedingsbeha maar dat kan je ook tot na de geboorte bewaren.
Een vervoersmiddel. Ik heb bij mijn ene kind de kinderwagen amper gebruikt en had zelfs prima zonder gekund en bij de derde gebruik ik de kinderwagen erg veel. Alternatief voor vervoer is een draagzak, draagdoek, Ringsling, Ik heb het allemaal gebruikt en wederom erg persoonlijk. Verder een veilig autostoeltje.
De box heb ik bij elk kind ongeveer 3 maandjes gebruikt. Als je geen huisdieren of meerdere kinderen hebt dan is het niet echt een noodzaak denk ik en anders heb je zo een box gekocht. Zo deden wij dat wel.
Een thermometer en andere dingen van het lijstje van de kraamzorg. Ik zou gewoon hun lijstje volgen qua beddengoed en hydrofiele doeken en dergelijke met uitzondering van de bad thermometer. Die heb ik bij geen enkel kind gebruikt en ik ken niemand die hem heeft gebruikt.
Wipstoeltje. Ik heb de Nuna Leaf gehad, Baby bjorn en een goedkoper stoeltje en als ik er eentje zou kiezen dan zou het de baby bjorn wipstoel zijn. Met name omdat die makkelijk te vervoeren is van de keuken naar de slaapkamer naar de tuin of op visite. Bij een van mijn kinderen heb ik geen gebruik gemaakt van een wipstoel.
Kleding en luiers (tenzij je aan babyzindelijkheidtraining wil doen)
Even kijken, dan kan je je kindje warm houden, te slapen leggen, voeden en vervoeren.
Een plek om je kind te wassen (wij hebben nooit een babybadje gehad maar gootsteen, douche, tummytub en een plastic wasmand van de action. Allemaal prima. Gootsteen moet wel écht hygienisch zijn voor een pasgeboren kind dus eventueel is iets anders om ze in te wassen wel handig)
Voeding. Ik had 2 flessen per kind. Niet elk kind drinkt uit elk merk en het is denk ik heel persoonlijk of je veel flessen handig vind. Dus daar zou ik persoonlijk na de geboorte naar kijken. Bij borstvoeding eventueel voedingsbeha maar dat kan je ook tot na de geboorte bewaren.
Een vervoersmiddel. Ik heb bij mijn ene kind de kinderwagen amper gebruikt en had zelfs prima zonder gekund en bij de derde gebruik ik de kinderwagen erg veel. Alternatief voor vervoer is een draagzak, draagdoek, Ringsling, Ik heb het allemaal gebruikt en wederom erg persoonlijk. Verder een veilig autostoeltje.
De box heb ik bij elk kind ongeveer 3 maandjes gebruikt. Als je geen huisdieren of meerdere kinderen hebt dan is het niet echt een noodzaak denk ik en anders heb je zo een box gekocht. Zo deden wij dat wel.
Een thermometer en andere dingen van het lijstje van de kraamzorg. Ik zou gewoon hun lijstje volgen qua beddengoed en hydrofiele doeken en dergelijke met uitzondering van de bad thermometer. Die heb ik bij geen enkel kind gebruikt en ik ken niemand die hem heeft gebruikt.
Wipstoeltje. Ik heb de Nuna Leaf gehad, Baby bjorn en een goedkoper stoeltje en als ik er eentje zou kiezen dan zou het de baby bjorn wipstoel zijn. Met name omdat die makkelijk te vervoeren is van de keuken naar de slaapkamer naar de tuin of op visite. Bij een van mijn kinderen heb ik geen gebruik gemaakt van een wipstoel.
Kleding en luiers (tenzij je aan babyzindelijkheidtraining wil doen)
Even kijken, dan kan je je kindje warm houden, te slapen leggen, voeden en vervoeren.