Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Wij gaan straks naar de brabantse ballonfeesten, luchtballonnen die op gaan stijgen, een ballon van binnen kijken maar ook springkussens enzo, beetje gedoe met etens tijd, maar gister en eergister heeft ze zo blij naar die dingen staan kijken toen ze overkwamen dat ik denk dat ze het heel leuk vind :)
Alle reacties Link kopieren
O leuk! Wij hebben van het voorjaar een cursus peuterballet gedaan en dat vond dochter wel heel leuk! Nu ik nog niet zo ver ben in de zwangerschap kan ik nog meedoen.

Wij gaan straks naar de Ikea, we hebben wat dingen nodig en dan kunnen we daar gelijk eten
Ik heb bewust gewacht tot hij oud genoeg was voor peutergym zonder mij. Kan hij met 2,5 prima zo bleek.

Misschien peuters van vrienden/kennissen die ook willen Fiona? Of maakt het niks uit of er wel of niet bekenden zijn?
Hier ook de peutergym! Zoon zit er ondertussen al een jaar op, en het heeft wat weken geduurd voor hij door had wat de bedoeling was (spelen, luisteren, opdrachtjes uitvoeren), maar nu is hij de veteraan van de groep. Hij is toen met 2 andere meisjes samen begonnen in de groep, van die oorspronkelijke groep is iedereen uitgestroomd, want 4 geworden. Wel grappig om te zien dat ze alledrie een bepaalde groei hebben gemaakt, en dat je dat nu kan vergelijken met kindjes die nu beginnen.

Zo te ruiken heeft zoon ook diarree. Ik was nog even met dochter naar de peuterdisco (die valt helaas een stuk later in slaap dan zoon momenteel, maar als ze thuis is kan zoon zijn rust niet vinden, dus valt hij niet in slaap. Vakantieperikelen :bonk: ), en nu ik in het huisje ben hangt me er toch een lucht! Zo te ruiken had ik het goede kind gekozen om onder mijn hoede te hebben vanavond :whistle:

En, en due: ze hebben hier verduisterende gordijnen in alle slaapkamers! :jump:
Due-scimmie schreef:
31-08-2019 19:28
Ik heb bewust gewacht tot hij oud genoeg was voorpeutergym zonder mij. Kan hij met 2,5 prima zo bleek.

Misschien peuters van vrienden/kennissen die ook willen Fiona? Of maakt het niks uit of er wel of niet bekenden zijn?
Hier is alles tot kleuterleeftijd ouder/kind-sport
Maartje hoe deed jij peuter gym toen dreumes nog een baby was?
Het is hier op zaterdagochtend, dus een van ons was op de gym en de ander bij de jongste. Hing deels van het weer af wie (ik heb geen rijbewijs) en het bv-schema van dochter.

Over een half jaar gaat dochter ook en we zitten erover te denken ze niet in dezelfde groep, maar in de groepen na elkaar te doen, allebei met een andere ouder. We zijn bang dat ze anders in de les met zijn 2en naar 1 ouder trekken, en omdat je best veel dingen 1 op 1 met je kind doet zijn we bang dat we ze anders ook geen goede aandacht kunnen geven bij het spelonderdeel in de les.
rosings schreef:
31-08-2019 16:10
Wij gaan straks naar de brabantse ballonfeesten, luchtballonnen die op gaan stijgen, een ballon van binnen kijken maar ook springkussens enzo, beetje gedoe met etens tijd, maar gister en eergister heeft ze zo blij naar die dingen staan kijken toen ze overkwamen dat ik denk dat ze het heel leuk vind :)
Laatste moment afgezegd door het weer :( te veel kans op onweer. Nou ja, lekker stukje gereden en op springkussens geweest, vind ze ook leuk!
Dat is jammer Rosings. Gelukkig alsnog wel leuk geweest dus.
Mij lijkt dat ook heel leuk ouder en kind gym! Nadeel is dat het alleen op zaterdagochtend om 09.00 is en dat vind ik best wel vroeg. Daarnaast werk ik om het weekend en mijn man gaat echt niet met haar naar ouder en kind gym. Hij was vroeger als kind motorisch al slecht ontwikkeld en heeft daar vroeger fysio voor gehad, maar is nog steeds onhandig. Hij zou het voor dochter wel willen, maar is veel te bang dat hij zichzelf voor schut zet en een flater slaat.

Even off topic, maar vraag het me toch af. Is jullie menstruatie na de zwangerschap en bevalling erg veranderd?
Voor de zwangerschap en bevalling was mijn menstruatie 2-3 dagen hevig en daarna nog 2 dagen weinig, maar sinds de bevalling is het een stuk heviger en langer dan voorheen.
Ik ben aan de pil, maar ben zo'n 6 maanden geleden overgegaan op een lichtere pil omdat mijn eigen pil niet leverbaar was. Misschien dat dat ook van invloed is.
Ben benieuwd of jullie verschil merkten.
Hier ook om 09.00 op zaterdag ouder/kind gym. Vind het wel prima, hoewel man ook best mee zou willen gaan (als ik werk bijvoorbeeld), dus dat scheelt wel.

Ik heb een Mirena-spiraal en wordt zelden tot nooit meer ongesteld, dus daar kan ik je niet mee helpen.
@lavendel: laat je man dan maar gewoon eens een proefles doen, want het is een peutergroep, dus hij is echt niet de enige die motorisch wat onhandig is :rofl:
Bij ons heb je eerst het apenkooien (hoef je alleen te begeleiden, dus kan hij zich geen buil aan vallen), dan het spelgedeelte met bal, pittenzakjes, hoepel of iets anders uit die catagorie (er zijn meer ouders slecht in gooien), dan het dansgedeelte (kinderen doen bijvoorbeeld een ruilspel op muziek, en als ouder hoef je alleen "op de maat" te klappen en motiveren) en als laatste onderdeel limo drinken (ook voor de kinderen, dus hij hoeft niet bang te zijn dat hij zijn beker omgooit ;-) )

@menstruatie: die ene keer dat ik ongesteld was, was het wel heftiger. Maar 3mnd na de geboorte van dochter heb ik een spiraal laten plaatsen, en sindsdien alleen incidenteel een paar druppels bloed.
Maartje2016 schreef:
31-08-2019 20:57
@lavendel: laat je man dan maar gewoon eens een proefles doen, want het is een peutergroep, dus hij is echt niet de enige die motorisch wat onhandig is :rofl:
Bij ons heb je eerst het apenkooien (hoef je alleen te begeleiden, dus kan hij zich geen buil aan vallen), dan het spelgedeelte met bal, pittenzakjes, hoepel of iets anders uit die catagorie (er zijn meer ouders slecht in gooien), dan het dansgedeelte (kinderen doen bijvoorbeeld een ruilspel op muziek, en als ouder hoef je alleen "op de maat" te klappen en motiveren) en als laatste onderdeel limo drinken (ook voor de kinderen, dus hij hoeft niet bang te zijn dat hij zijn beker omgooit ;-) )

@menstruatie: die ene keer dat ik ongesteld was, was het wel heftiger. Maar 3mnd na de geboorte van dochter heb ik een spiraal laten plaatsen, en sindsdien alleen incidenteel een paar druppels bloed.
Hahaha dank voor de uitgebreide verslaglegging hoe zo'n les gaat! Op de maat klappen zal ook nog een uitdaging zijn ;) (hij staat bij zijn vrienden bekend om zijn slechte ritme gevoel :facepalm:, ook een gewild onderwerp van grapjes) en inderdaad oog hand coördinatie is bij hem ook slecht , maar schijnbaar zijn er dus wel meer ouders die daar last van hebben :lol:

Ja met een spiraaltje is het lastig dat wat over te zeggen. ;)
lola-lily schreef:
31-08-2019 20:47
Hier ook om 09.00 op zaterdag ouder/kind gym. Vind het wel prima, hoewel man ook best mee zou willen gaan (als ik werk bijvoorbeeld), dus dat scheelt wel.

Ik heb een Mirena-spiraal en wordt zelden tot nooit meer ongesteld, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Tsja onze peuter slaapt vaak tot half 9/9 uur als ze niet op tijd dr bed uit hoeft voor kdv of psz. Zelf vind ik het in het weekend dan ook wel lekker om nog even te blijven liggen. :-D
Lavendel_12 schreef:
31-08-2019 21:30
Hahaha dank voor de uitgebreide verslaglegging hoe zo'n les gaat! Op de maat klappen zal ook nog een uitdaging zijn ;) (hij staat bij zijn vrienden bekend om zijn slechte ritme gevoel :facepalm:, ook een gewild onderwerp van grapjes) en inderdaad oog hand coördinatie is bij hem ook slecht , maar schijnbaar zijn er dus wel meer ouders die daar last van hebben :lol:

Ja met een spiraaltje is het lastig dat wat over te zeggen. ;)
Geen idee waarom, maar dat zag ik al een beetje aankomen :fortune:
Vandaar dat ik op de maat alvast tussen aanhalingstekens had gezet :A:
Net even gekeken en hier is de peutergym ook op zaterdagochtend. Mijn man werkt altijd in het weekend en nu met de baby erbij is dat dus niet zo handig. Ik zal mijn ogen eens openhouden want het lijkt me wel leuk.

Lavendel, hier ook geen ervaring. Ik heb eigenlijk altijd een Mirena spiraal gehad. Vorige keer drie maanden na de bevalling laten plaatsen, toen had ik nog maar 1 menstruatie gehad. Die was wel heviger. Nu wacht ik nog op mijn eerste menstruatie, maar over vier weken heb ik alweer een afspraak voor een Mirena. Mijn tip dus: de Mirena. Dan is de kans groot dat je niet meer of heel licht ongesteld wordt.

Rosings, jammer dat het is afgelast!

Dochter wordt hier steeds bijdehanter. Ik zei vanavond tegen mijn man "Ze is ook al bijna drie" waarop ze antwoordde "Nee mama, *naampeuter* is twee jaar". Ook spreek ik 's avonds de dag met haar door en soms stel ik dan vragen die niet kloppen, om te kijken of ze luistert en haar te prikkelen om te vertellen over haar dag. Vandaag had ze met oma een ijsje gegeten.
"Wat voor smaak ijsje had je?"
"Aardbei"
"Had oma ook een ijsje?"
"Ja, met heel veel kleuren"
"En had mama ook een ijsje?"
"Neehee, mama was er toch niet bij"
Dat laatste zei ze echt op zo'n toon alsof ik dement geworden was. Zo van, doe niet zo raar zeg, waar heb je het over" ;-D
Maartje2016 schreef:
31-08-2019 21:33
:HA:
Hier is het zaterdagochtend half 10. Man werkt regelmatig op zaterdag dus dan kan ik gewoon met baby op tribune gaan zitten.
Les hier vandaag was eerst op verschillende manieren over mat lopen en daarna hadden ze 2 parkoertjes en eindigde met paar liedjes.

Ik ben na bevalling van baby nog niet ongesteld en tussen baby en zwanger maar keer of 5. Was niet anders als daarvoor geloof ik.
Maartje2016 schreef:
31-08-2019 21:33
Raar he niet te voorspellen :rofl:
Maartje2016 schreef:
31-08-2019 19:53
Hier is alles tot kleuterleeftijd ouder/kind-sport
Hier ook. Peuter is nu bijna 4 en mag bij gods gratie alvast meedoen met de kleuters.

Vooral blij dat ik na 3 jaar peutergym ( eerst met 2 later met 1 kind) ervan af ben, want vond er zelf weinig aan. Beetje huppelen, springen en rollen, en beleefdheden uitwisselen met andere ouders. Relatief veel drukke, onopgevoede kinderen, met moeders die wangedrag weglachten. (Niet allemaal natuurlijk, maar ik vond het typisch. Vooral onze laatste groep was vreselijk) Wel handige uitlaatklep m.n. bij slecht weer, en kids vonden t wel leuk dus tsja. Tijdstip was prima, had weinig beters te doen op woensdagmorgen half 10 😉

Pas nu met de 'echte' gym merk ik dat ze motorisch heel erg vooruitgaan en voorsprong krijgen op leeftijdsgenoten zonder gymles.
nootboek schreef:
31-08-2019 22:23
Hier ook. Peuter is nu bijna 4 en mag bij gods gratie alvast meedoen met de kleuters.

Vooral blij dat ik na 3 jaar peutergym ( eerst met 2 later met 1 kind) ervan af ben, want vond er zelf weinig aan. Beetje huppelen, springen en rollen, en beleefdheden uitwisselen met andere ouders. Relatief veel drukke, onopgevoede kinderen, met moeders die wangedrag weglachten. (Niet allemaal natuurlijk, maar ik vond het typisch. Vooral onze laatste groep was vreselijk) Wel handige uitlaatklep m.n. bij slecht weer, en kids vonden t wel leuk dus tsja. Tijdstip was prima, had weinig beters te doen op woensdagmorgen half 10 😉

Pas nu met de 'echte' gym merk ik dat ze motorisch heel erg vooruitgaan en voorsprong krijgen op leeftijdsgenoten zonder gymles.

Hier qua mede ouders juist het tegenovergestelde :-[ Het zijn van die urbanarrowouders die op hun thuiswerk/papadag gaan bijdragen aan de fysieke ontwikkeling van hun kroost. Die staan bloedfanatiek mee te doen in hun squashoutfitje. Maar ondertussen ben ik de enige die aankomt op een manuele fiets :-P)

Ik ga omdat ik aan peuter wil laten zien dat dik zijn, niet betekend dat je niet fit hoeft te zijn. Dat bewegen leuk is en zweten niks is om je voor te schamen. Dat heb ik nooit meegekregen.

Maar ik ben blij dat peuter volgende week zijn proefles judo heeft. Ik voel mij zo’n aangestaard nijlpaard in die peutergymles.
Peutergym lijkt mij ook best leuk om te doen maar heb er nog niet naar gekeken waar dat bij ons in de buurt is.

Ik zit even zwaar in de stress. Zoon en koorts is over maar we halen hem vanochtend uit zn bed, zijn heel zn rug en buik vuurrood en met allemaal bultjes/vlekjes... in zijn gezichtje ook aardig wat bultjes/vlekjes. Ik ben zó bang dat het waterpokken zijn, we gaan volgende week dinsdag op vakantie namelijk. Duimen jullie mee dat het geen waterpokken zijn maar warmte bultjes ofzo? :cry:
Oh wat balen zeg Aardbei! Maar het kan van alles zijn, er zijn zoveel kinderziekten met rode bultjes. Dochter zat ook een keer helemaal onder en dat was een willekeurige ‘vlekjesziekte’, niet eens een van de bekende kinderziektes. Ik duik voor jullie! Maar mochten het wel waterpokken zijn, kun je dan niet evengoed op vakantie?
@aardbei: is het niet de 5e of 6e ziekte? Bij een van de twee heb je eerst koorts en daarna vlekken, bij de andere eerst vlekken en daarna koorts. Waterpokken komen (meestal) voor in het voorjaar, dus ik hoop voor je dat je geluk hebt! Beterschap!
Ga zo eens googelen op 5e en 6e ziekte! Dankje Maartje.

Rosings: als de blaasjes van waterpokken nog niet ingedroogd zijn mogen kindjes niet vliegen. Zus van een vriendin van me heeft dat dit jaar nog gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven