Schuldgevoel over “welvaart”
woensdag 18 september 2019 om 11:08
Je slaat jezelf voor de kop als je in de komende jaren qua gezondheid en financieel een val maakt en je er niet van genoten hebt zolang het nog kon! Allemaal mooi hoor, goede doelen steunen, maar in the end ben je zelf je beste goede doel. Dus als je iets nu niet wil uitgeven, spaar dan voor de mindere tijden die op je pad kunnen komen. En stel geen reis uit tot volgend jaar, want je weet niet hoe je gezondheid (of die van je partner) er dan voor staat.
woensdag 18 september 2019 om 11:17
Ik heb het absoluut niet over mensen die niet (willen/kunnen) werken en daardoor minder inkomen hebben. Ik bedoel juist de groep werknemers die ook gewoon hard werkt, misschien wel harder dan ik, maar die minder beloond wordt.Gisselle schreef: ↑18-09-2019 09:08Nee helemaal niet! Ik heb altijd keihard moeten werken, en daar is niets mis mee, dat deed ik omdat ik een beter leven voor ogen had voor mijzelf. Toen ik de HBO deed was ik al heel erg ziek. Ik had ook absoluut geen stimulerende omgeving, vader semi-analfabeet, moeder heel erg bezorgd om mij omdat ik niet gezond ben, die wilde niet dat ik zou studeren.
Natuurlijk kan niet iedereen rijk worden, of boven modaal leven, maar je hebt het wel zelf in de hand of je het beter kan hebben of niet. Dit zeg ik, en dat was eigenlijk ook mijn motivatie om te reageren in dit topic, omdat ik mensen ken, eigenijk best veel mensen in mijn omgeving, die niet werken. Niet omdat ze dat niet zouden kunnen, maar omdat ze daar geen zin in hebben en tevreden zijn met een uitkering.
Iedereen die bij mij in de klas zat op de LBO, is daarna gaan werken, ze hadden geen zin om te leren, ja ik eigenlijk ook niet, want zoals gezegd heb ik er altijd hard moeten werken, maar ze hadden dus geen zin en zeiden...lekker geld te gaan verdienen, of zijn zwanger geraakt, terwijl ik toen al wist dat je niet veel verdient als je achter de kassa zit.
Dan heb je dus, als je goed opgeleid bent- en een goede baan hebt, veel meer te besteden. Met mensen die het "dus minder hebben" wat is dus niet zo geloof, heb ik geen medelijden. En dat hoeft ook helemaal niet, want meestal zijn ze zelf gewoon helemaal happy met wat ze hebben. Zij hadden "dus geld" terwijl TO en ik keihard aan het blokken waren.
Er wordt inderdaad vaak gezegd dat hard werken zich vanzelf uitbetaalt, maar ik zie ook genoeg mensen die keihard werken voor een mager salaris.
woensdag 18 september 2019 om 11:18
Ik vind TO allesbehalve arrogant overkomen. Andere mensen die beweren dat alles haalbaar is dan weer wel. Of misschien is dom in dat geval een beetje woord. Dunne lijn.
woensdag 18 september 2019 om 11:19
Ik ben oprecht benieuwd wat je precies arrogant en misplaatst vindt?
woensdag 18 september 2019 om 11:23
Ik had trouwens laatst een vriendinnetje van mijn dochter over de vloer.. ik weet niet meer hoe het zo kwam maar ze zei: "met 'Truusje' daar speel ik niet meer mee! Ze wonen in een heel klein huis en ze hebben niet eens een auto en Netflix, ik hou niet van dat 'soort' mensen!"
Om dus maar even in te haken op de hoofdzondes die oudebaas benoemde.
Beetje off topic wel.. maar wat een hoogmoed en neerbuigen al.. bij zulk een jong kind. Het schokte me oprecht.
Om dus maar even in te haken op de hoofdzondes die oudebaas benoemde.
Beetje off topic wel.. maar wat een hoogmoed en neerbuigen al.. bij zulk een jong kind. Het schokte me oprecht.
woensdag 18 september 2019 om 11:26
Oceandrive schreef: ↑18-09-2019 11:19Ik ben oprecht benieuwd wat je precies arrogant en misplaatst vindt?
Dat heb ik volgens mij al heel duidelijk in mijn eerste reactie op dit topic omschreven.
woensdag 18 september 2019 om 11:35
Zo duidelijk vind ik het niet wat je schrijft. Ik noemde in de OP een aantal zaken om de context duidelijk te maken, niet om arrogant over te komen.Pindakaasjes schreef: ↑18-09-2019 11:26Dat heb ik volgens mij al heel duidelijk in mijn eerste reactie op dit topic omschreven.
Ik kijk absoluut niet neer op mensen die het minder goed hebben, integendeel.
woensdag 18 september 2019 om 11:40
Er is een verschil tussen iets benoemen.. en er nogal de nadruk op willen leggen.
Persoonlijk zegt de term 'niveau' me bar weinig. Ik ga iemand niet meer waarderen of aardiger vinden als er een bepaald niveau aan die persoon vasthangt.
Er zijn mensen die geloven dat ze geen goed gesprek kunnen voeren met iemand die vele malen lager is opgeleid dan zij.. en vice versa..
Ik vind dat maatschappelijke armoede.
woensdag 18 september 2019 om 11:51
Dat is hier bij mij allemaal niet aan de orde; waar lees je dat?Pindakaasjes schreef: ↑18-09-2019 11:40Er is een verschil tussen iets benoemen.. en er nogal de nadruk op willen leggen.
Persoonlijk zegt de term 'niveau' me bar weinig. Ik ga iemand niet meer waarderen of aardiger vinden als er een bepaald niveau aan die persoon vasthangt.
Er zijn mensen die geloven dat ze geen goed gesprek kunnen voeren met iemand die vele malen lager is opgeleid dan zij.. en vice versa..
Ik vind dat maatschappelijke armoede.
woensdag 18 september 2019 om 11:53
Er zijn altijd mensen die het beter of slechter hebben. Het is net als met ziek zijn. Stel dat je depressief bent, mag je daar dan niet over praten, omdat er mensen zijn die kanker hebben en doodgaan?
Zaken zijn gewoonweg niet eerlijk verdeeld, maar ja wat is eerlijk? Ik vind het bv achterlijk dat prof voetballers zo'n mega salaris krijgen. Anderen zullen het hierover absoluut niet met mij eens zijn.
Overigens ik heb het wel een beetje andersom denk ik, jouw gevoel. Ik ben WO opgeleid, maar door allerlei heftige dingen die op mijn pad zijn gekomen kan ik niet werken. Ik schaam mij daar dan weer voor. Wij gaan als gezin niet op vakantie, wonen in een 'klein' huis. Er komt wel eens een kindje bij ons thuis met onze dochter spelen. Die flapt er dan uit: "wat hebben jullie een klein huis". Als ouders hun kids komen ophalen schaam ik me ook.
Het is een lastig onderwerp. Heb je veel last van het schuldgevoel. Beinvloed het veel van je leven?
Zaken zijn gewoonweg niet eerlijk verdeeld, maar ja wat is eerlijk? Ik vind het bv achterlijk dat prof voetballers zo'n mega salaris krijgen. Anderen zullen het hierover absoluut niet met mij eens zijn.
Overigens ik heb het wel een beetje andersom denk ik, jouw gevoel. Ik ben WO opgeleid, maar door allerlei heftige dingen die op mijn pad zijn gekomen kan ik niet werken. Ik schaam mij daar dan weer voor. Wij gaan als gezin niet op vakantie, wonen in een 'klein' huis. Er komt wel eens een kindje bij ons thuis met onze dochter spelen. Die flapt er dan uit: "wat hebben jullie een klein huis". Als ouders hun kids komen ophalen schaam ik me ook.
Het is een lastig onderwerp. Heb je veel last van het schuldgevoel. Beinvloed het veel van je leven?
woensdag 18 september 2019 om 11:54
Oceandrive schreef: ↑18-09-2019 11:51Dat is hier bij mij allemaal niet aan de orde; waar lees je dat?
Nee, dat waren ook niet jouw woorden.
Ik had iemand gequote.
Ik doelde beslist niet op jou..
woensdag 18 september 2019 om 12:53
Onze kinderen zijn niet gevoelig voor groot of klein huis. Wel voor hygiëne. Oudste heeft een kennis waar het heel vies is in huis. Vuile vaat van dagen, vieze wc....daar gaat ze liever niet heen. Niet eerlijk bekennen dat ik daar wel een mening over heb, maar daar ligt wellicht ook weer een achterliggend probleem achter.Janesnow schreef: ↑18-09-2019 11:53Er zijn altijd mensen die het beter of slechter hebben. Het is net als met ziek zijn. Stel dat je depressief bent, mag je daar dan niet over praten, omdat er mensen zijn die kanker hebben en doodgaan?
woensdag 18 september 2019 om 12:59
Je leeft in een kapitalistisch systeem. Je zou dus liever in een communistische staat leven?Oceandrive schreef: ↑17-09-2019 23:08Dat is een goede.
De ongelijkheid in de wereld is natuurlijk niet fraai, maar dat is niet waar ik het meeste last van heb.
Het meeste heb ik last van de verschillen dichter bij huis, in de eigen omgeving. Inderdaad speelt er iets mee van: heb ik als persoon hier wel recht op?
woensdag 18 september 2019 om 13:41
Het mooie is dat je je dierbaren altijd mee kunt laten profiteren van jouw welvaart natuurlijk. Je kunt met je zus wellicht af en toe een weekendje weg gaan of dat nu naar een luxe spa is of op citytrip, wat jullie gezamenlijk ding dan ook is. Je ouders kun je 'ns trakteren op een of ander.Het meeste heb ik last van de verschillen dichter bij huis, in de eigen omgeving. Inderdaad speelt er iets mee van: heb ik als persoon hier wel recht op?
woensdag 18 september 2019 om 13:43
Dit is het allerbeste advies! En ik spreek uit ervaring.redbulletje schreef: ↑18-09-2019 11:08Je slaat jezelf voor de kop als je in de komende jaren qua gezondheid en financieel een val maakt en je er niet van genoten hebt zolang het nog kon! Allemaal mooi hoor, goede doelen steunen, maar in the end ben je zelf je beste goede doel. Dus als je iets nu niet wil uitgeven, spaar dan voor de mindere tijden die op je pad kunnen komen. En stel geen reis uit tot volgend jaar, want je weet niet hoe je gezondheid (of die van je partner) er dan voor staat.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
woensdag 18 september 2019 om 13:49
Op zich eens, behalve dat sparen.
Tuurlijk is een buffer aan te bevelen, maar hou er rekening mee dat als je ooit aanspraak zou moeten maken op bijstand, je alles boven de €6000 eerst op mag eten. Logisch, maar wel heel zuur als je daarvoor jaren spaarzaam hebt geleefd.
.
woensdag 18 september 2019 om 13:55
Wil je dat misschien verder toelichten?