Kleine dief...

14-09-2019 09:48 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 8 en steelt af en toe hebben we uitgevonden. Ik vraag mij af hoe anderen hier mee om zouden gaan.
De laatste twee keer (daarvoor is het ook wel eens gebeurd maar met pruldingetjes. Werd besproken. Klaar) waren pokemon kaarten van broer/zus. Stiekum uit hun kamer gepakt.
Gister echter van een ander jongetje. Het ging weer om zo‘n k.. pokemon kaart. Hij had zijn boek ergens laten liggen en zij heeft her eruit genomen. Het was op een soort van feest. Uiteindelijk heeft ze hem teruggegeven maar ze hield vol dat dat de hare was en ze die de dag ervoor op school had geruild.
Pas vanmorgen gaf ze het toe toen ik het nogmaal rustig vroeg en zei dat ik niet boos zou worden.
Nu moet ik hier wat mee, maar wat zouden jullie doen. Ik wil haar ook niet publiekelijk te schaam zetten of hoe je dat ook zegt.
Waarom zei je dat je niet boos zou worden? Hoe leer je haar het verschil tussen goed en kwaad? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je hoeft niet hysterisch kwaad te worden maar ' niet boos' worden is en dooddoener. Dan is er dus geen grens, terwijl ze steelt en liegt.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
SweetFirefly schreef:
14-09-2019 09:51
Waarom zei je dat je niet boos zou worden? Hoe leer je haar het verschil tussen goed en kwaad? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je hoeft niet hysterisch kwaad te worden maar ' niet boos' worden is en dooddoener. Dan is er dus geen grens, terwijl ze steelt en liegt.
Kan een grens alleen worden aangegeven met boosheid?
Volgens mij is dit er zo een die je ter sprake moet blijven brengen met je dochter. Ik heb het als 8-jarige ook wel eens gedaan hoor, iets meegenomen van een ander en ben echt geen kleptomaan geworden :P Dat jouw dochter volhield dat die kaart van haar was kan natuurlijk ook uit schaamte voortkomen - niet willen toegeven dat je betrapt bent. Mijn ouders hebben destijds wel heel duidelijk gemaakt dat ik dat soort acties vooral niet meer moest uithalen...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik zou hier wel een stevig gesprek over aangaan. Ze steelt niet alleen, ze liegt er ook heel bewust over.
Haar publiekelijk aan de schandpaal hangen, hoeft natuurlijk niet, zo'n gesprek gewoon netjes onder vier ogen voeren.
SweetFirefly schreef:
14-09-2019 09:51

Denk je dat als moeder boos was, dochter het had verteld?
Frizz schreef:
14-09-2019 09:55
Kan een grens alleen worden aangegeven met boosheid?
En dit. Mijn moeder was ook niet boos, maar liet wel merken dat ze teleurgesteld was en dat vond ik eigenlijk nog erger. Vervolgens heb ik met mijn zakgeld lang moeten sparen om hetzelfde goed (ik weet nog precies wat ik had meegenomen) voor mijzelf te kunnen kopen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik vind het juist goed dat je zei dat je niet boos zou worden zodat ze eerlijk durfde te zijn.

Als ik jou was zou ik inzicht aan haar willen geven over de negatieve effecten van haar gedrag.
dus uitleggen waarom stelen niet mag want blijkbaar voelt ze dat niet uit zichzelf.

-Dat je andere kinderen /mensen verdrietig maakt als iets weg is.
- Hoe ze het zelf zou vinden als haar *insert lievelingsding* er ineens niet meer zou zijn.
- Dat andere kinderen haar gaan vermijden als ze het vaker doet.

Niet boos worden juist want dan stopt het vast niet maar gaat ze het waarschijnlijk stiekemer doen.
_Aphia_ schreef:
14-09-2019 10:01
Ik vind het juist goed dat je zei dat je niet boos zou worden zodat ze eerlijk durfde te zijn.

Als ik jou was zou ik inzicht aan haar willen geven over de negatieve effecten van haar gedrag.
dus uitleggen waarom stelen niet mag want blijkbaar voelt ze dat niet uit zichzelf.

-Dat je andere kinderen /mensen verdrietig maakt als iets weg is.
- Hoe ze het zelf zou vinden als haar *insert lievelingsding* er ineens niet meer zou zijn.
- Dat andere kinderen haar gaan vermijden als ze het vaker doet.

Niet boos worden juist want dan stopt het vast niet maar gaat ze het waarschijnlijk stiekemer doen.
Juist. Zo leert ze er ook iets van.
Eens met Alpia. En ook: laat haar de gestolen kaart aan de jongen teruggeven met het schaamrood op de kaken en excuus.
En misschien is het een idee om nog even door te vragen waarom ze juist die kaarten pakte. Vind ze die zo mooi maar kan ze ze niet kopen van haar zakgeld? Misschien dan kijken of haar zakgeld wat omhoig kan of afspreken dat ze het jullie kan vertellen ze iets zo graag wil dat ze neiging heeft het te pakken. Em dat je het dan aan haar geeft als beloning voor haar eerlijkheid. (niet elke keer natuurlijk maar als zetje op de goede weg dat eerlijkheid het langst duurt enzo :))
Baggal schreef:
14-09-2019 10:03
Eens met Alpia. En ook: laat haar de gestolen kaart aan de jongen teruggeven met het schaamrood op de kaken en excuus.
Dat heeft ze al gedaan.
Het feit dat ze erover liegt geeft al aan dat ze dus heel goed weet dat ze iets gedaan heeft wat niet mag.
Lijkt me positief.
Goed gesprek erover en klaar.

En bij een volgende keer gewoon weer.
Everything will be fine in the end. If not... well, you failed again.
Week 27 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik zou aangeven dat ik heel teleurgesteld ben.. dat ze niet van de spullen van een ander af kan blijven. Dat ik snap dat ze die kaart heel mooi vond maar dat dit niet van haar is en dat ze er dus vanaf moet blijven.

Leg uit dat liegen nooit oke is en dat je met eerlijkheid een stuk verder komt. Verder in gesprek blijven. Dit gedrag nu goed aanpakken dan heb je er later profijt van.

En wat ik ergens hier boven las over dat zakgeld verhogen zodat ze het wel kan kopen vind ik niet echt een oplossing. Ze moet leren dat je niet alles kunt hebben wat je graag wil en ervoor sparen is een veel betere les..
o en uiteraard terug laten geven met dik excuus
1 x is genoeg
Solomio schreef:
14-09-2019 10:23
Het feit dat ze erover liegt geeft al aan dat ze dus heel goed weet dat ze iets gedaan heeft wat niet mag.
Lijkt me positief.
Goed gesprek erover en klaar.

En bij een volgende keer gewoon weer.
Eens,
Bij de volgende keer zou ik wel echt goed aangeven dat dit niet hoort en dat het gelieg moet stoppen. Als het blijft doorgaan zal er consequenties moeten komen en dat is niet wat mama wil.

Ze moeten ook leren dat het keer ophoudt natuurlijk met praten en weer doorgaan. Maar dit zal ik doen naar paar keer hetzelfde gedrag.
poldervrouw schreef:
14-09-2019 10:27
En wat ik ergens hier boven las over dat zakgeld verhogen zodat ze het wel kan kopen vind ik niet echt een oplossing. Ze moet leren dat je niet alles kunt hebben wat je graag wil en ervoor sparen is een veel betere les..
Je haalt me de woorden uit de mond.

Hier kan ze al leren dat ze zelf dingen kan doen (sparen) om daarmee later te bereiken wat ze wil (iets leuks kopen).
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
poldervrouw schreef:
14-09-2019 10:27

Leg uit dat liegen nooit oke is en dat je met eerlijkheid een stuk verder komt.
Leren liegen is juist enorm belangrijk in de ontwikkeling.
Leugentjes om bestwil zijn bijv zeer belangrijk in de sociale omgang.
Liegen heeft een functie bij de gewetensontwikkeling.
Echt, maak je kind nooit wijs dat liegen slecht is, want het ziet de hele dag om zich heen volwassenen die grotere en kleinere leugens vertellen.

Vraag je wel af waarom een kind het doet en hou het in de gaten.
Everything will be fine in the end. If not... well, you failed again.
Week 27 van de Extremely Demotivational Calendar
_Aphia_ schreef:
14-09-2019 10:06
En misschien is het een idee om nog even door te vragen waarom ze juist die kaarten pakte. Vind ze die zo mooi maar kan ze ze niet kopen van haar zakgeld? Misschien dan kijken of haar zakgeld wat omhoig kan of afspreken dat ze het jullie kan vertellen ze iets zo graag wil dat ze neiging heeft het te pakken. Em dat je het dan aan haar geeft als beloning voor haar eerlijkheid. (niet elke keer natuurlijk maar als zetje op de goede weg dat eerlijkheid het langst duurt enzo :))
Ja, vooral belonen, lijkt me een prima plan! :facepalm:
Solomio schreef:
14-09-2019 10:37
Echt, maak je kind nooit wijs dat liegen slecht is, want het ziet de hele dag om zich heen volwassenen die grotere en kleinere leugens vertellen.

Liegen is liegen en ik vind liegen niet oke.. Dat het slecht is, zeg ik niet op die manier natuurlijk. Ik leg uit dat liegen niet handig is dat het altijd uitkomt en dat het probleem alleen maar groter gaat worden.

En dat het bij de gewetensontwikkeling hoort weet ik en doen kinderen ook, die van mij ook, maar ik bleef uitleggen dat liegen , ook leugentjes om bestwil niet handig is.. leugens komen altijd uit en het is beter om de waarheid te zeggen. En ik leer ze ook dat ze niet alles hoeven te zeggen.. Als ze iets niet mooi vinden, dan kan er gezegd worden dat ze het bijzonder vinden, of dat het de persoon goed staat, bij ze past etc.. Ik probeer ze uit te leggen dat je de waarheid kunt zeggen zonder kwetsend te zijn...

Dat neemt niet weg dat ieder kind liegt maar dat je wel daar alert op moet zijn en daar iets mee moet..
Solomio schreef:
14-09-2019 10:37

:yes: wat een wereldreactie!
Zelf terug laten brengen en bovendien, haar eigen mooiste Pokémon kaart aan dat jongetje geven. Als compensatie voor het leed wat ze hem aangedaan heeft.
Zoals ze in Japan excuuskoekjes hebben. Ik heb jou iets negatiefs aangedaan, en als excuus krijg je x extra van mij. Goedmakertje.
Jongetje zal niet boos zijn, misschien wel heel gelukkig met zijn eigen kaart én bovendien die mooie nieuwe erbij, en dochter zal de volgende keer wel eventjes nadenken voordat ze weer iets pikt.
Zelfde gehad met zoon, ook met Pokémon kaarten, hij was toen 7. Eerste keer een heel goed gesprek gehad (dacht ik) en kaarten terug laten geven.
Paar weken later gebeurde het nog eens. Wijkagent gebeld en die kwam thuis om hem uit te leggen dat stelen echt niet mag. Hij is nu 9 en dat heeft tot nu toe nog voldoende indruk gemaakt.
47084 schreef:
14-09-2019 10:46
Zelf terug laten brengen en bovendien, haar eigen mooiste Pokémon kaart aan dat jongetje geven. Als compensatie voor het leed wat ze hem aangedaan heeft.
Zoals ze in Japan excuuskoekjes hebben. Ik heb jou iets negatiefs aangedaan, en als excuus krijg je x extra van mij. Goedmakertje.
Jongetje zal niet boos zijn, misschien wel heel gelukkig met zijn eigen kaart én bovendien die mooie nieuwe erbij, en dochter zal de volgende keer wel eventjes nadenken voordat ze weer iets pikt.
Laat haar dan gewoon een tekening o. i.d. maken in plaats van verplicht een eigen kaart inleveren.

Excuus is iets anders dan boete.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven