Kleine dief...

14-09-2019 09:48 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 8 en steelt af en toe hebben we uitgevonden. Ik vraag mij af hoe anderen hier mee om zouden gaan.
De laatste twee keer (daarvoor is het ook wel eens gebeurd maar met pruldingetjes. Werd besproken. Klaar) waren pokemon kaarten van broer/zus. Stiekum uit hun kamer gepakt.
Gister echter van een ander jongetje. Het ging weer om zo‘n k.. pokemon kaart. Hij had zijn boek ergens laten liggen en zij heeft her eruit genomen. Het was op een soort van feest. Uiteindelijk heeft ze hem teruggegeven maar ze hield vol dat dat de hare was en ze die de dag ervoor op school had geruild.
Pas vanmorgen gaf ze het toe toen ik het nogmaal rustig vroeg en zei dat ik niet boos zou worden.
Nu moet ik hier wat mee, maar wat zouden jullie doen. Ik wil haar ook niet publiekelijk te schaam zetten of hoe je dat ook zegt.
Sanne_A schreef:
14-09-2019 10:53
Zelfde gehad met zoon, ook met Pokémon kaarten, hij was toen 7. Eerste keer een heel goed gesprek gehad (dacht ik) en kaarten terug laten geven.
Paar weken later gebeurde het nog eens. Wijkagent gebeld en die kwam thuis om hem uit te leggen dat stelen echt niet mag. Hij is nu 9 en dat heeft tot nu toe nog voldoende indruk gemaakt.
Waar woon jij?
Hier geen enkele wijk of politieagent te vinden die voor ontvreemde Pokemonkaarten door een klein kind aan huis komt.. ze hebben wel wat anders te doen.
Daarbij.. wie roept voor zoiets de politie op??
Wilde je hem graag schrik aanjagen??
Wat een overdreven actie!
Pindakaasjes schreef:
14-09-2019 11:06
Waar woon jij?
Hier geen enkele wijk of politieagent te vinden die voor ontvreemde Pokemonkaarten door een klein kind aan huis komt.. ze hebben wel wat anders te doen.
Daarbij.. wie roept voor zoiets de politie op??
Wilde je hem graag schrik aanjagen??
Wat een overdreven actie!

exact.. en wat leert je kind hier dan van.. niets..
poldervrouw schreef:
14-09-2019 11:18
exact.. en wat leert je kind hier dan van.. niets..

Ik zat het echt met verbazing te lezen.
Het kind was 7 jaar.. waar sta jij als ouder dan met je opvoeding en het bijbrengen van normen en waarden??
Nee.. dan laat je oom agent langskomen om uit te leggen dat stelen niet mag.. die boodschap kon je zelf niet overbrengen??
Ik vind het al geen geloofwaardig verhaal, maar bovenal van de zotte!!
Die pokemon kaarten zijn geld waad!!! Kan al snel 30 euro zijn. En die kinderen weten dat heel goed.
Ze heeft hem gister teruggegeven. Maar niets toegegeven. Hij geloofde ook dat het haar kaart was en dat ze hem die gewoon gaf.
Haar sorry laten zeggen tegen dat jongetje vind ik ver gaan. Dan is de hele school op de hoogte.
Ik vond eigenlijk dat een extra consequentie (pokemon kaarten weg) wel zou passen maar was onzeker. De meesten vinden t niet nodig hier blijkt. Ze voelt zich wel heel slecht en ik ben ook teleurgesteld idd.
Kind hier heeft het wel eens gedaan bij de gastouder. Duurde ook even voordat ik het door had. Gastouder berichtje gestuurd dat dochter het heeft meegenomen. Dochter het laten teruggeven uit zichzelf. Gastouder zei: vond je het zo mooi? Je mag er hier altijd mee spelen maar mee naar huis nemen dat vinden de andere kinderen wat jammer. Kind moest toen huilen en vertelde dat ze het heel rot vond. Knuffel en klaar. Nooit meer gedaan daarna.
Nummer*Zoveel schreef:
14-09-2019 10:38
Ja, vooral belonen, lijkt me een prima plan! :facepalm:
Ik denk dat wat ik bedoelde te zeggen niet helemaal overkomt.

Niet het stelen/liegen nu belonen maar de eerlijkheid als ze een volgende keer tegen je zegt dat ze iets zo graag wil hebben dat ze neiging heeft het te pakken/stelen. Dat je dat dan beloont.

En qua zakgeld verhogen... Ik bedoel daarmee, kijk eens of ze niet te weinig krijgt. Met bv €. 50 per week kan een kind van 8 natuurlijk niet snel iets kopen wat ze echt graag wil. En dan is stelen sneller. Maar als ze al bv €2 krijgt lijkt me die neiging minder. Maar goed, dat zou ik doen. Naast dus haar heel duidelijk maken waarom stelen niet goed is, en dan zo laten doordringen dat ze het ook echt niet meer doet. Als je iets zelf inziet is dat beter dan het niet meer doen uit angst voor boze ouder.
Ik was zelf een kleine steler en ik had het heel heilzaam gevonden als er zo weinig mogelijk aandacht aan besteed was. Dus.. benoemen ( goh, je had dat speelgoedje schijnbaar nodig) en dan zonder discussie de consequentie er achteraan gooien ( dan geven we het nu terug en jij zegt even sorry punt). Dat is genoeg, echt waar.
valalis50 schreef:
14-09-2019 11:38
Die pokemon kaarten zijn geld waad!!! Kan al snel 30 euro zijn. En die kinderen weten dat heel goed.
Ze heeft hem gister teruggegeven. Maar niets toegegeven. Hij geloofde ook dat het haar kaart was en dat ze hem die gewoon gaf.
Haar sorry laten zeggen tegen dat jongetje vind ik ver gaan. Dan is de hele school op de hoogte.
Ik vond eigenlijk dat een extra consequentie (pokemon kaarten weg) wel zou passen maar was onzeker. De meesten vinden t niet nodig hier blijkt. Ze voelt zich wel heel slecht en ik ben ook teleurgesteld idd.
Bel de wijkagent voor een preek.
;)
Solomio schreef:
14-09-2019 10:37
Leren liegen is juist enorm belangrijk in de ontwikkeling.
Leugentjes om bestwil zijn bijv zeer belangrijk in de sociale omgang.
Liegen heeft een functie bij de gewetensontwikkeling.
Echt, maak je kind nooit wijs dat liegen slecht is, want het ziet de hele dag om zich heen volwassenen die grotere en kleinere leugens vertellen.

Vraag je wel af waarom een kind het doet en hou het in de gaten.
Wacht maar tot dat jouw kind liegt dat die blauwe plek komt doordat jij hem/haar altijd slaat als je boos bent.

Of op school in de kring vertelt dat jij iedere avond heel veel wijn drinkt.

Je hoeft niet altijd 100% eerlijk te zijn, maar écht liegen vind ik een ander geval!
Een boze ouder is erg en een teleurgestelde niet, maar dat vinden kinderen veel erger?
Dat is toch niet logisch?

En alle volwassenen die mij als kind zeiden dat liegen altijd uitkwam daalden direct in mijn achting. Want die logen dus gewoon niet goed.

Wat ik wel rap leerde en was datgene wat Solomio hier al schreef én dat mensen je niet meer vertrouwen als je betrapt werd op een leugen.

Ik geloof dat ik mijn kinderen eerder geleerd heb dat vertrouwen fijn en belangrijk is, eerder dan liegen en stelen zijn niet goed.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
valalis50 schreef:
Dat is wel erg soft hoor. Kind is 8. Toen ik topic opende verwqchte ik een 4jarige of nog jonger... natuurlijk zegt ze wel sorrie. Jij helot haar nu onder de consequenties van haar daden uit te komen. Je hoeft niet boos te worden. Maar op die leeftijd mogen ze best weten dat acties consequenties hebben. Dan ben ik maar streng, maar ik zou hier toch wel korte metten mee maken
Ik denk, nu het gedrag nog in kinderschoenen staat, je nog niet keihard hoeft te zijn. Wél teruggeven. En een sorry vind ik ook op zijn plaats. Waarom zou de hele school dat weten? (En als dat gebeurt... tja, ik denk dat het vaker doen je een slechtere naam oplevert dan sorry zeggen, je daar heel naar bij voelen en het daardoor dus niet meer doen!)
Bij mijn kinderen zou het laten voelen dat ik zwaar teleurgesteld in ze ben het best werken denk ik.

Mocht ze het blijven doen, dan zou ik wel zwaardere maatregelen treffen.
Of het haar laten voelen. Neem eens iets stiekem van haar weg. Laat haar maar eens 2 dagen voelen hoe dat is. En dan daarna natuurlijk teruggeven en een gesprekje voeren.
flipje2 schreef:
14-09-2019 11:01
Laat haar dan gewoon een tekening o. i.d. maken in plaats van verplicht een eigen kaart inleveren.

Excuus is iets anders dan boete.
De opvoedcoach : https://teaadema.nl/2010/11/mijn-kind-steelt/
Wat denk je dat je dochter nu heeft geleerd over liegen als jij het beter vindt om die jongen de waarheid niet te vertellen?

Bij het benadelen of pijn doen van een ander, hoort excuses aanbieden.

Opvoedkundig heb je een kans gemist.
yette wijzigde dit bericht op 14-09-2019 12:32
9.62% gewijzigd
Ik zou er niet zo'n drama van maken. Vrijwel alle kinderen stelen wel eens wat. Ze heeft het besef dat ze het niet had mogen doen, heeft de kaart terug moeten geven en een niet leuk gesprek gehad met haar moeder. Lijkt me voor nu genoeg. Zou hooguit aangeven dat ze een volgende keer een aardige straf kan verwachten, misschien voorlopig haar pokemonkaarten kwijt of i.d..
Stefke schreef:
14-09-2019 11:57
Wacht maar tot dat jouw kind liegt dat die blauwe plek komt doordat jij hem/haar altijd slaat als je boos bent.

Of op school in de kring vertelt dat jij iedere avond heel veel wijn drinkt.

Je hoeft niet altijd 100% eerlijk te zijn, maar écht liegen vind ik een ander geval!
En juist om dat laatste gaat het.
Kinderen moeten dus leren wanneer ze 'niet 100% eerlijk' moeten/hoeven te zijn en waar de grens ligt met écht liegen.
Zeggen dat je kind altijd eerlijk moet zijn is dus een leugen, daar gaat veel mis.
Everything will be fine in the end. If not... well, you failed again.
Week 27 van de Extremely Demotivational Calendar
_Aphia_ schreef:
14-09-2019 11:44
Ik denk dat wat ik bedoelde te zeggen niet helemaal overkomt.

Niet het stelen/liegen nu belonen maar de eerlijkheid als ze een volgende keer tegen je zegt dat ze iets zo graag wil hebben dat ze neiging heeft het te pakken/stelen. Dat je dat dan beloont.

En qua zakgeld verhogen... Ik bedoel daarmee, kijk eens of ze niet te weinig krijgt. Met bv €. 50 per week kan een kind van 8 natuurlijk niet snel iets kopen wat ze echt graag wil. En dan is stelen sneller. Maar als ze al bv €2 krijgt lijkt me die neiging minder. Maar goed, dat zou ik doen. Naast dus haar heel duidelijk maken waarom stelen niet goed is, en dan zo laten doordringen dat ze het ook echt niet meer doet. Als je iets zelf inziet is dat beter dan het niet meer doen uit angst voor boze ouder.

Ik begreep het precies zoals jij het bedoelde, en ik vind dat opvoedkundig totaal onverantwoord. Een kind belonen omdat het zegt te willen stelen? Een kind extra zakgeld geven omdat de wensen groter zijn dan het budget? Hoe kom je erop?
Solomio schreef:
14-09-2019 12:23
En juist om dat laatste gaat het.
Kinderen moeten dus leren wanneer ze 'niet 100% eerlijk' moeten/hoeven te zijn en waar de grens ligt met écht liegen.
Zeggen dat je kind altijd eerlijk moet zijn is dus een leugen, daar gaat veel mis.

Ik volg je niet. Je leert je kind toch niet om te liegen? Hoezo is dat functioneel? Je kunt je kind beter leren dat je mening geven niet altijd nodig is, of dat je een vraag ook onbeantwoord kunt laten, of iets anders (positiefs) kunt melden.
valalis50 schreef:
Pardon ? Te ver gaan om sorry te zeggen ? Ze is 8, weet blijkbaar heel goed dat ze geld waard zijn, dus ik vind dat nog best wel een ding.. Ik had haar echt wel sorry laten zeggen.. Je kan toch ook naar zijn huis gaan, hoeft de hele school toch niet bij te zijn ?!
Nummer*Zoveel schreef:
14-09-2019 13:04
Ik volg je niet. Je leert je kind toch niet om te liegen? Hoezo is dat functioneel? Je kunt je kind beter leren dat je mening geven niet altijd nodig is, of dat je een vraag ook onbeantwoord kunt laten, of iets anders (positiefs) kunt melden.
Ja dat bedoel ik dus ook.. Je leert je kind dat liegen niet oke is, maar ook dat de waarheid zeggen niet altijd slim is, dus dat je ook het kunt ontwijken zoals dat je het haar mooi vind staan oid.. (leugentje om bestwil) maar echt keihard liegen wil ik niet hebben.. simpel..
yette schreef:
14-09-2019 12:17
Wat denk je dat je dochter nu heeft geleerd over liegen als jij het beter vindt om die jongen de waarheid niet te vertellen?

Bij het benadelen of pijn doen van een ander, hoort excuses aanbieden.

Opvoedkundig heb je een kans gemist.
Eens. Als zo’n meiske later groot is en met justitie in aanraking komt (wat gezien de opvoeding niet ondenkbaar is) kun je het ook de hand niet boven de hoofd blijven houden. Liever op je 8e een keer flink de pineut met het schaamrood op je oren, dan op je 16e een strafblad.
Nummer*Zoveel schreef:
14-09-2019 13:03
Ik begreep het precies zoals jij het bedoelde, en ik vind dat opvoedkundig totaal onverantwoord. Een kind belonen omdat het zegt te willen stelen? Een kind extra zakgeld geven omdat de wensen groter zijn dan het budget? Hoe kom je erop?
Precies.. een kind moet echt leren dat ze niet alles maar kunnen hebben.. Dat sparen voor iets heel normaal is en dat wachten op iets ook prima is. Waarom moet alles direct ?! '

Als mijn kinderen op die leeftijd bijv. een dure doos lego wilde hebben dan rekenden we samen uit hoe lang dat dan ging duren, of er nog een verjaardag kwam, wat er nog in de spaarpot zat etc. etc.. Dus konden ze er echt naar toe leven .. En soms waren er met extra klusjes wel eens iets extra's te verdienen, of kregen ze van oma iets toegestopt.. En blij dat ze dan waren als ze dan vol trots met een zak vol munten bij de Bart Smit stonden en met die doos naar huis gingen.

Hier ging stelen niet verder dan een snoepje uit de schepbak bij de drogist (en dat vond ik net zo goed niet oke, ook al was het heel makkelijk en verleidelijk). Dan kocht ik toch echt geen zak snoep voor ze.. die is maf..
Ariellle schreef:
14-09-2019 12:21
Ik zou er niet zo'n drama van maken. Vrijwel alle kinderen stelen wel eens wat. Ze heeft het besef dat ze het niet had mogen doen, heeft de kaart terug moeten geven en een niet leuk gesprek gehad met haar moeder. Lijkt me voor nu genoeg. Zou hooguit aangeven dat ze een volgende keer een aardige straf kan verwachten, misschien voorlopig haar pokemonkaarten kwijt of i.d..

Ze is 8 !! geen 4. En moeder heeft het lauwtjes aangepakt.. dus erg onder de indruk zal kind niet geweest zijn denk ik zomaar..
Nummer*Zoveel schreef:
14-09-2019 13:10
Eens. Als zo’n meiske later groot is en met justitie in aanraking komt (wat gezien de opvoeding niet ondenkbaar is) kun je het ook de hand niet boven de hoofd blijven houden. Liever op je 8e een keer flink de pineut met het schaamrood op je oren, dan op je 16e een strafblad.
Doe even normaal.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
valalis50 schreef:
Volgens mij ben jij vooral bang er als ouder op aangekeken te worden. Wat een slap gedoe zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven