Thuissituatie
dinsdag 24 september 2019 om 22:49
Ik ben inmiddels ten einde raad. Ook omdat ik eigenlijk geen idee heb wat de mogelijkheden zijn. Hieronder de uitleg
Mijn ouders zijn gescheiden en ik woon samen met mijn broertje bij mijn vader. We hebben ook twee honden. Ik ben zelf overigens pas 21 en mijn broertje is 19. Ik loop momenteel heel erg tegen het probleem op dat mijn ouders geen gezag hebben. Mijn broertje kan ze uitschelden, negeren, beledigen en over ze heen lopen en ze doen er eigenlijk niks tegen. Het is nu zo verergerd dat er eigenlijk niet meer gepraat wordt. Om een beeld te geven hier een paar voorbeelden:
Mijn broertje toont geen initiatief met de honden, het aanrecht ligt vol met etensresten nadat hij wat heeft klaargemaakt, er wordt op de rand van de wc geürineerd, lichaamsbeharing is overal terug te vinden in de badkamer, hij laat alles overal slingeren en ruimt niks op, nog niet gesproken over hoelang hij in hetzelfde beddengoed ligt. Zo zijn er nog een heleboel andere dingen.
Jaren geleden heb ik al hulp proberen in te schakelen via VeiligThuis, maar mijn ouders besloten hier niks mee te doen. Mijn broertje en ik waren toentertijd allebei minderjarig dus gedwongen hulp was mogelijk. Maar, nu is hij volwassen volgens de wet en is dat niet meer mogelijk.
Mijn vraag nu is: heeft iemand enig idee wat mijn opties zijn? Dan doel ik vooral op of er nog instanties zijn die hierbij kunnen helpen.
Ik weet dat op mezelf wonen een optie is, maar gezien het woningtekort is dat niet zo makkelijk. Mijn vriend woont nog niet op zichzelf dus dat is geen optie, hetzelfde geldt voor vrienden.
Ik ben me ervan bewust dat het voornamelijk bij mijn vader ligt, maar ik zie zelf niks vanuit hem komen eerdaags. En ik ben radeloos in wat ik nog kan doen. Is er überhaupt iets wat ik kan doen?
Ik zie graag jullie reacties/tips tegemoet!
Mijn ouders zijn gescheiden en ik woon samen met mijn broertje bij mijn vader. We hebben ook twee honden. Ik ben zelf overigens pas 21 en mijn broertje is 19. Ik loop momenteel heel erg tegen het probleem op dat mijn ouders geen gezag hebben. Mijn broertje kan ze uitschelden, negeren, beledigen en over ze heen lopen en ze doen er eigenlijk niks tegen. Het is nu zo verergerd dat er eigenlijk niet meer gepraat wordt. Om een beeld te geven hier een paar voorbeelden:
Mijn broertje toont geen initiatief met de honden, het aanrecht ligt vol met etensresten nadat hij wat heeft klaargemaakt, er wordt op de rand van de wc geürineerd, lichaamsbeharing is overal terug te vinden in de badkamer, hij laat alles overal slingeren en ruimt niks op, nog niet gesproken over hoelang hij in hetzelfde beddengoed ligt. Zo zijn er nog een heleboel andere dingen.
Jaren geleden heb ik al hulp proberen in te schakelen via VeiligThuis, maar mijn ouders besloten hier niks mee te doen. Mijn broertje en ik waren toentertijd allebei minderjarig dus gedwongen hulp was mogelijk. Maar, nu is hij volwassen volgens de wet en is dat niet meer mogelijk.
Mijn vraag nu is: heeft iemand enig idee wat mijn opties zijn? Dan doel ik vooral op of er nog instanties zijn die hierbij kunnen helpen.
Ik weet dat op mezelf wonen een optie is, maar gezien het woningtekort is dat niet zo makkelijk. Mijn vriend woont nog niet op zichzelf dus dat is geen optie, hetzelfde geldt voor vrienden.
Ik ben me ervan bewust dat het voornamelijk bij mijn vader ligt, maar ik zie zelf niks vanuit hem komen eerdaags. En ik ben radeloos in wat ik nog kan doen. Is er überhaupt iets wat ik kan doen?
Ik zie graag jullie reacties/tips tegemoet!
dinsdag 24 september 2019 om 23:02
Je kunt blijkbaar niet bij je moeder gaan wonen? Wat woonruimte betreft: woningtekort is nogal een relatief begrip. Je hoeft natuurlijk niet gelijk een hele woning voor jezelf te hebben, en je bent ook echt niet afhankelijk van de woningbouw. Zeker niet op jouw leeftijd. Je kunt ook een kamer huren. Of antikraak huren. Of via een makelaar iets zoeken of anderszins particulier.
dinsdag 24 september 2019 om 23:02
Je broer mag een viespeuk zijn en ook niet zo beleefd, maar daar gaat geen enkele instantie op ingrijpen.
Ik kan me wel voorstellen dat je je niet lekker op je gemak voelt thuis met iemand die op de bril plast, dus ga toch maar op zoek naar eigen woonruimte. Misschien niet in de plaats waar je nu woont, maar een plaats in de buurt. Misschien anti-kraak?
Ik kan me wel voorstellen dat je je niet lekker op je gemak voelt thuis met iemand die op de bril plast, dus ga toch maar op zoek naar eigen woonruimte. Misschien niet in de plaats waar je nu woont, maar een plaats in de buurt. Misschien anti-kraak?
Wat eten we vanavond?
dinsdag 24 september 2019 om 23:03
Betty_Slocombe schreef: ↑24-09-2019 22:57Veilig thuis komt niet voor pis op de wcbril, al ben ik het met je eens dat dat absoluut in strijd is met de Geneefse conventie.
Uit huis gaan of je broer negeren, andere opties zie ik niet echt.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 24 september 2019 om 23:18
Des te meer reden om te zorgen dat je wel al ergens ingeschreven staat. Sta je al op een wachtlijst?Flavoredia schreef: ↑24-09-2019 22:49Ik weet dat op mezelf wonen een optie is, maar gezien het woningtekort is dat niet zo makkelijk.
Je schrijft dat je 'pas' 21 bent, maar je bent al 21 dus al ruim volwassen. Onderneem actie, en trek vooral je eigen plan!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
dinsdag 24 september 2019 om 23:27
Kortom, ik moet naar een oplossing bij mezelf zoeken. Particulier is momenteel erg duur in mijn regio, ik ben sowieso vrij globaal op zoek. Al zit ik wel vast aan een studie en een baan.
Ik vind het lastig om het telkens met mijn vader aan te kaarten, hij heeft al vrij recent een hartinfarct gehad. Dus zijn stresslevel zit al vrij hoog.
Een “zelfreinigende bril” kan worden vergeten, dat is binnen de kortste keren gesloopt. Erg fatsoenlijk omgaan met andermans spullen zit er ook niet in bij hem.
Ik vind het lastig om het telkens met mijn vader aan te kaarten, hij heeft al vrij recent een hartinfarct gehad. Dus zijn stresslevel zit al vrij hoog.
Een “zelfreinigende bril” kan worden vergeten, dat is binnen de kortste keren gesloopt. Erg fatsoenlijk omgaan met andermans spullen zit er ook niet in bij hem.
dinsdag 24 september 2019 om 23:30
Het hoeft niet direct een gigantische instantie te zijn. Je hebt tegenwoordig toch wat van die kleinere instanties die een gezin wegwijs geven etc? Dat is wel iets wat mijn vader kan gebruiken, ook al vindt hij het lastig om hulp te accepteren.
dinsdag 24 september 2019 om 23:32
Waar moeten ze hem dan wegwijs in maken? Hoe een wc-bril te reinigen?Flavoredia schreef: ↑24-09-2019 23:30Het hoeft niet direct een gigantische instantie te zijn. Je hebt tegenwoordig toch wat van die kleinere instanties die een gezin wegwijs geven etc? Dat is wel iets wat mijn vader kan gebruiken, ook al vindt hij het lastig om hulp te accepteren.
dinsdag 24 september 2019 om 23:35
Jij wil dat er iets gaat veranderen. Dat is jouw wens. Jij vindt heel veel, maar zelf iets veranderen wil je dan weer niet.Flavoredia schreef: ↑24-09-2019 23:27Kortom, ik moet naar een oplossing bij mezelf zoeken. Particulier is momenteel erg duur in mijn regio, ik ben sowieso vrij globaal op zoek. Al zit ik wel vast aan een studie en een baan.
Ga op kamers. Ga bij je moeder wonen. Ga bij de ouders van je vriend wonen. Of kies ervoor om thuis te blijven wonen en zorg ervoor dat je stopt met op je broertje neer te kijken.
dinsdag 24 september 2019 om 23:45
Over Veilig Thuis:Flavoredia schreef: ↑24-09-2019 22:49Jaren geleden heb ik al hulp proberen in te schakelen via VeiligThuis, maar mijn ouders besloten hier niks mee te doen. Mijn broertje en ik waren toentertijd allebei minderjarig dus gedwongen hulp was mogelijk.
"Veilig Thuis is er voor advies, hulp en ondersteuning rond huiselijk geweld en kindermishandeling."
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
dinsdag 24 september 2019 om 23:52
woensdag 25 september 2019 om 00:47
Ik vind het heel rot voor je en ik begrijp dat je knel zit.
Als ik google op jeugdinstanties dan krijg ik een website waar ze ook jongeren tot 23 jaar helpen:
https://oktamsterdam.nl/
Ik weet niet waar jij woont maar misschien hebben ze ook zoiets in jou buurt? Of anders toch weer contact opnemen met veilinghuis die weten zeker meer.
Overleg met je vader en broer. Vragen waarom hij zo boos is vind ik een goed advies.
Je familie heb je helaas niet voor het uitzoeken
Als ik google op jeugdinstanties dan krijg ik een website waar ze ook jongeren tot 23 jaar helpen:
https://oktamsterdam.nl/
Ik weet niet waar jij woont maar misschien hebben ze ook zoiets in jou buurt? Of anders toch weer contact opnemen met veilinghuis die weten zeker meer.
Overleg met je vader en broer. Vragen waarom hij zo boos is vind ik een goed advies.
Je familie heb je helaas niet voor het uitzoeken
woensdag 25 september 2019 om 01:03
Vertel, waarom moet jij dit oplossen?Flavoredia schreef: ↑24-09-2019 23:52Bedankt voor het verhelderende stukje uitleg over VeiligThuis, alsnog hadden ze aangeboden te helpen. Wel met doorverwijzing.
Mijn vader vindt het inderdaad ook een probleem. Hij heeft zelf toegegeven dat de stress voornamelijk vanuit huis komt.
En waarom kijk je zo op je broertje neer?