Verhuizen naar platteland

24-09-2019 16:56 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik zit met een dilemma. We hebben 2 kanjers van 7 en 9 jaar. Al jaren zijn we op zoek naar een nieuwe woning. Door de gekte op de huizenmarkt hebben we nog niet kunnen slagen. Nu hebben wij een prachtig huis gevonden, die geheel aan al onze wensen voldoet, alleen.... het is een stuk verder weg dan we voor ogen hadden. We zouden dan van de stad naar het platteland gaan en het is ruim 30 kilometer van onze huidige woonplaats vandaan.
Had het huis dichterbij onze huidige woonplaats gestaan dan zou ik geen moment hebben getwijfeld.
Als we inderdaad dit huis zouden kopen dan betekent dat voor onze kinderen niet alleen dat ze naar een andere school gaan, en ook voor de sportclubs waar ze nu op zitten, zullen we een alternatief in de buurt moeten zoeken. Ook aan de toekomst denkend, reistijd naar een middelbare school zou ook veel meer zijn. Het maakt dat wij nu enorm twijfelen of we onze kinderen hier nu een plezier mee gaan doen.
Ja, we hebben dan meer ruimte en een prachtig uitzicht, maar zal dat het waard zijn? Graag zou ik willen weten of er ouders zijn die met ditzelfde dilemma geworsteld hebben en of er nog voor en nadelen zijn waar we nog niet aan hebben gedacht.
Ik lees eigenlijk vooral dat het huis níet aan jullie wensen voldoet, aangezien het voor de kinderen een enorm omschakeling zou zijn, want niet op de gewenste locatie. Ik heb het zelf niet aan de hand gehad, maar zou het zelf, met mijn dochter in gedachten, niet doen.
Ik zou geneigd zijn om het te doen. Kinderen pikken snel genoeg een nieuw sociaal leven op.
Weten jullie kinderen van jullie evt plannen? Kun je bespreken hoe zij er in staan?
Je schrijft dat het huis verder van alles is. Hoeveel verder is het bijvoorbeeld naar een middelbare school? Wordt het dan 15 km fietsen? Dat is wel heel veel, dan zou ik nog wel even 2x nadenken.
Maar als het dan 8 km is, is het prima te doen.
Een nieuwe school en sportclub zou ik geen grote ramp vinden. Maar ik denk dat je vooral naar de toekomst moet kijken. Zijn er genoeg mogelijkheden voor hen in de omgeving of zullen ze altijd richting stad moeten/willen? Je hebt het over een langere reistijd naar de middelbare school. Hoeveel langer?

En die prachtige woning, met meer ruimte en mooi uitzicht. Is die echt nodig? Dwz voldoet jullie huidige woning helemaal niet meer of is het een optie om het nog een jaar of 10 uit te zingen?
miss_musica schreef:
24-09-2019 17:00
Ik zou geneigd zijn om het te doen. Kinderen pikken snel genoeg een nieuw sociaal leven op.
Weten jullie kinderen van jullie evt plannen? Kun je bespreken hoe zij er in staan?
Onze kinderen weten dat we zoeken naar een ander huis. Dit brengt al lange tijd veel onrust voor ze. Mijn zoon wil graag verhuizen, ziet het vooral als spannend. Mijn dochter is de oudste en zij staat niet te popelen. Zij is ook de gevoeligste van de 2. Ze vindt het fijn waar we nu wonen, en wil niet perse weg. Omdat we zelf nog niet zeker weten of we dit moeten doen, wil ik ze voorlopig niet in het proces betrekken, wat ik al zei, het onderwerp bezorgd ze onrust en op dit moment zijn we nog aan het nadenken of we een bod willen uitbrengen.
Locatie, locatie, locatie. Aan een huis kun je zowat alles veranderen behalve de locatie. Die primeert voor mij altijd. En dan gaat het niet per se om het feit dat de kinderen van school moeten veranderen (dat lukt ze wel), maar wel: hoe ver ligt die school/latere scholen, hoe ver is het naar winkels/de autosnelweg/hobby's/werk/ zwembad...
Lastig. Met 7 en 9 jaar zullen ze zich nog wel aanpassen aan een nieuwe school en nieuwe vrienden maken (tenminste als dat geen probleem voor ze is).
Ben je zelf bereid om ze straks evt overal heen te brengen?
En is het voor jullie mbt werk ook verder weg?
Dat betekent nl meer reistijd, meer drukte etc.
Hoe hoog is de verhuisnood?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Rosalind schreef:
24-09-2019 17:07

En die prachtige woning, met meer ruimte en mooi uitzicht. Is die echt nodig? Dwz voldoet jullie huidige woning helemaal niet meer of is het een optie om het nog een jaar of 10 uit te zingen?
We zijn al 3 jaar aan het zoeken. Nee, we hoeven niet perse weg, dat wil zeggen, het huis waar we nu wonen is groot genoeg voor ons. Maar we zijn natuurlijk niet voor niets al tijden aan het zoeken. De wijk waar we nu wonen is alles behalve gezellig, de buren zijn een ramp, veel geluidsoverlast. Dus dit nog 10 jaar volhouden? Ik moet er niet aan denken...
Wij hebben het niet gedaan. Langere reistijd werk, kinderen later lange afstanden naar school en sport, boodschappen zouden we in een dorp verderop moeten doen, waar ik niet blij van werd.
snint schreef:
24-09-2019 17:12
We zijn al 3 jaar aan het zoeken. Nee, we hoeven niet perse weg, dat wil zeggen, het huis waar we nu wonen is groot genoeg voor ons. Maar we zijn natuurlijk niet voor niets al tijden aan het zoeken. De wijk waar we nu wonen is alles behalve gezellig, de buren zijn een ramp, veel geluidsoverlast. Dus dit nog 10 jaar volhouden? Ik moet er niet aan denken...
Overlast en nare buren zou wel een reden tot verhuizen zijn overigens. Die problemen hadden wij niet.
Afstand is natuurlijk altijd een punt. Maar dat duurt toch geen 20 jaar en over een aantal jaar komen ze nog steeds in een (t)huis met ruimte, een tuin, parkeergelegenheid, ..... Waar hun kinderen ook weer vrij kunnen spelen bij oma en opa.

Maak de juiste keuze!
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 22-10-2019 20:28
42.01% gewijzigd
mrs.lamaze schreef:
24-09-2019 17:11
Lastig. Met 7 en 9 jaar zullen ze zich nog wel aanpassen aan een nieuwe school en nieuwe vrienden maken (tenminste als dat geen probleem voor ze is).
Ben je zelf bereid om ze straks evt overal heen te brengen?
En is het voor jullie mbt werk ook verder weg?
Dat betekent nl meer reistijd, meer drukte etc.
Hoe hoog is de verhuisnood?
Voor mijn man en ik is het een aanpassing waar we allebei achter kunnen staan. Ik ben voor mijn werk veel onderweg, heb geen vaste werkplek, voor mij is dit dus niet zo'n aanpassing. Voor mijn man wel, die fietst altijd naar zijn werk en zal nu 30 min verder moeten, maar hij heeft het over een electrische fiets en ziet nu nog geen problemen.
Over verhuisnood zie mijn reactie hierboven.
Ik woon op het platteland en ik zie voor mijn kind en vriendjes en vriendinnetjes enkel voordelen. Ze kunnen al van jongs af overal zelf heen fietsen, vriendjes die op boerderijen wonen, dus dieren binnen handbereik of in de uiterwaarden en bootjes binnen handbereik, echt zo fijn. Vriendinnetje woont op een bedrijf waar paarden gestald worden en dat is een waar walhalla voor ons kind. Verder hebben we een grote tuin waar flink gespeeld wordt in zwembad en trampoline, kinderen spelen jachtseizoen in het hele dorp (ahum).
De omschakeling die je wel moet willen maken is dat je buiten-de-deur leven anders is dan in een stad. Dat draait hier om verenigingen, waar iedere dorpsbewoner dan ook best wel wat tijd in stopt. De mentaliteit is daarin echt wel 'we moeten het samen leuk maken en leefbaar houden, want een ander zorgt er niet voor'.
Een school naar wens voor je kinderen, wat winkels voor je dagelijkse boodschappen, sportaccomodatie voor de sporten van je kinderen moet er wel zijn, op fietsafstand, vind ik.
In het dorp van je keuze wonen ook kinderen neem ik aan, dus ze hoeven in elk geval niet alleen naar de middelbare school te fietsen.
Ik zit in team doen. Zeker als er een leuke stad in de buurt is, waar je je vertier kunt vinden.
Oh bah, ik woonde als kind op het platteland en ik was zo gelukkig toen ik het huis uit ging en eindelijk in de bewoonde wereld kon gaan wonen. Vreselijk vond ik die stilte en vooral altijd die lange afstanden fietsen. Nooit wat te doen, altijd ver weg moeten naar de stad/bioscoop/vriendinnen etc....niks aan hoor.
Wij hebben het om alle redenen die jij opnoemt onlangs niet gedaan. Nou wonen we al heel fijn en hoeven niet perse weg maar dit kwam toevallig op ons pad. Maar we vonden het te onpraktisch en vooral voor kind geen goed idee. Alle extra ruimte woog niet om tegen het feit dat ze te ver bij haar vriendinnetjes vandaan zou gaan wonen , er niets voor haar op redelijke fietsafstand was het ov was er ook niet om over naar huis te schrijven. Het lijk allemaal mooier dan het was.
Ik geloof dat ik het niet zou doen. Op die leeftijd niet, nu nog niet. (paar jaar ouder)
Je rukt ze echt weg uit hun vertrouwde omgeving.
Maar.. wij zijn geen personen/ouders die risico's nemen, wij gaan zelf ook voor voorspelbaarheid en vastigheid.
Het zal vast goed komen mocht je het wel doen, maar IK zou het niet doen.
10 jaar? Maak daar maar 20 jaar van. Eerder zijn ze niet vertrokken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Op die leeftijd kunnen ze nog niet alleen naar vriendjes en sportclubs en ik zou geen zin hebben in ren je rot, dus ik zou het niet doen.
Ik vond het superfijn om op het platteland op te groeien, maar als tiener was het niet leuk, omdat ik van mijn ouders niet in de avond met de bus naar de stad mocht, en zij wilden mij niet brengen. Mijn vriendinnen woonden in de stad (daar zat ik op school) en daardoor ben ik bijvoorbeeld nooit met vriendinnen naar de kermis geweest (want dat deden ze in de avond), als ik naar de bioscoop wou was dat een drama etc. Ik deed dus niet zo vaak wat met vriendinnen, wat ik mijn ouders nog steeds kwalijk neem.

Dus bedenk je goed of jij je kinderen wilt brengen of dat je het goed vindt als ze alleen met de bus gaan etc.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Euh, 30 kilometer is toch geen 1300 ofzo?
Ik snap het probleem niet helemaal.
Zal de plattelandslucht wel zijn. :-)
CleopatraVII schreef:
24-09-2019 18:33
Ik vond het superfijn om op het platteland op te groeien, maar als tiener was het niet leuk, omdat ik van mijn ouders niet in de avond met de bus naar de stad mocht, en zij wilden mij niet brengen. Mijn vriendinnen woonden in de stad (daar zat ik op school) en daardoor ben ik bijvoorbeeld nooit met vriendinnen naar de kermis geweest (want dat deden ze in de avond), als ik naar de bioscoop wou was dat een drama etc. Ik deed dus niet zo vaak wat met vriendinnen, wat ik mijn ouders nog steeds kwalijk neem.

Dus bedenk je goed of jij je kinderen wilt brengen of dat je het goed vindt als ze alleen met de bus gaan etc.
Dit ook: mijn kinderen zijn nu tieners en wij wonen aan de stadsrand en ik merk dat hoe ouder ze worden, hoe meer ik in het centrum zou willen zitten.
Leg het je kinderen voor. Ga met ze kijken, rijd er wat rond. Sta open voor hun mening en hoor ze. Ik snap het heel goed dat je geen extra onrust wil maken, maar misschien vinden ze, nu het iets serieuzere vormen aan gaat nemen, ook zelf kijken en nadenken. En laat hun mening ook echt tellen.

Wij zijn vorig jaar ook verhuisd. Wel binnen zelfde dorp al, maar buitenuit ipv tussenwoning/hutjemutje...

Dus geen verandering van school/ clubjes etc. Maar; een enorm tuin en privebos. Kinderen hebben zelf een boomhut nu, eigen bootje, megatrampoline. Ze spelen elke dag buiten, zijn niemand tot last met hun enthousiaste gegil, vriendjes en vriendinnetjes komen graag spelen ook,
Meer ruimte voor beestjes en huisdieren enz...

Vroeger woonde ik ook buitenuit... altijd heimwee gehad 'in de buurt'
Ben als kind op mijn 6e naar een dorp verhuisd. Vanuit de stad. Ik vond het er vreselijk! Mijn vriendinnen zaten in de stad op school, ik moest een roteind fietsen waardoor afspreken lastig was, ik verdeelde me rot, mocht inderdaad niet alleen met de bus naar de stad. T scheelde wel toen ik een brommer kreeg, maar ik hield niet van voetbal en niet van de majorettes (enige verenigingen in t dorp). Uit wanhoop toch maar op zondag bij t voetbalveld hangen om te kijken met mijn buurmeisjes. Ik weet nog dat ik dacht ' wat the f doe ik hier???' .En de majorettes uitgeprobeerd. Vreselijk. Ik vind dat het plattelandsleven soms enorm wordt geromantiseerd. Natuurlijk ging ik ook bij de buren kijken naar de koeien, maar ik vond die koeien vooral zielig. En ik vond de stal vies en de koeien stinken. Met al die vliegen om hun kop. En ik zat op paardrijden. 7 km verderop. Dat was echt leuk! Maar onze dochter rijdt ook paard. Om de hoek in de stad en maakt regelmatig buitentochten.
Op mijn 16e gaan studeren (jonge leerling) en al heel snel op kamers gegaan in de stad. Heerlijk vond ik het. Ik wil nooit meer terug naar een dorp. Mijn ouders wonen nog in dat dorp. Het dorp heeft een supermarkt, een action, een kledingzaak, een kapper, een chinees, een bakker. Van alles 1. Overal kom je dus dezelfde mensen tegen. Als wij op bezoek gegaan, genieten we heus van de natuur, maar ook onze kinderen zouden nooit in een dorp willen wonen. Maar wat voor mij geldt, hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden.

Rotburen en een vervelende buurt is echt heel vervelend. Sterkte daarmee en met het nemen van de beslissing!
Heerlijk toch opgroeien in een huis met grote tuin? Kun je een zwembad plaatsen of wellicht pony's houden. Geef ze een elektrische fiets zodra ze naar het middelbaar moeten, dat scheelt ook 'n hoop ellende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven