Werk & Studie alle pijlers

En nu wil ik het weten!

03-09-2019 12:46 281 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het zoveelste topic waarin een man (ja, het is altijd de man gek genoeg) zogezegd geen ouderschapsverlof op kan nemen wil ik nu toch weleens weten in welke functies dat nou echt waar is. Ik neem die uitspraken namelijk meestal niet serieus, ik geloof gewoon niet dat ál die mannen waar het van gezegd wordt daadwerkelijk ouderschapsverlof aangevraagd hebben, laat staan dat het daadwerkelijk en zwart op wit geweigerd is. Dus brand aub los, in welke specifieke functies/gevallen kan het écht niet?
raindance schreef:
03-09-2019 13:01
Ja, dat kan. Maar, als een werkgever moeilijk doet over 3 dagen verlof ivm een kindje, dan kunnen ze de pot op. Voor zo'n bedrijf hoef ik dan niet te werken hoor. Genoeg werkgevers die wel een hart hebben.
3 dagen? Jij hebt t over bevallingsverlof denk ik? Dat is weer wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mij overigens niet over financieel niet kunnen, dat is iets anders. Echt de smoes dat het op het werk echt echt echt niet kan.

Ik las in het topic over flexibele opvang dat het bij haar man in zijn sector niet kan en geweigerd mag worden door bepaalde afspraken in de CAO, nou ben ik dus heel erg benieuwd welke afspraken en CAO dat dan zijn.

En ja, redenen als niet gebruikelijk... nee als iedereen het er maar bij laat zitten houdt iedereen dat dus zelf in stand. En als je er samen voor kiest dat carrière maken ten koste van je tijd met je eigen kinderen belangrijker is dan is dat jouw keuze, maar kom dan niet aan met de smoes dat OV niet kan.
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 03-09-2019 17:45
98.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
03-09-2019 12:55
Het zijn altijd andere die dan die uren extra moeten overwerken/invullen het zelfde als dat mensen met kinderen in schoolvakanties vrij nemen, de mensen zonder kinderen moeten persee doorwerken omdat andere collega's vrij hebben.

Compleet off topic.
S-Groot schreef:
03-09-2019 13:10
Compleet off topic.
Wel nee andere moeten extra werken Dat is wat je even vergeet.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
03-09-2019 13:11
Wel nee andere moeten extra werken

Off topic :blabla:
S-Groot schreef:
03-09-2019 13:13
Off topic :blabla:
Sorry juf :facepalm: :facepalm: :facepalm:
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 03-09-2019 13:14
15.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
03-09-2019 13:01
En hoe kleden die uitkerings trekkende sjappies zich dan volgens jou?
Ik sorteerde alvast voor op de werklozen, mannen in de bijstand of arbeidsongeschikt of anderzijds die derhalve niet mee kúnnen doen
aan de discussie over ouderschapsverlof.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
03-09-2019 13:14
Ik sorteerde alvast voor op de werklozen, mannen in de bijstand of arbeidsongeschikt of anderzijds die derhalve niet mee kúnnen doen
aan de discussie over ouderschapsverlof.
En dat is niet off topic to? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
03-09-2019 12:53
Bij defensie is het in sommige functies erg moeilijk tot onmogelijk. Door uitzending, oefening of onregelmatig werk.
Mijn man kon gelukkig wel ouderschapsverlof opnemen.
Nee niet onmogelijk. Bij uitzending wordt het opgeschort en kan het restant later weer opgenomen worden. Bij oefeningen kun je in overleg met de commandant je osv verplaatsen naar een andere dag.
Ook met onregelmatig valt er een mouw aan te passen.

Ouderschapsverlof is een recht binnen defensie. Mag nooit geweigerd worden.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt in een commerciële functie in een hele traditionele branche; machinebouw. Hij zou het in principe af kunnen dwingen, maar de enige collega die dat de afgelopen jaren gedaan heeft (na veel strijd!), daarvan is het contract niet verlengd. Daarnaast is het onbetaald en verdient hij ongeveer 4x zoveel als ik. En daarbij heeft hij gewoon zijn eigen klanten die niet worden overgenomen als hij er niet is, dus moet hij al het werk in 4 i.p.v. 5 dagen doen, dus nog veel harder werken dan hij al doet.

Dus samengevat; ja, hij zou het kunnen afdwingen maar het is haast niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man kon wel ouderschapsverlof opnemen en hij heeft het ook gedaan. Maar in die periode kwam er ook een reorganisatie. Niet zoeentje waarbij er veel mensen weg moeten, maar de boel ging op de schop en er verschoven wat functies.
De enigen die niet verschoven waren de mensen met ouderschapsverlof. Zij hebben allemaal een paar jaar extra gewacht op nieuwe kansen.

Dus heel vaak kan het best maar is het niet verstandig. Wat Marana ook zegt: werkgever mag niet weigeren maar de consequenties zijn uiteindelijk dan toch weer voor jou.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nou... wanneer je werkt voor Koninklijk Huis, DKDB, AIVD, bepaalde functies bij Defensie of een eigen bedrijf hebt dan snap ik het ook. Topambtenaren. Minister s en staatssecretarissen. Boeren. Mensen die in het circus werken. Kermisexploitanten.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn kinderen geboren waren kon ik, als man zijnde, absoluut geen ouderschapsverlof nemen.
Leidinggevende functie in de industriele utomatisering
Niet geschoten is altijd mis
yasmijn schreef:
03-09-2019 13:16
Nee niet onmogelijk. Bij uitzending wordt het opgeschort en kan het restant later weer opgenomen worden. Bij oefeningen kun je in overleg met de commandant je osv verplaatsen naar een andere dag.
Ook met onregelmatig valt er een mouw aan te passen.

Ouderschapsverlof is een recht binnen defensie. Mag nooit geweigerd worden.

Ik was even vergeten :'( hoe lang het al geleden is voor mijn man, het zal inmiddels wel beter zijn geworden.
Allemachtig wat gaat de tijd snel.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
03-09-2019 13:25
Ik was even vergeten :'( hoe lang het al geleden is voor mijn man, het zal inmiddels wel beter zijn geworden.
Allemachtig wat gaat de tijd snel.
Yep. Ik hou me binnen defensie bezig met regelgeving dus ik weet wel het één en ander ;-D
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Hier vergelijkbare ervaring met anderen bij werk van partner: ja, wettelijk verplicht dus af te dwingen, maar zowel mannen als vrouwen worden verwacht hun carrière zo belangrijk te vinden dat ze niet eens 4 dagen willen werken. En helaas zijn de meeste werknemers daar ook echt zo. Volgens mij partner katten de vrouwen nog harder dan de mannen mensen af die een aanvraag indienen voor 4 daagse werkweek.
Achterlijk ouderwetse instelling, vind ik. Bedrijf vindt het ook belachelijk als medewerkers een treinabo willen ipv een lease-auto, is niet toegestaan. Dus nee, geen hoge pet op van dat bedrijf.
Maelstrom schreef:
03-09-2019 13:18
Nou... wanneer je werkt voor Koninklijk Huis, DKDB, AIVD, bepaalde functies bij Defensie of een eigen bedrijf hebt dan snap ik het ook. Topambtenaren. Minister s en staatssecretarissen. Boeren. Mensen die in het circus werken. Kermisexploitanten.

Waarom zou het in die functies niet kunnen? In elke functie kan je parttime werken. Je noemt sowieso al veel overheidsfuncties en 99% daarvan kan hetzelfde werk wat ze in 5 dagen doen sowieso ook in 3 dagen doen. :biggrin:

Je bent altijd boer en je bent altijd minister maar dat wil niet zeggen dat je 24/7 beschikbaar moet zijn. Ongeveer de enige uitzondering die ik zou kunnen bedenken is als je op een schip of een boorplatform werkt omdat dan de accommodaties zijn afgestemd op de hoeveelheid FTE om het geheel draaiende te houden.

Maar de praktijk is volgens mij gewoon dat in veel bedrijven mannelijke werknemers het zichzelf lastig maken en dat mannelijke werkgevers er lastig over doen.
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 03-09-2019 17:43
99.03% gewijzigd
Due-scimmie schreef:
03-09-2019 13:00
Mijn man werkt ook in de autobranch en zijn baas wil gewoon geen parttimers. Zijn nieuwe collega werd alleen aangenomen als hij afzag van zijn vrije woensdagmiddag.
Man heeft door omstandigheden wel om de week vrijdagmiddag vrij gekregen maar dat is het maximaal haalbare.
Mijn man is automonteur en heeft inmiddels al 4 jaar halve dag ouderschapsverlof, dus kan wel! Hij pakt daarentegen vast de zaterdagdienst waardoor zijn leidinggevende daar nooit gezeur meer mee heeft. Want niemand wil uiteraard zaterdag werken..
Daarnaast zijn er ook al half vervroegd pensioen monteurs die pt werken.

En ik vermoed dat aangezien er automonteurs gevraagd worden overal dat je best wel pt kunt werken tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me twee situaties voorstellen:

1. bij een 0 uren contract. Dan is het dus onmogelijk om ouderschapsverlof op te nemen want je hebt maar 0 uren. Je kunt dan natuurlijk wel zorgen dat je minder uren daadwerkelijk gaat werken, maar dat moet je dan ook financieel kunnen terwijl je geen gebruik maakt van de voordelen van de oudersschapsverlof regeling.

2. in mijn werk is het lastig (maar ik ben dus geen man). Wij worden afgerekend op targets, die targets worden niet aangepast aan het aantal fte dat je werkt (wat natuurlijk een idioot idee is). Als je dus minder gaat werken, dan moet je nog steeds dezelfde targets halen als een fulltimer. Het wordt dan dus heel lastig om nog tot die targets te komen. Er is in het verleden al een procedure aangespannen om die regeling, maar die procedure is helaas verloren.
yasmijn schreef:
03-09-2019 13:27
Yep. Ik hou me binnen defensie bezig met regelgeving dus ik weet wel het één en ander ;-D
Oh, dat lijkt me interessant :proud:
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
03-09-2019 12:55
Het zijn altijd andere die dan die uren extra moeten overwerken
Bij mijn werkgever werkt iedereen anders. 2/3/4/5 dagen, 4x9 uur, 5x8 uur, 2 hele dagen en 2 halve, ene week 3/andere week 4, elke dag een uur ouderschapsverlof, om de week een middag ouderschapsverlof. Alles komt voor en niemand werkt extra voor een ander.

Als er werk is voor bijv 10 FTE, maakt het toch niet uit of dat 10 fulltimers zijn of 20 parttimers?
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 03-09-2019 17:44
99.62% gewijzigd
Bitje93 schreef:
03-09-2019 13:24
Toen mijn kinderen geboren waren kon ik, als man zijnde, absoluut geen ouderschapsverlof nemen.
Leidinggevende functie in de industriele utomatisering
En waarom precies niet, in jouw geval? Want dat is nu juist de vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven