Ervaringen Nanny/ Au pair

01-09-2019 09:31 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
.....

Nu overwegen we dus een au pair volgend jaar. Wie heeft hier ervaring mee? Hebben jullie zelf iemand gevonden of via een bureau, waar heb je op gelet, wat viel mee of tegen? We hebben ruimte genoeg thuis en een extra slaapkamer en badkamer, dus dat is het probleem niet.
caramelfudge wijzigde dit bericht op 16-09-2019 12:10
Reden: Persoonlijke gezond en werk details verwijderd.
63.09% gewijzigd
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... verblijven

Welk werk doet een au pair niet?
Een au pair mag niet als enige verantwoordelijk zijn voor de werkzaamheden en de opvang van kinderen. Er moet bijvoorbeeld een ouder of grootouder aanwezig (of direct beschikbaar) zijn die verantwoordelijk is. Ook mag de au pair geen taken verrichten voor mensen die bijzondere zorg nodig hebben. Dat is zorg waarvoor een bijzondere vaardigheid nodig is. Zoals de zorg voor een zwaar gehandicapt kind.

Een au pair is dus geen vervanging voor normale kinderopvang, zorgverlening of voor huishoudelijke hulp.

Ben bang dat dit dus geen oplossing biedt voor jullie situatie.
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-09-2019 09:42

Een au pair mag niet als enige verantwoordelijk zijn voor de werkzaamheden en de opvang van kinderen. Er moet bijvoorbeeld een ouder of grootouder aanwezig (of direct beschikbaar) zijn die verantwoordelijk is. Ook mag de au pair geen taken verrichten voor mensen die bijzondere zorg nodig hebben. Dat is zorg waarvoor een bijzondere vaardigheid nodig is. Zoals de zorg voor een zwaar gehandicapt kind.

Een au pair is dus geen vervanging voor normale kinderopvang, zorgverlening of voor huishoudelijke hulp.

Uhhh waarom zou iemand ooit een au pair overwegen als dit de toegevoegde waarde is (0)
Een vriendin van mij is nanny, en dit is via een bemiddelingsbureau. Zij past 3 dagen op een gaat daarna gewoon naar huis.

Zoiets lijkt me fijner dan een inwonend iemand. Maar misschien is een nanny wel weer wat duurder.
Gastouders willen wel maar door beroerde regelingen en voorwaarden heb je amper rechten en weinig inkomen plus niet verzekerd, als je een oproep plaatst, gastouder in loondienst gevraagd dan heb je er waarschijnlijk zo eentje. Maar dat is wel iets duurder aangezien ze mensenrechten krijgen en ww verzekering etc..
Maar met drie kinderen ben je dan nog goedkoper uit dan op de kinderopvang je krijgt gewoon kinderopvangtoeslag en je hebt een relaxed leven zonder gehaast en een net huis met evt eten op tafel als je thuiskomt.
Ik word binnenkort een nanny aan huis (als bijbaan) voor een x aantal dagen per week. Het is wel duurder maar je hebt wel recht op KOT als ouder. Ouders en kinderen vinden het heerlijk, lekker opvang aan huis.
MissMaran schreef:
01-09-2019 09:56
Gastouders willen wel maar door beroerde regelingen en voorwaarden heb je amper rechten en weinig inkomen plus niet verzekerd, als je een oproep plaatst, gastouder in loondienst gevraagd dan heb je er waarschijnlijk zo eentje. Maar dat is wel iets duurder aangezien ze mensenrechten krijgen en ww verzekering etc..
Maar met drie kinderen ben je dan nog goedkoper uit dan op de kinderopvang je krijgt gewoon kinderopvangtoeslag en je hebt een relaxed leven zonder gehaast en een net huis met evt eten op tafel als je thuiskomt.
Iedereen heeft mensenrechten!
EHV1981 schreef:
01-09-2019 10:02
Iedereen heeft mensenrechten!
Normale dingen als pensioen, ww zit er niet bij, vakantie geld zit ergens in het flutloon uitbetaalt en vakantiedagen worden niet doorbetaald en het loon is echt minimum. Lekkere rechten hoor..
01-09-2019 09:42

caramelfudge wijzigde dit bericht op 16-09-2019 12:11
3.62% gewijzigd
iris1986p schreef:
01-09-2019 09:54
Een vriendin van mij is nanny, en dit is via een bemiddelingsbureau. Zij past 3 dagen op een gaat daarna gewoon naar huis.

Zoiets lijkt me fijner dan een inwonend iemand. Maar misschien is een nanny wel weer wat duurder.
Weet je ook welk bureau dat is toevallig?
MissMaran schreef:
01-09-2019 09:56
Hier is het gewoon heel lastig met gastouders. Ik kreeg letterlijk terug op de mail: ‘wij hebben niemand en wervingscampagnes in jullie zoekgebied hebben in het verleden niets opgeleverd. Als jullie zelf iemand aandragen kunnen we wel als gastouderbureau voor jullie aan het werk’.
Treurniet12 schreef:
01-09-2019 10:02
Ik word binnenkort een nanny aan huis (als bijbaan) voor een x aantal dagen per week. Het is wel duurder maar je hebt wel recht op KOT als ouder. Ouders en kinderen vinden het heerlijk, lekker opvang aan huis.
Via welk bureau doe je dit? En heb je dan vaste dagen?
Wij hebben ook een gastouder aan huis (dat is een nanny toch?) Gewoon alle gastouderbureaus aanspreken dan duikt er vanzelf wel iemand op. Wij zijn naar een wat duurder gastouderbureau gegaan bijvoorbeeld. Die hadden toen wel iemand.

Vriendin van me had een au pair. Werkte wel goed maar ze waren niet allemaal even leuk geloof ik. Het is zoeken naar de "juiste". Maar dat geldt voor een gastouder ook.
Jeetje wonen jullie in lapland.. dat is lastig idd maar misschien op een gasstoudersite een oproep plaatsen die zijn er zonder dat ze verbonden zijn aan een bureau, ik zou wel loondienst aanbieden dat is een stuk aantrekkelijker voor de gastouder en met een auto zou iemand uit een andere regio het misschien wel interessant vinden.
snoepzak schreef:
Uhhh waarom zou iemand ooit een au pair overwegen als dit de toegevoegde waarde is (0)
Inderdaad. Raar dat ze dat niet mogen.

Nadeel van au pair lijkt me dat ze in je huis wonen. Tenzij je een flink huis hebt, dan is het minder erg.
Er is een landelijke oppassite dat heet sitly daar zou ik gewoon een oproep opzetten, beschrijven welke dagen, hoeveel kinderen, jongens of meisjes, leeftijden, fijne voorwaarden en een leuk warm gezin.
Ja Sitly. Daar heb ik een gastouder gevonden. Die gaf aan bij haar thuis te willen opvangen, maar toen ik haar ontmoette en uitlegde dat we vaste dagen wilden en ov kosten betaalden kwam ze ook graag bij ons hoor. Was prima oplossing (3 /4 dagen / week tot de basisschool oudste) voor ons. Wel wat duurder maar het gaf veel rust voor de kinderen en ze hielp ook met was, bezorgde boodschappen wegbergen, opruimen en soms alvast koken. Nu zoek ik oppas voor 3 vaste middagen na school, dat is alweer iets lastiger merk ik. Liefst iemand die wat eerder komt dan 15.00 en dan eerst in huis nog wat doet, dan kinderen haalt en rond 18.00 afzwaait.

Het nadeel van een au pair lijkt me het maximum aantal uur per week. Dat is met een baby snel op. Voor naschool is het wel eventueel geschikt, maar ons huis vind ik er te klein voor.
madamejean wijzigde dit bericht op 01-09-2019 10:34
68.90% gewijzigd
MissMaran schreef:
01-09-2019 10:05
Normale dingen als pensioen, ww zit er niet bij, vakantie geld zit ergens in het flutloon uitbetaalt en vakantiedagen worden niet doorbetaald en het loon is echt minimum. Lekkere rechten hoor..

:proud: maar dat zijn geen mensenrechten. Mensenrechten zijn bijvoorbeeld zijn het recht op vrije meningsuiting, het recht op leven, het recht op bescherming tegen marteling en het zelfbeschikkingsrecht.
Pergamon schreef:
01-09-2019 10:32
:proud: maar dat zijn geen mensenrechten. Mensenrechten zijn bijvoorbeeld zijn het recht op vrije meningsuiting, het recht op leven, het recht op bescherming tegen marteling en het zelfbeschikkingsrecht.
Denk dat het wel zo voelt als je na jaren hard werken op straat staat zonder ww en pensioen..
iris1986p schreef:

Ja, natuurlijk is een Nanny duurder. Die komt niet voor zakgeld bij je werken, zoals een Au Pair ;)
Nanny zijn is een echte baan, met een normaal salaris. Dat heeft misschien niet iedereen door (ik kan je verhalen vertellen over vraagouders waar je broek van af zakt :facepalm: ) maar ik vind het altijd zo jammer dat veel (dus niet iedereen....) mensen denken dat Nanny zijn één of ander bijbaantje of zo is. Het is niet te vergelijken met een paar uurtjes in de avond oppassen, wat een buurmeisje doet.
Caramelfudge schreef:
01-09-2019 10:10
Mijn man heeft het bedrijf aan huis en is er dus ook altijd.
In dat geval is het misschien wel een oplossing voor jullie :)
01-09-2019 10:38
Ja, natuurlijk is een Nanny duurder. Die komt niet voor zakgeld bij je werken, zoals een Au Pair ;)
Nanny zijn is een echte baan, met een normaal salaris. Dat heeft misschien niet iedereen door (ik kan je verhalen vertellen over vraagouders waar je broek van af zakt :facepalm: ) maar ik vind het altijd zo jammer dat veel (dus niet iedereen....) mensen denken dat Nanny zijn één of ander bijbaantje of zo is. Het is niet te vergelijken met een paar uurtjes in de avond oppassen, wat een buurmeisje doet.
Ja een au pair is heel goedkoop maar als ze officieel niet de volledige zorg mag hebben begrijp ik dat wel een beetje.
Hoewel ik niet denk dat veel gezinnen met een au pair daarnaar handelen.

En inderdaad nanny is een echte baan.
MissMaran schreef:
01-09-2019 10:35
Denk dat het wel zo voelt als je na jaren hard werken op straat staat zonder ww en pensioen..
Sociale grondrechten zij het. Of waren het anthans
MissMaran schreef:
01-09-2019 10:05
Dan moet je dat als Nanny regelen! Met je loon ga je zelf akkoord, idem met niet betaalde vakantiedagen. Ik zorgde dat ik dat gewoon kreeg. En als mensen dat niet wilden ("Huh? Ik betaal m'n schoonmaakster 15 euro, maar een Nanny toch zeker niet?" "Het is jouw keuze om als Nanny te gaan werken, dan heb je nou eenmaal geen rechten") dan ging ik niet voor hun kinderen zorgen. Acht van de tien keer kropen ze dan terug. Die twee die dat dan alsnog niet wilden, wilde ik dan sowieso niet voor werken. Zij hadden mij altijd harder nodig dan ik hun.
COtweepuntnul schreef:
01-09-2019 10:40
Ja een au pair is heel goedkoop maar als ze officieel niet de volledige zorg mag hebben begrijp ik dat wel een beetje.
Hoewel ik niet denk dat veel gezinnen met een au pair daarnaar handelen.

En inderdaad nanny is een echte baan.
De Au Pairs die ik kende, die hielpen ook alleen maar 's ochtends met het ontbijt, en haalden na schooltijd de kinderen op van school. Ze mogen/mochten namelijk ook maar een paar uurtjes per dag werken, en maximaal zoveel uur per week. Maar inderdaad; niet veel gezinnen handelden daarnaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven